Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23456
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:27

:O

Je schaamt je toch bijna dood dat dit in de landelijke politiek zit

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:31

Goof schreef:
Nou ja:
Welzijnseisen moeten volgens de partij garanderen dat er geen handelingen met dieren plaatsvinden die strijdig zijn met het natuurlijk gedrag en de aard van het dier en dat dieren vrij blijven van angst en stress.

Er mag volgens hen niets met een paard gedaan worden dat in strijd is met natuurlijk gedrag. Natuurlijk gedrag is eten, slapen en seksen. Niet rijden.

Ik vind dat overigens een absurde voorwaarde; "vrij van stress".
Geen enkel organisme gaat "vrij van stress" door het leven, de mens inclusief. En daar is niets mis mee, het is een prima motivator.
Chronische stress is een andere zaak, maar dat wordt met deze voorwaarde niet bedoeld.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:38

anjali schreef:
Lillian__ schreef:
ach ja als het aan PvdD ligt mogen de paarden alleen nog maar mooi wezen en op de wei staan :roll:

nou nee,maar ze mogen niet mishandeld worden.En inderdaad kan tegenwoordig met computertechniek heel wat gesimuleerd worden.en hier denk ik dan niet alleen aan paarden,maar ook aan andere dieren.Want die worden vaak misbruikt voor films.als ik dat zie dan hoef ik de hele film niet meer.


Dat gevoel had ik heel erg met de fim de nieuwe wildernis, ik was ergens heel blij dat het alleen maar een film was en niet echt.

Wat mij irriteerd in de werkwijze van de PvdD is dat er indirect mensen (hier de medewerkers van de bewuste film/ de maker) worden beschuldigd van mishandeling/misbruik van paarden. Er is geen melding van een probleem of van het over treden van bestaande wetgeving.

Wat houd de PvdD tegen om met een initiatief wet te komen, ipv mensen indirect in een slecht daglicht te zetten? Is de PvdD zelf ter plaatse geweest?

Het is het oude verhaal publiciteit zoeken gebaseerd op emotie en niet op feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:55

Cowgirl schreef:
Citaat:
De Partij voor de Dieren twijfelt of filmpaarden wel goed behandeld worden.


Dus ze weten niet eens HOE die paarden behandeld worden.

Misschien een idee om eerst eens wat sets te bezoeken en met de mensen te gaan praten voor je iets gaat lopen schreeuwen +:)+ :)*


Dat is toch het hele probleem met pvdd? Die zijn ook nog nooit op een boerderij geweest, dat blijkt uit alles wat ze daarover roepen :n

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:14

CaPrIoLe`79 schreef:
Lillian__ schreef:
ach ja als het aan PvdD ligt mogen de paarden alleen nog maar mooi wezen en op de wei staan :roll:

Een wei is toch met van dat groene sappige gras erop? Volgens mij geven ze de voorkeur aan een kale vlakte met een hek eromheen, iets van nieuwe wildernis ofzo...

:j en vooral lekker alles laten aanfokken in de lente en dan niks bijvoeren in de winter.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:34

Dat ze zich richten op de 100e paarden die wel echt verwaarloosd worden, nooit buitenkomen en alleen maar mogen presteren.

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:06

Nieuwsredactie schreef:
De Partij voor de Dieren twijfelt of filmpaarden wel goed behandeld worden. Daarom wil de partij strengere regels voor het gebruik van dieren voor evenementen, films en reclamespots. Welzijnseisen moeten volgens de partij garanderen dat er geen handelingen met dieren plaatsvinden die strijdig zijn met het natuurlijk gedrag en de aard van het dier en dat dieren vrij blijven van angst en stress.


Maar dan is dressuur en springen (en alle andere takken van sport) toch ook tegen het natuurlijke gedrag van het paard? :Y) Laat ze dan alles verbieden. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:28

Jammer dat mensen niet meer normaal kunnen reageren als het om de PvdD gaat.
Oke, je vindt het onzin dat de PvdD zich zorgen maakt om het welzijn van filmdieren, maar is dat nou echt een reden om een heel topic lang off topic opmerkingen over de Oostvaardersplassen, honden en konijnen te maken?
Kun je niet even zelf een niet 'Ik wil graag de PvdD-bashen'-topic openen?
Ik heb verder niets met de PvdD, maar hier mag volgens mij wel wat strakker gemodereerd worden.

Waar ik wel redelijk wat van afweet is de filmwereld, zowel met als zonder dieren, en als ik de aannames hier in dit topic over dierenwelzijn op filmsets lees en dat is toch echt iets minder rooskleurig dan hier door geschetst wordt door mensen die er niets van afweten.
Over dat regisseurs/producenten het welzijn van hun paarden/dieren/mensen zelf echt wel in de gaten houden: dat doen ze niet. Een regisseur weet vaak helemaal niets over de diersoorten waar hij mee te maken heeft (zie de opmerking van de regisseur van Lean on Pete) en kan dus ook totaal niet inschatten wat wel/niet diervriendelijk is. Een regisseur is iemand die een velletje papier met letters omzet in bewegend beeld op film. Dus ja, die gaan er vaak vanuit dat je een dier net zoals een mens 8 uur per dag kunt laten werken en hem daarna in zijn hokje doet tot hij er de volgende dag weer uitgehaald wordt voor de volgende werkdag. En die hebben in hun hoofd dat de zeilboten van links naar rechts over het scherm moeten varen, zonder erbij stil te staan dat de wind van de tegenovergestelde richting komt. In een scenario zullen dus altijd dingen staan die niet kunnen/te duur zijn/onrealistisch/dieronvriendelijk zijn, en het is daardoor helaas echt aan de trainer om de grenzen van zijn dieren te bewaken. Doet die dat niet (genoeg) of staat hij/zij niet genoeg zijn/haar mannetje in alle urenlange discussies hierover (en die zijn niet leuk), dan krijg je al snel dierenleed. Het is in mijn ogen dus alleen maar goed als er vanuit een officiele instantie beter wordt vastgelegd wat praktisch gezien wel/niet mag met dieren, al is het alleen maar om de trainers een ruggesteuntje te bieden en om via deze weg alle dierenleken in de filmwereld te laten zien dat dieren echt geen robots zijn en er ook welzijnseisen gesteld worden aan wat ze moeten doen, hoe ze dat moeten uitvoeren én aan alle tijd (heel veel tijd!) die ze door moeten brengen als ze niet aan het werk zijn.

Cowgirl schreef:
Citaat:
De Partij voor de Dieren twijfelt of filmpaarden wel goed behandeld worden.


Dus ze weten niet eens HOE die paarden behandeld worden.

Misschien een idee om eerst eens wat sets te bezoeken en met de mensen te gaan praten voor je iets gaat lopen schreeuwen +:)+ :)*


Op zich een heel goed idee, maar om even terug te schreeuwen: een aantal jaar geleden werd ik als professionele vrijheidsdressuurtrainer door een stal gevraagd of ik een specifieke pony wilde leren liggen. De stal leverde paarden/pony's aan een erg bekende Nederlandse film en er moest een pony doodgaan. Ik kreeg die vraag twee weken voor het filmen begon en heb ze uitgelegd dat een pony zó betrouwbaar dood te leren liggen in zo korte termijn onmogelijk was, omdat het probleem niet alleen het kunstje zelf was (dat viel op zich nog wel te leren), maar omdat de pony dat doodliggen in een krappe stal, omringd door acteurs en filmcrew moest doen en omdat een film niet 1x draaien en je hebt het is, maar juist uit eindeloos veel takes vanuit verschillende hoeken bestaat en de pony dan in al die chaos steeds weer opnieuw op dezelfde plek dood moest liggen of al die tijd plat moest blijven, en dat is echt teveel gevraagd voor twee weken tijd.
Mijn advies was om naar een van de erkende filmpaardenstallen te gaan en daar een paard/pony te huren die dit al lang en breed kon, en/of te werken met prop (neppaard) zodat een hoop van het geacteer kon gebeuren zonder dat het paard plat hoefde te liggen.
Ze zouden erover nadenken en ik zou intussen wat adressen voor ze verzamelen. Ik heb nooit meer van ze gehoord.

Een jaar later zag ik de film, vond hem heel erg leuk en zag dat ene ponytje doodgaan die ook superstil bleef liggen in de behoorlijk uitgebreid gefilmde scene. Ik vond het knap, maar was ook wel verbaasd, want hoe hadden ze dat die pony in zo korte tijd geleerd?
Antwoord: trainen kostte teveel tijd en een filmpaard inhuren was te duur, dus hebben ze de pony maar gewoon onder totale narcose gebracht, want dan konden ze er om hun gemak omheen filmen..

Zolang het grote publiek hardnekkig in het sprookje blijft geloven dat filmdieren allemaal goed getraind zijn vind ik het een extreem goed plan om precies vast te leggen aan welke welzijnseisen de inzet van filmdieren in praktijk moet voldoen, want in praktijk valt daar nog heel erg veel winst te behalen. Niet omdat er in de filmwereld alleen maar sadistische dierenmishandelaars rondlopen, maar omdat de filmwereld voor 99% bestaat uit mensen die totaal geen ervaring hebben met de dieren die ze willen filmen, dus verplicht die mensen dan alsjeblieft om alleen trainers in te zettend die echt weten waar ze mee bezig zijn, en geef die trainers een handvest waarmee ze het welzijn van hun dieren ook echt kunnen waarborgen in alle discussies met regisseurs, producenten en noem maar op.


Maar inderdaad, je kunt het natuurlijk ook gewoon een topic lang hebben over dat de PvdD belachelijk is, dat de paarden van de oostvaardersplassen dan ook stuntdoubles hadden moeten krijgen voor hun rollen en dat dressuur dan ook verboden moet worden, want dat is natuurlijk allemaal hetzelfde en het welzijn van filmdieren is al zo goed geregeld dat dit allemaal een grote grap is.
Wake up.

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:00

Het was meer een beetje cynisch bedoeld. (mocht je het oa over mijn reactie hebben) :D

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:35

xyzutu2 schreef:
Een jaar later zag ik de film, vond hem heel erg leuk en zag dat ene ponytje doodgaan die ook superstil bleef liggen in de behoorlijk uitgebreid gefilmde scene. Ik vond het knap, maar was ook wel verbaasd, want hoe hadden ze dat die pony in zo korte tijd geleerd?
Antwoord: trainen kostte teveel tijd en een filmpaard inhuren was te duur, dus hebben ze de pony maar gewoon onder totale narcose gebracht, want dan konden ze er om hun gemak omheen filmen..


Ik denk dat dit eerder de kern van het verhaal raakt. Dat alles maar zo goedkoop mogelijk moet, liefst gratis (zie ook destijds de oproep voor gratis ruiters voor Redbad) en dat daar juist eerder misstanden uit ontstaan.

Ik vraag me af in hoeverre je dat met regelgeving kan ondervangen, zonder de professionals juist te schaden en de hobbyisten die toch al vaak onder de radar zitten nog meer speelveld te bieden. Daarbij komt het standpunt van de PvdD zoals verwoord in de OP nou niet bepaald diepzinnig en doordacht over (compleet stressvrij is, zoals Kuggur stelt, nogal een bijzonder standpunt). Verder, je kunt hier wel zaken gaan verbieden, maar dan hopt men de grens over naar Duitsland of Belgie en doet het alsnog. Dus dan zou je het al over Europese wetgeving moeten gaan hebben. :) En de vraag is hoe haalbaar dat is, zie bijvoorbeeld de per land ontzettend verschillende regelgeving met bv. exoten en circusoptredens.

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Partij voor de Dieren wil strengere regels filmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:27

Xyzutu2, dank voor je fijne en genuanceerde post, vind ik wel verfrissend in dit topic.

Overigens is 'stressvrij' een lastige, maar ik kan me voorstellen dat je vind dat iets 'moet passen'.
Paarden en de chaos van een filmset zijn niet dingen die ik logisch bij elkaar vind passen.
Kun je natuurlijk roepen dat de pvdd extreem is, maar dat ligt er ook aan hoe functioneel je tegen een paard aankijkt.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:49

92smartie92 schreef:
Nieuwsredactie schreef:
De Partij voor de Dieren twijfelt of filmpaarden wel goed behandeld worden. Daarom wil de partij strengere regels voor het gebruik van dieren voor evenementen, films en reclamespots. Welzijnseisen moeten volgens de partij garanderen dat er geen handelingen met dieren plaatsvinden die strijdig zijn met het natuurlijk gedrag en de aard van het dier en dat dieren vrij blijven van angst en stress.


Maar dan is dressuur en springen (en alle andere takken van sport) toch ook tegen het natuurlijke gedrag van het paard? :Y) Laat ze dan alles verbieden. :roll:

die tijd dat ze dat gaan verbieden gaat ook vast een keer komen ben ik bang!

Lughnassadh

Berichten: 1808
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:58

Popstra schreef:
92smartie92 schreef:
Maar dan is dressuur en springen (en alle andere takken van sport) toch ook tegen het natuurlijke gedrag van het paard? :Y) Laat ze dan alles verbieden. :roll:

die tijd dat ze dat gaan verbieden gaat ook vast een keer komen ben ik bang!

Dat geloof ik niet. Want daar is zo veel meer mee gemoeid dan alleen in Nederland. En hele wereldwijde industrie. Dus verbieden in een land is zinloos. Men wijkt dan gewoon uit. Buiten dat raakt dat ook de economie en de sport.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:09

rider schreef:
xyzutu2 schreef:
Een jaar later zag ik de film, vond hem heel erg leuk en zag dat ene ponytje doodgaan die ook superstil bleef liggen in de behoorlijk uitgebreid gefilmde scene. Ik vond het knap, maar was ook wel verbaasd, want hoe hadden ze dat die pony in zo korte tijd geleerd?
Antwoord: trainen kostte teveel tijd en een filmpaard inhuren was te duur, dus hebben ze de pony maar gewoon onder totale narcose gebracht, want dan konden ze er om hun gemak omheen filmen..


Ik denk dat dit eerder de kern van het verhaal raakt. Dat alles maar zo goedkoop mogelijk moet, liefst gratis (zie ook destijds de oproep voor gratis ruiters voor Redbad) en dat daar juist eerder misstanden uit ontstaan.

Ik vraag me af in hoeverre je dat met regelgeving kan ondervangen, zonder de professionals juist te schaden en de hobbyisten die toch al vaak onder de radar zitten nog meer speelveld te bieden. Daarbij komt het standpunt van de PvdD zoals verwoord in de OP nou niet bepaald diepzinnig en doordacht over (compleet stressvrij is, zoals Kuggur stelt, nogal een bijzonder standpunt). Verder, je kunt hier wel zaken gaan verbieden, maar dan hopt men de grens over naar Duitsland of Belgie en doet het alsnog. Dus dan zou je het al over Europese wetgeving moeten gaan hebben. :) En de vraag is hoe haalbaar dat is, zie bijvoorbeeld de per land ontzettend verschillende regelgeving met bv. exoten en circusoptredens.


Het heeft niets met PvdD bashen te maken.
De wijze waarop de PvdD de publiciteit zoekt zonder de intentie om iets opbouwends te doen is het probleem.
Roepen mag als je ook echt serieus werk maakt van het probleem.
De PvdD heeft geen plannen voor wetswijziging, nog inzicht in hoe groot "het probleem" is.
Is er wel een probleem en biedt de huidige wet niet genoeg handvaten?

Het geven van een narcose alleen voor een paar filmshots is volgens mij niet in de wet toegestaan;
Dat lijkt mij gewoon dieren mishandeling of valt onder ongeoorloofd medicijn gebruik door een DA.
Dat betekent dat de DA gemeld kan worden voor het geven van narcose zonder medische redenen.

We zitten hier allemaal om de reden dat we iets hebben met dieren en paarden in het bijzonder.
Dat er zo gereageerd wordt op de populistische praatjes van de PvdD moet jouw ook wakker schudden.
Het probleem is niet de dierenliefde die elk lid hier ten toon sprijd, maar de volksverlakkerij die over ons wordt uitgestort.
Het spijt mij dat de film de nieuwe wildernis een verkeerd gekozen assosiatie is.
Dit soort akties van de PvdD roepen bij mij sterk negatieve gevoelens op, zeker na persoonlijk te zijn geconfronteerd met mensen rond de partij bij een falisementsveiling. De PvdD had genoeg geld voor sponsering van de aankoop van enkele paarden, maar voer kopen de week voor de veiling kon niet.
Ik maak daarom nu het onderscheid tussen roepen en iets constructiefs doen.
Zolang dat laatste ontbreekt heb ik geen respect voor hun methodes.