Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 15:28

omroep gelderland
Overige
Ingezonden door bokker Boras
Afbeelding

Een paard is dinsdagmiddag in Barneveld door een houten bruggetje gezakt. De brandweer moest eraan te pas komen om het dier te bevrijden.

Het paard zakte rond 13.30 uur door het bruggetje in het Kallenbroekse bos. Het dier bleef ongedeerd, net als het meisje dat erop zat. Maar het duurde wel even voordat het paard weer op het droge was geholpen.

Aanvankelijk zette de brandweer een kraan van een hulpverleningsvoertuig in om het paard te bevrijden, maar uiteindelijk slaagde de brandweer erin om het dier zonder kraan eruit te trekken. Het paard had bijna een halfuur vastgezeten.

Het bruggetje is niet meer toegankelijk en is afgezet met linten.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:35

Gelukkig goed afgelopen.

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:38

Fijn dat het goed is afgelopen. Wat een schrik voor paard en ruiter.

Als ik dat bruggetje zo zie zou ik er sowieso niet met mijn paard overheen durven...

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:39

Dar was inderdaad geen paardenbruggetje.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:42

Boras schreef:
Dar was inderdaad geen paardenbruggetje.


Wat versta jij onder een paardenbruggetje? :+

Jeetje, gelukkig goed afgelopen zeg!!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:07

Pas geleden al zo’n zelfde soort bericht :n

Gelukkig is het goed afgelopen voor allebei!

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:11

ja maar ff serieus hier zie je toch zelf ook wel dat het niet geschikt is voor een paard :/ arm dier weer de dupe van de mens

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:16

zanakuzies schreef:
ja maar ff serieus hier zie je toch zelf ook wel dat het niet geschikt is voor een paard :/ arm dier weer de dupe van de mens


Iedereen kan inschattinsfouten maken.
Voor de ruiter was dit een keus... niet de mijne maar ja..

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:16

zanakuzies schreef:
ja maar ff serieus hier zie je toch zelf ook wel dat het niet geschikt is voor een paard :/ arm dier weer de dupe van de mens


Dit idd. Van de zotte dat je met een paard over zulke bruggetjes gaat. Dit is duidelijk een klein voetgangers bruggetje en absoluut niet geschikt voor paarden.

Tancreda4

Berichten: 24036
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:27

Misschien was het wel op een ruiterpad? Dan mag je verwachten dat hij het aan zou kunnen! Al vind ik het okk wel een erg spannend bruggetje om te zien!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:33

zanakuzies schreef:
ja maar ff serieus hier zie je toch zelf ook wel dat het niet geschikt is voor een paard :/ arm dier weer de dupe van de mens



Zo flauw joh, net of iemand met plezier zijn of haar paard door een brug laat zakken.. Je weet niet eens wat er vooraf gebeurd is. Dus hou je aannames voor jezelf!! Beste stuurlui staan aan wal is bij deze een mooi gezegde..

mala26

Berichten: 5001
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:35

Ik vraag mij inderdaad af of deze route geen onderdeel is van de vallei trail die hier door Barneveld/achterveld heen gaat.
Of misschien een onderdeel was van een klompen pad die heeft wel meer van dat soort bruggetjes hier liggen.

maar gelukkig alles goed afgelopen

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:36

Gelukkig is het met een sisser afgelopen!

Wat ik zo 1 2 3 vanaf de foto kan zien (ik was er dus niet bij, dus het is een aanname van mij), is dat de brug alleen aan de buitenkanten een draagbalk heeft. En het paard loop in het midden. Dat konden de planken denk ik niet houden.

Als ik over een brug moet met mijn paard, zorg ik er altijd voor dat ik over zo'n draagbalk ga die er onder zit.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:46

Chasey schreef:
Gelukkig is het met een sisser afgelopen!

Wat ik zo 1 2 3 vanaf de foto kan zien (ik was er dus niet bij, dus het is een aanname van mij), is dat de brug alleen aan de buitenkanten een draagbalk heeft. En het paard loop in het midden. Dat konden de planken denk ik niet houden.

Als ik over een brug moet met mijn paard, zorg ik er altijd voor dat ik over zo'n draagbalk ga die er onder zit.


GA jij dan van je paard om te kijken onder elke brug?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:51

Tancreda4 schreef:
Misschien was het wel op een ruiterpad? Dan mag je verwachten dat hij het aan zou kunnen! Al vind ik het okk wel een erg spannend bruggetje om te zien!

