Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 16:55

RTL Nieuws
Entertainment
Ingezonden door bokker Kidde
Afbeelding
Een paard in een filmstudio. Foto: Nikki de Kerf


Een spectaculaire western waar een paard over de prairie stuift, of een vikingfilm waar stoere mannen elkaar vanaf een paard te lijf gaan. Paarden zijn niet weg te denken van het witte doek. De Partij voor de Dieren maakt zich zorgen over het toenemende gebruik van filmpaarden en wil strengere regels voor het gebruik van showbizzpaarden.

Er draaien deze zomers behoorlijk wat films met paarden in de hoofdrol in de Nederlandse bioscopen. Een bekende Nederlandse productie met veel paarden op de set is de film Redbad. Deze film gaat eind juni in première. Arjen de Jong van het Hippisch Centrum Muiderberg verzorgde de paarden voor Redbad. "Het was een hele bijzondere productie. We hadden 600 acteurs en 120 paarden tegelijk aan het werk op de set", zegt hij tegen Editie NL. En die paarden stonden allemaal onder streng toezicht.

Werknemer met vier benen

"Ik zie een paard als een werknemer met vier benen. Ze mogen niet langer dan drie uur werken, daarna wissel ik ze. Over heide galopperen of ruiters die eraf springen kost een paard veel energie, ze moeten kunnen herstellen", legt de Jong uit.

De Partij voor de Dieren twijfelt of filmpaarden wel goed behandeld worden. Daarom wil de partij strengere regels voor het gebruik van dieren voor evenementen, films en reclamespots. Welzijnseisen moeten volgens de partij garanderen dat er geen handelingen met dieren plaatsvinden die strijdig zijn met het natuurlijk gedrag en de aard van het dier en dat dieren vrij blijven van angst en stress.

Gebruik een digitaal dier

"Als niet aan die voorwaarden voldaan kan worden kan er, wat ons betreft, geen gebruik gemaakt worden van dieren in films. Dat is ook wellicht helemaal niet erg, want met de technieken die tegenwoordig gebruikt worden in films kan men een net zo realistisch digitaal dier gebruiken", zegt een woordvoerder van de partij. Ook dierenwelzijnsorganisatie WSPA is het hier mee eens. "Een lastdier is niet per se een dier voor in een film," zegt een woordvoerder. "Je moet het welzijn van het dier kunnen garanderen. En welzijn is niet alleen genoeg eten, drinken en een goed verblijf verzorgen. Is ook vrij zijn van pijn en stress. Dat laatste is op een set niet altijd te waarborgen."

Sommige stunts zielig

Arjen de Jong heeft zelf al dergelijke regels voor zijn eigen paarden opgesteld. "Er zijn stunts die ik niet doe met mijn paarden. Bijvoorbeeld een 'Horse pull'. Dan laat je het paard steigeren en trek je het hoofd opzij waardoor ruiter en paard vallen. Ik vind dat zielig." Deze stunt was in eerste instantie wel gepland voor de film Redbad. "Dat heb ik de producers van Redbad gelukkig uit het hoofd kunnen praten."

De film Redbad draait vanaf 28 juni in de Nederlandse bioscopen.

Gerelateerd bericht:
[VN] Films met paarden in de hoofdrol: hoe pakt men dat aan?

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:05

ach ja als het aan PvdD ligt mogen de paarden alleen nog maar mooi wezen en op de wei staan :roll:

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:24

Lillian__ schreef:
ach ja als het aan PvdD ligt mogen de paarden alleen nog maar mooi wezen en op de wei staan :roll:

nou nee,maar ze mogen niet mishandeld worden.En inderdaad kan tegenwoordig met computertechniek heel wat gesimuleerd worden.en hier denk ik dan niet alleen aan paarden,maar ook aan andere dieren.Want die worden vaak misbruikt voor films.als ik dat zie dan hoef ik de hele film niet meer.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:27

anjali schreef:
Lillian__ schreef:
ach ja als het aan PvdD ligt mogen de paarden alleen nog maar mooi wezen en op de wei staan :roll:

nou nee,maar ze mogen niet mishandeld worden.En inderdaad kan tegenwoordig met computertechniek heel wat gesimuleerd worden.en hier denk ik dan niet alleen aan paarden,maar ook aan andere dieren.Want die worden vaak misbruikt voor films.als ik dat zie dan hoef ik de hele film niet meer.


Nou ja:
Welzijnseisen moeten volgens de partij garanderen dat er geen handelingen met dieren plaatsvinden die strijdig zijn met het natuurlijk gedrag en de aard van het dier en dat dieren vrij blijven van angst en stress.

Er mag volgens hen niets met een paard gedaan worden dat in strijd is met natuurlijk gedrag. Natuurlijk gedrag is eten, slapen en seksen. Niet rijden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:48

Het is "normaal"dat huisdierpaarden werkjes doen.Ze zijn erop gefokt dat ze dat kunnen. Mensen werken ook. maar het mag niet schadelijk voor de gezondheid zijn.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:49

Citaat:
De Partij voor de Dieren twijfelt of filmpaarden wel goed behandeld worden.


Dus ze weten niet eens HOE die paarden behandeld worden.

Misschien een idee om eerst eens wat sets te bezoeken en met de mensen te gaan praten voor je iets gaat lopen schreeuwen +:)+ :)*

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:28

er is al een overkoepelend orgaan dat de gezondheid van dieren in de gaten houdt tijdens film er reclame, moet de pvdd nu echt weer het wiel opnieuw uit gaan vinden, laat ze hun energie in andere dringende zaken steken

http://www.academic-animals.com/#welfare

academic-animals levert/traint en handeld alle soorten dieren voor films en reclame, oa. de esso tijger vroeger, enkele melkuni koeien, pedigree pal reclames, frolic reclames... ga zo maar door (neus eens op de site)

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:31

Ik vind dat Arjen de Jong goed laat zien hoe hij voor zijn paarden is. Op de set is er niet vaak begrip voor de paarden / dieren. De producers staan immers ook op tijdsschema's. Dat de paarden dus na 3 uur rust krijgen vind ik een mooi gegeven.

Ik vind de partij voor de dieren langzamerhand een aanfluiting worden.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:39

Zo veel dieren in Nederland die echt hulp kunnen gebruiken, en ze mikken op het mini aantal paarden in de Nederlandse filmindustrie. XD

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:55

De hele internationale filmindustrie heeft al tig decennia keurmerken, eisen, etc. op dit gebied, geen keurmerk, geen bios toegang (en vermoedelijk geen dvd ook). Pvdd is bezig opnieuw een wiel uit te vinden dat al tig jaar uitstekend werkt. De hele publieke verontwaardiging over gewonde en dode film/stuntpaarden is al ergens in de 60-70er? jaren van de vorige eeuw geweest en de resultaten werken nog steeds door. Goed getrainde filmpaarden (en die heb je echt nodig met het verwende publiek van nu), draaien jaren mee in veel verschillende films. Dat kan echt niet als ze er geen lol in hebben of geblesseerd raken. Komt ook nog eens bij dat er meestal zo'n 5-6 bijna dezelfde (kleur & aftekeningen) paarden ingezet worden. Aantal dat 1 of meerdere van de stunts kan en paar heel brave voor de acteurs om op te zitten/rijden. Die dieren zijn veel te kostbaar om iets mee mis te laten gaan en een goede trainer heeft daarmee veel inspraak. Pvdd heeft last van iets met klok en klepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:09

tamary schreef:
De hele internationale filmindustrie heeft al tig decennia keurmerken, eisen, etc. op dit gebied, geen keurmerk, geen bios toegang (en vermoedelijk geen dvd ook). Pvdd is bezig opnieuw een wiel uit te vinden dat al tig jaar uitstekend werkt. De hele publieke verontwaardiging over gewonde en dode film/stuntpaarden is al ergens in de 60-70er? jaren van de vorige eeuw geweest en de resultaten werken nog steeds door. Goed getrainde filmpaarden (en die heb je echt nodig met het verwende publiek van nu), draaien jaren mee in veel verschillende films. Dat kan echt niet als ze er geen lol in hebben of geblesseerd raken. Komt ook nog eens bij dat er meestal zo'n 5-6 bijna dezelfde (kleur & aftekeningen) paarden ingezet worden. Aantal dat 1 of meerdere van de stunts kan en paar heel brave voor de acteurs om op te zitten/rijden. Die dieren zijn veel te kostbaar om iets mee mis te laten gaan en een goede trainer heeft daarmee veel inspraak. Pvdd heeft last van iets met klok en klepel.

Nou, deze Arjen de Jong doet die Horse pull gelukkig niet, maar er wordt wel om gevraagd en een ander doet het misschien wel.

Prima, paarden in een film, maar niet dat soort stunts vind ik.

Dat mag niet alleen afhangen van een goede trainer, duidelijker regels zijn dan blijkbaar toch nodig.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:10

julius_juut schreef:
Zo veel dieren in Nederland die echt hulp kunnen gebruiken, en ze mikken op het mini aantal paarden in de Nederlandse filmindustrie. XD

Inderdaad, de Partij voor de dieren vindtdat er in de Oostvaardersplassen in de winter niet gevoerd mag worden. Deze winter zijn er meer dan 3000 runderen paarden en herten gestorven daar en de partij voor de dieren zie je niet . Ze zouden met wagens vol voer klaar moeten staan voor deze dieren. Marjan Thieme vliegt de hele wereld rond voor haar lezingen en is weinig in Den Haag. De dieren hebben niet zoveel aan deze partij die zo nu en dan een duit in het zakje doet maar alle honden die de hele dag alleen op een flat zitten en alle konijnen in een hokje voor het gemak maar vergeet want dan houden ze geen kiezers meer over.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:41

Marie_Anne schreef:
tamary schreef:
De hele internationale filmindustrie heeft al tig decennia keurmerken, eisen, etc. op dit gebied, geen keurmerk, geen bios toegang (en vermoedelijk geen dvd ook). Pvdd is bezig opnieuw een wiel uit te vinden dat al tig jaar uitstekend werkt. De hele publieke verontwaardiging over gewonde en dode film/stuntpaarden is al ergens in de 60-70er? jaren van de vorige eeuw geweest en de resultaten werken nog steeds door. Goed getrainde filmpaarden (en die heb je echt nodig met het verwende publiek van nu), draaien jaren mee in veel verschillende films. Dat kan echt niet als ze er geen lol in hebben of geblesseerd raken. Komt ook nog eens bij dat er meestal zo'n 5-6 bijna dezelfde (kleur & aftekeningen) paarden ingezet worden. Aantal dat 1 of meerdere van de stunts kan en paar heel brave voor de acteurs om op te zitten/rijden. Die dieren zijn veel te kostbaar om iets mee mis te laten gaan en een goede trainer heeft daarmee veel inspraak. Pvdd heeft last van iets met klok en klepel.

Nou, deze Arjen de Jong doet die Horse pull gelukkig niet, maar er wordt wel om gevraagd en een ander doet het misschien wel.

Prima, paarden in een film, maar niet dat soort stunts vind ik.

Dat mag niet alleen afhangen van een goede trainer, duidelijker regels zijn dan blijkbaar toch nodig.

Meeste producers hebben weinig verstand van wat er met dieren mogelijk is, maar wel van de mooie plaatjes die een film maken. Die doen dus op die basis suggesties en overleggen wat er dan mogelijk is om zowel spectakel als veilige werkomstandigheden te hebben. Zo'n idee van een producent is dus helemaal niet zo'n drama als jij nu denkt.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:45

Als dit het meest brandende topic is voor de PvdD op dit moment zal het wel goed zitten met dierenwelzijn in Nederland :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:52

tamary schreef:
Marie_Anne schreef:

Nou, deze Arjen de Jong doet die Horse pull gelukkig niet, maar er wordt wel om gevraagd en een ander doet het misschien wel.

Prima, paarden in een film, maar niet dat soort stunts vind ik.

Dat mag niet alleen afhangen van een goede trainer, duidelijker regels zijn dan blijkbaar toch nodig.

Meeste producers hebben weinig verstand van wat er met dieren mogelijk is, maar wel van de mooie plaatjes die een film maken. Die doen dus op die basis suggesties en overleggen wat er dan mogelijk is om zowel spectakel als veilige werkomstandigheden te hebben. Zo'n idee van een producent is dus helemaal niet zo'n drama als jij nu denkt.
Jij weet duidelijk niet wat ik denk.
Ik denk niet dat er een drama is. Dat deze trainer zo'n stunt niet doet,lijkt mij een goed idee, maar betekent dat het wel gewoon is toegestaan. Ik vind dat onnodig.

Het zou niet van een trainer af moeten hangen wat mij betreft.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:09

Marie_Anne schreef:
tamary schreef:
Meeste producers hebben weinig verstand van wat er met dieren mogelijk is, maar wel van de mooie plaatjes die een film maken. Die doen dus op die basis suggesties en overleggen wat er dan mogelijk is om zowel spectakel als veilige werkomstandigheden te hebben. Zo'n idee van een producent is dus helemaal niet zo'n drama als jij nu denkt.
Jij weet duidelijk niet wat ik denk.
Ik denk niet dat er een drama is. Dat deze trainer zo'n stunt niet doet,lijkt mij een goed idee, maar betekent dat het wel gewoon is toegestaan. Ik vind dat onnodig.

Het zou niet van een trainer af moeten hangen wat mij betreft.

Juist wel, die heeft de beste motivatie om zijn belangrijkste werkkapitaal te beschermen. Daarnaast zijn er altijd dingen die zeer simpel klinken en erg lastig te doen blijken en iets wat erg lastig lijkt super simpel is. Ga er maar niet van uit dat wat de producer verzint zelfs mogelijk is in de praktijk. Daar hoeft hij nl geen verstand van te hebben, daar zijn de trainers en stuntmensen voor. Enige wat essentieel is, is de communicatie tussen beide, het willen werken met de alternatieven en het accepteren van nee, dat kan niet (of niet binnen budget).

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:11

Ja, de filmpaarden industrie is gigantisch in Nederland, tijd dat die aangepakt worden. :+ [/sarcasme modus]. Ik denk dat er in Nederland een hoop grotere issues zijn op het gebied van paarden houden en rijden dan die paar dieren die wel eens ingezet worden in films.

Wel raar dat dit artikel het eerdere artikel op Bokt lijkt tegen te spreken:

Nieuwsredactie schreef:
Arjen de Jong heeft zelf al dergelijke regels voor zijn eigen paarden opgesteld. "Er zijn stunts die ik niet doe met mijn paarden. Bijvoorbeeld een 'Horse pull'. Dan laat je het paard steigeren en trek je het hoofd opzij waardoor ruiter en paard vallen. Ik vind dat zielig." Deze stunt was in eerste instantie wel gepland voor de film Redbad. "Dat heb ik de producers van Redbad gelukkig uit het hoofd kunnen praten."


Film met Paarden in de Hoofdrol schreef:
In de trailer, die vooralsnog gewoon online staat, is ook te zien hoe hoofdrolspeler Gijs Naber zijn (nep-)zwaard diep in een paard steekt, waarna het dier omvalt. Dát filmpaard (plus ruiter) komt niet uit de stal van Hippisch Centrum Muiderberg, maar uit de Oekraïne. ‘We wilden nog wat meer durfstunts’, zegt producent De Jong, ‘dus toen hebben we het stuntteam van de Kozakken erbij gehaald. Kost wat geld. Maar die lui kunnen echt waanzinnige dingen met die beesten, ze laten rollen en zo, zonder dwang.’


Dat klinkt dus alsof er wel degelijk valstunts gedaan zijn, maar dat die meneer Arjen de Jong dat zelf gewoon niet kan en er dus een apart team voor ingehuurd moest worden. :=

Overigens heb ik horse fall weleens live gedemonstreerd gezien door Mario Luraschi, gerenommeerd filmpaarden trainer uit Frankrijk. Hij trekt de paarden niet om maar leert het aan als een (ingewikkeld) kunstje. Dat zag er niet onvriendelijk uit en de paarden leken lol te hebben in hun werk. Pull stunts zijn volgens mij in heel veel landen sowieso al niet meer toegestaan.

Maar wat de grens is, en wanneer je beter kunt werken met digitale middelen, is natuurlijk de vraag. :)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:40

Cowgirl schreef:
Citaat:
De Partij voor de Dieren twijfelt of filmpaarden wel goed behandeld worden.


Dus ze weten niet eens HOE die paarden behandeld worden.

Misschien een idee om eerst eens wat sets te bezoeken en met de mensen te gaan praten voor je iets gaat lopen schreeuwen +:)+ :)*



Dat was het eerste wat ik ook dacht. Eerst maar eens onderzoeken of er idd misstanden zijn op filmsets waar paarden (of andere dieren for that matter) voor je begint te roeptoeteren. Weer typisch PvdD.



@ rider; die Arjen de Jong is niet dezelfde als producent de Jong he; zijn 2 verschillende mensen met toevallig dezelfde achternaam. Niet zo gek; De Jong is bijna net zo veel voorkomend als de naam Janssen.
De trainer wilde die stunts niet doen, maar geeft al aan in het stuk dat de producent wel zo'n stunt wilde; die laatste heeft toch zn zinnen gezet op die stunt en daar een ander team voor bij ingehuurd...althans; zo zie ik het
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 05-06-18 20:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:40

tamary schreef:
Marie_Anne schreef:
Jij weet duidelijk niet wat ik denk.
Ik denk niet dat er een drama is. Dat deze trainer zo'n stunt niet doet,lijkt mij een goed idee, maar betekent dat het wel gewoon is toegestaan. Ik vind dat onnodig.

Het zou niet van een trainer af moeten hangen wat mij betreft.

Juist wel, die heeft de beste motivatie om zijn belangrijkste werkkapitaal te beschermen. Daarnaast zijn er altijd dingen die zeer simpel klinken en erg lastig te doen blijken en iets wat erg lastig lijkt super simpel is. Ga er maar niet van uit dat wat de producer verzint zelfs mogelijk is in de praktijk. Daar hoeft hij nl geen verstand van te hebben, daar zijn de trainers en stuntmensen voor. Enige wat essentieel is, is de communicatie tussen beide, het willen werken met de alternatieven en het accepteren van nee, dat kan niet (of niet binnen budget).

In een ideale wereld zijn er alleen goede trainers die het beste met hun paard voor hebben ja. In het echte leven is voor dierenwelzijn wet- en regelgeving nodig.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:55

idd Marie-Anne...dat de producent een team heeft weten in te huren die wel die stunt wilde doen, zegt al genoeg.

Neemt niet weg dat ik wel blijf bij mijn eerste post voor wat betreft de conclusie die de PvdD nu trekt, vanwege de manier waarop; zonder enig onderzoek blijkbaar naar trainers en dierenfilmsets.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:10

xxCYNNxx schreef:
@ rider; die Arjen de Jong is niet dezelfde als producent de Jong he; zijn 2 verschillende mensen met toevallig dezelfde achternaam. Niet zo gek; De Jong is bijna net zo veel voorkomend als de naam Janssen.
De trainer wilde die stunts niet doen, maar geeft al aan in het stuk dat de producent wel zo'n stunt wilde; die laatste heeft toch zn zinnen gezet op die stunt en daar een ander team voor bij ingehuurd...althans; zo zie ik het


Het ging mij om het stuk "uit het hoofd gepraat" want als de producent alsnog een ander team inhuurt voor de stunt, heeft hij dus niets uit z'n hoofd laten praten. ;) Klinkt mij een beetje als mooi weer spelen, dat hij er een positieve draai aangeeft terwijl het waarschijnlijk stunts betreft die hij niet zelf uit kan voeren ook al zou hij het willen. ;)

Er zijn maar een zeer select aantal trainers in Europa die horse fall stunts in hun portfolio hebben. Het zijn namelijk erg moeilijke stunts om uit te voeren, helemaal als je het (zo) diervriendelijk (mogelijk) wil doen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:12

ow dat...sorry dan had ik je verkeerd begrepen :) Heb ik niks gezegd :D

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:24

Vallen de paarden van de Oostvaardersplassen nu ook niet onder filmpaarden na het filmen van 'De nieuwe Wildernis'? :))

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:30

Pvdd
Laat me niet lachen ...
En me dood schamen dat er überhaupt zo een partij bestaat
Laat ze zich met echt leed bezig houden.
Er is vast wel iemand anders die t draaiboek kan nakijken op diervriendelijk gebruik in films.
Dat Thieme zich maar druk maakt over opgehokte dieren en de ovp

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:16

Lillian__ schreef:
ach ja als het aan PvdD ligt mogen de paarden alleen nog maar mooi wezen en op de wei staan :roll:

Een wei is toch met van dat groene sappige gras erop? Volgens mij geven ze de voorkeur aan een kale vlakte met een hek eromheen, iets van nieuwe wildernis ofzo...