Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

EK Jeugd: Young Riders met teamzilver naar huis

 
Profiel   

knhs
Dressuur

[ img ]
Esmee Donkers en Chaina. Foto door bokker Anja_96

Het Europees kampioenschap in Fontainebleau heeft een goed vervolg gekregen voor de Nederlandse Young Riders. Het dressuurteam onder leiding van Alex van Silfhout behaalde een zilveren teammedaille, met slechts één procent achterstand op het Duitse team. De kartrekkers van het oranjeteam: Esmee Donkers en Chaina, die na een absolute topproef met 77,26% royaal aan de leiding gingen.

Bondscoach Alex van Silfhout is blij met de prestaties van de Young Riders. “Het goud lag binnen handbereik. Esmee Donkers reed natuurlijk een toprit, maar ook de anderen hebben heel goed gepresteerd. Ze kunnen alle vier sterk rijden en weten waar ze mee bezig zijn. Qua kwaliteit en rijkunstig vermogen doen we zeker niet onder voor de Duitsers.”

Toprit voor Donkers
De bondscoach zag op het voorterrein al dat Donkers een toprit ging rijden. “Ik zag Esmee focussen in het losrijden en ik had meteen het gevoel dat het goed zou aflopen. Zij scoort op het constante beeld. Altijd zuiver in de takt, mooi van achteren uit en met een stille aanleuning. Chaina laat eigenlijk geen slechte onderdelen zien, al kon je wat zeggen van een keertwending en was een pirouette wat groot. Verder was het zo afgewerkt en zo goed gecontroleerd, het was echt heel goed.”

Kwaliteit is aanwezig
Febe van Zwambagt en FS Las Vegas (v.Lord Loxley) eindigden met 72,58% op de zesde positie. “Febe had FS Las Vegas fijn onder controle. Ik vond dat haar paard voor dit moment maximaal aanpakte. Een fout in de serie en een te grote pirouette kostten veel punten. Het scheelt zo anderhalf procent als dat beter zou zijn. De kwaliteit is echt wel aanwezig bij onze Young Riders.”

Grote sprongen voorwaarts
De over veel aanleg beschikkende Edison (v.Johnson) liep met Laura Quint naar de negende positie en 71,55%. “Laura heeft de laatste maanden grote sprongen voorwaarts gemaakt. Edison kon in het begin wat heet worden, dit krijgt ze steeds beter onder controle. Het was een mooie rit, met als enige minpunt dat zij het na de uitgestrekte galop even kwijtraakte. Er zit zeker nog veel rek in de score.”

Fijne manier van rijden
“Al in de observatiewedstrijden viel de fijne manier van rijden van Diana van de Bovenkamp op. Het stabiele, regelmatige beeld is één van de redenen dat ik haar heb ingezet. Evita Ronia is nog relatief onervaren, maar ik wist dat zij al vroeg in de landenwedstrijd hun visitekaartje af konden geven. Het was jammer dat deze merrie een keer schrok, want verder was het een goede proef.”

Focus vasthouden
Morgen vervolgt de individuele titelstrijd voor de Junioren en de Young Riders. Met Esmee Donkers en Daphne van Peperstraten, die allebei hebben laten zien een maatje te groot te zijn voor de concurrentie, is het makkelijk om je als bondscoach al rijk te rekenen. Niets blijkt minder waar. “Het zijn levende dieren, deze amazones moeten de focus vasthouden. Dit is natuurlijk fantastisch, maar we moeten meteen weer vooruit kijken. Zeker is dat dit twee combinaties zijn waar je niets op af kunt dingen.”

Uitslag Landenwedstrijd Young Riders:
Goud Duitsland 222,529
Zilver Nederland 221,410
Brons Zweden 212,792

Individuele klassement:
1. Esmee Donkers - Chaina, 77.265 %
2. Paulina Holzknecht (GER) - Wells Fargo, 74.941 %
3. Semmieke Rothenberger (GER) - Geisha, 74.588 %

6. Febe van Zwambagt, FS Las Vegas, 72.588 %
9. Laura Quint - Edison, 71.559 %
11. Diana van de Bovenkamp - Evita Ronia, 70.882 %

Klik hier voor alle uitslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-18 15:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen