Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Maikel van der Vleuten en Verdi TN tweede in Calgary

 
Profiel   

knhs
Springen

[ img ]
Maikel van der Vleuten met Verdi TN. Foto: Dirk Caremans, FEI.

“Verdomme wat zat ik er dicht bij. Maar de tweede plaats staat hartstikke mooi op de lijst met prestaties van Verdi.” Maikel van der Vleuten (Someren) heeft met Verdi TN een superieure prestatie geleverd door tweede te worden in een van de meest prestigieuze en hoogst gedoteerde Grote Prijzen van de springsport, de Masters van het vijfsterrenconcours van Calgary. Het concours maakt net als The Dutch Masters - Indoor Brabant deel uit van de Rolex Grand Slam. Die Egyptenaar Sameh El Dahan klopte Van der Vleuten met minder dan een seconde.

Na twee loodzware omlopen, met slechts 7 van de 43 foutloze combinaties in eerste manche en de beste 12 die terugkwamen voor de tweede omloop, waren het Maikel van der Vleuten en Sameh El Dahan die in een barrage de hoofdprijs van 1 miljoen Canadese dollars moesten gaan bevechten. In totaal was het prijzengeld 3 miljoen dollar.

Maikel had het nadeel als eerste te moeten starten met zijn 16-jarige tophengst, die in absolute topvorm speelde met de opgaven die in de prachtige piste van Spruce Meadows waren opgesteld. Meer dan 40.000 mensen waren getuige van de bijzondere band tussen Maikel en Verdi TN. “Verdomme wat zat ik er dicht bij. Ik heb in de barrage een strakke ronde gereden en heb geprobeerd nul te blijven. Achteraf had ik een galopsprong minder moeten maken. Naar de laatste hindernis was Verdi een beetje los aan de voorkant en begon hij wat te zwieberen. Dat scheelt zo een paar tienden van een seconde.” Van der Vleuten en Verdi kwamen foutloos over de finish in een tijd van 41.98 seconden. De in Ierland woonachtige Sameh El Dahan en de gretige en snelle Ierse merrie Suma’s Zorra deden het net wat sneller en foutloos in 41.21 seconden.

“Maar nu ben ik echt ongelooflijk tevreden. Er is altijd maar een enkel paard dat er hier in de Grote Prijs foutloos over springt. Dit staat echt hartstikke mooi op de lijst van Verdi. Hij verdient dit gewoon.” De Grote Prijs van Calgary is een van de klassiekers van de springsport en elk jaar een bijzonder zware opgave voor ruiter en paard. Maikel prijst zijn hengst die al jaren tot de allerbeste paarden van de wereld behoort. “Je voelt gewoon als je hier rijdt dat Verdi meer dan een gemiddeld paard is. Dit is echt super.”

KNHS Talententeamlid Kevin Jochems (Sevenum) was de tweede Nederlander aan start in Calgary. Met zijn ruin Captain Cooper, waarmee hij onlangs de Grote Prijzen van Dublin en Hickstead won, eindigde Jochems op de mooie 19e plaats bij zijn debuut op Spruce Meadows.

Uitslag CSIO5* Spruce Meadows Calgary Rolex Grand Prix, 1.60m
1. Sameh El Dahan (Egy), Suma’s Zorro (v.Douglas), 0 – 0 – 0, 41.21 sec
2. Maikel van der Vleuten (Someren), Verdi TN (v.Quidam de Revel), 0 – 0 – 0, 41.98 sec
3. Beezie Madden (USA), Coach (v.Con Air), 0 – 1
19. Kevin Jochems (Sevenum), Captain Cooper (v.Namelus R), 8

Klik hier voor de volledige uitslag

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-18 11:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen