EK Jeugd: Goud voor Donkers, zilver voor Van Zwambagt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

EK Jeugd: Goud voor Donkers, zilver voor Van Zwambagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 21:28

*knhs
Dressuur

Afbeelding
Esmee Donkers en Chaina. Foto door bokker Anja_96

De Nederlandse dressuurjeugd laat op het Europees kampioenschap in Fontainebleau de rest van het continent zien hoe er moet worden paardgereden. Esmée Donkers won met overmacht in de individuele Young Riders-proef een gouden medaille. Haar Sir Donnerhall-dochter Chaina liep met veel overtuiging door de proef heen, waarmee Donkers op ruime voorsprong op landgenote Febe van Zwambagt ging. Zij reed met FS Las Vegas naar 74.82% en de zilveren positie.

“Dit is een droom die uitkomt”, stelt een uitzinnig blije Esmée Donkers. “Al van jongs af aan droom hier over een internationaal kampioenschap winnen. Ik weet dat Chaina een heel goed paard is en ik een goed team om me heen heb. De potentie was altijd aanwezig, maar dat het hier in de proeven ook lukt is echt fantastisch.”

Focus
Ook Donkers kwam al vroeg in de wedstrijd van start, waardoor ze nog twee lange dagen moest wachten op de uitslag. “Ik was nog zo beduusd dat het in de landenproef zo goed was gegaan dat ik wat moeite had met mijzelf te focussen. Gelukkig lukte dat voor de proef best goed. Zenuwachtig ben ik dan niet meer, maar ik heb wel die spanning van een EK.”

Goede samenwerking
Met een makkelijk totaalbeeld scoort de amazone 77,29%. “Chaina voelde heel fijn in de aanleuning en gaat eigenlijk heel safe door de proeven heen. Ze heeft mooie grote wissels, de pirouettes leveren hoge punten op, net als de verzamelde stap. Chaina voelt gewoon heel safe. We kennen elkaar goed en weten hoe we moeten samenwerken. Dat zie je terug in onze proeven.”

Nieuwe kür
De gouden plak is binnen, die kan niemand Donkers meer afnemen, maar hoe gaat ze zich focussen op het afsluitende onderdeel morgen? “Het is een nieuwe ronde en iedereen kan anders rijden. We proberen het zo goed mogelijk te doen. Ik heb een nieuwe kür, met een hogere moeilijkheidsgraad, laten maken. De muziek begint met een quote van Martin Luther King en gaat verder met onder andere filmmuziek, Abba en Frozen. Ik vind hem heel mooi, maar ik heb deze kür nog niet eerder gereden. We moeten zien dat we dit samen zo goed mogelijk doen.”

Zilveren Van Zwambagt
Het was Febe van Zwambagt die achterin het veld van start kwam en haar stoere vosruin FS Las Vegas (v.Lord Loxley) naar de zilveren positie ging. In de landenproef zaten fouten nog een hogere klassering in de weg, nu lukte het helemaal. Met ruim 74% bleef zij met een minimaal verschil voor op de Duitse Lia Welschof.

Van de Bovenkamp stijgt boven zichzelf uit
Diana van de Bovenkamp steeg boven zichzelf uit en liet 73,55% noteren. De relatief onervaren Evita Ronia (v.Westpoint) haalt punten op het stabiele beeld en dat werd gewaardeerd door het jurycorps. Het duo stond lange tijd op brons, maar moest door de sterke rit van Febe van Zwambagt genoegen nemen met de vierde plaats. Laura Quint en haar kwaliteitsvolle Edison (v.Johnson) hadden wederom te maken met juryverschil. Quint kwam tot 72,55% en dat blijkt de achtste plaats, achter een rij Duitsers.

Individuele klassement Young Riders:
GOUD Esmée Donkers - Chaina, 77.294 %
ZILVER Febe van Zwambagt - FS Las Vegas, 74.824 %
BRONS Lia Welschof (GER) - Don Windsor OLD, 74.676 %
4. Diana van de Bovenkamp - Evita Ronia, 73.559 %

8. Laura Quint - Edison, 72.559 %

Klik hier voor de uitslag.