Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 10:59

ad
Overige
Ingezonden door bokker Onali

Een kind (5) is zaterdagavond gewond geraakt in het Circus Bernardo in Apeldoorn. Het jongetje werd geraakt door een paard, dat door onbekende oorzaak op hol geslagen was en pardoes het publiek in sprong.

Het ongeval vond plaats aan het einde van de voorstelling. Het jongetje moest mee naar het ziekenhuis, maar mocht volgens zijn moeder al snel weer naar huis. Zij wil alleen anoniem haar verhaal doen. ,,Omdat het circus dit ongeluk ook niet gewild heeft en omdat ze beloofd hebben om het goed af te handelen. De medewerkers hier doen ook maar hun werk, ik wil ze niet dwarszitten.”

Toch vindt de moeder het belangrijk om te vertellen dat het goed gaat met haar zoontje. En ook wil ze voorkomen dat er roddels de ronde doen, daarom doet ze toch haar verhaal. ,,Dit had heel anders af kunnen lopen, z’n slaap had geraakt kunnen worden”, huivert ze, terwijl ze op haar mobieltje een foto toont van het geschaafde gezicht van haar kind. Hij blijkt vlakbij zijn oor geraakt te zijn. Ook liep hij beenletsel op.

Raadsel
Wat er precies is voorgevallen, is voor de geschrokken moeder een raadsel. ,,Dat paard liep al in paniek de piste op. Dus ik zag meteen: dit gaat mis. Ik heb geprobeerd mijn zoontje te beschermen, maar alles ging vliegensvlug.” De moeder liep zelf letsel aan haar hand op. De twee zaten op de voorste rij.

Of het paard getrapt heeft, of alleen tegen moeder en zoon aan is gebotst, dat weet de ze niet. ,,Alles ging zo snel. Ik was in shock.” In eerste instantie zag ze niet hoe het met haar kind was. ,,Pas toen hij zelf kon opstaan, werd ik weer rustig. De mensen van het circus waren er ook razendsnel bij en hebben goed geholpen.” Inmiddels gaat het een stuk beter met de jongen. ,,Hij heeft nu vakantie, maar kan daarna gewoon weer naar school.”

Geschokt
Stefan Müller van Circus Bernardo, dat aan de Maasstraat in Apeldoorn bivakkeert, reageert geschokt. Hij heeft geen idee waarom het paard in paniek raakte. ,,Dit is nooit eerder gebeurd. Gelukkig gaat het weer goed met het jongetje.” Hij laat weten dat de shows gewoon verder gaan.

De moeder wil best nog een keer een circus bezoeken. ,,Maar dan gaan we wel op de achterste rij zitten...", grapt ze.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:09

Dat is zeker schrikken! Het blijft natuurlijk een risico om met levende dieren te werken. Niet alleen is de circus verantwoordelijk natuurlijk, maar ik vind dat je als toeschouwer ook instemt op het risico als je een kaartje koopt... Ik ben zelf nog nooit naar een circus geweest, maar hebben ze geen doorzichtig scherm die de voorste rijen beschermt?

Gelukkig gaat het goed met het jongetje. En gelukkig staan ze nog open om nog een keer te gaan.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:12

Wat een supervriendelijke reactie van die moeder :j Heel sympathiek. Geen stennis schoppen en gewoon rustig afhandelen, hou ik van.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:07

Dacht dat circusdieren niet meer mochten........

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:16

Rizette schreef:
Dacht dat circusdieren niet meer mochten........


Natuurlijk wel. Alleen de “wilde” dieren zoals tijgers en dergelijke niet meer.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:19

en dat geld dan enkel voor zoogdieren, krokodillen en andere reptielen of bv vogels mogen wel

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:40

Sokje_6 schreef:
Wat een supervriendelijke reactie van die moeder :j Heel sympathiek. Geen stennis schoppen en gewoon rustig afhandelen, hou ik van.



Ik dacht exact hetzelfde. Fijne reactie. Gelukkig is het goed afgelopen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:33

Liesje1611 schreef:
Rizette schreef:
Dacht dat circusdieren niet meer mochten........


Natuurlijk wel. Alleen de “wilde” dieren zoals tijgers en dergelijke niet meer.


Blijkt dat ze nog wel gehuisvest mogen worden op circus terrein maar ze mogen niet meer optreden..

In mijn dorp stond laatst een circus, paarden hadden een flink stuk wei net als de geiten os en de schapen. Maar de kamelen en zebra's stonden op elkaar gepropt, de olifant stond aan kluisters vastgebonden aan een veel te korte ketting. Ook stond er een struisvogel aan een ketting met een poot.. Ik kom daar iedere dag langs en na een paar dagen stonden ze er nog steeds zo bij, heb een melding gedaan bij instanties maar heb er niks meer van gehoord. Dieren hebben er na mijn melding nog anderhalve maand zo bijgestaan.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:01

CharmingS schreef:
Liesje1611 schreef:

Natuurlijk wel. Alleen de “wilde” dieren zoals tijgers en dergelijke niet meer.


Blijkt dat ze nog wel gehuisvest mogen worden op circus terrein maar ze mogen niet meer optreden..

In mijn dorp stond laatst een circus, paarden hadden een flink stuk wei net als de geiten os en de schapen. Maar de kamelen en zebra's stonden op elkaar gepropt, de olifant stond aan kluisters vastgebonden aan een veel te korte ketting. Ook stond er een struisvogel aan een ketting met een poot.. Ik kom daar iedere dag langs en na een paar dagen stonden ze er nog steeds zo bij, heb een melding gedaan bij instanties maar heb er niks meer van gehoord. Dieren hebben er na mijn melding nog anderhalve maand zo bijgestaan.


Dat meen je! >;)
Wat gek, je zou denken dat zo’n circus helemaal geen geld heeft om die beesten te voederen en onderhouden als ze niets opleveren. Triest verhaal in elk geval.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:12

Nou voer hadden ze allemaal voldoende, en het is absoluut niet dat die dieren er lichamelijk slecht uit zagen, alleen de olifant en struisvogel zagen er behoorlijk depri uit :(

En het allergekste is nog dat er helemaal geen circusvoorstelling is geweest in het dorp, dus vraag me af of die mensen dan daar gewoon 2 maanden voor de kat zn viool staan?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:05

Bekend verhaal. Ik heb het als klein meisje ook meegemaakt (naar vertellen zeggen van familie, want ik was een jaartje of 4) is ook een paard uitgebroken en stopte bij mij. Ik was aan het klappen en aan het lachen en het dier krijg een knuffel van mij om zijn neus. Iedereen een hart aanval en ik helemaal happy... :+ :+ vanaf dat moment hadden mijn ouders zo iets van o, paardengek in de maak... :)*

Maar wat zal het schrikken zijn geweest voor iedereen. Gelukkig met een sisser afgelopen.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:36

Het zijn en blijven dieren, Zoiets valt niet te voorkomen.

Gelukkig dat het nog vrij goed is afgelopen.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:39

Arm dier.
Maar hoe het daarmee gaat is niet interessant om te vermelden blijkbaar...

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:49

Dieren horen niet in een circus :n
Ik snap sowieso niet dat mensen anno 2018 nog steeds hun geld aan dierenleed uitgeven, maar who am I. :\

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:23

Ik denk niet dat je het circus hiervoor aansprakelijk of iets kan stellen. Dieren zijn en blijven toch voor een deel onbetrouwbaar. Gelukkig reageert de moeder heel tof en rustig!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:47

BarbaLala schreef:
Dieren horen niet in een circus :n
Ik snap sowieso niet dat mensen anno 2018 nog steeds hun geld aan dierenleed uitgeven, maar who am I. :\


Mee eens als het gaat om dieren zoals tijgers, leeuwen olifanten en andere wilde dieren.

Maar als je dit ook van paarden vindt, dan hoor je ook niet met paarden shows te doen voor publiek (bijvoorbeeld weense rijschool), of wedstrijden te rijden e.a zaken waar ze aan muziek en veel publiek worden blootgesteld.
Een paard dat goed gehouden wordt in de wei, kan in mijn ogen gewoon in het circus zijn rondjes doen. Is vaak vriendelijker dan al dat "stomme" dressuur dat wij zo graag doen maar waar veel paarden geen heil in zien.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:09

pien_2010 schreef:
BarbaLala schreef:
Dieren horen niet in een circus :n
Ik snap sowieso niet dat mensen anno 2018 nog steeds hun geld aan dierenleed uitgeven, maar who am I. :\


Mee eens als het gaat om dieren zoals tijgers, leeuwen olifanten en andere wilde dieren.

Maar als je dit ook van paarden vindt, dan hoor je ook niet met paarden shows te doen voor publiek (bijvoorbeeld weense rijschool), of wedstrijden te rijden e.a zaken waar ze aan muziek en veel publiek worden blootgesteld.
Een paard dat goed gehouden wordt in de wei, kan in mijn ogen gewoon in het circus zijn rondjes doen. Is vaak vriendelijker dan al dat "stomme" dressuur dat wij zo graag doen maar waar veel paarden geen heil in zien.


Dat is weer een andere discussie ;) Maar ik keur inderdaad ook zeker bepaalde optredens die je noemt
af.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Circuspaard springt publiek in: kind gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:10

Punt is dat het paard de enige partij was die niet uit vrije wil de circustent is in gegaan maar nergens vermeld wordt hoe het met het dier is afgelopen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:37

Mars schreef:
Punt is dat het paard de enige partij was die niet uit vrije wil de circustent is in gegaan maar nergens vermeld wordt hoe het met het dier is afgelopen.


Circus Bernardo, bel ze op en vraag even hoe het met het dier is afgelopen als je je daar zorgen over maakt ;)