Prachtgemiddelde tijdens 1e editie Borculo JST Veulenveiling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Prachtgemiddelde tijdens 1e editie Borculo JST Veulenveiling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 14:46

Bokt.nl / Equnews.nl
Fokkerij


De eerste editie van de Borculo JST Veulenveiling gaat als succesvol de boeken in. De vijf geveilde veulens kwamen tot een prachtgemiddelde van €16.000,-. Veilingtopper werd Dubai Z. Deze aansprekende zoon van Diamant de Semilly uit de interessant gefokte merrie Dylandra (v. Tangelo van de Zuuthoeve) bracht €20.000,- in het laatje en blijft voor dit bedrag in Nederland.

De spanning was op voorhand voelbaar op de vrijdagavond van het CSI3* Jumping Schröder Tubbergen. Hoe zou dit nieuwe veilingconcept uitpakken en voor welke bedragen zouden deze topveulens van eigenaar verwisselen, tijdens de eerste veulenveiling van dit jaar in Nederland? Al snel bleek het koperspubliek de geselecteerde collectie op waarde te schatten. De veulens gingen vlot van de hand en brachten stuk voor stuk prachtige bedragen op, die varieerden van €13.000,- tot €20.000,-. Drie veulens blijven in Nederland en dat geldt ook voor de een na duurste. Bij deze Noah W (v. Quabri de l’Isle) had Marc Houtzager samen met Stoeterij Sterrehof -bijna vanzelfsprekend- het laatste bod. Het nichtje van hun topper Sterrehof’s Calimero werd afgeslagen op €18.000,-. De overige twee veulens hebben Italië en de Verenigde Staten als bestemming. Het laatste gaat op voor het hengstveulen Night Manager (v. Comme Il Faut), dat €16.000,- opbracht. De BWG Stables van de gebroeders Schröder traden hier op als bemiddelaar.

Veilingtopper Dubai Z kwam in handen van Alex Postma en zijn dochter Cynthia. Postma senior reageerde enthousiast op zijn aankoop: “Dit is een bijzonder chique nakomeling van Diamant. Daar zijn er niet zoveel van. Hij is top gefokt, heeft een geweldig exterieur en voor de rest gaan we het gewoon afwachten. Ik vond deze veiling een mooi initiatief. Het past super op een concours als dit. Van mij hadden ze er nog wel meer mogen veilen!”

Dubai’s fokker Marcel Borger sloot zich aan bij Postma’s woorden. “Ik had vertrouwen in dit nieuwe initiatief, mede vanwege Borculo als organisatie. Als zo’n organisatie zijn nek uitsteekt, moet je daar als fokker ook in meegaan.” In zijn veulen had Borger eveneens vertrouwen: “Ik kijk echt kritisch naar mijn eigen fokkerij en vond dit vanaf het begin een heel goed veulen. De moeder is opnieuw drachtig van Diamant. Als het een merrieveulen wordt, gaat ze niet weg. Die belofte durf ik hier te maken.”

Eén veulen uit de collectie ontbrak in Tubbergen. Deze Connor de la Vie (v. Cumano) zal eind augustus verschijnen op de hoofdveiling van de Nationale Eliteveiling Borculo in Paardensportcentrum Lichtenvoorde te Vragender. Vorig jaar brachten de springveulens daar al een recordgemiddelde van €15.259,- op. Dit record werd aldus tijdens de eerste editie van de Borculo JST Veulenveiling alweer gebroken.