Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Dubbeldam geniet nog van Zenith, maar eist niets meer

 
Profiel   

*nos
Springen

[ img ]
Jeroen Dubbeldam en Zenith. Foto: © Hippo Foto Team - Dirk Caremans / FEI

Paard en ruiter hebben altijd een bijzondere band in de paardensport. Dat geldt niet in de laatste plaats voor Jeroen Dubbeldam en Zentih. Samen wonnen ze Europese en wereldtitels. Vanuit het buitenland werden miljoenen geboden voor Dubbeldams wonderpaard, maar toen de combinatie tijdens de Olympische Spelen van 2016 buiten de prijzen viel verflauwde de aandacht.

Dubbeldam en Zenith vertolkten in Rio een bijrol en plots wilde geen buitenlandse fokker het paard nog kopen. Het paard bleef daarom bij Dubbeldam, die op zijn beurt nog altijd blij is dat hij en Zenith een combinatie zijn gebleven.

Maar de realiteit is ook dat Zenith op leeftijd raakt. "Hij is nu veertien jaar oud en het is net als bij mensen. Het duurt allemaal wat langer voordat hij is hersteld", aldus Dubbeldam.

Tijdens de tweede dag van het NK in Mierlo reed Dubbeldam zondag dan ook op een ander paard. Maar voor Gioia leek het vereiste niveau nog te hoog en zo verspeelde Dubbeldam zijn kansen op het Nederlands kampioenschap.

Genieten
Van teleurstelling wilde Dubbeldam echter niets weten. En over Zentih wenst hij nooit een kwaad woord te spreken. "Ik sta er wat anders in nu. Ik wil gewoon van hem genieten en als hij nog wat leuks wint, is dat mooi meegenomen. Maar ik leg de lat niet meer al te hoog."

In september zijn de wereldruiterspelen, de WK voor de paardensport. Voor Dubbeldam is het nog niet zeker of hij daar met Zenith in actie zal komen. "Ik wil de druk er niet op leggen. Het liefst rijd ik daar op hem, maar alles is nu anders geworden."

Definitief afscheid nemen van Zenith wil Dubbeldam nog niet. "Ik zeg niet dat ik er niet meer voor ga, maar ik probeer ervan te genieten en ik neem het zoals het komt."

Bekijk hier een video.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-18 23:45 



 
Profiel   

Een echte paarden(sport)man!
Topper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 00:10 



 
Profiel   

Mooi verhaal, maar dat 14 al 'op leeftijd' is voor zo'n paard is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden. Zegt wel iets over de duurzaamheid van het management van onze (top)paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 00:34 



 
Profiel   

mooney schreef
Mooi verhaal, maar dat 14 al 'op leeftijd' is voor zo'n paard is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden. Zegt wel iets over de duurzaamheid van het management van onze (top)paarden.



Volgens mij moet je het bericht even wat beter lezen en anders interpreteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 00:40 



 
Profiel   

Ja en nee. Een topvoetballer bijvoorbeeld is met 35 ook al 'oud' Van een kerel van 50 verwacht je ook niet dat ie nog in een eredivisie team meespeelt :P

Ik vind Jeroen juist een hele fijne paardenman, zo zouden er meer mee om mogen gaan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 00:52 



 
Profiel   

In t filmpje komt de uitspraak wat genuanceerder over, zo tekst klinkt het heel plat van 'al' 14, maar als je het filmpje ziet komt er meer doorheen van ja hij heeft genoeg prijzen voor me gewonnen, ik wil m niet de blessures inrijden dus bouw wat rustiger op en af richting wedstrijden zodat ie lang mee kan en er van hem genoten kan worden, hij is iets ouder en over zn top heen maar kan in principe nog jaren mee op hoog niveau als de wedstrijden goed gedoseerd worden 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 02:12 



 

vraag me gewoon af wat is mismanagement, (citeer Mooney: Mooi verhaal, maar dat 14 al 'op leeftijd' is voor zo'n paard is natuurlijk eigenlijk te gek voor woorden. Zegt wel iets over de duurzaamheid van het management van onze (top)paarden.


zou het mismanagement al niet veel eerder beginnen

bij veulen /1 jarige: even 150 springen voor een verkoop foto "talent in de dop"

als 2/3 jarige 160 kunnen (moeten) springen.............. ook op keuringen /aanleg testen!!!

welk een schade levert dit op aan gestel -fysiek en mentaal - en pezen
misschien niet direct maar op latere leeftijd!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 09:07 



 
Profiel   

Het filmpje heb ik niet gezien inderdaad. Mooi verhaal was trouwens niet sarcastisch bedoeld, want op de opmerking na vind ik het inderdaad een mooi verhaal.

Van die ene opmerking schrok ik gewoon, of dat nu de visie is van de sporter of de journalist. En dan doel ik inderdaad op oa factoren die mce noemt, daar heeft dubbeldam misschien wel helemaal geen invloed op gehad. Was veel algemener bedoeld dan het hier wordt opgevat voor mijn gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 09:19 



 
Profiel   

Op welke keuring springen 3 jarigen 160? Niet bij het kwpn in elk geval.

Overigens zou ik er persoonlijk wel voor zijn om met de jonge hengsten alles een jaar later te starten. Je ziet ook steeds vaker hengstenhouders die een hengst pas later aanleveren.

Maar 14 en nog in de topsport lopen en iets minder snel herstellen dan voorheen lijkt mij niet zo gek.

Verwachten dat Zenith op 40 jarige leeftijd nog 160 proeven springt is als verwachten dat Usain Bolt op zijn 90e nog de 100m onder de 10 seconden loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 09:27 



 
Profiel   

Management van onze topsportpaarden? Kijk eens naar Verdi, die loopt al jaren blessureloos en wint wat er te winnen valt.

Hij neemt Zenith alleen maar in bescherming en dat is hartstikke netjes van hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 09:33 



 
Profiel   

Veulen en jaarlingen 1.50m laten springen en 2/3 jarigen 1.60m :')
Gevalletje klok en klepel ;)

Zenith loopt gewoon op topniveau, maar is met 14 wel over zijn hoogtepunt heen. Net zoals een menselijke topsporter met zijn 35 over zijn hoogtepunt heen is en in de topsport wat blessuregevoeliger wordt. Dat betekent niet dat hij stuk is en niet meer mee kan komen, maar dat je er wel rekening mee moet houden.

Heel normaal en heel realistisch gedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 09:55 



 
Profiel   

nou ja Zenith kan al een tijdje niet meer echt meekomen. het is net alsof de batterij gewoon op is. het is mooi dat Jeroen hem in bescherming neemt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-18 11:52 



 
Profiel   

Zenith is toch van SFN? Maw, Jeroen heeft er weinig over te zeggen. Voor SFN (= een club mensen met geld die beleggen in paarden, niets meer, niets minder) is het een slechte investering geweest, hij kan niet meer verkocht worden omdat-ie daar nu te oud voor is. En dús levert hij geen beleggingswinst meer op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-18 09:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen