Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers vertellen: Andreeaa

 
Profiel   

Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
Esmo aan huis.

Bokker Andreeaa is begin dit jaar gaan wonen in Hongarije met haar gezin. Een huis gekocht in 2016 en nu officieel er gaan wonen. Wat waren haar redenen om te verhuizen, hoe bevalt het daar en wat is het grootste verschil tussen Nederland en Hongarije? Dat lees je hier.

Voor de mensen die je nog niet kennen, stel jezelf eens voor.
Szia(dag), ik ben Andrea en ik ben 25 jaar oud. Samen met mijn man, zoontje(3), dochtertje (1) en onze dierenvriendjes(Pony, poezen, konijnen, geitjes en kippen) wonen we in het zuid westen van Hongarije in de provincie Baranya. We hebben een opknaphuis gekocht en zijn stap voor stap bezig met het opknappen ervan. Verder willen we zoveel mogelijk zelfvoorzienend gaan leven en hebben we plannen om binnen een aantal jaar met een camper rond te gaan reizen.

Waarom ben je naar Hongarije verhuisd?
Mijn man en ik liepen al jaren met het plan rond om te emigreren. We hebben ons georiƫnteerd op verschillende landen en kwamen uiteindelijk in Hongarije uit. Hongarije heeft meerdere voordelen voor ons. Zo is het klimaat er beter voor mijn man (hij heeft helaas reuma), hebben we meer zonuren, minder regen, leven we minder gehaast en hebben we grond genoeg om paarden en andere dieren te houden die we willen. Het leven in Hongarije is een stuk goedkoper als in Nederland. De huizenprijzen zijn erg laag en je kan voor weinig geld goed uiteten hier.

Hoe lang woon je ondertussen al in Hongarije?
We hebben ons huis in juni 2016 gekocht en zijn begin mei 2018 er definitief gaan wonen. In de periode ertussen heb ik een aantal maanden met mijn zoontje er gewoond en hebben we veel heen en weer gereden. Toen we erachter kwamen dat ik zwanger was van onze dochter hebben we besloten dat het makkelijker was om in Nederland te bevallen.

Wat vind je van het land nu je er woont? En is er een groot verschil ten opzichte van Nederland?
Ik vind het heerlijk om hier te wonen en om elke dag wakker te worden en te beseffen dat we echt op deze mooie plek wonen. Vanaf ons huis hebben we zicht op een natuurgebied en kunnen we de bossen/heuvels zien liggen. Verder vind ik Hongarije een prima land om in te wonen en de mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam.

Ik denk dat het verschil tussen Nederland en Hongarije vooral in de dorpen goed te merken is. In ons dorp rijdt er dagelijks een supermarkt en een bakker rond in grote bussen. Aan de melodie horen we dat ze eraan komen en welke het is. We hebben in ons dorp zelf ook een kleine supermarkt. Ook komt de postbode langsgereden met een pinautomaat en is het hier normaal om rekeningen te betalen aan de postbode.



Ben je ook in Hongarije nog met paarden bezig, zoja welke tak(ken)?
Ja zeker, ik heb mijn eigen welsh pony Esmo meegenomen naar Hongarije. Hij staat te genieten in de wei en zo af en toe werk ik wat met hem(vrijheidsdressuur) of neem hem mee op een wandeling.

Verder rij ik een aantal keer per week op verschillende paarden bij Nederlanders een dorpje hier verderop. Ze verhuren vakantie huizen en je kan bij hun les krijgen of een mooie buitenrit maken. Ik heb al vele mooie ritten gemaakt en het blijft elke keer weer leuk om nieuwe paden te ontdekken.

Sinds een week ben ik ook begonnen met een pony in/door te rijden voor een Belg in ons eigen dorp.

Het was eigenlijk de bedoeling dat ik voor een eigen paard/pony zou gaan kijken hier, maar met zoveel leuke paarden die ik kan rijden is dat nu niet direct nodig.

Wat is het grootste verschil met Hongarije en Nederland binnen de paardensport?
Over de wedstrijd sport kan ik helaas niks vertellen. Wel kan ik vertellen dat het hier een stuk minder bekend is om een osteopaat of zadelpasser/maker langs te laten komen. Als je ze al kan vinden dan kan het zomaar zijn dat ze meer dan 100km moeten rijden voor ze bij je zijn.
Verder gaan de Hongaren over het algemeen wat soberder met de paarden om dan wij gewend zijn. Wij Nederlanders zijn wat kieskeuriger wat betreft het voer b.v. ; de kwaliteit van het hooi en eventueel biks of muesli en b.v. de hoefsmid. De Hongaren geven gewoon wat er is.

Wat mis je aan Nederland en wat juist niet?
Buiten het even op bezoek gaan bij familie en vrienden mis ik het strand en een plek om lekker te kunnen zwemmen in de natuur. Ondanks dat er hier in de omgeving best veel meren zijn te vinden mag je vrijwel nergens zwemmen. De meeste meren zijn visvijvers waar echt alleen maar in gevist mag worden. Gelukkig hebben we hier wel genoeg keuze uit Thermaalbaden waar we heerlijk kunnen relaxen en zwemmen. Verder mis ik het gemak van even naar de snackbar voor een frietje met snack. Goede friet kennen ze hier niet en een frikandel of kroket al helemaal niet.

Wat ik niet mis zijn de Nederlandse prijzen. We kunnen hier in Hongarije heel goedkoop uiteten en een dagje naar een zwembad. Ook vind ik de rust hier erg fijn en de natuur erg mooi. Met paardrijden komen we maar heel weinig mensen tegen.



Zou je ooit nog terug willen naar Nederland?
Op vakantie gaan en familie en vrienden bezoeken wel, maar er echt wonen zie ik mezelf niet meer doen. Hier hebben we de rust en de ruimte om te doen en laten wat we willen.

Zou je zelf nog graag iets kwijt willen over deze emigratie?
We hadden zoals veel mensen hebben de droom om te emigreren. Na veel jaren dromen hebben we in 2015 de knoop doorgehakt en zijn we flink gaan sparen/werken om deze droom werkelijkheid te laten worden. We stelden voor onszelf een streefbedrag en een datum waarop we naar Hongarije vertrokken om kennis te maken met het land en de bevolking. Toen we bij ons huis aankwamen wisten we gelijk dat dit het zou worden. Twee weken nadat we vertrokken vanuit Nederland hadden we ons huis gekocht. Wat ik bedoel te zeggen is dat als je een droom hebt(wat dat ook mag zijn) je actie moet ondernemen. In 2012 wisten wij al dat we naar het buitenland wilden. Pas in 2015 begonnen we serieus met sparen en plannen maken. De tijd vliegt voorbij en voor je het in de gaten hebt is er weer een jaar verstreken.

Alles wat je loslaat komt naar je toe(Een wijsheid van mijn schoonmoeder). Ik heb mijn paard in 2016 verkocht en ben nu meer dan twee jaar paardloos( een rijpaard dan). Ik had nooit gedacht dat ik hier paarden zou kunnen gaan rijden voor andere mensen en was er eigenlijk op ingesteld dat ik een eigen paard of pony zou kopen. Nu zit ik hier en kan ik elke dag rijden wanneer ik maar wil zonder een eigen paard. Daar ben ik erg blij mee! Als je iets loslaat komt er vanzelf weer wat nieuws op je pad.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-18 10:26 



 
Profiel   

Leuk stukje ! Living the dream ! <3
Prachtig land ook Hongarije !
Spreken jullie de taal ook een beetje ? En wat doen jullie voor werk daar ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-18 11:31 



 
Profiel   

Ik snap dat het veel voordelen heeft maar ik lees niks over hoe snel je de taal sprak, hoe snel jullie banen vonden en hoe de lonen zijn. Lijkt me toch ook van wezenlijk belang bij een emigratie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-18 12:08 



 
Profiel   

Heb je daar ook werk? Vind het heel Interessant om te lezen verder hoor maar ben erg benieuwd naar de werkgelegenheid? Sparen van te voren is een ding maar je moet daar ook kunnen rondkomen natuurlijk :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 23:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen