Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Frank Schuttert Nederlands kampioen springruiters

 
Profiel   

Bokt.nl / Persbericht
Springen


MIERLO (KNHS) – Frank Schuttert (Ommen) heeft na 2016 zijn tweede Nederlandse titel bij de springruiters veroverd. Met zijn jonge merrie Beautiful Red toonde Schuttert zijn stalen zenuwen in de laatste ronde. “Ongelooflijk”, reageert Frank Schuttert lachend. “Mijn paard heeft nog zo weinig ervaring. Ze heeft alle dagen super gesprongen.” Gerben Morsink (Beuningen) gaf in de laatste ronde zijn leiding uit handen en pakte zilver. Brons ging naar Ben Schröder (Tubbergen) en Davino Q.

Het Nederlands Kampioenschap kreeg op de finale een fantastische ontknoping. In de laatste twee ronden van de driedaagse wedstrijd veranderde nog het nodige in het klassement. Maar aan het eind was het Frank Schuttert die met zijn tienjarige merrie Beautiful Red de gouden medaille in ontvangst mocht nemen. Schuttert maakte in het laatste parcours een springfout. Leider Gerben Morsink maakte met Navarone Z twee springfouten en zakte van 1 naar 2. Ben Schröder moest ook een plaats prijsgeven na de vijf strafpunten met Davino Q en werd derde in het klassement. Schuttert steeg van plaats drie naar goud.

“Ongeloof”, is de eerste reactie van Schuttert. “Mijn merrie Beautiful Red heeft nog zo weinig ervaring. Ze heeft alle dagen super gesprongen. Voorafgaand aan het NK heeft ze nog maar twee keer 1.50m gelopen. Een paar weken geleden won ze haar eerste tweesterren Grote Prijs in Opglabbeek. Vorig jaar in Dublin won ze de jonge paarden finale.” Heeft Frank er naast zijn toppaard Chianti’s Champion er een toppaard bij het oog op de Wereldruiterspelen in Tryon in september? “Zeker weten. Beautiful Red heeft een super instelling, kan er heel makkelijk over en is heel voorzichtig. Ik ben echt heel blij met haar. En zeker als je ziet hoe snel ze zich ontwikkelt. Ik ga zeker proberen om me te plaatsen voor Tryon. Ik heb een hele goede groep paarden tot mijn beschikking.”

Vrijdag begon Schuttert het NK met een tweede plaats achter Jeroen Dubbeldam. “Ik ben direct in de aanval gegaan. Vrijdag kregen we een fout en zakten van twee naar acht in het klassement. Maar alles is nog mogelijk op de laatste dag. Ik wist niet helemaal wat ik kon verwachten met Beautiful Red, maar ze heeft het ongelooflijk goed gedaan.”

Schuttert krijgt als eerste de felicitaties van zijn trainer en werkgever Jos Lansink, zie zelf acht keer Nederlands kampioen was, en ook eigenaar is van Beautiful Red. “Frank blijft ongelooflijk koel en is een echte kampioenschapsruiter. Dat heeft hij twee jaar geleden met de titel en met de Europese titel bij de Young Riders ook al bewezen. Frank en ik rijden graag kampioenschappen. Dat is toch anders dan een Grote Prijs. Je moet je echt over meerdere dagen bewijzen”, legt Lansink uit.

Gerben Morsink was wellicht de grote verrassing op het podium. “Ik ben hartstikke tevreden. Ik heb zilver gewonnen en goud verloren. Op dag één sprong Navarone Z heel goed, de tweede dag nog beter en dan moet je het de laatste dag proberen vol te houden. De eerste ronde was een dik parcours en daar sprong hij simpel overheen. In de laatste lijn kreeg ik een fout te veel. Dat is heel zuur.”

De als derde geëindigde Ben Schröder: “Ik moet twee grote jongens voor laten gaan. Tot de laatste ronde heeft Davino Q foutloos gesprongen. Ik reed in de tweede ronde van de finale iets te voorzichtig. Maar het was een geweldig kampioenschap met veel publiek en top georganiseerd. Het is geweldig om in Mierlo te rijden.”

Bondscoach Rob Ehrens: “Het NK Mierlo is voor mij weer een belangrijke graadmeter geweest. Op het podium staat drie combinaties waar we nog veel van kunnen verwachten en veel aan kunnen hebben. Het was weer een fantastisch kampioenschap met een zeer goede organisatie, op een fantastische bodem met parcoursbouw van hoog niveau.”

Uitslag Nederlands Kampioenschap Springruiters
GOUD Frank Schuttert (Ommen), Beautiful Red (v.Casall), 8.39
ZILVER Gerben Morsink (Beuningen), Navarone Z (v.Nabab de Reve), 8.44
BRONS Ben Schröder (Tubbergen), Davino Q (v.Vingino), 8.68

Klik hier voor de volledige uitslag

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-18 18:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen