Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:54

NatasjavE schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Ik denk dat in de praktijk beide kan voorkomen.

En ik denk dat Sewri dat bedoeld. Bij fokken met 2 dragers zullen niet 25% WFFS veulens geboren omdat een deel vroeg of laat in de dracht geaborteerd wordt. Een deel zo vroeg dat je daar inderdaad niets van merkt.

Maar welk percentage daar aan hangt weet ik ook niet.


Nee dat is exact niet wat ik bedoel helaas! Het gaat over álle veulens, degenen die vroeg embryonaal sterven én degenen die partus halen:)

Want inderdaad, hoeveel er embryonaal sterven en hoeveel er geboren daadwerkelijk nog geboren kunnen worden is ook weer verschillend hoogstwaarschijnlijk :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:57

Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
De wet van de grote getallen geld hier.

De ene merrie zal bij 10 x dekken 0 dragers ter wereld zetten en een andere merrie zal 4 x op rij een WFFS veulen geven en een aantal dragers.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:58

Natas hoeft haar schoolgeld níet terug te halen *\o/*

:D

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:59

Rex_Rolfo schreef:
Sewri schreef:
Hetzelfde geldt voor WFFS, dat het nu één van de antwoordmogelijkheden is van de 4 bij een drager x drager combinatie betekend niet dat 25% van de veulens het daadwerkelijk zal krijgen. Het werkelijke percentage zal heel anders liggen hoogstwaarschijnlijk :j

Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiek


janderegelaa schreef:
Er worden weinig veulens met WFFS geboren omdat de meesten al eerder aborteren.

Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Groot gedeelte wordt niet drachtig of verwerpt het veulen heel vroeg in de dracht. Enkele aborteert het veulen later in de dracht en in heel zeldzame gevallen komt het "levend" op aarde.

Super zeldzaam is het echt niet, 10 veulens geboren met WFFS (die dus niet vroegtijdig geaborteerd hebben).

De kans dat je een WFFS veulen fokt is niet zo groot, maar wil je dat risico nemen? Fok je wel een WFFS heb je een niet levensvatbaar veulen, groter risico voor de merrie, emotioneel en ook financieel geen meevallers.
Zeker bij iets wat zo enorm simpel te testen is! Test voor je fokt, dan weet je wat je hebt. En nee dragers uitsluiten is nergens voor nodig, dragers x dragers moet je alleen absoluut voorkomen.

Wat dat betreft is het hier in Zweden een stuk beter. Hier is het gewoon een misdrijf als je twee dragers kruist en bij wet verboden.
Wil je met een drager fokken (merrie of hengst), ben je verplicht aan te kunnen tonen dat de andere geen drager is.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:01

Rex_Rolfo schreef:
Natas hoeft haar schoolgeld níet terug te halen *\o/*

:D



*\o/* *\o/*

Eens Quir, gewoon proberen te voorkomen.

Als ik alleen al lees over een scheurende huid. Dat moet super pijnlijk zijn voor zo’n diertje.
Voorkomen dus.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-06-18 10:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:02

NatasjavE schreef:
Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
De wet van de grote getallen geld hier.

De ene merrie zal bij 10 x dekken 0 dragers ter wereld zetten en een andere merrie zal 4 x op rij een WFFS veulen geven en een aantal dragers.



Het is namelijk goed mogelijk het het al dan niet “optreden” van WFFS in combinatie gaat met andere genen of factoren, wat allemaal nog niet onderzocht is. Hierdoor kunnen kansen en uitkomsten ook verschillen
Laatst bijgewerkt door Sewri op 30-09-23 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:05

Quir schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiek

Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?


Groot gedeelte wordt niet drachtig of verwerpt het veulen heel vroeg in de dracht. Enkele aborteert het veulen later in de dracht en in heel zeldzame gevallen komt het "levend" op aarde.

Super zeldzaam is het echt niet, 10 veulens geboren met WFFS (die dus niet vroegtijdig geaborteerd hebben).

De kans dat je een WFFS veulen fokt is niet zo groot, maar wil je dat risico nemen? Fok je wel een WFFS heb je een niet levensvatbaar veulen, groter risico voor de merrie, emotioneel en ook financieel geen meevallers.
Zeker bij iets wat zo enorm simpel te testen is! Test voor je fokt, dan weet je wat je hebt. En nee dragers uitsluiten is nergens voor nodig, dragers x dragers moet je alleen absoluut voorkomen.

Wat dat betreft is het hier in Zweden een stuk beter. Hier is het gewoon een misdrijf als je twee dragers kruist en bij wet verboden.
Wil je met een drager fokken (merrie of hengst), ben je verplicht aan te kunnen tonen dat de andere geen drager is.


Dat hebben ze mooi geregeld daar in Zweden zeg! :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:09

Sewri schreef:
NatasjavE schreef:
Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
De wet van de grote getallen geld hier.

De ene merrie zal bij 10 x dekken 0 dragers ter wereld zetten en een andere merrie zal 4 x op rij een WFFS veulen geven en een aantal dragers.


Denk alleen niet echt dat wet op gaat voor de populatie Gelderse veulens elk jaar, of wel :)*



En? Dat doet niets af aan de kans berekening. Dat betekend alleen maar dat de populatie te klein is om dat effect te meten.
Maar in de totale groep paarden is dat wel te meten. En laten we wel wezen....ook een Gelderse is en bliijft slechts een paard.

En uiteraard kunnen er nog meer genen effect hebben op de prevalentie van deze aandoening.
Maar dat weten we nu nog niet.

En het maakt ook niks uit. Gewoon verantwoorde keuzes maken.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:22

Sewri schreef:
NatasjavE schreef:
Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
De wet van de grote getallen geld hier.

De ene merrie zal bij 10 x dekken 0 dragers ter wereld zetten en een andere merrie zal 4 x op rij een WFFS veulen geven en een aantal dragers.


Denk alleen niet echt dat wet op gaat voor de populatie Gelderse veulens elk jaar, of wel :)*

Het is namelijk goed mogelijk het het al dan niet “optreden” van WFFS in combinatie gaat met andere genen of factoren, wat allemaal nog niet onderzocht is. Hierdoor kunnen kansen en uitkomsten ook verschillen

Ik denk dat er bij de (zuivere) Gelderse nog niet veel drager x drager gefokt is, als je bedenkt dat de enige lijn uit koss komt, dus dan zou je al behoorlijke inteelt op koss opgezocht hebben.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:45

@cobie Er zit ook nog wel wat Amor en ander bloed in de moederlijnen.
Er zullen echt wel merries zonder Koss positief zijn.

Maar verder eens. Dat zal de rede zijn waardoor het bij de Gelderse nog niet naar boven gekomen is.

LHS_80

Berichten: 657
Geregistreerd: 19-02-08
Woonplaats: Phoenix Arizona USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:50

Maar zou zoiets niet ook kunnen spelen zonder dat het gemeld is? Of ben je verplicht het ergens te melden/ wordt het geregistreerd als je merrie eerder (al dan niet ongemerkt) verwerpt, of een dood veulen baart? Je bent ook niet verplicht de oorzaak te laten onderzoeken toch? Dus zou er veel vaker iets dergelijks kunnen voorkomen dan bekend is.. of zie ik dat verkeerd?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:55

Nee hoor dat zie je helemaal goed.

Het KWPN adviseerd altiijd om doodgeboren veulens te melden en bijzonderheden zoals misvormingen en dergelijke te melden.

Maar niet iedereen doet dat.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:36


stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:10

Zijn die ook gelders?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:12

connaisseur niet,


maar sir oldenburg heeft wel mooi oud bloed erin nog.

via sion ( sultan.)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:36

Ketaki schreef:
connaisseur niet,


maar sir oldenburg heeft wel mooi oud bloed erin nog.

via sion ( sultan.)


Dat klopt.

Maar oud bloed is niet perse Gelders bloed.

Sir Oldenburg was echt rijpaard gefokt. :)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:55

dat is zeker waar Natasja, maar toch wel mooi dat ie nog oud bloed voert.
sultan bloed was erg gewild, meende ik me te herinneren.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:15

AbbyBlues schreef:
Het is erg vervelend, en jammer dat enkele grote namen dit gen dragen. Maar ook ik vind het overtrokken. Er is een gentest beschikbaar dus verplicht stellen die hap voordat je gaat fokken! Klaar uit.
Er is ook niks mis met het fokken met dragers zolang je ze paart met vrije paarden. Het zou zonde zijn om de bloedlijnen nog verder te gaan verkleinen in bepaalde rasses cq stromingen om het gen uit te bannen. Je gooit zo het kind met het badwater weg. Veel beter is een gericht fokbeleid waarbij bewust omgegaan wordt het fokken mét dragers met als uiteindelijk doel het uitbannen van het gen maar mét behoud van de overige genetische kwaliteit.



ik vind sowieso dat je niet moet gaan fokken met dieren met een erfelijke ziekte, of het een paard is of een hond of een kat.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 01:29

AbbyBlues schreef:
vienna1987 schreef:
Waarom zou je niet testen? Zo hoog zijn de kosten ook niet.
Ik ga het wel doen.


Omdat niet iedereen op de hoogte is van de ziekte, hoe genen werken, of het onzin vinden. Ik kom uit de hondenfokkerij waar ook diverse testbare ziektes nog steeds opduiken omdat mensen gewoon domweg hun ogen ervoor sluiten.



De fokkers willen dat niet, ik heb een zelf flatcoated retriever kanker is de doodsoorzaak nr 1 bij het ras, en het is bekend dat het erfelijk is(lijnteelt). Ze blijven door fokken met een lijn waar heel veel kanker voorkomt. En ik heb zelf 1 malig een nestje gefokt en ik heb een eerlijke DA. en zij zegt nooit gaan fokken met honden die dit vererven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:29

Nou fokkers van Gelderse Paarden gaan heus niet bewust WFFS veulens fokken.
Maar we hebben niet de luxe om ineens alle WFFSdragers uit de fokkerij te gooien.
Het is maar een kleine fokkerij.

Het is nu zaak om het binnen deze kleine populatie het er op een verstandige manier uit te fokken zoals dat ook gebeurt met hoefkatrolontsteking en OCD.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 01:20

NatasjavE schreef:
Nou fokkers van Gelderse Paarden gaan heus niet bewust WFFS veulens fokken.
Maar we hebben niet de luxe om ineens alle WFFSdragers uit de fokkerij te gooien.
Het is maar een kleine fokkerij.

Het is nu zaak om het binnen deze kleine populatie het er op een verstandige manier uit te fokken zoals dat ook gebeurt met hoefkatrolontsteking en OCD.




Heeft het ook niet mee te maken dat er ook met lijnteelt te maken, ik zie weleens tuigpaarden en gelders op marktplaats bij staan en ook de stambomen dan zie ik regelmatig dat zowel de hengst en de merrie famillie van elkaar zijn. Ik heb ooit van een Dierenarts gehoord en hij zei over lijnteelt daar krijg je rottigheid van (ziekte's)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 06:29

Nou je kan een bepaalde eigenschap met lijnenteelt heel goed vastleggen in een populatie. Goede eigenschappen maar ja klopt ook slechte eigenschappen.

Alleen heeft het met Koss nu net niet meer met lijnenteelt te maken. Hij was juist de bloedspreiding binnen de Gelderse populatie.

En het klopt dat met name in de Tuigpaardenpopulatie veel lijnenteelt(wat, zelfs pure inteelt) gepleegt is.
Maar daar is tot nu toe dit gen nou net niet gevonden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:50

NatasjavE schreef:
Nou je kan een bepaalde eigenschap met lijnenteelt heel goed vastleggen in een populatie. Goede eigenschappen maar ja klopt ook slechte eigenschappen.

Alleen heeft het met Koss nu net niet meer met lijnenteelt te maken. Hij was juist de bloedspreiding binnen de Gelderse populatie.

En het klopt dat met name in de Tuigpaardenpopulatie veel lijnenteelt(wat, zelfs pure inteelt) gepleegt is.
Maar daar is tot nu toe dit gen nou net niet gevonden.

Als het er niet is dan kan het ook niet ontstaan:-)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:13

Nou er kan puur theoretisch ook daar een spontane mutatie onstaan.
En het zou in theorie ook via een andere hengst binnen gekomen zijn bij de Tuigpaarden.

Maar klopt het lijkt mij niet waarschijnlijk dat je de mutatie op dit gen vinden in de Tuigpaardenpopulatie.

En dat is inderdaad de fokrichting met de meeste inteelt.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Vier Gelderse hengsten drager WFFS-gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:21

En inteelt veroorzaakt op zich zelf geen problemen, die zitten er al lang in. Maar door dat genen bij elkaar komen met inteelt, worden deze wel aan het licht gebracht door inteelt of lijnenteelt.