Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:46

Hier in de buurt gelukkig enorm veel weg gebruikers die rekening met je houden!
Vorige week nog een motorrijder die zijn motor helemaal uit zette en rustig liet door rollen met voeten aan de zijkant.
Ik bedank alle medeweggebruikers ook altijd met een duim of een zwaai als ze rekening houden. Naar mijn idee weten ze dan dat hun actie gezien en gewaardeerd wordt. Krijg altijd een glimlach of duim terug!

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:26

enjoymyhorse schreef:
Ruiters en menners zijn helaas tegenwoordig ook net zo asociaal.
Gisteren was ik een buitenrit aan het maken en kwam op een smalle zandpad een aanspanning tegen in draf.
Ik ben die nog nooit een tegen gekomen en ik heb geen idee hoe mijn paard daar op reageert.
Maar ze bleven maar draven en toen ik een hand beweging maakte om vaart te minderen kreeg ik me toch een berg commentaar. 2 meter voor me stapte ze dan uiteindelijk. Maar dan denk ik ook, dit kan ook anders.

Ik vermoed dat deze 2 oudere "heren" ook niet even in stap gaan bij het tegen komen van voetgangers en fietsers op een smalle pad.
iets wat ik als ruiter wel doe. Gewoon even beleefd zijn naar elkaar, is dat zoveel gevraagd.


Dit ook inderdaad. :+ Je zou verwachten dat 'paardenmensen' soms meer verstand hebben maar dat is niet altijd zo hoor.

Mijn paard had ook eens schrik toen er een paard met koets onze richting uitkwam, de eigenaren zeiden iets van 'Dit is zijn derde keer pas.' Misschien als waarschuwing voor mij dat ik voorzichtig moest zijn maar mijn paard was overduidelijk over zijn toeren, kan hem altijd wel houden maar hij was wat belachelijk rond aan het springen. Heb hem maar snel op iemand zijn inrit gepropt... Maar denk je dat deze mensen mij even rustig de tijd hebben gegeven om mijn paard ergens te kunnen parkeren? := Kon ook geen 'dankjewel' vanaf, zij waren blijkbaar koning ofzo met hun onervaren paard.
Of als je alleen op het veld aan het rijden bent en dan komen er twee ruiters in volle galop op jouw paard af, ook geweldig. :j

Maar ik vind wel dat je je paard gewoon altijd onder controle moet kunnen houden. Bij veel paardenmensen is het altijd de schuld van de ander, maar als je paard op hol slaat door een brommer is er toch ook een communicatieprobleem denk ik.
Mijn paard is ook al een aantal keren verschoten, mede door keffende honden die plots uit de struik gevlogen komen. Ook eens 'bijna' een aanvaring gehad met een auto toen ik op mijn gemakje met lange teugel over de (toen lege) weg liep en er bij het kruispunt plots iemand zijn grasmaaier aanzette waarvan mijn paard even schrok en een klein sprintje naar voren nam. Maar mijn paard stond binnen twee seconden wel terug stil. Doordat mijn paard even schrok liep hij op de auto af die toen van links kwam, de straat die wij ook in moesten maar hij maakte zijn bocht dus nogal kort.
Autobestuurder was wel even erg geschrokken, ook al kwam mijn paard eigenlijk echt niet dichtbij de auto maar ik kan me wel voorstellen dat je even schrikt als je zo'n beest even jouw richting uit ziet schieten. Heb toen ook mijn excuses aangeboden. Volgens mij zouden veel mensen hier over de grasmaaier gaan klagen, dat je dat ding toch niet aanzet wanneer er net een paard langsloopt. Terwijl het toch echt mijn verantwoordelijkheid is om mijn paard onder controle te houden en ervoor te zorgen dat hij niet als een gek de weg overvliegt.
Even verschieten kan gebeuren maar een hele weg op hol slaan is toch al een andere zaak.. :=

Tuurlijk moet je rekening houden met andere mensen op de weg. Maar om nu altijd te doen alsof motorrijders gas geven om je te pesten. Ik lees hier gewoon dat ze optrokken nadat ze er voorbij waren of misschien erlangs. Is logisch toch? Ze moeten toch niet stilvallen om de weg omdat jouw paard daarvan kan schrikken. Als je paard op hol slaat (dus niet even 'schrikken') omdat iemand zijn auto/brommer optrekt is het misschien beter om nog wat te oefenen. Je op hol geslagen dier moet ook maar eens iemand overhoop lopen... Wil niet weten wat daar de gevolgen van zijn.

De motorrijders die ik vroeger tegen kwam waren wel altijd zo vriendelijk om hun motor stil te leggen. Was eigenlijk helemaal niet nodig. Vaak zette ze hun motor dan terug aan als we wat verder waren maar dan schrokken de paarden meestal net van de knal bij het aanzetten. Ik vind het veel belangrijker dat mensen gewoon afstand van je nemen bij het voorbijrijden, zowel bij paarden als bij fietsers. Je moest maar eens net onderuit gaan op je fiets of je paard maakt een sprongetje opzij, dan lig je er direct onder/tegen.. Snelheid vind ik niet direct iets dramatisch, zolang ze niet racen.

En natuurlijk, als je ziet dat de ruiter het moeilijk heeft of het dier duidelijk stress heeft is het wel vriendelijk om even te wachten en voorzichtig te zijn, maar niet heel de wereld moet voor jou stoppen als je gewoon over de weg aan het stappen bent.

Verder vraag ik me af hoe verantwoordelijk het dan nog eens is om je paard half blind te maken als je op de weg loopt. Het is zogezegd zodat je paard minder 'afgeleid' is of weet ik veel wat maar uiteindelijk loopt je dier letterlijk halfblind over de weg omdat hij schrikt van iets wat hij niet kan zien. Zo onlogisch is dat op zich nog niet dat hij daardoor in paniek geraakt...
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 03-09-18 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:40

Van mij hoeven motorrijders helemaal niet langzamer te gaan rijden of stilstaan. In tegendeel, graag zo normaal mogelijk rijden en met afstand passeren, dan heb ik nergens last van. Maar extra optrekken naast een paard is natuurlijk onnodige hinder veroorzaken.
Ik vind onwetendheid altijd zo'n slecht excuus :roll:
Ik neem aan dat elke gemotoriseerde weggebruiker een rijbewijs heeft en twintig jaar geleden stond er al in de theorie hoe je rekening houdt met medeweggebruikers waaronder paarden.
En ja, sommige "paardenmensen" stellen zich ook niet sociaal op, maar dat is volgens mij niet het onderwerp van dit topic.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:29

DezeNaam schreef:
enjoymyhorse schreef:
Ruiters en menners zijn helaas tegenwoordig ook net zo asociaal.
Gisteren was ik een buitenrit aan het maken en kwam op een smalle zandpad een aanspanning tegen in draf.
Ik ben die nog nooit een tegen gekomen en ik heb geen idee hoe mijn paard daar op reageert.
Maar ze bleven maar draven en toen ik een hand beweging maakte om vaart te minderen kreeg ik me toch een berg commentaar. 2 meter voor me stapte ze dan uiteindelijk. Maar dan denk ik ook, dit kan ook anders.

Ik vermoed dat deze 2 oudere "heren" ook niet even in stap gaan bij het tegen komen van voetgangers en fietsers op een smalle pad.
iets wat ik als ruiter wel doe. Gewoon even beleefd zijn naar elkaar, is dat zoveel gevraagd.


Dit ook inderdaad. :+ Je zou verwachten dat 'paardenmensen' soms meer verstand hebben maar dat is niet altijd zo hoor.

Mijn paard had ook eens schrik toen er een paard met koets onze richting uitkwam, de eigenaren zeiden iets van 'Dit is zijn derde keer pas.' Misschien als waarschuwing voor mij dat ik voorzichtig moest zijn maar mijn paard was overduidelijk over zijn toeren, kan hem altijd wel houden maar hij was wat belachelijk rond aan het springen. Heb hem maar snel op iemand zijn inrit gepropt... Maar denk je dat deze mensen mij even rustig de tijd hebben gegeven om mijn paard ergens te kunnen parkeren? := Kon ook geen 'dankjewel' vanaf, zij waren blijkbaar koning ofzo met hun onervaren paard.
Of als je alleen op het veld aan het rijden bent en dan komen er twee ruiters in volle galop op jouw paard af, ook geweldig. :j

Maar ik vind wel dat je je paard gewoon altijd onder controle moet kunnen houden.
Bij veel paardenmensen is het altijd de schuld van de ander, maar als je paard op hol slaat door een brommer is er toch ook een communicatieprobleem denk ik.
Mijn paard is ook al een aantal keren verschoten, mede door keffende honden die plots uit de struik gevlogen komen. Ook eens 'bijna' een aanvaring gehad met een auto toen ik op mijn gemakje met lange teugel over de (toen lege) weg liep en er bij het kruispunt plots iemand zijn grasmaaier aanzette waarvan mijn paard even schrok en een klein sprintje naar voren nam. Maar mijn paard stond binnen twee seconden wel terug stil. Doordat mijn paard even schrok liep hij op de auto af die toen van links kwam, de straat die wij ook in moesten maar hij maakte zijn bocht dus nogal kort.
Autobestuurder was wel even erg geschrokken, ook al kwam mijn paard eigenlijk echt niet dichtbij de auto maar ik kan me wel voorstellen dat je even schrikt als je zo'n beest even jouw richting uit ziet schieten. Heb toen ook mijn excuses aangeboden. Volgens mij zouden veel mensen hier over de grasmaaier gaan klagen, dat je dat ding toch niet aanzet wanneer er net een paard langsloopt. Terwijl het toch echt mijn verantwoordelijkheid is om mijn paard onder controle te houden en ervoor te zorgen dat hij niet als een gek de weg overvliegt.
Even verschieten kan gebeuren maar een hele weg op hol slaan is toch al een andere zaak.. :=


Tuurlijk moet je rekening houden met andere mensen op de weg. Maar om nu altijd te doen alsof motorrijders gas geven om je te pesten. Ik lees hier gewoon dat ze optrokken nadat ze er voorbij waren of misschien erlangs. Is logisch toch? Ze moeten toch niet stilvallen om de weg omdat jouw paard daarvan kan schrikken. Als je paard op hol slaat (dus niet even 'schrikken') omdat iemand zijn auto/brommer optrekt is het misschien beter om nog wat te oefenen. Je op hol geslagen dier moet ook maar eens iemand overhoop lopen... Wil niet weten wat daar de gevolgen van zijn.

De motorrijders die ik vroeger tegen kwam waren wel altijd zo vriendelijk om hun motor stil te leggen. Was eigenlijk helemaal niet nodig. Vaak zette ze hun motor dan terug aan als we wat verder waren maar dan schrokken de paarden meestal net van de knal bij het aanzetten. Ik vind het veel belangrijker dat mensen gewoon afstand van je nemen bij het voorbijrijden, zowel bij paarden als bij fietsers. Je moest maar eens net onderuit gaan op je fiets of je paard maakt een sprongetje opzij, dan lig je er direct onder/tegen.. Snelheid vind ik niet direct iets dramatisch, zolang ze niet racen.

En natuurlijk, als je ziet dat de ruiter het moeilijk heeft of het dier duidelijk stress heeft is het wel vriendelijk om even te wachten en voorzichtig te zijn, maar niet heel de wereld moet voor jou stoppen als je gewoon over de weg aan het stappen bent.

Verder vraag ik me af hoe verantwoordelijk het dan nog eens is om je paard half blind te maken als je op de weg loopt. Het is zogezegd zodat je paard minder 'afgeleid' is of weet ik veel wat maar uiteindelijk loopt je dier letterlijk halfblind over de weg omdat hij schrikt van iets wat hij niet kan zien. Zo onlogisch is dat op zich nog niet dat hij daardoor in paniek geraakt...


Punt is dat een paard hoe je het ook wendt of keert een vluchtdier blijft. Dus je kunt zeggen dat je je paard onder controle moet hebben en natuurlijk moet je dat ook zoveel mogelijk. Maar de eerste impuls bij echt hard schrikken is gewoon er vandoor gaan. En dat is toch een andere reactie dan bv een hond die zich juist achter je verschuilt.
Ik vind dat je als medeweggebruiker echt wel actief mag proberen te voorkomen dat een paard schrikt,door rustig met een ruime boog te passeren. Net als dat je andere weggebruikers niet afsnijdt en niet gaat zitten bumperkleven.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:51

DezeNaam schreef:
Maar ik vind wel dat je je paard gewoon altijd onder controle moet kunnen houden. Bij veel paardenmensen is het altijd de schuld van de ander, maar als je paard op hol slaat door een brommer is er toch ook een communicatieprobleem denk ik.

Even verschieten kan gebeuren maar een hele weg op hol slaan is toch al een andere zaak.. :=

Tuurlijk moet je rekening houden met andere mensen op de weg. Maar om nu altijd te doen alsof motorrijders gas geven om je te pesten. Ik lees hier gewoon dat ze optrokken nadat ze er voorbij waren of misschien erlangs. Is logisch toch? Ze moeten toch niet stilvallen om de weg omdat jouw paard daarvan kan schrikken. Als je paard op hol slaat (dus niet even 'schrikken') omdat iemand zijn auto/brommer optrekt is het misschien beter om nog wat te oefenen. Je op hol geslagen dier moet ook maar eens iemand overhoop lopen... Wil niet weten wat daar de gevolgen van zijn.


Hier wil ik even op inhaken. Mijn verzorgpony heeft in het verleden van wat ik heb gehoord geen leuke ervaringen meegemaakt met motoren, ja die blijven een zwak punt en ja de ene keer gaat het beter dan de andere keer maar als er eentje met een knallende pijp langskomt kan het dus blijkbaar gebeuren dat ze er even van op hol slaat. Niet elk dier vind het prima en het valt ook echt niet altijd te trainen. Keer kan gebeuren, het blijven nou eenmaal dieren. Het ene paard is het andere niet :) Sneu dat deze er dusdanig bang van was dat het op deze manier zo is afgelopen.. Een paard rustig passeren met de motor is ook gerust mogelijk zonder dat de motor stil hoeft te vallen :+

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:13

Ik vraag me ook af wat er dan verstaan wordt onder "onder controle houden"; ik kan met stellige zekerheid zeggen dat mijn vriend zijn paard altijd onder controle heeft, dat wil echter niet zeggen dat ze als een robot altijd op één lijn loopt en nooit een pasje opzij zet. Daar moet je gewoon rekening mee houden als overige weggebruiker.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:15

Ik vind het wel altijd frappant dat ALS er een dergelijk ongeluk gebeurd, het altijd de motorrijders, de wielrenners, de vrachtwagenchauffeurs,... zijn die asociaal zijn. Als ruiter/menner nadenken over je eigen positie op de baan, de veiligheid van de weg waarop je rijdt, de noodzakelijkheid van het rijden over die weg en je eigen inbreng in de situatie, dat moeten we vooral niet doen. Wie weet schrok het paard wel van de snok in zijn mond die die kreeg toen hij zijn hoofd hief om, ondanks de oogkleppen, toch naar de bron van het geluid te kijken. Ik zeg niet dat dat is of dat we dan maar meteen de ruiter moeten beschuldigen. Maar hoeveel FB-berichten zoals dit moeten er nog komen?
Als "maar liefst 90% van de ruiters in de afgelopen twee jaar te maken hebben gehad met een onveilige verkeerssituatie", dan moeten wij misschien in deze de meest verstandige zijn en onze paarden niet meer zomaar het verkeer in gooien. Maar zelf nadenken: welke weg pak ik? Is die weg veilig? Hoe snel mag er gereden worden? Is het een gekende sluipweg? Staat de weg gekend als gevaarlijk? Heb ik uitwijkmogelijkheden bij gevaar? Hoe laat is het, kom ik in de spits terecht?

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:38

Het is altijd handig om je bewust te zijn van je eigen rijden, maar de openbare weg maar vermijden? Dat vind ik echt onzin.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:34

Nikass schreef:
Ik vraag me ook af wat er dan verstaan wordt onder "onder controle houden"; ik kan met stellige zekerheid zeggen dat mijn vriend zijn paard altijd onder controle heeft, dat wil echter niet zeggen dat ze als een robot altijd op één lijn loopt en nooit een pasje opzij zet. Daar moet je gewoon rekening mee houden als overige weggebruiker.

Zoals ik schreef is onder controle gewoon dat je paard niet op hol slaat. Ik heb zelf ook gezegd dat mijn paard inderdaad al eens verschoten is en daarbij richting een auto liep, maar hij sloeg niet op hol. Of dat hij al eens over de sloot gesprongen is omdat hij schrik had van een gecrashte auto waar we langs moesten. Maar in volle galop vertrekken... Dan zou ik me echt afvragen of dat paard wel op de weg hoort. Ook al had dat met de auto natuurlijk misschien wel verkeerd af kunnen lopen als de auto sneller gereden zou hebben, dat kan natuurlijk altijd. Daarom is het ook belangrijk dat je gewoon altijd op je medeweggebruikers let, of dat nu een fietser of een paard is, maar dat moet natuurlijk van twee kanten komen. Schrikken van een auto of motor kan gebeuren, maar op hol slaan is echt wel al een stap verder.

Vind het wel frappant dat er dan gezegd wordt 'dat kan gebeuren'. Goh, kan het dan ook gebeuren dat je per ongelijk een baksteen op je gaspedaal laat vallen en je auto allemaal mensen op straat omver kegelt..? := Vind dat mensen er nogal simpel over doen, een paard dat op hol slaat en in blinde paniek de weg overloopt is gewoon levensgevaarlijk voor andere mensen ook. Wat er dan ook voor heeft mogen zorgen dat het paard op hol sloeg..

Aronson

Berichten: 61
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:44

Ik snap niet wat motorrijders te zoeken hebben in een paardengebied. Hier touren ze gerust met ze 20en door de straat. Met vol gas erop. Het is touristisch hier, mensen met kinderen en veel paarden. Ga lekker ergens anders heen.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:48

DezeNaam schreef:
Nikass schreef:
Ik vraag me ook af wat er dan verstaan wordt onder "onder controle houden"; ik kan met stellige zekerheid zeggen dat mijn vriend zijn paard altijd onder controle heeft, dat wil echter niet zeggen dat ze als een robot altijd op één lijn loopt en nooit een pasje opzij zet. Daar moet je gewoon rekening mee houden als overige weggebruiker.

Zoals ik schreef is onder controle gewoon dat je paard niet op hol slaat. Ik heb zelf ook gezegd dat mijn paard inderdaad al eens verschoten is en daarbij richting een auto liep, maar hij sloeg niet op hol. Of dat hij al eens over de sloot gesprongen is omdat hij schrik had van een gecrashte auto waar we langs moesten. Maar in volle galop vertrekken... Dan zou ik me echt afvragen of dat paard wel op de weg hoort. Ook al had dat met de auto natuurlijk misschien wel verkeerd af kunnen lopen als de auto sneller gereden zou hebben, dat kan natuurlijk altijd. Daarom is het ook belangrijk dat je gewoon altijd op je medeweggebruikers let, of dat nu een fietser of een paard is, maar dat moet natuurlijk van twee kanten komen. Schrikken van een auto of motor kan gebeuren, maar op hol slaan is echt wel al een stap verder.

Vind het wel frappant dat er dan gezegd wordt 'dat kan gebeuren'. Goh, kan het dan ook gebeuren dat je per ongelijk een baksteen op je gaspedaal laat vallen en je auto allemaal mensen op straat omver kegelt..? := Vind dat mensen er nogal simpel over doen, een paard dat op hol slaat en in blinde paniek de weg overloopt is gewoon levensgevaarlijk voor andere mensen ook. Wat er dan ook voor heeft mogen zorgen dat het paard op hol sloeg..


Vind ik wat overdreven maar goed :') Bij mij zit er een stuur op, ze rent alleen 1x keihard weg van het schrikken van het knallen van de uitlaatpijp van een Harley. Ik zou er ook van schrikken (we schrokken beide) :+ . En dat over een fietspad (wat nooit druk is) of een stukje door de berm. Vind het een beetje kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het paard helemaal niet op de weg thuis hoort. Ze rijden daar stelselmatig te hard, als ze gewoon allemaal netjes de snelheid aanhouden is er ook weinig aan de hand.

Ik denk dat jij het idee hebt dat alle wegen mega druk bezet zijn, maar dat is bij ons niet het geval. 9 vd 10 keer is er weinig verkeer en als er verkeer is rijd het altijd te hard. En er lopen geen mensen, want er is geen voetpad.
Laatst bijgewerkt door hamsterfan op 03-09-18 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:49

Gini schreef:
Ik vind het wel altijd frappant dat ALS er een dergelijk ongeluk gebeurd, het altijd de motorrijders, de wielrenners, de vrachtwagenchauffeurs,... zijn die asociaal zijn. Als ruiter/menner nadenken over je eigen positie op de baan, de veiligheid van de weg waarop je rijdt, de noodzakelijkheid van het rijden over die weg en je eigen inbreng in de situatie, dat moeten we vooral niet doen. Wie weet schrok het paard wel van de snok in zijn mond die die kreeg toen hij zijn hoofd hief om, ondanks de oogkleppen, toch naar de bron van het geluid te kijken. Ik zeg niet dat dat is of dat we dan maar meteen de ruiter moeten beschuldigen. Maar hoeveel FB-berichten zoals dit moeten er nog komen?
Als "maar liefst 90% van de ruiters in de afgelopen twee jaar te maken hebben gehad met een onveilige verkeerssituatie", dan moeten wij misschien in deze de meest verstandige zijn en onze paarden niet meer zomaar het verkeer in gooien. Maar zelf nadenken: welke weg pak ik? Is die weg veilig? Hoe snel mag er gereden worden? Is het een gekende sluipweg? Staat de weg gekend als gevaarlijk? Heb ik uitwijkmogelijkheden bij gevaar? Hoe laat is het, kom ik in de spits terecht?


Eens dat het verstandig is om daar over na te denken. Maar ik denk dat 90% van de fietsers en voetgangers de afgelopen twee jaar ook wel te maken heeft gehad met een onveilige verkeerssituatie. En van de automobilisten ook trouwens. Dus wat dat betreft kun je beter thuis gaan zitten als je de verstandigste moet zijn en je niet meer in het verkeer moet gooien.. :)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:53

Dit is de exacte reden dat wij vanaf begin dat we met mijn paard buiten komen geoefend hebben met de motor van mijn partner. Eerst snuffelen, dan stationair laten lopen. Rustig vooruit rollen ermee, langs paard op rijden terwijl paard stilstaat, al lopend. Etc etc. Paard staat ook aan de dijk dus heeft al een ziljoen motoren gehoord nu. Gelukkig heeft hij er geen angst meer voor. Ik wel, maar gelukkig neemt paardlief mijn emotie niet echt over.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:56

Ponylief staat vlak naast de snelweg en heeft er dan ook niks van als je er naast staat, enkel als je er op zit. Mij kent ze nog niet zo goed dus zal vast minder worden als ze wat meer vertrouwen in me krijgt :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:04

hamsterfan schreef:
Vind ik wat overdreven maar goed :') Bij mij zit er een stuur op, ze rent alleen 1x keihard weg van het schrikken van het knallen van de uitlaatpijp van een Harley. Ik zou er ook van schrikken (we schrokken beide) :+ . En dat over een fietspad (wat nooit druk is) of een stukje door de berm. Vind het een beetje kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het paard helemaal niet op de weg thuis hoort. Ze rijden daar stelselmatig te hard, als ze gewoon allemaal netjes de snelheid aanhouden is er ook weinig aan de hand.

Ik denk dat jij het idee hebt dat alle wegen mega druk bezet zijn, maar dat is bij ons niet het geval. 9 vd 10 keer is er weinig verkeer en als er verkeer is rijd het altijd te hard. En er lopen geen mensen, want er is geen voetpad.

Wat jij noemt is niet op hol slaan. Op hol slaan is in blinde paniek de weg over crossen en vaak pas tot stilstand komen nadat ze ergens tegenaan vliegen of de stal bereiken, of alleszins toch in een toestand zijn waarin ze gewoon ongelukken kunnen veroorzaken omdat ze mensen en auto's gewoon omver lopen. Als je paard op hol slaat heb je geen controle meer over 'het stuur' of de snelheid. Dat is wel gewoon gevaarlijk.

Als je mijn posts leest zie je gewoon dat ik schrijf dat het natuurlijk wel kan gebeuren dat je paard even ergens van schrikt, maar het is dan wel belangrijk dat je daarna je paard direct terug onder controle kan krijgen.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:07

DezeNaam schreef:
hamsterfan schreef:
Vind ik wat overdreven maar goed :') Bij mij zit er een stuur op, ze rent alleen 1x keihard weg van het schrikken van het knallen van de uitlaatpijp van een Harley. Ik zou er ook van schrikken (we schrokken beide) :+ . En dat over een fietspad (wat nooit druk is) of een stukje door de berm. Vind het een beetje kort door de bocht om dan maar te zeggen dat het paard helemaal niet op de weg thuis hoort. Ze rijden daar stelselmatig te hard, als ze gewoon allemaal netjes de snelheid aanhouden is er ook weinig aan de hand.

Ik denk dat jij het idee hebt dat alle wegen mega druk bezet zijn, maar dat is bij ons niet het geval. 9 vd 10 keer is er weinig verkeer en als er verkeer is rijd het altijd te hard. En er lopen geen mensen, want er is geen voetpad.

Wat jij noemt is niet op hol slaan. Op hol slaan is in blinde paniek de weg over crossen en vaak pas tot stilstand komen nadat ze ergens tegenaan vliegen of de stal bereiken, of alleszins toch in een toestand zijn waarin ze gewoon ongelukken kunnen veroorzaken omdat ze mensen en auto's gewoon omver lopen. Als je paard op hol slaat heb je geen controle meer over 'het stuur' of de snelheid. Dat is wel gewoon gevaarlijk.

Als je mijn posts leest zie je gewoon dat ik schrijf dat het natuurlijk wel kan gebeuren dat je paard even ergens van schrikt, maar het is dan wel belangrijk dat je daarna je paard direct terug onder controle kan krijgen.


Dat deed zij laatst wel, omdraaien en in paniek de andere kant op rennen, dwars de weg over en gelukkig reed er verder niks. Uiteindelijk kreeg ik haar dus terug maar in het begin niet :) Een hele weg lang is ook niet oke dat ben ik met je eens. En dit was ook niet goed, maar het is een leerpuntje en zolang rijd ik haar nog niet dus ze vertrouwt mij duidelijk nog niet genoeg en daar werken we aan :)

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:22

Denk dat paarden in het verkeer een onderdeel van de rijopleiding moet worden. Als je geluk hebt wordt er nu tijdens de therorie les even aandacht aan besteedt en tijdens de praktijk als het toevallig voorkomt. Laat het gewoon eens verplicht aandacht krijgen in de rijles enigste manier dat er bewustwording plaats vindt

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:15

Ik gooi bij deze waars een knuppel in het hoenderhok maar ik vind veel ruiters ook asociaal die hier rijden.
Ik rij met een shetlander aangespannen(en geen houtje touwtje aanspanning) nou je wilt niet weten hoe weinig rekening er dan met je gehouden wordt door ruiters met grote paarden.
Ik heb nog nooit gevraagd aan de in draf passerende ruiters waarom zij dat doen maar ik vermoed toch het stukje ‘je hebt maar een shetlander’ nou is mijn pony heel braaf en is het nog nooit fout gegaan maar ik snap werkelijk waar niet waarom ook veel ruiters geen rekening met elkaar kunnen houden.

En er zullen vast een hoop motorrijders zijn die geen rekening met paarden houden maar zou dat ook niet komen omdat veel denken dat mensen met paarden denken dat ze koning vd weg zijn?
Het geeft ze absoluut geen vrijbrief om zulk rij gedrag te vertonen!
Ik heb alleen als ik zo de verhalen altijd lees nooit het idee dat het aan de ruiter/paard ligt maar altijd aan de medeweggebruikers.
Tuurlijk is het rot en iets wat je absoluut niet mee wilt maken maar om er nou zo’n ophef over te trappen op social media waarvan men altijd maar 1 kant van het verhaal leest,ik weet het niet hoor.

Ik denk dat al die mensen die hier elke keer geschept worden op de rotonde ook niet blij zijn met de mede weggebruikers.

Ik heb overigens bij mijn laatste 2 rijbewijzen die ik heb gehaald ook echt meegekregen hoe te reageren bij vee in het verkeer.
Ik weet niet of het altijd aan de orde komt maar dit was iig bij 2 verschillende rijscholen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:47

Ik herken me wel in het eerste stukje van Cinniz, ook ik men met een Shetlander en als ik andere paarden tegen kom ga ik stappen, echter heel vaak scheuren de ruiters mij in galop voorbij. Ik heb een pony die heel gevoelig is voor stress dus dat arme beesie helemaal in de stress.

Soms is het voor een motorrijder ook heel lastig om het goed te doen. Ik rijd veel motor en laatst kwam ik ook een ruiter te paard tegen, ik laat het gas rustig los, wordt diegene boos omdat dat teveel herrie zal maken. Soms kun je het ook nooit goed doen :+

Tot slot denk ik dat veel mensen, ondanks dat het in de theorie staat, niet weten dat een paard op de weg hoort. Hier zou tijdens de les door sommige instructeurs meer aandacht aan besteed mogen worden.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:54

Ik ben bekend met de plaats waar dit gebeurt is, en dat is een 50 km weg waar je 100 m verder 80 mag. De menner reed op een ventweg en zoals ik begrijp hebben de motorrijders niet op t 80 km stuk gewacht

Ik vind het in het algemeen jammer dat er excuses voor gedrag wordt bedacht terwijl ik denk als iedereen wat meer om een ander zou denken zou het voor iedereen weer leuker worden. Ipv als "hun" thuisblijven kunnen wij weer leuk op pad, het zal namelijk altijd zo blijven dat je positieve en negatieve ervaringen meemaakt met MENSEN!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:42

Het bericht is ook gedeeld op diverse FB-pagina's met motorrijders. Daar is inmiddels veel op gereageerd en de grote meerderheid vindt dit ook onbegrijpelijk en een asociale actie. Daar geldt eigenlijk dezelfde mening als hier: houd rekening met elkaar op de weg, zodat we allemaal van onze hobby kunnen genieten.

Hier gelukkig nog nooit problemen gehad met motoren. Het spannendste moment was toch wel toen we op een dijkje midden in een toertocht terecht kwamen (tegemoet komend). Alle rijders hielden er rekening mee door langzaam te rijden of zelfs te stoppen en ons te laten passeren. Paardlief vond het prachtig, probeerde het liefst bij iedere motorrijden wat te eten te bietsen, tot groot vermaak van de rijders en irritatie van mij :+

Lang leve onze training met de zoon van de stalhouder en zijn crossmotor. Die training is goud waard geweest! Dus als je de mogelijkheid hebt om eens te trainen met motoren en paard: zeker doen!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:36

Ik probeer in het verkeer ook altijd iedereen te bedanken als ze rekening met mij houden, roep altijd vrolijk hoi naar fietsers en wielrenners, zwaai naar auto's en motoren als ze gas los laten. Met de gedachte dat ze volgende keer dan de ruiter en paard positief/positiever benaderen en graag rekening met ons willen houden. Natuurlijk maak je aso's mee en dat is met bange paarden natuurlijk verschrikkelijk vervelend. Maar dat is niet alleen een ruiterprobleem, met elk vervoersmiddel heb je last van die aso's.

Naar andere ruiters roep ik net zo enthousiast hoi als ik ze tegen kom maar vaak word ik gewoon genegeerd. En als iets niet bevalt krijg je gewoon een sneer. Als dat soort mensen ook zo met ander verkeer omgaat snap ik dat die mensen geen rekening meer met ruiters willen houden.

Een voorbeeldje: ik rij bijna altijd alleen buiten, daarvoor pakken we de trailer nog wel eens om bijvoorbeeld in het bos te rijden. Ruiters die ook alleen zijn passeer ik altijd in stap, of als ik zie dat het andere paard nerveus is. Maar als ik groepen passeer doe ik dat in een rustig drafje (en dan ook echt rustig), om te voorkomen dat mijn paard naar de groep toe trekt. Ook daar krijg ik wel eens een grote bek voor. Dan gaat mijn bereidheid om mee te werken direct naar 0 en rij ik ook gewoon door. Als ik als paardenmens al zo denk doordat je gewoon als hond uitgekafferd wordt, snap ik frustratie van andere weggebruikers tov ruiters ook goed. Met dingen vriendelijk vragen kom je zo ontzettend veel verder.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:40

Mijn moeder en vriendin zijn onlangs bijna aangereden door motoren, op het ruiterpad! Ze stapten richting een hoek en als de vriendin van mijn moeder niet hard had geschreeuwd hadden ze hun zo van de sokken gereden. Als het paard van die vriendin niet zo rustig was gebleven had ik ook niet willen weten wat mijn paard had gedaan.
Vorige week zondag zijn ze nog op bosrit geweest en op hetzelfde pad zagen ze verse bandsporen. Mam zei dat ze er wel een beetje akelig van werd...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:53

Ik ben dan misschien ruiter, maar mijn mening is dat een heleboel ruiters helemaal niet op de weg thuishoren met hun paard.
Dan blijf ik even weg bij mennen, want daar heb ik simpelweg geen verstand van.
Maar ook hier zie ik mensen uit de buurt uit rijden gaan met paarden die gewoon er niet goed genoeg voor getraind zijn.
Als er niets gebeurt gaat het prima, maar je moet geen racefietser/motor of snelle auto voorbij sturen want dan komt er weer een zonder ruiter thuis of staan ze midden op de weg te dansen.

Als je echt wilt buitenrijden moet je daar energie in steken. Ze leren dat schrikken en een paar passen verschieten mag, maar ze daarna weer het koppie mogen inschakelen.
En niet de weg op gaan omdat het -zo lekker uitstappen is- en zeuren dat jantje van de hoek ook net op zijn racefiets stapt.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pony slaat op hol door passerende motorrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:00

Iets spannend vinden als paard is helemaal niet erg naar mijn mening, daar kan je op trainen. Maar asociaal gedrag is wel echt not done. Expres wachten en hard optrekken valt daaronder. Maar ook ruiters zijn niet heilig. Het werkt twee kanten op. Als jij je aanpast aan de ander dan mag je dat ook van de ander verwachten. En gaat het mis en schrikt je paard toch? Jammer maar als de ander rekening heeft proberen te houden met je moet je maar accepteren dat het dit keer minder ging. Zolang je rekening probeert te houden met elkaar komt het vaak wel goed. En als het ook daarmee niet goed gaat? Dan moet je eens nadenken of je je paard wel gelukkig maakt met dat buitenritje.