Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 10:45

Bokt.nl / Equnews
Eventing

Afbeelding
Tim Lips. Foto: Marjoow


Olympisch eventingruiter Tim Lips maakt wederom nieuwe stappen om zijn sport verder te ondersteunen. Eerder deed hij dat door het eerste commerciële paardensport team in de geschiedenis op te zetten. Nu slaan sponsoren Bavaria 0.0 en nieuwe partners Equestic en van Santvoort Makelaars de handen ineen met Lips om talent te ontwikkelen. En het mooie is, iedereen tot en met 25 jaar is welkom!

“Alle eventingruiters tot de 25 jaar die willen verbeteren, kunnen meedoen aan onze scouting dag. Minimumeis is twee winstpunten in de klasse B bij de pony’s of paarden en wat mij betreft maakt iedereen evenveel kans,” legt Lips uit. Aanstaande 1 juli worden in Renswoude talenten geselecteerd die daarna kans maken op trainingen en individuele begeleiding door de grote namen van het Bavaria 0.0 Teamleden, geheel vergoed door de sponsoren. Uiteindelijk mogen er ongeveer twintig talenten tussen de 10 en 17 jaar oud (Talent Experience) meedoen aan vijf centrale trainingen. In de categorie 18-25 jaar oud (Bavaria 0.0 Talent Team) worden ongeveer vijf talenten gekozen voor tien individuele trainingen.

Dan is er zelfs nog de mogelijkheid door te stromen naar het Bavaria 0.0 Eventing Team. Maar dat is niet het hoofddoel van dit initiatief. “Wij willen vooral jonge mensen leren om met veel plezier en op verantwoordelijke wijze de sport te bedrijven. Alle deelnemers krijgen 1 juli uitgebreide feedback en tips, dus ook als je niet bij de uiteindelijke selectie zit, is het super leerzaam.” Daarnaast worden er workshops en seminars gehouden die dag en doet de organisatie er alles aan om er een waar familie evenement van te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:47

Wat een mooi initiatief!

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:19

Mooi initiatief inderdaad!

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:16

Die heeft het wasrschijnlijk begrepen.
Talentscouting beginnen bij de mensen die eral (bijna) zijn is geen talentscouting.
Dit kan het wel worden.

katje24
Berichten: 125
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:18

Eerst afwachten welke namen hier uit komen, maar hopelijk is dit nu een keer een talentenplan waarbij echt naar de combinatie met talent wordt gekeken.
En niet naar afkomst en of er geld genoeg aanwezig is bij de combinatie om verder in de sport door te kunnen stromen, zoals bij alle andere (al bestaande) talentenplan projecten.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:23

Dat bedoel ik :))

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:55

katje24 schreef:
Eerst afwachten welke namen hier uit komen, maar hopelijk is dit nu een keer een talentenplan waarbij echt naar de combinatie met talent wordt gekeken.
En niet naar afkomst en of er geld genoeg aanwezig is bij de combinatie om verder in de sport door te kunnen stromen, zoals bij alle andere (al bestaande) talentenplan projecten.


Zoals bij welke? RaboTalentenplan is denk ik toch het grootste talentenplan in Nederland, daar gaat het ook niet om geld hoor.
HTC gaat dan wel weer om geld in mijn opinie... Kan zo even geen ander bedenken moet ik heel eerlijk zijn.
Er zijn zat talentenplannen die ook voor de lagere ruiters zijn, HTC, volgensmij heb je ook nog een provinciale talentencentra kom alleen even niet bij de naam, ze zijn er dus echt wel. Punt met zulke talentencentra is dat het vaak dood bloed met de ruiters die er in zitten, simpelweg vanwege niet genoeg talent voor het hoge werk, of toch niet genoeg geld/discipline/geluk om toch door te kunnen stromen. En dat is zo mooi aan het Rabo Talententeam, dus het grote team, dat de ruiters een budget krijgen om te kunnen lessen. Want ook daar is het voor de meeste ruiters de eindjes aan elkaar knopen qua geld, omdat alles gewoon superduur is.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:45

Je hebt ook nog het Pavo belofteplan in Noord-Brabant.
HTC geeft wel echt goede trainingen, vriendin van mij heeft 1x in de twee weken les van Pieter Kersten. Ligt denk ik wel aan de regio.
Je hebt ook nog het ttc volgens mij... talenten trainings centrum?

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:00

Ik snap wel wat idje bedoelt. Voor het Rabo talentenplan moet je al op zeer hoog niveau rijden. Die leden hebben vaak al een eigen stal en rijden full time verschillende paarden. Voor programmas als beloftetrainingen moeten ook honderden euros worden betaald.

Dit initiatief is open vanaf B combinaties en ze zeggen ook letterlijk dat het niet het directe doel is om er een Olympisch kampioen uit voort te borduren.

Ik hoop echt dat er iemand tussen zit die uitgekozen wordt en gewoon 1 paard heeft en op B/L niveau rijdt en op die manier mega veel kan leren van de lessen!

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:04

Elise_K schreef:
Ik snap wel wat idje bedoelt. Voor het Rabo talentenplan moet je al op zeer hoog niveau rijden. Die leden hebben vaak al een eigen stal en rijden full time verschillende paarden. Voor programmas als beloftetrainingen moeten ook honderden euros worden betaald.


Hier ben ik het niet mee eens. Ik was zelf na de selectie van het HTC geweest en werd geselecteerd maar heb niet deelgenomen omdat mijn ouders (er ik kon dat goed begrijpen) het te duur vonden. De lessen die ik op dat moment had kosten minder en kon ik nog altijd veel van leren. 2 jaar later werd ik geselecteerd voor het Rabotalentenplan, die waren nog betere lessen en kostte ons niets. En nee wij hebben thuis geen grote stal of dure paarden. Het is alleen zo dat dit soort talentenplannen voor de organisatie/sponsor heel veel geld kosten en als je een B-ruiter gaat training zal het altijd langer duren totdat je resultaat hebt (als in publiciteit voor sponsor doordat de ruiter grote wedstrijden of kampioenschappen wint) dan bij een Z-ruiter.
En daarnaast wordt er geroepen dat er eindelijk een organisatie is die gaat kijken naar talentvolle combinaties ipv portemonnee. Echter voor een talentvolle combinatie heb je een talentvolle pony/paard nodig en die kosten vaak veel geld (heel soms heb je geluk er een voor niet al te veel geld te kunnen vinden maar meestal kosten ze toch flink wat geld).

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Tim Lips komt met eigen talentontwikkelingsplan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:21

Wat ik er vooral mee bedoel, is dat je al minimaal Z2 dressuur of Z springen moet zijn om mee te mogendoen aan de talentendag.
Dat is geen talentscouting.
Daar moet je al veel eerder mee beginnen.
Nu zijn er al vele kindertjes met het was water weggespoeld.
Want wie is het grootste talent?
Dat kind dat van het begin af aan een goed en goed opgeleid paard of pony heeft gehad, altijd les heeft gehad van een zeer goede instructeur ( om maar te zwijgen van paarden/ pony's die ook nog eens bij die instructeur gestald staan en daar steeds weer worden bijgereden)
Of is het dat B-ruitertje, die die dwarse lompe bok toch steeds weer rondgestuurd krijgt.
Het zou heel best die laatste kunnen zijn.
En die zal hoogst waarschijnlijk nooit in een talententeam komen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:16

idje schreef:
Wat ik er vooral mee bedoel, is dat je al minimaal Z2 dressuur of Z springen moet zijn om mee te mogendoen aan de talentendag.
Dat is geen talentscouting.
Daar moet je al veel eerder mee beginnen.
Nu zijn er al vele kindertjes met het was water weggespoeld.
Want wie is het grootste talent?
Dat kind dat van het begin af aan een goed en goed opgeleid paard of pony heeft gehad, altijd les heeft gehad van een zeer goede instructeur ( om maar te zwijgen van paarden/ pony's die ook nog eens bij die instructeur gestald staan en daar steeds weer worden bijgereden)
Of is het dat B-ruitertje, die die dwarse lompe bok toch steeds weer rondgestuurd krijgt.
Het zou heel best die laatste kunnen zijn.
En die zal hoogst waarschijnlijk nooit in een talententeam komen.


Dat heeft niet zoveel met talent te maken heel eerlijk, maar vooral doorzettingsvermogen, maar wat heeft een B ruiter nou te zoeken in een talentenplan? En dat bedoel ik niet rottig maar hoe komt die dwarse lompe bok nou in godsnaam op niveau zodat het talentenplan zijn doel bereikt? Waarschijnlijk nooit, anders was het geen lompe bok die nog in de B liep... En als de B ruiter nou echt zo talentvol was, dan komt 'ie er wel hoor!

Het kost ontzettend veel tijd en geld om in het Rabotalentenplan te komen (Een plan genomen wat geen geld kost qua deelname maar er wel hoge eisen worden gesteld). Aan het eind van de streep gaat het om geld. Want ook als je in het Rabotalentenplan zit krijg je niet zoveel gesponsord hoor. Paar kledingstukken en een aantal lessen, wat enorm handig en leerzaam is, maar geen geld. Die B ruiter heeft waarschijnlijk ook geen geld om de dure internationale wedstrijden te rijden, anders had ze wel een beter paard gekocht. Internationale eventingwedstrijden in Nederland beginnen ongeveer rond 500 euro, en dan heb ik nog geen eens vervoer en eten gerekend. Wij rijden ze, werken ons kapot om het te kunnen betalen maar doen het toch. Nou maakt dat opzich allemaal niet uit, maar waarom dan investeren in een lage ruiter als dat wanneer je weet dat het toch nergens uitkomt?

Mooi initatief van Lips, volgensmij voornamelijk gericht op 'lagere' ruiters, en vooral als doorstroom bedoelt! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:00

Het is toch ook een stuk bewustwording bij brengen denk ik, wat er nodig is om eventing te rijden. Ik zie nu te vaak dat er heel simpel gedacht word om "wel even een crossje te rijden". Terwijl het een aparte discipline is waar je je ook op het laagste niveau als combinatie goed op voor moet bereiden. Want hij wil zegt hij "vooral jonge mensen leren om met plezier en op een verantwoordelijke wijze de sport te bedrijven". Ik denk dat dit iets is waar wel veel behoefte aan is. Want vooral in het B en het L zie ik vaak mensen rondrijden waarvan ik denk, neem eerst eens goed les.