Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand: de Mérens

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

Een wat minder bekend ras dit keer in het vizier. Een compact Frans bergpaardje met een gemiddelde schofthoogte van 1.49 m. Een beetje eigenwijs, onverschrokken en geliefd bij een ieder wiens hart erdoor wordt veroverd; dat is de indruk die ik krijg als ik de reacties lees in het topic.

Het eigenwijze lijkt zich ook te vertalen in eenkennigheid, het is geen allemansvriend maar deze 'zwarte prins van de Pyreneeën' zoals hij wordt omschreven door het Merensstamboek kiest zijn humane vrienden zorgvuldig uit.

Bokker pien_2010 en haar man hebben de 23-jarige ruin Hercule en de 15-jarige merrie Polie in hun bezit. Detail in deze is dat de paarden als eerste in Pien's leven kwamen en Hercule heeft wel even in een machtstrijdje te kennen gegeven aan 'de nieuwling' dat hij op de eerste plaats stond.
Pien's man liet zich echter niet intimideren en bleef standvastig en Hercule... die herkende zijn meerdere.
Ik vind het een prachtige anecdote, zelden hoor ik van 'niet-paardenmensen' die dit soort invoelingsvermogen in een paard hebben.
Hercule en Polie blijken heel veelzijdig. Mennen, lange buitenritten, dressuur en zelfs een sprong.. ze draaien er hun hoef niet voor om en zijn een grote hulp bij de appeloogst.

Polie de Bigorre, 1 mei 2003 geboren, samen met Mixta van Bokt:

[ img ]

Jans: Ik heb zelf in 2016 kennisgemaakt met de Mérens. In Frankrijk. Ik had al een paar jaar niet paardgereden toen wij op vakantie gingen in de Fermette van pien_2010 hier op Bokt. Van het een kwam het ander en stond ik in de weide bij Hercule en Polie en was meteen weg van ze. Toen ik eenmaal met een grote glimlach op de rug van Hercule zat was ik ook gelijk verkocht. Hercule heeft geen stap verkeerd gezet met mij, toch wat onzeker na jaren niet te hebben gereden en als van origine westernruiter op een dressuurzadel nog wat onzekerder. Tijdens de rit die we maakten ben ik ook ontzettend verrast door de werkwilligheid en pit van de Mérens, en hoe zachtaardig ze zijn als je er naast staat. Ik zou zelf, als ik de ruimte had (zowel stalruimte als financiële ruimte) de Mérens zeker overwegen. Zeker omdat ik ook al begreep dat ze ook heel goed op de westernmanier gereden te worden. In juni ga ik weer bij pien_2010 op bezoek, en dan hoop ik stiekem wel even een aai of knuffel van m'n zwarte vriendjes te kunnen stelen.

:+:

[ img ]


Assebassie vertelt het volgende: Zestien jaar geleden maakte ik kennis met de Mérens, een geweldig leuk en apart ras.
We gingen op paardrijvakantie en wilden een mooie omgeving en leuke paarden.

Zo kwamen we uit bij Ies Ollivettes in de Ardennen.
Betrouwbare en voorwaartse paardjes was de omschrijving, we gingen ‘off the road’ rijden.
We waren benieuwd, want ja je weet niet wat er klopt van de beschrijving, maar we hadden een geweldige vakantie, vooral dankzij de Mérens paarden, wat een geweldige dieren, ze waren kalm en onverstoorbaar maar heel snel als ’t kon, vriendelijk en werkwillig, en heel stoer! Ze klommen en daalden met een zeer stevige tredvaste stap.
De steile heuvels op, soms stenen trappen, en bij het dalen gleden ze bijna op hun kont naar beneden, je mocht afstappen als je niet durfde maar we bleven lekker zitten want we voelden ons eigenlijk gewoon veiliger op die brede paardenrug.
We gingen door riviertjes en door dorpjes en dwars door het stadje, over paden waarbij we het stadje diep onder ons zagen, prachtige vergezichten, smalle paden, brede paden, tussen bomen door naar beneden, over karresporen, aten en dronken onderweg, de paarden waren echt geweldig en gingen gewoon door, soms 4 uur aan één stuk, daarna pauze en weer verder.
We reden langs de kudde met merries en veulens, er werd ook gefokt en verkocht. We werden begeleid door de eigenaresse die vaak op haar dekhengst tussen de merries reed. Hij was heel braaf en een ster in het openmaken van zijn stal, hij stond tussen de merries en dat was geen probleem.
En sinds 5 jaar heb ik een Mérens merrie!! Wat een geweldig leuk beest, ze is lief, rustig en zeer betrouwbaar, is altijd vrolijk en soms erg jolig, we zijn echt gek op haar en eigenlijk iedereen die haar kent.
Dit is tijdens een clinic vrijheidsdressuur in de binnenbak, schoon paard :j

[ img ]

Lekker vies met wintervacht van afgelopen maart, op de uitkijk :D zo lijk ik nog groter 8-)

[ img ]

En, ik kan het niet laten, nog een van haar mooie koppie _/-\o_ knap paardje hé

[ img ]


Sheeltje2 schrijft: Mérens. jeetje, ja m’n trouwe dame Jasmine was mijn meest speciale, betrouwbare maatje. Ik heb 13 jaar lang van haar mogen genieten, helaas in 2016 overleden maar als iemand voor Mérens kiest, echt waar, goedzakken eerste klas en betrouwbaar. Een maatje voor alles wat je ook maar wilt doen.

Heb met Jasmine mennen, dressuur, springen en basis western gedaan, een echte allrounder! :D
[ img ]
[ img ]

Mérens om van te blijven genieten, elke keer weer als ik haar foto’s zie <3

inkepink: Mérens eenkennig? hoe kom je erbij :+ grootste voorbeeld hierin is wellicht mijn Quira.
Ooit een paar jaar terug moest ik haar verkopen vanwege mijn ziek zijn (stomstom) enfin... Quira had volgens mij een leuk baasje gevonden. Nog geen 3 maand later krijg ik bericht dat Quira niet te vertrouwen zou zijn, er iedere keer vandoor ging en dat ze daarom verkocht zou worden.... Mensen die Quira kennen weten dat het een dame is die liever lui dan moe is dus het hele verhaal overrompelde mij dusdanig in combinatie met het onzettend missen van haar dat we niet getwijfeld hebben, bericht hebben gestuurd dat we haar weer ophaalden en toen ze hier weer met een grote zucht uit de trailer stapte wist ik genoeg...die gaat niet weer weg.

Zoals meestal het geval is, zijn er ook minder leuke verhalen over de ervaring met een bepaald ras, of beter gezegd een individu van een ras.
Karuna vertelt: Ik zal ook maar reageren, al heb ik geen Mérens meer, maar ik ken de andere kant van het ras. Wat de gevolgen zijn als je deze redelijk zelfstandige dieren niet in handen hebt tijdens hun opgroeien en ze dus min of meer verwilderd opgroeien.

Grappige is dat Pien daar ook min of meer van heeft kennisgemaakt ook. Veel later bleek pas dat zij met bekenden mee was om naar Heleen van Grote Boele te komen kijken of zij geschikt was voor hun. Antwoord bleek wel duidelijk, helaas pas na aankoop: nee absoluut niet. -O- Vader Saltimbanque III, moeder Ortie. Een stevige oud type Mérens van 6 juni 1995.

Maar ok, wij hadden naast Karuna een jonger veulen (kruising arabier) die een dag na zijn tweede verjaardag is ingeslapen. We werden toen getipt door onze hoefsmid dat een oudere man accuut in verband met gezondheid twee jonge Mérensen kwijt moest. Een ruin en een merrie. Dus wij erheen en we treffen twee redelijk verwilderde dieren aan. Hij had ze net gekocht in deze staat maar zijn gezondheid ging rap achteruit. Wat bleek, Heleen had tot hij haar kocht alleen in een weitje bij de IJssel gestaan zonder menselijk of soortgenoot contact.

Gevolg daarvan: een doodsbange, licht agressieve, dominante merrie die niemand in haar buurt duldde. Op straffe van aanval en geweld desnoods hield ze iedereen uit haar buurt. Afijn vrachtwagen, grote emmer voer en overrompelen hebben we haar een halster omgedaan en veilig op pensionstal gekregen. Daar een hands off beleid kunnen maken waardoor ze samen met Karuna veilig de wei in en uit kon. Langzaam met t touch en zweepjes met spons en doekjes kunnen gaan aanraken. Stalhouder en wij tweeën konden haar vrij snel al goed en veilig handelen. Inrijden is zonder enig probleem gegaan, alleen in de puberteit even tja madam was wat dwars. Niet meer de bak uit willen na longeren. Dus na overleg met stalhouder hooi en water neergezet en twee dagen later bliefde madam pas weer in de buurt te komen. Hihi

Ieder ander moest echt uit de buurt blijven.

Hoefsmid was eerst verdoven voor ze gekapt kon worden, enten en zo was voor de dierenarts geen veilige handeling. Vaak gehoord: dier is alleen geschikt als worst. Ja, ze was inderdaad wat eenkennig en heel duidelijk in wie ze wel of niet mocht. Maar voor ons en langzaam aan voor anderen was ze goed meegaand en ze reed heerlijk. Onverschrokken, legertanks geen enkel probleem, chinooks tegenkomen op de hei bij Ede met een oefening, is dat eng dan?

Afijn mijn gezondheid ging achteruit dus haar te koop moeten zetten, tegelijk met zo leek het inslapen van Karuna. Pien kwam dus met haar bekenden, Heleen werkte goed mee dus ze was verkocht. Om na de verhuizing tot onze grote verbazing in een klap terug te vallen in haar oude gedrag dat ze al twee jaar niet had vertoond. -:(- . Ze kwam terug, Karuna had reservetijd gekregen. En een jaar hebben we Heleen te koop gehad veel mensen afgewezen omdat we problemen verwachten.

En toen meisje van 11, een dun, iel sprietje met haar vader. Ok als dat maar goed gaat. Heleen misdroeg zich echt vreselijk met opzadelen en hoeven krabben, paps heeft been vastgehouden en madam lag op haar rug onnozel te kijken. Sjips, waar ging dit fout? Maar echt vanaf seconde één een superband tussen groot breed zwaar zwart lijf en een dun iel jong sprietje. Als een schaap zo mak als ze bij ons ook was. Vol vertrouwen. Nu, bijna 20 jaar later, is ze nog steeds bij dat meisje. Inmiddels grijs, bejaard en oud en nadat ze eerst wedstrijdpony is geweest, is ze nu al jaren een uitermate goede therapiepony. Juist door haar voor- en afkeur voor bepaalde mensen.

Liseef heeft net voor sluitingstijd het topic gevonden, gelukkig maar want ze schrijft:
Wat leuk dat de Mérens het ras van de maand wordt. En wat een leuke en herkenbare verhalen en mooie foto’s zijn er al geplaatst! Ik werd op dit topic getipt door pien_2010. Op de valreep deel ik hier ook graag mijn ervaringen :)

Begin 2004 maakte ik voor het eerst kennis met de Mérens. We kochten ons eerste eigen paard: Eefje, een Mérens merrie van toen 11 jaar oud. Door haar ben ik ook me in het ras gaan verdiepen en een echte liefhebber van de Mérens geworden. Ik heb net zoals assebassie bij Les Olivettes een rit gemaakt door de Belgische Ardennen op een Mérens en was daar erg onder de indruk van. De Mérens is een uitstekende klimmer, echt een goed paard voor een tocht over zeer ruig terrein. Tientallen meters steil naar beneden afdalen over een pad dat bestaat uit losse stenen? Geen probleem, de Mérens doet het even.

Ook de eigenwijze en eenkennige kant van de Mérens herken ik maar al te goed. We kochten Eefje toen ik 12 was en ik had echt een klik met haar. Ik reed er zo mee weg en ik kon ook gewoon heel veilig op buitenrit met haar. Zelfs met de weg oversteken keek ze zelf of er verkeer aankwam. Maar een ervaren instructrice waar ze totaal geen klik mee had, kon er nog geen rondje over de hoefslag mee stappen.

Hoewel de eigenwijze kant niet altijd makkelijk of leuk was, heb ik vooral heel veel plezier beleefd met Eef. Dressuur, springen, mennen, lange buitenritten, zwemmen, niks was haar te gek. Ze stond in een heel langgerekt weiland met ongeveer 10 andere paarden. Toen ik 13/14/15 was, sprong ik altijd achterin het weiland op haar rug en reed in rengalop naar voren. Zonder zadel/hoofdstel/wat dan ook. De andere paarden renden dan naast haar of achter haar. Niet echt heel verantwoord dus, maar met Eef kon het ook gewoon zonder dat het de vraag was of het goed zou aflopen. Door en door betrouwbaar was ze. Ook het veel buiten willen staan herken ik. Als ze te lang op stal stond brak ze de tent af. Ze heeft het ook wel eens gehad dat ’s avonds het hek open werd gedaan en ondanks dat alle paarden van haar groep rustig naar binnen gingen, zij bedacht dat ze liever buiten bleef. Ze maakte dus gewoon een rechtsomkeert terug naar de wei en ja, ga een Mérens dan maar eens op andere gedachten brengen :')

In 2008 hebben we een veulen van Eefje gefokt. Een merrie genaamd Umbra. In tegenstelling tot de meeste Mérensen, is Umbra juist erg druk en gevoelig. Ze heeft wel het betrouwbare karakter en de eenkennigheid van de Mérens. Zij blinkt echt uit in haar werkwilligheid. Oké, als ze je niet mag kun je er echt niets mee. Maar als ze je wel mag, zal ze altijd haar best voor je doen, hoe moeilijk of spannend ze iets ook vindt. Van haar krijg je altijd zonder enige twijfel de volle 100% inzet. We hebben een start met endurance gemaakt, wat ze enorm goed deed. Ik prijs mezelf erg gelukkig om nu al bijna 10 jaar haar in bezit te hebben. Eenkennig zijn ze, maar wat een band krijg je met ze als je zo lang samen bent en de klik hebt.

Kortom: de Mérens heb ik leren kennen als een paard die enorm veelzijdig is en veel in zijn mars heeft. Hun karakter is bijzonder sterk. Ze zijn eenkennig en eigenwijs, maar ook betrouwbaar en werkwillig. Met hun stoere zwarte vacht en ruige haren is de Mérens een ras waar je echt verliefd op kunt worden, dus wees gewaarschuwd :D

Nog even wat foto’s:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Tot slot nog wat filmpjes en foto's die zijn bijgedragen door pien_2010:

"Ik heb nog eventjes op internet gezocht. Het eerste filmpje gaat over de keuringen van de Mérens in Bouan elk jaar in augustus.



In dit verhaal vertellen de mensen afzonderlijk over de veelzijdigheid van de Mérens en zie je op de achtergrond Mérens gaan.

Het tweede filmpje heb ik zelf ook gezien namelijk daar dalen de Fantilhou Mérens af van een zeer steile helling. Fantilhou fokt en levert zo'n fijne gebruiks Mérens af <3
Zelf heb ik de afdaling gezien (een ander jaar) die jullie hieronder zien. Toen ik het zag deed mijn vriendin mee (ze doet in dit filmpje ook weer mee <3 ) en deed ik het zowat in mijn broek van angst want het is ongelooflijk stijl. Je moet je voorstellen dat beneden het publiek staat te wachten met ingehouden adem en helemaal los gaat van enthousiasme als de paardjes beneden zijn. Ik vind het een enorm spektaculair gezicht."



Ik kan het blijven herhalen... wat was het weer genieten van het ras van de maand ;)

Balance

Voor volgende maand zijn we op zoek naar al jullie ervaringen met de Fjord.
Post je verhalen en foto's hier: [FJ] Ras van de maand: De Fjord
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 08:15 



 
Profiel   

Het eigenwijze van de Merens ken ik (nog) niet. Heb vroeger ooit in Spanje een paar weken op een ranch gewerkt waar ze onder andere Merensen hadden. Super lieve vriendelijke en geduldige paardjes. En fantastisch om mee door de bergen te rijden.
Weet iemand een Fokker in Nederland? Zo'n robuust onverschrokken paardje is precies wat ik zoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 08:38 



 
Profiel   

Geweldige paardjes. Al bijna 15 jaar lang is Lordi bij ons. Zelf uit Frankrijk opgehaald.
Hombre , die met Lordi mee was gekomen heb ik 9 jaar geleden ook overgenomen.
Ontzettend veel leuke dingen mee gedaan. Robuust en onverschrokken zijn ze zeker. Samen komen ze overal... Eigenwijs ik kan er hele boeken over vol schrijven. Hoe vaak wij niet roepen ezeltje strek je....
Ze worden nu een dagje ouder. Ze zijn 19 en 23 jaar. Staan lekker in mijn eigen achtertuin. Nog steeds beleef ik er veel plezier aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 09:37 



 
Profiel   

Mooi geworden dit <3 , ze zijn echt geweldig en apart, aanrader als je een 'echt' paard wil :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 09:40 



 
Profiel   

SUPER LEUK DE MERENS <3 [ img ]
ze ging door het vuur voor mij mijn toppertje

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 10:06 



 
Profiel   

mijn vriendin heeft ook een merens, en die gaat richting de 1.60, ze denkt dat ze weleens de grootste merriemerens van nl zou kunnen zijn :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 14:22 



 
Profiel   

Wat leuk wat leuk dit topic. Ik heb zelf geen mérens, maar woon wel in Frankrijk, ook in de bergen en iemand in het dorp heeft een Mérens. Hij rijdt vaak zonder niks op haar, maar wil niet met anderen rijden omdat hij haar niet betrouwbaar vindt naar andere paarden toe. Dat heeft denk ik niets met het ras te maken alswel met het feit dat ze sinds het overlijden van haar maatje nu al jaren alleen in het land staat.

Verder heb ik Hercule en Polie bij Pien ontmoet. En ik was prettig verbaasd over dit ras. Met name over de bouw. Wat een borstkast heeft Hercule. Geweldig! En Polie ook trouwens. Enorm indrukwekkend breed.

Ik vind dan ook de termen paardjes en bergpaardjes niet op hun plek, als je Hercule tegenkomt, dan denk je echt niet aan een paardJE, hij is een Paard met een hoofdletter P en doet zijn naam eer aan!

Wat Pien me nog vertelde en ik een leuk weetje vond, is dat Mérens niet vaak verschieten van schrik. Als een mérens schrikt blijft hij juist stilstaan ipv weg te schrikken omdat ze het zich in de bergen niet kunnen veroorloven van schrik weg te schieten. Je zult maar in een ravijn schrikken! Dus hun instinct schijnt juist te zijn bij schrik, stilstaan.
Dat had mijn tinker ook maar eens moeten hebben dat instinct ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 15:39 



 
Profiel   

Hier ook een Merens, van het eigenzinnige eenkennige soort ;) ooit als onberijdbaar projectpaard aangekocht en nu mijn stoerste
crosspony en maatje voor het leven!

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 15:57 



 
Profiel   

Yvette81 schreef
Weet iemand een Fokker in Nederland? Zo'n robuust onverschrokken paardje is precies wat ik zoek.

Ja Yvette81 die weet ik. Voordat je belt moet je weten dat de merens niet echt goedkoop is, wat alles te maken heeft met de echte schaarste van dit ras, want de merens komt niet vaak te koop dus kom je er moeilijk aan. Mijn paardje Hercule heb ik gekocht bij fokker Bonbon en haar had ik van de week toevallig aan de lijn. Zij heeft op dit moment weer twee fantastische paardjes in de aanbieding voor verkoop. Twee mannen: eentje met een heel gemakkelijk karakter en fijn in de omgang, en eentje met zeer mooie gangen voor de wat gevorderde ruiter want die is wat pittiger. Ik vind deze fokker erg betrouwbaar en zij voedt hjaar paarden goed op. Ook is ze goud eerlijk. Als jij denkt dat je bij een paard van haar hoort en zij denkt dat het een mislukking wordt, dan verkoopt ze niet, want het welzijn van haar paarden vindt ze belangrijker dan het geld dat ze er voor kan krijgen := . Kom je niet vaak tegen in deze tijd, maar ze heeft altijd gelijk gehad.
Daarnaast ook een wat oudere gezonde fokmerrie waar wel rondje op gereden kan worden want ze is een echt mensenpaard en gewoon braaf, maar die verder weinig ervaring heeft onder het zadel maar die vooral als gezelschaps paard verkocht wordt.
Bokker Bonbon1

Leuk stukje Balance heb je van de merens gemaakt :j :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 16:26 