Geen ruiterpad, bij mijn weten is dat deel van het bos verboden terrein voor paarden.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:55

zanakuzies schreef:
ja maar ff serieus hier zie je toch zelf ook wel dat het niet geschikt is voor een paard :/ arm dier weer de dupe van de mens


Het is vaak ook hoe paarden er zelf over heen gaan. Ik ben met mijn vriendin ooit over een buggetje gegaan in de Ariège. Was een boomstam bruggetje. Mijn paard had het al 10x voorgedaan heen en weer, want de KWPN-er aarzelde. Dus op een gegeven ogenblik kwam hij rustig achter mijn vriendin aan die afgestapt was. (Ik zat gewoon op mijn paard, is dus nog zwaarder). Paard deed aangekomen aan het einde opeens zo maf, dat hij van de brug af knalde via de zijkant (reling van boomstammen) en door zijn val twee meter naar beneden en zijn maffe gedoe brak dat bruggetje ook. Dus vriendin stond aan de kant en paard was 2 meter lager. :oo
Hij wilde er niet uit en we waren in de middle of nowere. En ik werd zo giftig omdat dit helemaal niet nodig was geweest, dat ik boos riep, je bent een springpaard en een goede ook, dus dan spring ook maar naar de kant en gelijk klapte ik boos in de handen en riep alléh hup. Met een grote sierlijke sprong kwam paardje veilig aan de kant. Dus eind goed al goed en burgemeester kreeg de melding dat bruggetje naar de knoppen was.
Ook dat was niet in te schatten geweest van te voren want onverwacht kwamen we dat bruggetje tegen en terug rijden was 3 uur extra.
Wie weet hoe maf dit paard gedaan heeft. Ik ben zo vaak over allerlei bruggetjes gegaan met mijn paard. Zelf over een bruggetje hier (super smal) gemaakt van telefoonpalen. Paard moet gewoon normaal doen en dan is er niets aan de hand en dat doet hij dus ook. <3

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:28

Nou toch nooit van mijn leven dat er ook maar 1 hersencel aan denkt om over zo'n bruggetje te gaan dat is gewoon vragen om problemen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:36

Tancreda4 schreef:
Misschien was het wel op een ruiterpad? Dan mag je verwachten dat hij het aan zou kunnen! Al vind ik het okk wel een erg spannend bruggetje om te zien!

Er zijn daar geen ruiterpaden en je mag er dus ook niet rijden.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:36

Anoeska27 schreef:
Tancreda4 schreef:
Misschien was het wel op een ruiterpad? Dan mag je verwachten dat hij het aan zou kunnen! Al vind ik het okk wel een erg spannend bruggetje om te zien!

Geen ruiterpad, bij mijn weten is dat deel van het bos verboden terrein voor paarden.

Klopt!

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:43

_Dracarys schreef:
Boras schreef:
Dar was inderdaad geen paardenbruggetje.


Wat versta jij onder een paardenbruggetje? :+


Een bruggetje waarbij je denkt daar kan je een paard verantwoord overheen sturen. Het is zowiezo al veel te smal. Alleen daarom zou ik het overslaan.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:14

Was er een tijd geleden niet iets soortgelijks?

Ook eenzelfde soort bruggetje volgens mij..

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Paard zakt door bruggetje en komt vast te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:18

Stomme vraag misschien, maar hoe kun je zien dat een brug een paard kan dragen?

Elinekraaij

Berichten: 6
Geregistreerd: 30-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:20

Gelukkig is het goed afgelopen

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:23

Amazone heeft haar lesje zo wel hard geleerd. Voetpaden zijn niet voor ruiters bestemd en de bruggetjes dus ook niet voor paarden.
Blij dat het goed is afgelopen.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:25

Dat vind ik geen domme vraag Dammie. Zelf zou ik dit bruggetje nooit genomen hebben want het zijn als ik het goed zie houten dwarslatten waar paard over moet. Risico van breken.
Wij doen alles en ons telefoonpaal bruggetje is nog smaller zonder balustrade, maar die enorme twee telefoon betonpalen kunnen echt niet stuk. Als paarden stom doen vallen ze in het slootje wat iets dieper ligt. Zo ook over watervalletje bruggetje regelmatig gegaan en was van beton, de ondergrond en fietsbruggetje met balustrade. Dus hout is altijd riskant.