Paarden lezen én onthouden humeur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:31

Sintara schreef:
Ik raad je aan om The hitchhikers guide to the galaxy te lezen, en dan vooral opletten bij het stuk over dolfijnen :).

Bij mijn weten ging het over paarden.

Dolfijnen en bijvoorbeeld orca's zijn veeel intelligenter dan paarden.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:46

Sunnda schreef:
Woogy schreef:
Ben ik het niet over eens, ze hebben andere vormen van intelligentie dan wij. Wat voor nut heeft het voor een paard om te weten hoe ze een wolkenkrabber moeten maken.
Zij kunnen roofdieren ruiken, zien en horen vanaf hele grote afstand...wij zijn dan allang opgegeten

Onzin, dan zaten we hier namelijk nu niet in onze wolkenkrabbers want dan waren we uitgestorven.
Wij gingen niet rennen, maar bedachten slimmere technieken.
Zoals elk diersoort die niet zo hard kan rennen als een paard.

Wat ons slimmer maakt is onze mogelijkheid vooruit te kijken en daarbij de situatie te beinvloeden. Mensen gaan niet keer op keer rennen of wat dan ook voor een roofdier, maar bedenken vooraf technieken om de situatie in ons voordeel om te buigen. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn. (En of dat wenselijk is even buiten beschouwing gelaten, maar dat is slimmer dan een paard, anders stonden wij wel in de wei en zat het paard in een wolkenkrabber)


Een paard is(net al het gros van de dieren) niet in staat tot het vasthouden van objecten. Daar houdt al erg veel op.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:52

Dus wat is je punt?

Ik kan ook wel zeggen dat ik net zo intelligent ben als de CEO van een of ander groot databedrijf of weet ik wat voor smart'kid.
Maar alleen op een andere manier, want ik kan niet...

Dan houd ik mijzelf voor de gek. :+

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:52

Sunnda schreef:
Sintara schreef:
Ik raad je aan om The hitchhikers guide to the galaxy te lezen, en dan vooral opletten bij het stuk over dolfijnen :).

Bij mijn weten ging het over paarden.

Dolfijnen en bijvoorbeeld orca's zijn veeel intelligenter dan paarden.


Ok ik quote hem wel helemaal:

On the planet Earth, man had always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much - the wheel, New York, wars and so on - whilst all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man - for precisely the same reasons.

Waarom zou intelligentie zich bij elke soort precies hetzelfde uiten...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:56

Sunnda schreef:
Dus wat is je punt?

Ik kan ook wel zeggen dat ik net zo intelligent ben als de CEO van een of ander groot databedrijf of weet ik wat voor smart'kid.
Maar alleen op een andere manier, want ik kan niet...

Dan houd ik mijzelf voor de gek. :+


En jij kan dingen die een CEO van een of ander groot databedrijf niet kan...is hij dan dommer dan jij?

Intelligentie is in feite niet meetbaar. Je hebt gegevens wie wat kan, maar dat zegt nog niets over domheid of intelligentie.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:58

Sintara schreef:
Ok ik quote hem wel helemaal:

On the planet Earth, man had always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much - the wheel, New York, wars and so on - whilst all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man - for precisely the same reasons.

Waarom zou intelligentie zich bij elke soort precies hetzelfde uiten...

_/-\o_

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:04

Hoe weten wij wat een dolfijn denkt?
Of ik begrijp het helemaal verkeerd hoor, maar het gaat er dus om dat dolfijnen denken dat zij intelligenter is dan de mens?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:10

Het gaat erom dat een dolfijn, een paard ene hond noem het beestje wat je het noemen wilt. Leeft geniet van het leven en ervoor gaat. Wij mensen vinden ons superieur terwijl dieren dat misschien ook wel vinden omdat zij misschien wel vinden dat wij ons tijd verdoen met binnen op ene forum zitten typen terwijl we ook sociaal met anderen kunnen zijn :) Het is verplaatsen in het dier.

Er is geen enkele reden om te denken dat wij superieur zijn, intelligenter dan andere diersoorten.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:24

Precies Woogy. We weten het voor een groot gedeelte ook helemaal niet. Afentoe komen we achter nieuwe informatie dat wat meer inzicht geeft, maar het blijft giswerk wat een dier denkt, ervaart etc.. En soms zitten we er al tijden gigantisch naast. Dat is onze beperking.

De mens als de maatstaf nemen voor intelligentie en slimheid voor álle soorten klopt gewoon niet.

Wat je wel als maatstaf kan nemen, is bijvoorbeeld soortelijk succes over tijd. Het aanpassingsvermogen naar andere omgevingen. Welk effect hebben ze op hun omgeving? Zorgen ze ervoor dat dat altijd wel leefbaar blijft, of zorgen ze ervoor dat er over een tijdje niks meer kan leven?

Dat laatste doen ze een heel stuk beter dan de mens en de rat bv.

Zo zijn er nog meer punten waar je naar kunt kijken die redelijk objectief zijn en met intelligentie en slimheid te maken heeft... Meer dan dit soort dingen is er volgens mij niks over te zeggen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:46

Woogy schreef:
Het gaat erom dat een dolfijn, een paard ene hond noem het beestje wat je het noemen wilt. Leeft geniet van het leven en ervoor gaat. Wij mensen vinden ons superieur terwijl dieren dat misschien ook wel vinden omdat zij misschien wel vinden dat wij ons tijd verdoen met binnen op ene forum zitten typen terwijl we ook sociaal met anderen kunnen zijn :) Het is verplaatsen in het dier.

Er is geen enkele reden om te denken dat wij superieur zijn, intelligenter dan andere diersoorten.

Nee dat denken ze niet, want ze weten niet wat een forum is.

Overleven is surviving of the fittest. Het rechts van de sterksten. En hoe oneerlijk misschien ook: de sterkste is de slimste. Wij mensen kunnen niet vechten met roofdieren, dus moesten we slim zijn..

Mensen kunnen niet zwemmen, dus ontwierpen ze boten. Ze konden niet vliegen dus ontdekten ze vliegtuigen.
Mensen zijn in staat de omgeving naar hun hand te zetten, waar dieren dat niet kunnen.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:10

Om vervolgens richting totale vernietiging van diezelfde omgeving af te stevenen. Slim, zo slim ;)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:14

NikkiDeKerf schreef:
Om vervolgens richting totale vernietiging van diezelfde omgeving af te stevenen. Slim, zo slim ;)

Dat proefde ik in de andere posts ook al.. ;)

Maar dat is een andere discussie.
Macht doet gekke dingen met een mens, dat ben ik met je eens.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:18

Ik vind dat geen andere discussie op zich. Als wat ons intelligenter maakt, quote: "onze mogelijkheid vooruit te kijken en daarbij de situatie te beinvloeden" is... dan hebben we denk ik toch wat minpuntjes gescoord :D

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:25

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind dat geen andere discussie op zich. Als wat ons intelligenter maakt, quote: "onze mogelijkheid vooruit te kijken en daarbij de situatie te beinvloeden" is... dan hebben we denk ik toch wat minpuntjes gescoord :D

Ik denk dat het meer te maken heeft met het te groot succes en te veel intelligentie van de menselijke soort, tegenover egoisme en verantwoordelijkheidsgevoel.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:28

Te veel intelligentie?
We spoelen toiletten doorgaans door met schoon drinkwater en niet met bijvoorbeeld grondwater want! 'als bij de aanleg van de buizen en leidingen een fout wordt gemaakt, komt er grondwater uit de kraan'. Hoe intelligent zijn we dan? Een paard snuffelt aan een baal hooi en zegt 'baas...deze is niet goed'.

Nee ik ben nog altijd van mening dat de mens in staat is tot meer voornamelijk omdat we duimen hebben. Stel je een wereld voor waarin paarden dingen zouden kunnen oppakken...Dan zijn we ze absoluut niet meer de baas, nooit meer.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:04

@Woogy
En toch zijn er genoeg (misschien wel alle) paarden die verhongeren achter een laag (stroom)draadje terwijl er welig gras groeit aan de andere kant.
Dat terwijl ze kunnen springen (of een sprintje door het draad kunnen nemen).

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:52

Woogy schreef:
Te veel intelligentie?
We spoelen toiletten doorgaans door met schoon drinkwater en niet met bijvoorbeeld grondwater want! 'als bij de aanleg van de buizen en leidingen een fout wordt gemaakt, komt er grondwater uit de kraan'. Hoe intelligent zijn we dan? Een paard snuffelt aan een baal hooi en zegt 'baas...deze is niet goed'.

Nee ik ben nog altijd van mening dat de mens in staat is tot meer voornamelijk omdat we duimen hebben. Stel je een wereld voor waarin paarden dingen zouden kunnen oppakken...Dan zijn we ze absoluut niet meer de baas, nooit meer.

Stel dat olifanten mensen waren..
Stel dat heb je niet zoveel aan, want dat is nu eenmaal niet zoals het is.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:53

Brainless schreef:
@Woogy
En toch zijn er genoeg (misschien wel alle) paarden die verhongeren achter een laag (stroom)draadje terwijl er welig gras groeit aan de andere kant.
Dat terwijl ze kunnen springen (of een sprintje door het draad kunnen nemen).

Verschilt ook erg per individu inderdaad. Een n van 1, maar toch:
Mijn verzorgpaard drukt een paaltje om als hij ál meer dan 2 uur geen hooi meer heeft gehad... Op de wei :+ . Hij heeft ook wel eens iets anders op de draad gedrukt en is er 1 x 'overheen gesprongen'. Needless to say, hij is geen springtalent. Hij landde er zo'n beetje dwars bovenop en heeft zich toen creatief losgetrokken. Snee in zijn been maar gelukkig niks ernstigs.

Wij mensen zijn langzaam maar ook niet dom> Hij staat tegenwoordig nooit meer dan 2 uur zonder hooi.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:45

Afbeelding

Maris_

Berichten: 1449
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:32

LBLGypsyCobs schreef:
[ [url=m/gBscZt.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 06:12

LBLGypsyCobs schreef:
[ [url=m/gBscZt.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik vind deze zo toepasselijk in de richting waar de discussie heen gaat dat ik hem net zelf wilde posten haha