 
Profiel   

Leuk! Mijn eerste pony was ook een merens, heel veel van geleerd. Ook super veelzijdig, liep m dressuur, sprong b, bosritten, neckrope, met de slee erachter etc, niks was hem te gek <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 16:37 



 
Profiel   

Zoe, jou heb ik ooit zien rijden. Ik vond je merens echt prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 17:40 



 
Profiel   

Dankje pien_2010! Blijf het ook erg jammer dat we hem totaal uit het oog zijn verloren, hadden hem verkocht aan kennissen maar na een paar jaar hadden hun hem toch weer doorverkocht en nieuwe eigenaren hadden helaas geen behoefte om contact te blijven houden :( was echt een geweldige pony, het is dat ik zo lang ben en voor de wagen vond hij echt niet leuk maar anders was hij altijd gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 17:52 



 
Profiel   

Gemist. Jammer. Mijn eerste Merens heb ik in 1987 in Blaricum gekocht. Valerie de Basterne. Gefokt in Frankrijk. Valerie groeide bij mij op. Intussen kreeg ik eenoog Prudent aangeboden. Hij was al tien , van een oudere mevrouw die hem niet meer kon verzorgen. Omdat hij maar 1oog had was het in het begin niet eenvoudig met hem te werken. Ik ben gediplomeerd voltigeleidster en heb Prudent voor de voltige gebruikt. Nooit een braver en vertrouwder paard gehad dan hem. Bij Valerie heb ik twee veulens gefokt van Tezoula.
Valerie was het eenkennige dier. Prudent was lief voor iedereen.
Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Prudent heb ik 21 jaar gehad. Hij is 31 geworden. Mijn grote liefde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 18:29 



 
Profiel   

Ik zal nooit vergeten dat ik (voor een fokker in Nederland) de Merens hengst Soulhel la Fajole in Frankrijk ging halen bij eoa boer (vast een goede fokker, naam weet ik niet meer). Fokker zei al zoiets als 'il va te essayer' (hij gaat je uitproberen) toen ik in een weitje bezaaid met stenen erop ging :D . Wat volgde was een enorme rodeo met als gevolg dat ik er een paar keer af ging, bij z'n laatste poging was ik zo kwaad dat ik me via z'n hals terug in het zadel duwde.....toen was het over....gouden paard later in Nederland! (en achteraf gezien had ik natuurlijk nooit op hem moeten stappen, zou ik nooit meer zo doen). Zelf later nog een Merens hengstje gehad wat door een beetje wit aan een achtervoet nooit goed gekeurd zou worden, Hiawatha, bleef helaas te klein voor mij maar loopt nu nog steeds (geruind) rond op de Veluwe. Heel leuk ras!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 18:31 



 
Profiel   

Jaaaaa de merens :D
blijft toch een speciaal plekje in mijn hart houden :)

Super leuk dat er geschreven wordt over de merens. Ik heb daar bijzondere herinneringen aan.
even snel foto's gezocht, (wat een broekie was ik daar haha)

Pien, ik heb zelfs nog foto's van mij en polie toen je haar nog niet zo lang had!

Zelf was mijn voormalige bijrijdpaardje een merens. Ik heb daar zulke leuke dingen mee gedaan.
Dressuur, crossen, buitenritten. Fantastisch!

Daarna stage gelopen in frankrijk, op een merensstoeterij, ook een wereld ervaring!
Merrie keuring mee gemaakt (heel anders dan keuringen hier in nederland!) en zelf mee mogen rijden op de hengsten keuring. De hengst die ik toen reed is daarna verkocht naar iemand in Nederland.

Aantal maanden later terug gegaan en mee mogen rijden op het merens event, Bouan.
Daar mee gereden met de race, die het event afsluiten en nog een mooie 3e plaats behaald.

Als we ooit nog eens een eigen stekje kunnen hebben, dan komt er absoluut een Merens!

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]



Laatst bijgewerkt door Berdien op 02-05-18 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Eigen naam vervangen door gebruikersnaam.


Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 18:50 



 
Profiel   

Ivy_power je hebt me goed geholpen toen in het begin. Was echt tof want moest toen zo op passen met mijn rug. Polie was nog erg groen toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 20:37 



 
Profiel   

De Mérens :+:


Ook bij mij blijft dit ras een speciaal plekje in mijn hart houden!
Hercule de Mérens van pien_2010 ken ik van de manege waar reed toen ik nog maar een klein meisje was.

