Opvallende kwaliteit en 100% sterscore op SK Haaksbergen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Opvallende kwaliteit en 100% sterscore op SK Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 13:24

Bokt.nl / KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Patrik Kittel met Scandic. Foto: Aniek1985


Gistermiddag traden er goede merries in het voetlicht op de stamboekkeuring in Haaksbergen, waar alle negen merries ster werden verklaard. Bovendien scoorden drie merries 85 punten voor hun verrichting.

Bij Jan Greve in Haaksbergen lag het gemiddelde niveau hoog, iets wat ook blijkt uit het feit dat alle aangeboden merries het sterpredicaat verdienden. Vijf van de zes aangeboden springmerries, en twee van de drie dressuurmerries staan geregistreerd op naam van gastheer Greve, die liet zien goed geselecteerd te hebben.

90 voor vermogen
Een heel compleet paard bleek de Comme Il Faut-dochter Karelien W (uit Elien sport-spr van Carambole) van fokkers Jan en Willem Greve. Laatstgenoemde presteerde met moeder Elien in het internationale 1.45m en zij is nu met Katharina Offel op 1.60m-niveau geklasseerd. Afgelopen maart won Offel met Elien nog de Grand Prix van CSI2* Oliva - Valencia. “Karelien W is een mooie merrie die goed in het rechthoeksmodel staat, een goede voorhand en een sterk lichaam heeft. Bovendien liet ze een hele goede draf zien, waarvoor we haar 85 punten hebben gegeven.” 85 punten kreeg deze merrie ook voor het springen. “Ze heeft een goede, actieve manier van galopperen en springt met veel afdruk, voorzichtigheid en heel veel atletisch vermogen. Voor het vermogen kreeg ze daarom 90 punten!” Het exterieur van Karelien W is met 80 punten beoordeeld. Uit dezelfde moeder werd ook de Cornet Obolensky-dochter Kathelien W, eveneens van fokkers Jan en Willem Greve, met goede punten ster verklaard. Ze is maar 1.60m groot maar liet goede dingen zien. “Deze merrie toonde zich heel patent en voorzichtig. Op de sprong is ze vlug en ze liet zien over atletisch vermogen te beschikken.” Moeder Elien, die al een sterdochter van Kannan bracht, werd daarmee direct preferent verklaard op haar eerste en enige drie nakomelingen.

95 voor vermogen
Ook een heel opvallend paard was de O’Brien-dochter Kaomi W (uit Baomi ster PROK van Tjungske) van fokker Jan Greve, die met 70/85 het sterpredicaat verdiende. Haar moeder werd destijds uitgeroepen tot Nederlands kampioen vrij springen en Kaomi W liet zien dat de appel niet ver van de boom is gevallen. “Ze galoppeert heel lichtvoetig en springt met zeer goede reflexen. Op de sprong kan ze heel gemakkelijk naar voren doorschakelen, toont ze zich zeer voorzichtig en maakt ze de sprong heel goed af achter. Echt een heel goed springpaard en voor het vermogen heeft ze 95 punten gekregen, naast 85 voor zowel de galop als de reflexen”, is Dirksen enthousiast. Voor het exterieur kreeg ze 75 punten. “Ze heeft een atletisch model en heeft hard en correct fundament.”

Dressuur
Ook bij de dressuurmerries kwamen er goede paarden naar voren. De door S. Wijnveen uit Winterswijk Woold gefokte Kebbony (All At Once uit Ebbony van Scandic) van Jan Greve scoorde 75 voor exterieur en 85 voor het bewegen, inclusief 90 punten voor de galop. “Dit is een aansprekende merrie met een goede voorhand en correct fundament. Ze draaft met heel veel balans, een goed achterbeengebruik en veel buiging in de gewrichten. Datzelfde beeld zien we ook in de galop, waarin ze echt uitblinkt met haar balans en sterke achterbeen. Ook maakt Kebbony veel houding van nature.” Met 75/80 voldeed ook Kristalglans (Feel Good uit Zonneglans keur IBOP-dres van Scandic) van fokker M.M. Smink uit Achterveld ruimschoots aan de eisen voor ster. "Deze merrie staat goed in het rechthoeksmodel en heeft een mooie lange hals. Ze beweegt met veel balans, maakt een goede houding en draaft met een sterk gebruik van het achterbeen", aldus inspecteur Dirksen. Voor de draf en de houding liet Kristalglans 85 punten noteren.

shakrimh
Berichten: 24
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:19

:) Ik vindt dit stukje net op bokt via internet toen ik zocht naar informatie over mijn Merrie Kristalglans Feel Good uit Zonneglans keur IBOP-dres van Scandic) van fokker M.M. Smink uit Achterveld.
Ik heb het geluk gehad haar te kunnen kopen en ja, lopen kan ze zeker !!!!!!
Ontzettend lief en aanhankelijke merrie.
Ze is inmiddels ook moeder geworden vorig jaar van een Hengstveulen Orion (Wedgwood x Feel good).
Staat bij de fokker, en ik ga dit weekeind waarschijnlijk kijken bij hem, en de moeder Zonneglans, van Kristalglans

shakrimh
Berichten: 24
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:35

Het is inmiddels 2023, ik ben bij Orion (Wedgwood/Feel Good)wezen kijken en hem gekocht.
Hij is weer herenigd met zijn moeder Kristalglans
Hij meet inmiddels al boven de 1.70 m maar is echt nog een puppy. Hij wordt dit jaar 4,
Hij moet nog uitschuiven, ik ga hem wel zadelmak maken maar hij krijgt de tijd uit te groeien tot een sterk paard.

shakrimh
Berichten: 24
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:12

shakrimh schreef:
Het is inmiddels 2023, ik ben bij Orion (Wedgwood/Feel Good)wezen kijken en hem gekocht.
Hij is weer herenigd met zijn moeder Kristalglans
Hij meet inmiddels al boven de 1.70 m maar is echt nog een puppy. Hij wordt dit jaar 4,
Hij moet nog uitschuiven, ik ga hem wel zadelmak maken maar hij krijgt de tijd uit te groeien tot een sterk paard.

shakrimh
Berichten: 24
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Opvallende kwaliteit en 100% sterscore op SK Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

shakrimh
Berichten: 24
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Opvallende kwaliteit en 100% sterscore op SK Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:18

Afbeelding

shakrimh
Berichten: 24
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Opvallende kwaliteit en 100% sterscore op SK Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding