Gezondheidsrisico’s voor paarden op weide door droogte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Gezondheidsrisico’s voor paarden op weide door droogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 10:34

Bokt.nl / Equnews.nl
Welzijn
Afbeelding
Paarden in de wei. Foto: Amanda


De langdurige droogte heeft nefaste gevolgen, ook voor je paard(en). Door watergebrek kan niets goed groeien en voldoende beregenen is niet altijd mogelijk of mag niet. Door de vermindering van grasgroei kan misschien minder of geen hooi voor de winter gemaakt worden en is het schipperen met beweiding en het in stand houden van een gezond perceel. Paarden mogen in de zomer de wei in om daar hun rantsoen te eten, maar ook voor het sociale contact en noodzakelijke beweging.

Als je kijkt naar hoeveel energie en eiwit gras bevat, dan is het net zo rijk als paardenbrok. Het eiwitgehalte is zelfs veel hoger. Groeit het gras, dan veranderen deze gehalten. De bladeren bevatten veel eiwit en weinig vezels. Als de stengel langer wordt, stijgt het vezelgehalte. Vezels kunnen paarden goed in energie omzetten maar deze omzetting kost bij oudere planten meer tijd. Uiteindelijk neemt een paard met jong, eiwitrijk en vezelarm gras meer energie op dan met gras dat lange stengels heeft en bloeiwijzen bevat.

Vezelrijk gras is een meer natuurlijke voedselbron dan jong vezelarm gras. Omdat weidegang niet vergelijkbaar is met de situatie van vroeger en een veel rijker aanbod van gras heeft, is ook dit vezelrijke gras voor de meeste paarden een overdaad.

Uren in de wei

Paarden en vooral pony’s kunnen in korte tijd heel veel gras eten. In een onderzoek bleek dat in drie uur tijd pony’s al 70-75% van hun benodigde energie met gras hadden verorberd. Er zijn paarden die met dag-en-nacht weidegang prima op gewicht blijven, maar dit zijn echt de uitzonderingen op de regel. Weidegang moet voor de meeste paarden beperkt worden. Om schranzen te voorkomen is het geen goed idee de perioden korter dan 1,5-2 uur te maken. Want paarden leren snel en hebben gauw genoeg in de gaten dat de periode in de wei van korte duur.

Droogte

Sinds de uitzonderlijke droogte van de afgelopen maanden is de grasgroei duidelijk anders. Het gras heeft door een tekort aan vocht veel moeite om energie uit zonlicht om te zetten in grasgroei. De omzetting van UV straling door de groene bladkleurstof (chlorophyl) in energie, die gebruikt wordt voor de fotosynthese, oftewel aanmaak van suikers, gebeurt overdag in het gras. De suikers worden vervolgens gebruikt om in plantmateriaal om te zetten en zo kan de plant groeien. Echter, bij tekorten aan onder andere water, is deze omzetting minder goed mogelijk. Het gevolg is dat de grasplant wel suiker maakt, maar niet of weinig groeit. Je ziet dan ook veranderingen in de gehalten van het gras: het suikergehalte stijgt, het eiwitgehalte daalt en de vezeltoename is zeer beperkt.

Wat moet je doen?

  • Het gras niet te kort laten afgrazen (5 cm) en op tijd het paard een nieuw stuk geven.
  • Paarden inscharen op een weide met ongeveer 15-20 cm gras (of wat langer).
  • Als gras niet groeit, de paarden meer uit de weide halen en bijvoeren.
  • Bij toename van de BCS paarden minder gras laten eten en/of meer laten werken.
  • Paarden met overgewicht, EMS of PPID (mits een goed gebit) met een graasmasker in de wei zetten (wel laten wennen).
  • Paarden die spierbevangenheid hebben, met name bij PSSM als oorzaak, in deze periode maar enkele uren per dag weidegang geven of, bij extreme gevoeligheid, helemaal niet. En uiteraard een passend ander rantsoen geven.
  • Seniore paarden, wel of niet met PPID, beperkte weidegang geven, bij voorkeur in de vroege ochtenduren en daarnaast bijvoeren om in conditie te houden.
  • Merries met veulens een eiwitrijk voer bijgeven tijdens deze droge weideperiode.
  • Alle paarden die met gras voldoende in conditie blijven een passend supplement geven met mineralen en vitaminen.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:44

En BCS is?????

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:45

Jemig wat een fouten en krom Nederlands.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:50

zippora schreef:
En BCS is?????

Body condition score neem ik aan, moet je ook maar net weten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:14

Dus eigenlijk gewoon goed management...

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Gezondheidsrisico’s voor paarden op weide door droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:45


CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:09

secricible schreef:
Een artikel van een artikel van een artikel. Beter gewoon het origineel lezen. Beter nederlands en uitleg over afkortingen.
http://bonpard.com/gezondheidsrisicos-v ... e-droogte/


Je hebt helemaal gelijk, originele artikel leest makkelijk weg. Begrijp ook niet waarom dat niet geplaatst wordt ipv deze ''overschrijf'' actie.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:00

Dit hele artikel heeft ook niet zoveel te maken met gezondheidsrisico's en droog gras, maar meer met gewoon gras/weidemanagement.

Wat ik dacht te lezen in het artikel is bijvoorbeeld, hoe snel je paarden weer op het gras na beregening, let op voor zandkoliek, meer dat soort dingen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gezondheidsrisico’s voor paarden op weide door droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:38

Ik zal het die van mij even zeggen dat ze wel 5 cm moeten laten staan.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:41

pillow schreef:
Ik zal het die van mij even zeggen dat ze wel 5 cm moeten laten staan.


:') oh ik pis in mijn broek.
Vertel je het de mijne ook ff

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Gezondheidsrisico’s voor paarden op weide door droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:19

Veel aannames in dit stuk... 'Wat moet je doen' - volgens mij moet je altijd aandacht hebben voor weidemanagement. Dat gebeurd te weinig imo, maar dat is niet gelinkt aan de droogte. :)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:39

TurdusMerula schreef:
Veel aannames in dit stuk... 'Wat moet je doen' - volgens mij moet je altijd aandacht hebben voor weidemanagement. Dat gebeurd te weinig imo, maar dat is niet gelinkt aan de droogte. :)


Als je ooit een paard met IR en cushing hebt gehad, dan doe je niet anders dan over weidegang nadenken!

Momenteel voer ik hooi bij. Ik heb geen paarden meer maar wel twee shetlanders en drie geiten. Onze halve hectare weide is in drie segmenten opgedeeld en normaliter is de hoeveelheid gras 's zomers voldoende door geregeld van wei te wisselen. Maar nu groeit nergens iets. Alles is kort en bruin. Ze lopen wel de hele dag buiten en vermaken zich goed. Er is voldoende schaduw en een altijd gevulde waterbak. Het voelt alleen raar dat ik nu hooi voer.

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Gezondheidsrisico’s voor paarden op weide door droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:23

Hier de paarden al van de wei gehaald en staan in paddocks met hooi.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:38

Waar kan je nog gras vinden van 15 tot 20 dan?

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:05

Hier ook de paarden van de wei naar de paddock verplaatst en hooi aan het voeren...

En nu maar wachten op regen! :')