Springruiters tweede in Longines FEI Nations Cup La Baule

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Springruiters tweede in Longines FEI Nations Cup La Baule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 22:15

knhs
Springen

Afbeelding
Marc Houtzager met Sterrehof's Calimero. Foto door aniek1985

Het Oranje-springruiterteam is hun eerste Nations Cup van het seizoen op de tweede plaats geëindigd achter de verrassende winnaar Brazilië. In La Baule was het totaal aantal strafpunten voor Nederland acht, dat van de Zuid-Amerikanen zeven. Een bijzonder spannende opening van het seizoen waarin Nederland titelverdediger is van de Longines FEI Nations Cup. "Ik ben heel content. Alle vier mijn ruiters reden goed", aldus bondscoach Rob Ehrens.

De FEI Longines Nations Cup van La Baule bleef spannend tot het eind. Na de foutloze rit van Harrie Smolders was Nederland zeker van de tweede plaats met een totaal van acht strafpunten en lag de druk bij Pedro Veniss voor Brazilië. Het verschil was 1 strafpunt. Veniss bleef foutloos en bezorgde zijn land de winst met Oranje op een mooie tweede plaats.

“Dit was spannend”, begint een tevreden bondscoach Rob Ehrens. “Het was echt mooie sport. Winnen is natuurlijk mooier, maar we zaten er heel dicht bij. Ik ben heel content. Alle vier mijn ruiters reden goed. De vier Brazilianen zijn hele sterke ruiters. Er werd niets weggegeven. De eerste drie landen zitten op 1 strafpunt van elkaar. Dat is goed voor de sport.” De tweede plaats in de eerste landenwedstrijd van het jaar is een mooie opsteker richting het WK in september. “De paarden sprongen ook heel goed. We hebben de tijd om hier en daar nog een beetje bij te schaven, maar dit begin is goed.”

Harrie Smolders was een van de drie combinaties die over beide manches foutloos wist te blijven. Daarmee bewees de huidige nummer 1 van de wereld met zijn hengst Don VHP Z N.O.P. weer zijn waarde voor het team van Ehrens. De resultaten van alle vier de ruiters telden mee. Marc Houtzager reed een foutloze twee omloop met Sterrehof’s Calimero na een spring- en een tijdfout in de eerste omloop. Nederlands kampioen Frank Schuttert imponeerde met een geweldige foutloze eerste ronde met Chianti’s Champion en een pechfoutje in de tweede.
Jur Vrieling en VDL Glasgow vh Merelsnest N.O.P. begonnen goed met een springfout op de een-na-laatste hindernis in de eerste omloop en tekende voor het niet meetellende resultaat in de tweede.

Uitslag Longines FEI Nations Cup van La Baule, 1.60m
1. Brazilië, 7 str pnt
2. Nederland, 8 str pnt
Jur Vrieling, VDL Glasgow vh Merelsnest N.O.P. (v.Nabab de Reve), 4 – (9)
Frank Schuttert, Chianti’s Champion (v.Champion du Lys), 0 - 4
Marc Houtzager, Sterrrehof’s Calimero (v.Quidam de Revel), (5) - 0
Harrie Smolders, Don VHP Z N.O.P. (v.Diamant de Semilly), 0 – 0
3. Zwitserland, 9 str pnt
4. Spanje, 12 str pnt
5. Duitsland, 14 str pnt
6. Ierland, 17 str pnt
7. Frankrijk, 20 str pnt
8. Canada, 35 str pnt

Klik hier voor de volledige uitslag.