Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony slaat op hol door passerende motorrijders

 
Profiel   

Bokt.nl / Facebook
Overige


Pony Blitzz is gisteren op hol geslagen na het passeren van twee motorrijders. Menner Arjen de Jong reed rond half vier gistermiddag op de Rijksstraatweg in Noardburgum toen twee motorrijders de combinatie passeerden. Op het moment dat zij naast de combinatie kwamen, gaven ze gas om verder te rijden waardoor Blitzz schrok en in paniek op hol sloeg. In zijn vlucht is hij door de achterruit van een auto geraakt. Zowel Blitzz als de auto hebben schade.

Inmiddels gaat een bericht op Facebook rond en wordt het massaal gedeeld. Niet alleen paardenliefhebbers, maar ook motorrijders reageren verontwaardigd op het ongeluk. "Rekening houden met je medemensen & met dieren in deze wereld lijkt toch nog erg moeilijk! Hopelijk krijgen jullie dit onder ogen en denken jullie beter na als jullie weer een ritje gaan maken met dit mooie weer. Er zijn meer mensen&dieren die hier van willen genieten", aldus Sybrich de Jong op Facebook, wiens auto het betreft.

Veel ruiters en menners ervaren onveiligheid tijdens deelname aan het verkeer. De KNHS en de ANWB deden eerder al een onderzoek naar de verkeersveiligheid van ruiters en menners. Uit dit onderzoek blijkt dat maar liefst 90% van de ruiters en ruim 85% van de menners in de afgelopen twee jaar te maken hebben gehad met een onveilige verkeerssituatie. Op basis van de uitslag van dit onderzoek is de campagne 'Weet wat je doet als je een paard ontmoet' nieuw leven ingeblazen. Klik hier voor deze campagne en tips hoe om te gaan met paarden in het verkeer.

Gerelateerd bericht:
[VN] Voelen wij ons veilig genoeg tijdens een buitenrit?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:21 



 
Profiel   

Arm dier -O-

Er is nog zo veel onwetendheid bij paardenleken in het verkeer...
En soms heb je er gewoon eikels tussen zitten -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:26 



 
Profiel   

Ik zag het op FB. Stelletje stumperds, die motorrijders. _-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:32 



 
Profiel   

Jeetje wat een schrik en ellende :\ zowel voor de automobilist als het paard en zijn menner. Hopelijk valt de schade aan de pony mee en komt hij er weer bovenop, en hopelijk betreft de auto alleen blikschade.

Schandalig wat er is gebeurd als het bewust is geweest... maar de kans op onwetendheid is ook groot. Ik ben benieuwd wat de motorrijders deden toen ze door hadden dat de pony op hol sloeg.

[Edit] lees nu het FB bericht. :n :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:33 



 
Profiel   

De vraag is of ze het wel doorhadden. Als ze echt zo snel optrokken, dan is de kans groot dat ze dan in de snelheid en met (te) weinig spiegelen niet eens hebben zien gebeuren.
Sterkte voor Blitzz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:36 



 
Profiel   

Ik hoop dat het onwetendheid was. En gewoon een domme actie ipv een bewuste.
Beterschap voor het paard!

Ik heb mij onlangs als motorrijdster maar afgemeld van een motorforum, omdat ik kots misselijk werd van bepaalde opmerkingen over paarden op straat.
"Die horen niet op straat, die horen in de frikandel". of "Die beesten horen in de wei, want ze zijn gevaarlijk en schijten de hele straat vol".
Zo gaat dat... Was het zat en heb me afgemeld. Je hebt er een paar rare figuren tussen zitten...
Maar dat zul je toch houden. Die groepen heb je overal tussen zitten, niet alleen onder de motorrijders.
Het leven is geven en nemen. Rekening houden met elkaar is heel belangrijk.
En een kleine moeite... Maar zo'n groot gebaar!

Ikzelf kom hier regelmatig motorrijders tegen tijdens een buitenrit en tot nu toe allemaal motorrijders die keurig passeren! Ja af en toe één met zo'n pokke herrie, maar nooit doelbewust gevaarlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:42 



 
Profiel   

Arme Blitzz, sterkte voor de eigenaren.

Sommige motoren maken ook enorm veel herrie bij het optrekken. Zeker die Harley's.
Hou daar inderdaad een beetje rekening mee als je langs vee en paarden rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:45 



 
Profiel   

Zo sneu weer. Die gasten hebben het gewoon niet door. Het moet onderdeel van de opleiding worden.

Gister, mijn vriend fietste nota bene achter me, wordt ik ingehaald door een oud wijf in zo'n klein autotje. Rakelings ging de auto langs mijn beugel!!! Echt belachelijk.
Gelukkig is mijn pony mega verkeersmak maar hier wordt je echt niet blij van.

Tevens kwam er een stoet oude auto's langs, die op mijn seintje van rustig aan ajb allemaal stapvoets langs gingen. Ook een aantal van die oude 2 span motoren deden netjes rustig aan. Wat ik dan ook weer niet fijn vind is dat ze tegenwoordig in van die groepen rijden. 1 of 2 met een knetterend geluid is geen probleem maar 20 wordt toch weer anders. Er valt nog veel te verbeteren op dit vlak nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:46 



 
Profiel   

Babybeertjes schreef
Zo sneu weer. Die gasten hebben het gewoon niet door. Het moet onderdeel van de opleiding worden.


Het is tegenwoordig onderdeel van de theorie :j
Zowel in het boek als de online trainingen en met het examen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 14:49 



 
Profiel   

Wat een rotervaring zeg, het kan ook echt heel anders. Ik ging op pad met mijn zo groen als gras 4 jarige voor de eerste keer.

Motorrijder op chopper, type oh jee aan de buitenkant komt aanrijden. Ziet mijn paard wat wurmen, stopt en zet zijn motor af. Vervolgens mocht ze hem rustig besnuffelen en werd op mijn verzoek de motor gestart en gingen zowel paard als ik met een supergoede ervaring verder. Zo kan het dus duidelijk ook.

Alhoewel ik ook wel eens zowat van mijn sokken ben gereden door auto's, trekkers en alles wat je voor de rest maar kunt verzinnen. Sommige weggebruikers willen gewoon geen rekening met je houde, wat voor vervoermiddel dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:04 



 
Profiel   

Mwah, heel vervelend dat dit gebeurd is, maar er moet ook weer geen hetze tegen motorrijders gemaakt worden. Ook niet tegen wielrenners, en wat voor weggebruikers dan ook. Iedereen moet de kans krijgen om zijn hobby uit te voeren. En het kan best zijn dat deze motorrijders niks in de gaten hadden en ook niet het idee hadden dat paarden daar zo van kunnen schrikken. Mijn man rijdt ook motor en heeft niks met paarden en denkt ook dat paarden die op de weg rijden niet schrikken, anders neem je ze niet mee de weg op. In het bos kom ik vaak motorcrossers tegen en die zetten zodra ze ons met de paarden zien vaak meteen hun motor af (ook omdat ze bang zijn dat je anders gaat klagen natuurlijk). Maar zo kan het ook, gewoon allemaal een beetje rekening met elkaar houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:15 



 
Profiel   

Ik denk ook dat dit een onwetende en geen bewuste actie is geweest. Ze waren de aanspanning blijkbaar net voorbij en zullen gedacht hebben dat de pony hun zag, misschien niet beseffende dat dieren ook van het geluid op de kletter kunnen gaan. Maar het blijft toch triest dat je dat niet bedenkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:24 



 
Profiel   

Ik heb het laatst ook gehad met een motorrijder, wij reden met twee paarden de weg in (richting stal gelukkig). Op het kruispunt stond een motorrijder te wachten totdat wij passeerden. Mijn stalgenoot riep nog, even rustig aan weg rijden, anders schrikken de paarden. Zijn antwoord: nee, ik ga extra hard optrekken. Dat deed die dus ook, dus onze paard aan de kletter, gelukkig waren we richting huis/stal, een doodlopende weg in. Paarden kregen we gelukkig wel weer rustig, maar leuk was het niet.

Dit was dus wel een heel bewuste handeling van deze motorrijder. Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk vaker onwetendheid is. Diezelfde rit werd ik ook aangereden door een fietser, gelukkig heb ik een braaf paard, maar die kwam wel heel dichtbij (botste dus tegen ons op). Die snapte er ook niets van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:29 



 
Profiel   

Rena100 schreef
Ik heb het laatst ook gehad met een motorrijder, wij reden met twee paarden de weg in (richting stal gelukkig). Op het kruispunt stond een motorrijder te wachten totdat wij passeerden. Mijn stalgenoot riep nog, even rustig aan weg rijden, anders schrikken de paarden. Zijn antwoord: nee, ik ga extra hard optrekken. Dat deed die dus ook, dus onze paard aan de kletter, gelukkig waren we richting huis/stal, een doodlopende weg in. Paarden kregen we gelukkig wel weer rustig, maar leuk was het niet.

Dit was dus wel een heel bewuste handeling van deze motorrijder. Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk vaker onwetendheid is. Diezelfde rit werd ik ook aangereden door een fietser, gelukkig heb ik een braaf paard, maar die kwam wel heel dichtbij (botste dus tegen ons op). Die snapte er ook niets van.

Eigenlijk ben je als ruiter bijna verplicht om een actioncam te dragen. Al was het alleen maar om bewijzen te hebben wanneer het wel een keer gruwelijk mis gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:30 



 
Profiel   

Wat rot zeg, sneu voor het paard. Enorm schrikken zoiets!

Ik hoop ook dat het onwetendheid is en dat komt nog echt vaak voor. Van het weekend had ik nog een super gezellige meneer die het aanblik van mijn aanspanning prachtig vond en even toeterde om mijn aandacht te trekken en te vertellen hoe mooi het was. Mijn pony is mak en geeft daar niets om, maar een ander kan daar goed van schrikken als dat naast ze gebeurd...

Ik heb ook wel eens gevallen die netjes en vriendelijk gas terugnemen, maar net even 'te snel' weer verder weggassen wat herrie kan geven (vrachtwagens of motorrijders). Maar ik heb niet het idee dat zij dat bewust doen. Ze denken; we zijn er voorbij en het paard schrok niet, dus het is nu weer veilig.

Gelukkig kom ik nog altijd meer motorrijders tegen die er rekening mee houden dan die dat niet doen. En ik hou rekening met hen. Bij een grote colonne zoek ik soms eventjes de berm of een oprit op, en zij nemen even wat gas terug en wachten met bijgassen tot ze ruim voorbij zijn. Echt top :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:35 



 
Profiel   

Rena100 schreef
Ik heb het laatst ook gehad met een motorrijder, wij reden met twee paarden de weg in (richting stal gelukkig). Op het kruispunt stond een motorrijder te wachten totdat wij passeerden. Mijn stalgenoot riep nog, even rustig aan weg rijden, anders schrikken de paarden. Zijn antwoord: nee, ik ga extra hard optrekken. Dat deed die dus ook, dus onze paard aan de kletter, gelukkig waren we richting huis/stal, een doodlopende weg in. Paarden kregen we gelukkig wel weer rustig, maar leuk was het niet.

Dit was dus wel een heel bewuste handeling van deze motorrijder. Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk vaker onwetendheid is. Diezelfde rit werd ik ook aangereden door een fietser, gelukkig heb ik een braaf paard, maar die kwam wel heel dichtbij (botste dus tegen ons op). Die snapte er ook niets van.


Dit hoeft helemaal geen bewust handelen te zijn.
Je hebt zelfs hele grote kans dat de motorrijder heeft gedacht juist te handelen door jullie rustig voor te laten gaan.

Ik rij zelf motor en altijd paard gereden. Voor ik mijn rijbewijs gehaald heb lang bij mijn vriend achterop gezeten. Die was altijd in de veronderstelling als ik er rustig langs af ga dan is het prima. Maar even uitgelegd dat juist het aso optrekken juist iets is waar ze van kunnen schrikken.

Dus vanaf toen altijd met koppeling in, rustig er voorbij rollen om daarna met gepast gas erop door te rijden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:38 



 
Profiel   

Ik rij ook motor, zeker in de tijd dat ik een chopper had heb ik die regelmatig aan de kant uit gezet als ik een paard tegemoet kwam dat duidelijk bang was.

Van vriendelijkheid over en weer wordt de weg een stuk leuker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:39 



 
Profiel   

NiNa_14 schreef
Rena100 schreef
Ik heb het laatst ook gehad met een motorrijder, wij reden met twee paarden de weg in (richting stal gelukkig). Op het kruispunt stond een motorrijder te wachten totdat wij passeerden. Mijn stalgenoot riep nog, even rustig aan weg rijden, anders schrikken de paarden. Zijn antwoord: nee, ik ga extra hard optrekken. Dat deed die dus ook, dus onze paard aan de kletter, gelukkig waren we richting huis/stal, een doodlopende weg in. Paarden kregen we gelukkig wel weer rustig, maar leuk was het niet.

Dit was dus wel een heel bewuste handeling van deze motorrijder. Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk vaker onwetendheid is. Diezelfde rit werd ik ook aangereden door een fietser, gelukkig heb ik een braaf paard, maar die kwam wel heel dichtbij (botste dus tegen ons op). Die snapte er ook niets van.


Dit hoeft helemaal geen bewust handelen te zijn.
Je hebt zelfs hele grote kans dat de motorrijder heeft gedacht juist te handelen door jullie rustig voor te laten gaan.

Ik rij zelf motor en altijd paard gereden. Voor ik mijn rijbewijs gehaald heb lang bij mijn vriend achterop gezeten. Die was altijd in de veronderstelling als ik er rustig langs af ga dan is het prima. Maar even uitgelegd dat juist het aso optrekken juist iets is waar ze van kunnen schrikken.

Dus vanaf toen altijd met koppeling in, rustig er voorbij rollen om daarna met gepast gas erop door te rijden :j


Zoals ik aangeef, hij riep zelf dat hij lekker hard weg ging rijden. Dus was zeker wel bewust, zelfs na onze waarschuwing. Hij ging er ook bewust staan, want hij kwam daar niet vandaan. Hij was ons al eerder voorbij gereden, en toen ging hij daar bij het kruispunt staan waar wij toevallig in moesten. Dus zeker wel bewust, was gewoon een kl**tzak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 15:52 



 
Profiel   

Ruiters en menners zijn helaas tegenwoordig ook net zo asociaal.
Gisteren was ik een buitenrit aan het maken en kwam op een smalle zandpad een aanspanning tegen in draf.
Ik ben die nog nooit een tegen gekomen en ik heb geen idee hoe mijn paard daar op reageert.
Maar ze bleven maar draven en toen ik een hand beweging maakte om vaart te minderen kreeg ik me toch een berg commentaar. 2 meter voor me stapte ze dan uiteindelijk. Maar dan denk ik ook, dit kan ook anders.

Ik vermoed dat deze 2 oudere "heren" ook niet even in stap gaan bij het tegen komen van voetgangers en fietsers op een smalle pad.
iets wat ik als ruiter wel doe. Gewoon even beleefd zijn naar elkaar, is dat zoveel gevraagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 16:00 



 
Profiel   

Wat sneu voor de pony zeg. De menner en automobilist zullen behoorlijk geschrokken zijn. Hier ook helaas te regelmatig ervaringen met weggebruikers die zich als aso's gedragen of gewoon echt niet snappen hoe het werkt. Gelukkig een erg braaf paard, maar kan maar zo een keer mis gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 16:05 



 
Profiel   

Ocharm paard.. Hier moet ik ook een stuk over de weg waar regelmatig veel te hard wordt gereden (zowel auto's, als scooters als motorrijders) en ook vaak genoeg trekken motorrijders even lekker het gas open.

Het kan ook anders. Laatst op de terugweg naar stal kwam er een motorrijder mij tegemoet rijden. Het was een Harley, en die maken nou eenmaal veel herrie. Ponylief draait zich om en rent in volle galop weg de andere kant op. Pony bijna geparkeerd op de stoep en motor op zoveel mogelijk afstand heel langzaam er langs gereden. Sommige houden ook echt wel rekening met je door gas te minderen, maar helaas echt niet allemaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 16:06 



 
Profiel   

NiNa_14 schreef
Rena100 schreef
Ik heb het laatst ook gehad met een motorrijder, wij reden met twee paarden de weg in (richting stal gelukkig). Op het kruispunt stond een motorrijder te wachten totdat wij passeerden. Mijn stalgenoot riep nog, even rustig aan weg rijden, anders schrikken de paarden. Zijn antwoord: nee, ik ga extra hard optrekken. Dat deed die dus ook, dus onze paard aan de kletter, gelukkig waren we richting huis/stal, een doodlopende weg in. Paarden kregen we gelukkig wel weer rustig, maar leuk was het niet.

Dit was dus wel een heel bewuste handeling van deze motorrijder. Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk vaker onwetendheid is. Diezelfde rit werd ik ook aangereden door een fietser, gelukkig heb ik een braaf paard, maar die kwam wel heel dichtbij (botste dus tegen ons op). Die snapte er ook niets van.


Dit hoeft helemaal geen bewust handelen te zijn.
Je hebt zelfs hele grote kans dat de motorrijder heeft gedacht juist te handelen door jullie rustig voor te laten gaan.

Ik rij zelf motor en altijd paard gereden. Voor ik mijn rijbewijs gehaald heb lang bij mijn vriend achterop gezeten. Die was altijd in de veronderstelling als ik er rustig langs af ga dan is het prima. Maar even uitgelegd dat juist het aso optrekken juist iets is waar ze van kunnen schrikken.

Dus vanaf toen altijd met koppeling in, rustig er voorbij rollen om daarna met gepast gas erop door te rijden :j


Ik denk dat je het stukje nog een keer moet lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 16:12 



 

Ik rij weleens mee in ritten van rond de 100 motoren/trikes.

Komen wij onderweg ruiters/menners tegen, dan gaat de roadcaptain stapvoets rijden of we stoppen helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 16:32 



 
Profiel   

Zou dit echt wel zo bewust zijn gegaan, zoals de tekst het doet lijken?

Ik heb ook vaak met motorrijders gehad dat ze netjes hun gas loslaten, maar op begeven moment dat ze naast me zitten meteen weer gas bijgeven. In de zin van: 'We zijn er voorbij, en we kunnen weer door'.

Mijn ervaringen zijn toch meer positief als negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 16:33 



 
Profiel   

Ah wat een nare ervaring. Ik moet zeggen dat ik motorrijders toch wel erg sociaal vind als ik een buitenrit maak, nooit problemen mee gehad.
Kunnen de wielrenners nog iets van leren. :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-18 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen