Vijf tips om de hitte te doorstaan met je paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Vijf tips om de hitte te doorstaan met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 09:50

KNHS
Welzijn

Afbeelding
Foto door Amanda

Paarden voelen zich het prettigst als het tussen de -5 en +15 graden is. Zomerse temperaturen van 25 graden of meer zijn voor paarden daarom niet ideaal. Toch kunnen ze best goed tegen de warmte, doordat ze heel gemakkelijk zweten en daardoor goed kunnen afkoelen. Maar jij kunt zelf ook een aantal dingen doen om de hitte dragelijk te maken voor je paard. De KNHS geeft je 5 tips:

Pas je training aan
Je kunt bijvoorbeeld in de vroege ochtend of late avond gaan rijden, als het wat koeler is.

Laat je paard voldoende drinken
De waterinname kan op zomerse dagen verdubbelen. Zorg dus voor voldoende vers water! Vind je paard het lastig om te drinken? Voeg dan een scheutje appelsap aan het water toe.

Bescherm je paard tegen de zon
Zorg voor een weide met schaduw, of zet je paard pas buiten als de zon onder gaat. Als je paard een lichte neus heeft, smeer die dan in met zonnebrand.

Zorg voor verkoeling
Je kan hiervoor beter geen deken of ‘cooler’ gebruiken. De beste manier om een paard snel af te laten koelen is het af te spuiten en het overige water eraf te schrapen.

Vul verloren mineralen aan
Tijdens het zweten verliezen paarden mineralen zoals natrium, kalium, chloride, calcium en magnesium. Dit kan je aanvullen met een zoutblok, supplement of elektrolyten.

Anoniem

Re: Vijf tips om de hitte te doorstaan met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:52

Met alle respect maar pas je training aan rij even lekker gewoon niet.. Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar hier is het zo ontzettend benauwd en heet dat zelfs ik (terwijl ik echt een zon/zomer mens ben) er bijna niet goed van word :x

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:55

Annet_Dottie schreef:
Met alle respect maar pas je training aan rij even lekker gewoon niet.. Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar hier is het zo ontzettend benauwd en heet dat zelfs ik (terwijl ik echt een zon/zomer mens ben) er bijna niet goed van word :x


Persoonlijk denk ik dat het in de avond ron 8/9 uur wel kan, dan is meestal de zon weg en koelt het al lekker af. Maar inderdaad, als het nog steeds zo warm is zou ik ook leker rust geven! :D

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:00

Annet_Dottie schreef:
Met alle respect maar pas je training aan rij even lekker gewoon niet.. Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar hier is het zo ontzettend benauwd en heet dat zelfs ik (terwijl ik echt een zon/zomer mens ben) er bijna niet goed van word :x


Ik rij nu inderdaad ook niet. Niet omdat mijn pony het niet kan (die loopt gewoon door , ook niet altijd goed natuurlijk) maar omdat ik zelf hoofdpijn krijg na een half uurtje. En dan ben ik van dat half uurtje maar 10 minuten aan het draven...
En dat allemaal terwijl ik dus ook een echt zon/zomer mens ben.

Dus ja, als ik me al zo voel na een half uurtje dan ga ik er voor ponylief al niet eens aan beginnen.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vijf tips om de hitte te doorstaan met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:03

Het koelt nu inderdaad amper af, hier wordt dus ook niet gereden. Enkel even opgestapt om 2 minuten naar het water te lopen en daar lekker in het water te staan.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Vijf tips om de hitte te doorstaan met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:13

Hier wordt ook nauwelijks gereden. We wandelen aan de hand en als we een groepje bij elkaar kunnen schrapen dan maken we een avondrit in het bos tegen de tijd dat het donker wordt... altijd leuk/spannend

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:16

Ik rij gewoon door, paard staat van 09.00 uur tot 17.00 op de wei, en zet hem daarna op stal om even uit te buiken / bij te komen.
Daarna gaan we wel lekker rustig aan op pad, wel relaxed stappen, draven maar hij gooit er zelf gewoon een galopje in hoor... ik rij dagelijks gewoon een rustig rondje...

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:18

Annet_Dottie schreef:
Met alle respect maar pas je training aan rij even lekker gewoon niet.. Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar hier is het zo ontzettend benauwd en heet dat zelfs ik (terwijl ik echt een zon/zomer mens ben) er bijna niet goed van word :x


S ochtends om een uur of 6 is het nog wel te doen hoor :)

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:19

Ik rij ook gewoon, mijn paard lijkt er weinig last van te hebben, hij loopt veel beter dan in de winter.
Tuurlijk stap ik wat vaker tussendoor.

Moet er wel bij zeggen dat hij is geïmporteerd uit Spanje, hij vind dit waarschijnlijk nog niet zo heet {:}

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:32

Rust geven is niet altijd een optie, zeker als je een wedstrijdplanning hebt of zoals wij, aan het opbouwen zijn na een blessure. Paard heeft looplust genoeg aan hem merk ik echt niet dat hij er last van heeft. Daarna lekker afspuiten :j oja, en mineralen aanvullen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:34

''Paarden voelen zich het prettigst tussen -5 and 15 graden''. Dat mag wel wat genuanceerder. :') Hoe zit het met al die paarden in warme landen dan.. ;)

Verder zijn deze tips nogal een open deur lijkt me. :P

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:37

wij rijden gewoon rustig door, want koeler in de schaduw van de bospaden en dan natuurlijk even zwemmen tussendoor

Afbeelding

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vijf tips om de hitte te doorstaan met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:07

Mijn paarden staan 24 7 buiten.
Die zijn dus wel gewend aan de warmte. Wij rijden ook gewoon door. Maar dat zijn zoals altijd relaxte hei ritjes. Afbeelding

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:14

Schaduw doeken … kost niet duur en zijn heel effectief! :D
En houden ook vliegen weg!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:42

prugelpiet schreef:
Annet_Dottie schreef:
Met alle respect maar pas je training aan rij even lekker gewoon niet.. Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar hier is het zo ontzettend benauwd en heet dat zelfs ik (terwijl ik echt een zon/zomer mens ben) er bijna niet goed van word :x


S ochtends om een uur of 6 is het nog wel te doen hoor :)


Deed ik idd ook, heerlijk vroeg erop en dan was het nog lekker koel :j

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:26

Annet_Dottie schreef:
Met alle respect maar pas je training aan rij even lekker gewoon niet.. Ik weet niet hoe het in de rest van het land is maar hier is het zo ontzettend benauwd en heet dat zelfs ik (terwijl ik echt een zon/zomer mens ben) er bijna niet goed van word :x

Inderdaad, als het nodig is ga dan vroeg op om te traine of wat laat op de avond.
Ik ken trainers die op hete dagen snachts de paarden trainen ipv overdag.
Gewoon een leuk ritje buiten versta ik niet onder trainen

pien_2010

Berichten: 43308
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:54

Nog een tip. Als het echt heet is dan maken we de inloopstallen van buiten en binnen goed nat. Tevens ook maken we voor de ingang alles goed nat en omdat wij grond hebben kunnen we modder maken. Soms herhalen we dat zo nodig. Voordeel is dat de dazen verdwijnen want die haten die nattigheid en het blijft langer koeler.
Er zijn mensen die zachtjes nevel spuiten als een soort douche. Wij spoelen de paarden zelf goed af en maken ze droog met zweetmes.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Vijf tips om de hitte te doorstaan met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:55

Hier ook gewoon lekker waterpret met je shet<3


Afbeelding
Afbeelding


De pony waar ik op rijd doet alles voor je en als het warm is dan slaan we het rijden lekker een keer over