Een aantal jaar later op het MBO moest ik stage lopen, dit deed ik bij een dierenpension waar ze ook Mérens fokten. Daar heb ik het ras pas echt leren kennen. Vooral de veelzijdigheid sprak mij enorm aan.

Mijn eerste paardje werd dan ook een Mérens. Dit was Mitxa, mijn once in a lifetime paardje!
Wel 1tje met een bijzonder karakter, niet helemaal geschikt voor beginners maar ik kon er alles mee!
Landelijk dressuur M1, Endurance, TREC T3, aangespannen, vrijheidsdressuur, SGW, zwemmen, sleeen en skijoring, voetballen. Vooral lol met je knol eigenlijk :D



[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Mitxa heb ik destijds verkocht omdat ik verder de sport in wilde. Helaas hebben ze hem vorig jaar in moeten laten slapen (koliek). Ik zal hem nooit vergeten, hij was een heel bijzonder dier waar ik geweldige jaren mee heb gehad!


Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:18 



 
Profiel   

Mixta, .... een geweldig eerbetoon aan een geweldig paard. Ik vond jullie zo gaaf samen......ik moet er gewoon van huilen, zo zonde die koliek....Jullie pasten zo goed bij elkaar...zo jong en maf doen samen. Alles kon met Mixta. Hij vond je zo gaaf. ....en ik jullie! Prachtig filmpje. Zo herinner ik me jullie ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-18 21:51 



 
Profiel   

Super leuk! Wij hebben er twee in onze manegelessen lopen, een voorwaartse ruin die oorspronkelijk uit italie komt en een super rustige merrie die uit frankrijk komt. Heel verschillend maar beide super beestjes en enorm lief

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 08:48 



 
Profiel   

Jaaa daar is het topic! Leuk gedaan Balance! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 18:57 



 
Profiel   

[ img ]
Leuk Topic en leuke paarden. Ik heb ze leren kennen hier op de manege in Frankrijk waar ze een 14 jarige Merens ruin hebben met 1 oog (ongelukje in de wei). De eerste keer dat ik erop zat dacht ik meteen dit is het helemaal! Lekker compact, super wendbaar, aanleg voor dressuur, een beetje zoals een Spaans paard maar dan niet nerveus! Ik heb hem wat beter leren kennen en ook kennis gemaakt met zijn minder makkelijke kanten: rillerig en superfris in de winter, explosief in zijn reacties (van volkomen ontspannen naar bommetje), zeer handig in het lanceren van zijn ruiter en eigenzinnig. Hij neemt echt de controle over als jij niet zeker bent van je zaak en het is een spiegel van je emoties. Maar hij is zo comfortabel en als hij overtuigd is dat jij de baas bent dan doet hij alles. En erg lief als je ernaast staat, heel rustig en voorzichtig. Ik heb er serieus over gedacht om hem te kopen maar maak me een beetje zorgen over zijn eigenzinnigheid, want ik als ik me goed voel heb ik enorm veel plezier met hem maar als ik nerveus ben laat hij me alles hoeken van de bak zien....Misschien dat een merrie makkelijker is of het feit dat hij maar 1 oog heeft hem toch nerveuzer maakt....Maar krijg hem maar niet uit mijn hoofd. Lieve Oguy.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-18 14:07 



 
Profiel   

Superleuk stuk geworden waarin veel verhalen worden beschreven over de merens.
Ik heb er 1 3,5 Jaar gereden en tot op de dag van vandaag mis ik het nog om een merenspaard te rijden.
Het zijn geweldige paarden
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-18 17:32 



 
Profiel   

Ik heb ook een 5 jarige kruising merens x fries
Eigenwijs? Ja zeker maar zeker niet eenkennig en ook niet onverschrokken. Cassandra is een echte knuffelkont!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 14:25 



 
Profiel   

Wat leuk dat de Merens voorbij komt!
Maar... ik woon al 20 jaar in Frankrijk en zulke slanke merensen heb ik nog niet vaak gezien! Ik zie het vooral echt het oude type rondlopen. Zijn dit allemaal merens paardjes in Nederland?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-18 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen