Apache opnieuw getest op WFFS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:53

NatasjavE schreef:
Het is zeer opvallend dat er maar liefst 4 dragers zijn van Apache als hij negatief zou zijn.
Zeker bij Indian Rock zie ik zo snel geen aanwijzingen waar het bij de moeder vandaan zou moeten komen.(wat niet betekend dat het niet zo zou kunnen zijn omdat we de exacte bron niet kennen uiteraard. en ik kan ook wel iets over het hoofd gezien kunnen hebben.)


Ik zou het misschien nog wel zorgelijker vinden als het van alle moeders vandaan kwam. Nu wordt namelijk steeds gekeken naar de hengsten als verspreiders (logisch, ze produceren veel meer veulens), maar als het bij de Apache kinderen toevallig allemaal via de merries zou zijn gekomen, dan zou dat een somber beeld geven over de hoeveelheid merries die WFFS draagt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:54

Zeer zeker mee eens xyzutu, want dan is het probleem veel groter.

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:57

Wordt Jovian zelf ook opnieuw getest met nieuwe haren? Voor het geval dat bij hem evt een verwisseling van haarmonster heeft plaatsgevonden?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:00

alles opnieuw testen lijkt mij wel heel voorbarig, 100% waterdicht krijg je het toch niet, ik zou een kleine foutmarge accepteren, zulke gevallen komen toch wel bovendrijven als er dragers zijn uit 2 ouders die schoon zouden moeten zijn

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:38

Hanmar schreef:
Genen kunnen geen generatie overslaan. Wat wél kan, is dat je een bepaald kenmerk in een generatie niet ziet die daarna wel weer opduikt.

Stel het gaat over blauwe vs. bruine ogen. Als blauwe ogen recessief zijn en bruine ogen dominant, dan zou iemand met bruine ogen mogelijk ook één gen voor 'blauwe ogen' kunnen dragen - maar omdat ernaast een kopie voor 'bruine ogen' staat, heeft de persoon bruine ogen. Dan kan het zo zijn dat een kind van deze persoon blauwe ogen heeft; immers, als dat 'blauwe ogen-gen' is doorgegeven en als het kind dat dan ook erft van de andere ouder, dan heeft het kind blauwe ogen maar de ouder bruine ogen. Mogelijkerwijs had een grootmoeder ook blauwe ogen. Dan zou je kunnen zeggen 'het heeft een generatie overgeslagen'. Echter, dat gen voor blauwe ogen wás er wel gewoon, als je was gaan zoeken in het genoom van de persoon in kwestie. Dat bedoel ik: een kenmerk kan best een 'generatie overslaan', maar een gen niet.

De WFFS-mutatie is ook recessief, vandaar dat je dragers kunt hebben die zelf geen ziektebeeld vertonen maar het gen wel hebben. Komt er een veulen dat lijder is, dan moeten beide ouders drager zijn geweest. In dit geval is Jovian drager, dus één van de ouders moet in theorie drager zijn geweest (tenzij het een spontane mutatie is geweest - maar dat zou wel extreem toevallig zijn, dat ligt niet in de lijn der verwachting). Verstandig dat ze beide ouderdieren opnieuw testen.

aaah thanks voor de uitleg.

ik dacht serieus dat het wellicht een generatie overgeslagen kon zijn. want bij everdale izjn bv zowel lord leatherdale als negro negatief getest, en daarom dacht ik, wellicht dat het een generatie overgeslagen had. :j :j


ach ja, zo leren we altijd bij. :)

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:55

Ik ben een tijdje weinig op bokt geweest ( ziekte) en zou graag weten wat WFFS is.
En welke hengsten zijn er drager van ?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:56

Klaas15 schreef:
Ik ben een tijdje weinig op bokt geweest ( ziekte) en zou graag weten wat WFFS is.
En welke hengsten zijn er drager van ?

WFFS


World
fragile
foal
syndrome

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:58

Ketaki schreef:
Klaas15 schreef:
Ik ben een tijdje weinig op bokt geweest ( ziekte) en zou graag weten wat WFFS is.
En welke hengsten zijn er drager van ?

WFFS


World
fragile
foal
syndrome

Maak er maar warmblood van.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:02


Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:37

Suzanne F. schreef:
Dan moet eigenlijk de hele stapel opnieuw getest worden met vers materiaal.

Eens, maar ja wie moet die beslissing nemen, de directie van het kwpn vecht elkaar de hut uit :D

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:53

Coca2018 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dan moet eigenlijk de hele stapel opnieuw getest worden met vers materiaal.

Eens, maar ja wie moet die beslissing nemen, de directie van het kwpn vecht elkaar de hut uit :D

En wie moet dat betalen dan?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:08

oomens schreef:
Maak er maar warmblood van.

ik dacht ook dat ik dat getypt had, blijkbaar dus net verkeerd getypt. :) :)

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:32

Azmay schreef:
Als nu uit de test blijkt dat hij toch drager is, hoe betrouwbaar zijn dan de (negatieve) testen in het algemeen?

En...wie is dan de vader van Apache...die test zou ik dan ook opnieuw doen...

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:16

janderegelaa schreef:
Azmay schreef:
Als nu uit de test blijkt dat hij toch drager is, hoe betrouwbaar zijn dan de (negatieve) testen in het algemeen?

En...wie is dan de vader van Apache...die test zou ik dan ook opnieuw doen...


Er zijn wel meer hengsten, oudere inmiddels, waarvan ik de test wel opnieuw zou willen zien.
Ik kon bijna niet geloven dat er geeneen oudere hengst drager was.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:35

ponyparadijs schreef:
Coca2018 schreef:
Eens, maar ja wie moet die beslissing nemen, de directie van het kwpn vecht elkaar de hut uit :D

En wie moet dat betalen dan?
Wat dacht je v.d. eigenaren van de bewuste dieren :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:44

Suzanne F. schreef:
Er zijn wel meer hengsten, oudere inmiddels, waarvan ik de test wel opnieuw zou willen zien.
Ik kon bijna niet geloven dat er geeneen oudere hengst drager was.


Daar was ik inderdaad ook verbaasd over.

En ik heb wel meer mensen gesproken die daar op zijn minst verbaasd over waren.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:33

Enigszins verrassend is het wel na de eerste berichten dat het heel ver terug zou gaan, maar als je bedenkt hoeveel nakomelingen een enkele hengst heeft, dan zou je als er een drager zat bij 'de oude garde' eigenlijk een veel hogere frequentie van drager- en lijderschap verwachten. Daar is volgens mij nog geen duidelijk beeld van, omdat nu specifiek de fokdieren (en dan vaak vooral nog de hengsten) getest worden en niet de hele populatie. Een volledig beeld hebben we er dus niet van, maar tot nu toe lijkt de frequentie mee te vallen - en dan ligt het in de lijn der verwachting dat er niet plots veel van de oude garde drager zijn, want die hebben verhoudingsgewijs een enorme stempel op de fokkerij gezet.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:38

Volgens mij is de makkelijkste oplossing om je eigen merrie te laten testen. Bij een vrije merrie hoef je niet te vertrouwen op de resultaten van een ander ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:45

Das een waarheid als een koe Machie.
Wil je zekerheid? Zelf testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:58

Machie schreef:
Volgens mij is de makkelijkste oplossing om je eigen merrie te laten testen. Bij een vrije merrie hoef je niet te vertrouwen op de resultaten van een ander ;)


Behalve dan dat je met je 100% vrije merrie alsnog een dragerveulen kunt krijgen als de hengst stiekem toch WFFS drager blijkt te zijn. Als je met dat merrie/hengstveulen later wilde gaan fokken dan is het flink balen als hij/zij ineens toch ook een WFFS drager blijkt te zijn.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:15

xyzutu2 schreef:
Behalve dan dat je met je 100% vrije merrie alsnog een dragerveulen kunt krijgen als de hengst stiekem toch WFFS drager blijkt te zijn. Als je met dat merrie/hengstveulen later wilde gaan fokken dan is het flink balen als hij/zij ineens toch ook een WFFS drager blijkt te zijn.

Je krijgt welliswaar met een vrije merrie geen ziek of dood veulen.
Maar mogelijk dus wel een drager
En dat zou je toekomst in de fok dan weer kunnen benadelen

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 02:39

Ja en? Eigen kan je testen. Nu tegen vooral de hengstenhouders hun hengsten. Hoeveel merries zijn er al getest? Ik zou geen probleem hebben met dragers. Alles wat drager is, uitsluiten voor de fok is pas vragen om (andere) problemen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 06:01

Machie schreef:
Ja en? Eigen kan je testen. Nu tegen vooral de hengstenhouders hun hengsten. Hoeveel merries zijn er al getest? Ik zou geen probleem hebben met dragers. Alles wat drager is, uitsluiten voor de fok is pas vragen om (andere) problemen.

Persoonlijk zou ik niet fokken met een drager
Betekend dus ook dat ik mijn merrie getest heb

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Apache opnieuw getest op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 07:16

Fokken met een drager is in regel geen probleem zo lang je met verstand fokt.

Bij arabieren zijn er diverse genetische ziektes waarop getest wordt. Vriendin van mij heeft een drager van LFS(lavender foal syndrome) uit twee vrij geteste ouders. Hoe het kan? Niemand die dat kan uitleggen. Het WFFS gen wordt nog maar kort op getest en de eigenschappen zijn eigenlijk nog niets eens 100% duidelijk.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 07:17

Dan wordt je fokbasis wel erg smal en liggen er weer andere problemen op de loer..