Paarden lezen én onthouden humeur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 11:14

*nieuwsblad
Ingezonden door bokker Visitor
Overige

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

Paarden kunnen menselijke gezichtsuitdrukkingen lezen én het humeur van iemand herinneren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Het is dus goed mogelijk dat zo’n edel dier een wrok tegen u koestert als u het in het verleden boos hebt aangekeken.

Paarden reageren positiever op mensen die zij hebben zien lachen en zijn wantrouwender tegenover personen bij wie het gezicht op onweer stond. De dieren kunnen namelijk de gemoedstoestand van iemand lezen en onthouden, zo blijkt uit onderzoek van de Britse universiteiten van Sussex en Portsmouth, meldt de Independent.

Wetenschappers voerden experimenten uit met 21 paarden en (foto’s van) gezichten van mensen. Elf paarden kregen twee minuten lang een foto van een lachend persoon te zien, de andere dieren werd een boos kijkend gezicht voorgehouden. Na drie tot zes uur werden ze met de daadwerkelijke personen geconfronteerd.

De deelnemers wisten op voorhand niet of de paarden een vrolijk of boos gezicht van hen hadden gezien. De wetenschappers vroegen hen hun gezicht zo neutraal mogelijk te houden bij de ontmoeting met de paarden.

Linker- en rechteroog
De conclusie was opmerkelijk: de paarden keken de proefpersonen met een kwaad gezicht op de foto langer aan met het linkeroog, terwijl de vrolijke deelnemers langer met het rechteroog werden bekeken. Volgens de wetenschappers is dat veelzeggend. Via linkeroog wordt namelijk informatie doorgestuurd naar de rechterhersenhelft, die gaat over gevaar en dreigingen. Het rechteroog geeft dan weer informatie door aan de linkerhersenhelft, die meer gericht is op sociale interactie, schrijft VRT NWS.

Geheugen voor emotie
Dat uitte zich in het gedrag van de dieren. De paarden die een boos gezicht hadden gezien, gedroegen ze nerveus en achterdochtig bij de ontmoeting met de proefpersoon. Zo briesten ze en schraapten ze met hun hoeven over de grond.

“Wat we hebben ontdekt is dat de paarden niet alleen iemands gezichtsuitdrukking kunnen lezen, maar ook iemands emotionele staat kunnen onthouden wanneer ze die persoon later ontmoeten”, aldus Karen McComb, een van de hoofdonderzoekers. “En nog belangrijker: ze passen hun gedrag daarop aan. Dat betekent dat paarden een geheugen voor emotie hebben.”

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:19

Wat interessant zeg!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:36

Ha, nog een reden om te vinden dat humor onmisbaar is tijdens de omgang met paarden. :D

Daarnaast vind ik het bij dit soort experimenten eigenlijk nog knapper dat paarden blijkbaar plaatjes kunnen interpreteren. Ik zou daar wel verder onderzoek in willen zien; hoe zien ze plaatjes, maar ook hoe ze spiegels en bv filmpjes zien. En zouden ze kunst kunnen waarderen?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:39

Hoe zit het dan met paarden die (nog) maar 1 oog hebben?
Als ze alleen hun linker hebben zien ze alles alleen als dreiging?
Kunnen ze dan niet meer sociaal reageren omdat ze die info niet meer verwerken?

Zijn paarden die alleen een rechter oog hebben alleen nog maar sociaal?
Reageren ze niet meer op "zicht"gevaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:44

Interessant :j
Kunnen we daaruit concluderen als je paard je vooral met z'n rechteroog bekijkt dat je goed bezig bent? ;)

Zou het mbt paarden met 1 oog niet zo zijn dat dit oog de andere "functies" overneemt? Dus dat ze alles opnemen via dit oog maar in de hersenen gefilterd wordt?

Zelfs blinde paarden kunnen onderscheid maken .. die ruiken dat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:46

Zo dat vind ik wel een goeie van jou brainless

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:52

Wat dus ook gelijk de vraag is of het dan niet 'beter' is om paarden voortaan aan de rechterkant te leiden ipv aan de linkerkant.
Als je bedenkt dat de rechterkant de sociale kant is :-)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:04

Wat ik knap vind is dat ze kennelijk gezichtsuitdrukkingen van mensen kunnen interpreten vanaf foto's. Dat duid imo op een hoog EQ? dat paarden leren en onthouden door associatie wist ik wel..en ook hun gedrag aanpassen op de emotionele staat van iemand, want daardoor is paardencoaching oa ook zo effectief.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:09

Apple schreef:
Wat dus ook gelijk de vraag is of het dan niet 'beter' is om paarden voortaan aan de rechterkant te leiden ipv aan de linkerkant.
Als je bedenkt dat de rechterkant de sociale kant is :-)

Inderdaad, zou dat de reden zijn dat we problemen hebben met paarden? Enkel omdat we aan de verkeerde kant staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:13

Zou pony het daarom vervelender vinden dat ik aan de linkerkant sta met poetsen dan aan de rechterkant? :)* Medische dingen zijn al veelvuldig bekeken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:17

tamary schreef:
Apple schreef:
Wat dus ook gelijk de vraag is of het dan niet 'beter' is om paarden voortaan aan de rechterkant te leiden ipv aan de linkerkant.
Als je bedenkt dat de rechterkant de sociale kant is :-)

Inderdaad, zou dat de reden zijn dat we problemen hebben met paarden? Enkel omdat we aan de verkeerde kant staan?
Wat een leuke opmerking/vraag. Vraag me meteen af of dat de reden is dat m'n paard het liefst links van me loopt ipv rechts

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:21

Wauw wat intressant ik ga een keer gek doen en aan de rechterkant opstappen kijken of dat beter gaat (ze doet altijd onrustig met opstappen) ben benieuwd :+

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:31

Links en rechts vanuit het paard of als je ervoor staat? :)

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:37

minikatje schreef:
Links en rechts vanuit het paard of als je ervoor staat? :)

Ik neem aan vanuit het paard...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:46

Jannexjolink schreef:
Wauw wat intressant ik ga een keer gek doen en aan de rechterkant opstappen kijken of dat beter gaat (ze doet altijd onrustig met opstappen) ben benieuwd :+


Dat zou ik voorzichtig opbouwen (in een hoek met iemand die haar vast houdt).

Zo ben ik een keer goed er vanaf gevallen toen ik dat ook probeerde en paard er in volle vaart vandoor ging :+

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:49

Ze kent het al en ja ik ga het zeker rustig opbouwen (pony is net 5) met mijn moeder die haar vast houd maar het is een lieverd dus ik ga er vanuit dat ze er weinig opuit doet maar ja je weet nooit blijven paarden :+

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:50

Ik had nooit verwacht dat ze foto´s kunnen begrijpen.
Als ze hadden geschreven dat de paarden de foto´s hadden aangepakt en opgegeten was ik minder verbaasd geweest.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:15

Sintara schreef:
Ik had nooit verwacht dat ze foto´s kunnen begrijpen.
Als ze hadden geschreven dat de paarden de foto´s hadden aangepakt en opgegeten was ik minder verbaasd geweest.

Ik moet zeggen dat ik daar ook wel mijn vraagtekens bij heb om eerlijk te zijn..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:23

[***] schreef:
Zou pony het daarom vervelender vinden dat ik aan de linkerkant sta met poetsen dan aan de rechterkant? :)* Medische dingen zijn al veelvuldig bekeken.


Je poetst toch beide kanten van je pony even goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:26

Er staat toch niet dat ik dat niet doe?
Er staat dat hij het vervelender vind aan de linkerkant dan aan de rechterkant (en dat lig niet aan de linkerkant op zich want als je aan de rechterkant staat en over de rug heen poetst maakt het hem niet uit) en dat ik mij afvraag of het iets zou te maken hebben met de conclusie van het onderzoek.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:28

Ahh shit ik kijk altijd boos. :')
Wat moeten paarden wel niet gan mij denken... _O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:32

[***] schreef:
Er staat toch niet dat ik dat niet doe?
Er staat dat hij het vervelender vind aan de linkerkant dan aan de rechterkant (en dat lig niet aan de linkerkant op zich want als je aan de rechterkant staat en over de rug heen poetst maakt het hem niet uit) en dat ik mij afvraag of het iets zou te maken hebben met de conclusie van het onderzoek.


Sorry, interpretatie, ‘dat’ had ‘als’ moeten zijn in je bericht om het goed over te brengen. Nu leest het inderdaad alsof je aan de linker kant staat met poetsen i.p.v. rechts.

Die van mij (bijrijpaard) staat mij op stal ook alleen toe om haar links te benaderen. Rechts benaderen op stal vind ze heel eng. Geeft je idd wat te denken.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:44

Is er ook een linkje naar het onderzoek?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:45

Denk eerder dat het een gevoelskwestie is. Paarden zijn veel gevoeliger voor non verbale communicatie en lelijk kijken is een uiterlijke uiting van een gevoel. ;)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:41

Hoe kunnen paarden begrijpen dat een lach 'positief' betekend?
Als andere dieren hun tanden laten zien denken paarden toch eerder dat het 'negatief' betekend, dat er gevaar dreigt, waarom dan niet bij mensen ook?