Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 12:46

ad
Overige


De gemeente Dordrecht kan niet optreden tegen paardeneigenaren die de poep van hun paard niet opruimen. Dat is onmogelijk, omdat in de algemene plaatselijke verordening (APV) geen opruimplicht staat. Die geldt voor hondenpoep wel.

Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders in antwoord op vragen van VVD, Beter Voor Dordt (BVD) en GroenLinks. Die partijen ergeren zich aan overlast op een fietspad in de wijk Stadspolders. De hopen zouden soms weken voor overlast zorgen. De partijen zeggen dat zij het niet aan hondenbaasjes kunnen uitleggen dat zij de uitwerpselen van hun dier wel moeten opruimen, terwijl paardeneigenaren vrijuit gaan.

Zak
Tot 2010 stond er wel een bepaling in de APV over paardenpoep. Destijds kon het college paardenhouders verplichten de poep van hun dier op te laten vangen in een zak die over zijn achterste zou moeten worden gehangen. Die bepaling werd geschrapt, omdat de gemeenteraad van alle regels die ‘moeilijk handhaafbaar waren’ afwilde.

Toch vindt het college, net als GroenLinks, VVD en BVD, dat het een kwestie van fatsoen zou moeten zijn om de paardenpoep te verwijderen van het wegdek, zo schrijft het. Maar een juridische grondslag ontbreekt dus.

Desondanks willen b en w in gesprek met maneges. Gehoopt wordt dat die paardenhouders kunnen overtuigen om de uitwerpselen op de openbare weg voortaan wel op te ruimen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:56

Ik snap wel dat mensen het vervelend vinden. Aan de andere kant, ik heb liever paardenpoep dan hondenpoep onder de schoen. :')

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:56

Zoiets hoeft toch ook niet in een APV te staan, dat heeft gewoon te maken met fatsoen. En als je niet direct van je paard af kan om het van de weg te halen, dan rijd je daarna gewoon even terug zonder paard. Zo moeilijk is het allemaal echt niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:25

Tallie1979 schreef:
Ik snap wel dat mensen het vervelend vinden. Aan de andere kant, ik heb liever paardenpoep dan hondenpoep onder de schoen. :')

Ik heb überhaupt het liefst geen poep onder m'n schoen.

Gewoon na je rit even terug naar waar je paars gepoept heeft, opruimen en klaar.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:29

Op een fietspad rijden met paard mag sowieso niet, dus voor deze specifieke plek lijkt handhaven me niet zo'n probleem?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:34

Yessy schreef:
Op een fietspad rijden met paard mag sowieso niet, dus voor deze specifieke plek lijkt handhaven me niet zo'n probleem?


Ik wou net zeggen... Als mensen het niet opruimen dan maar gewoon zorgen dat ze er niet meer rijden.
Als je op een gedoogde plek rijdt moet je netjes zijn en ervoor zorgen dat mensen daar geen last van hebben. Lukt dat niet, dan geen paarden meer op het fietspad.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:45


Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:52

Ik snap eigenlijk niet zo goed wat het probleem is, voor de ruiter dan. Als ik ga rijden en paard mest op het asfalt dan stap ik af en schuif het de berm in. Ik kan niet met een kruiwagen en schep op mijn rug gaan rijden of een vuilniszak meenemen om het in te vervoeren. Een zak aan de kont van mijn paard is ook geen optie... wil niet eerdere keer als ik een buitenritje ga doen mijn familie bellen om vast voor de zekerheid afscheid van ze te nemen. Maar even afstappen en het de berm inschuiven is een kleine moeite.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:18

Tja, als ruiter heb je ook niets te zoeken op een fietspad.

Ik ben het helemaal eens met LoveBodin, als het gedoogd wordt dat de paarden daar op het fietspad gaan, dan getuige het wel van fatsoen om de boel de berm in te schuiven.

Lennox, idealiter is het geen probleem. Maar ik denk dat je schrikt van het aantal ruiters wat buiten rijdt zonder dat ze zonder krukje weer op kunnen stappen, of een paard hebben welke niet verkeersmak genoeg is om naast te gaan staan enz..

(en ja ik stap wel af of ga terug als het op de weg ligt, ik rijdt niet op het fietspad en mijn paard heeft zichzelf aangeleerd om de berm in te gaan als ze moet mesten).

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:21

MarliesV schreef:
Tja, als ruiter heb je ook niets te zoeken op een fietspad.
.


Ik moet altijd eerst een half uur over t fietspad voordat ik in t park ben. Genoeg politie langs gereden die er nooit iets van zeiden.

Gelukkig mest mijn paard niet vaak maar als ze mest stap ik altijd af en schuif t in de berm. (Gelukkig doet ze t vaak op gras zelf al)

Als ik dus niet over t fietspad mag, wat door de politie al niet erg gevonden wordt, dan kan ik dus bijna nooit buiten rijden.

Ben t zeker eens; mest altijd even in de berm schoppen. Maar een paard die niets te zoeken heeft op t fietspad? Nee niet mee eens

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:28

Kun je het niet mee eens zijn maar het zijn de verkeersregels

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:36

StalNollie schreef:
Kun je het niet mee eens zijn maar het zijn de verkeersregels

Ik heb wel het gevoel dat deze al erg oud zijn en best eens herzien mogen worden. Met de scooter rijd je zelfs bepaalde delen van 50 wegen op het fietspad, waarom is het dan nog logisch dat ik met paard van ca 6 km/h over een 80 weg moet..?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:44

StalNollie schreef:
Kun je het niet mee eens zijn maar het zijn de verkeersregels

Lol, wordt wat lastig als je over een fietspad moet om verder op het ruiterpad te rijden.

Bovendien werd het hier niet alleen gedoogd maar zelfs geadviseerd door de politie om liever de fietspaden te gebruiken dan zoals het eigenlijk hoort, langs de dreven te rijden. Meeste wegen en paden zijn hier gescheiden en op de doorgaande wegen wordt vrij fors gereden en zelfs aanspanningen en trekkers worden niet gewaardeerd op de weg. De fietspaden zijn vrij breed en inhalen/passeren kan makkelijk, ook voor mensen die het eng vinden (ja, dat vroeg ik dan). O, ja, en dan hebben we hier ook nog fietspadwegen; ziet eruit als fietspad maar je mag er met de auto. Dan lijkt het me inderdaad makkelijker om één en ander wat te wijzigen. Maar dat ligt natuurlijk per plaats anders, maar net hoe het wegen/paden netwerk is.

Maar dat gezegd hebbende, vond ik evengoed dat je je dan als een gast diende te gedragen: netjes je zooi opruimen, oplettend zijn, paard goed voor elkaar hebben en vooral netjes en vriendelijk gedragen. In die tien jaar dat ik bijna dagelijks de fietspaden terroriseerde met paarden maar twee keer gemopper gehad en dat had meer te maken met dat ik op een paard zat ipv andersom dan dat ik me ergens bevond waar dat niet hoorde.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:49

@Eight, misschien wel omdat ruiters altijd zeggen dat paarden vluchtdieren zijn en daardoor onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen? Misschien dat ze dat andere zwakke verkeersdeelnemers niet aan willen doen, omdat dat gevaar kan opleveren?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:59

Karl66 schreef:
@Eight, misschien wel omdat ruiters altijd zeggen dat paarden vluchtdieren zijn en daardoor onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen? Misschien dat ze dat andere zwakke verkeersdeelnemers niet aan willen doen, omdat dat gevaar kan opleveren?

Dan kun je ze beter van de weg trekken. Rondslingerende vluchtdieren en 80 km wegen is ook niet zo'n gezellige combinatie...

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 22:59

Ik woon in Dordrecht en geloof me: het is buitenrijden op een fietspad of niet :+

Ik ruim de mest van mijn paard op of schuif het in de berm, maar ik ga ook niet mijn hele buitenrit na fietsen om mest op te halen.

Nadine_Fabi

Berichten: 237
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 01:52

Isabel_k schreef:
Ik woon in Dordrecht en geloof me: het is buitenrijden op een fietspad of niet :+


Dit ja :')

Het is een sport om heelhuids een pad te bereiken waar je enigszins
normaal kan lopen zonder ondersteboven gereden te worden en waar je
zo min mogelijk in de weg loopt.. het fietspad dus :Y)

Het aan de kant schuiven is wel het minste wat je kan doen, dat zeker!

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:30

Ik kan het me voorstellen maar dan nog is het volgend de wet nog zo geregeld en kun je dus een boete krijgen!

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:43

StalNollie schreef:
Ik kan het me voorstellen maar dan nog is het volgend de wet nog zo geregeld en kun je dus een boete krijgen!


Best raar dan dat zelfs de politie je naar het fietspad verwijst.

Kom zelf ook uit Dordrecht en wij reden inderdaad veel over fietspaden en zelfs op enkele stukken over de stoep.
Auto's, vrachtverkeer en zelfs bussen konden het niks schelen dat jij daar reed, haalden je rakelings in en als je uit veiligheid je positie ging opeisen op de weg gingen ze op je hielen zitten.

Ik nam een zweep mee om het verkeer van ons af te houden.

Voordeel is dan wel dat mijn fjord en shet bomproof zijn :')

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:48

Ik snap überhaupt niet waarom er zo spastisch gedaan wordt over mest op de rijbaan of fietspad. 2x een regenbui en het is weg. Je kunt er prima omheen als je er niet doorheen wil. Het is een natuurproduct en tig keer liever mest van een planteneter dan van een vleeseter.

Van je paard afstappen en mest opruimen of zelfs na het rijden terug gaan en mest opruimen zou ik niet eens aan beginnen, get over it. :')

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:52

En dat is nu precies waarom mensen zich er zo aan irriteren :))
Ik heb ooit eens op een fietspad gereden waar hoop na hoop lag. Daar viel niet omheen te rijden. Met als gevolg dat meerdere fietsers met nat weer (want die hopen waren echt niet na 2 regenbuien weg) uit zijn gegleden. Ook jonge kinderen en wielrenners met een behoorlijke vaart. De hopen hebben er zeker een week of 4 gelegen.
Ik vind het asociaal om de mest te laten liggen. Schuif het inderdaad aan de kant, of leer je paard in de berm te mesten waar niemand er last van heeft.

Edit: foto gevonden:
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:02

Altijd dat gezeik over mest. Ik vind het niet meer dan normaal dat je je zooi opruimt. Dat geldt dus ook voor de mest die je paard achterlaat...
En ja, als ik een buitenrit maak zorg ik er voor dat een ander geen last heeft van de mest die mijn paard laat slingeren.
Als manlief mee fiets heeft ie altijd een sneeuwschep (mini) mee en een grote plastic zak.
Als ik alleen ben dan schop ik het in de bosjes en als het echt op een ongelukkig plek ligt, ga ik terug met de auto om het op te ruimen.

Ik heb een filmpje op yt waarbij ik een zak mest aan de shetlander heb hangen terwijl zoonlief aan het rijden is :')
Netjes mee naar huis nemen! Maar dat van een shetlander valt nog mee te nemen, als je een shire hebt wordt het al lastiger. Hahaha. Rugtas mee :')

amanda, wel echt typisch dat het allemaal op die brug ligt, zullen wel veel paarden spannend vinden om over te gaan :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:32

BarbaLala schreef:
Ik snap überhaupt niet waarom er zo spastisch gedaan wordt over mest op de rijbaan of fietspad. 2x een regenbui en het is weg. Je kunt er prima omheen als je er niet doorheen wil. Het is een natuurproduct en tig keer liever mest van een planteneter dan van een vleeseter.

Van je paard afstappen en mest opruimen of zelfs na het rijden terug gaan en mest opruimen zou ik niet eens aan beginnen, get over it. :')

2x een regenbui en het is een zompig gladde zooi. Zo snel is paardenmest op asfalt echt niet weg. Op t gras in de berm ook niet, trouwens.

En wat ga je doen als t zoals afgelopen maanden een hele tijd niet regent?

Gewoon netjes opruimen dus.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paardenmest opruimen staat niet in APV gemeente Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:15

Ik weet niet hoe de mest er bij jou uit zag de laatste maanden, maar door de droogte was al het vocht eruit waardoor het binnen een paar dagen al zo goed als weg was.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:22

Amanda schreef:
En dat is nu precies waarom mensen zich er zo aan irriteren :))
Ik heb ooit eens op een fietspad gereden waar hoop na hoop lag. Daar viel niet omheen te rijden. Met als gevolg dat meerdere fietsers met nat weer (want die hopen waren echt niet na 2 regenbuien weg) uit zijn gegleden. Ook jonge kinderen en wielrenners met een behoorlijke vaart. De hopen hebben er zeker een week of 4 gelegen.
Ik vind het asociaal om de mest te laten liggen. Schuif het inderdaad aan de kant, of leer je paard in de berm te mesten waar niemand er last van heeft.


Misschien kijk jij met andere ogen, maar daar kan je prima omheen? Er over uitglijden lijkt me heel erg stug, het is geen olie of mul zand :+
Regent het niet dan droogt het wel in, hoe dan ook is het geen onoverkomelijk probleem en snap ik werkelijk niet dat mensen zich er druk om maken.