Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

 
Profiel   

*knhs
Endurance
Ingezonden door daffie1986
[ img ]
Foto: FEI/MARTIN DOKOUPIL

De endurance wedstrijd bij de FEI World Equestrian Games heeft een bizar verloop gekregen. Nadat er eerst van alles mis ging bij de start, moest aan het einde van de middag het besluit genomen worden de strijd te staken.

Bij de start van de 160 kilometer van het WK ging het helemaal mis. Zo mis dat na emotioneel en verhit beraad werd besloten om de wedstrijd te herstarten.
Enkele uren later brak de hemel boven Tryon open. De toch al zware bodem werd daardoor nog zwaarder en samen met de hoog oplopende temperaturen werden de omstandigheden daardoor onverantwoord voor de paarden.

Welzijn
In het licht van paardenwelzijn en veiligheid was het enige juiste besluit om de wedstrijd te stoppen. Het besluit om de wedstrijd te staken was geheel in overeenstemming met het FEI-reglement en een unanieme beslissing van de voorzitter van de Ground Jury, de technisch afgevaardigde en voorzitter van de veterinaire commissie, laat de FEI weten.
Na alle gebeurtenissen van vandaag heeft de FEI een grondig en onafhankelijk onderzoek laten instellen door de ter plaatse aanwezige ECIU (Equestrian Community Integrity Unit).

Teleurgesteld
Chef d’Equipe Pieter Wiersinga staat helemaal achter het besluit, maar is uiteraard teleurgesteld. “In verband met welzijn en veiligheid was er geen ander besluit mogelijk. Op het moment dat de wedstrijd werd gestaakt stonden we derde. Die plek hadden we redelijkerwijs vast kunnen houden, de ruiters en paarden waren nog super.”

Op het moment van staken van de wedstrijd reed Marijke Visser met Rouschka de Luc knap vooraan mee in de wedstrijd. Ook Leonie Schoonderwoert en haar Meneer Prince en Jarmila Lakeman met El Kebir Florival waren ijzersterk op weg. Een prestatie waar teamtrainer Emile Docquier en teamveterinair Waling Haytema trots op mogen zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 10:58 



 
Profiel   

Och jeetje wat zal dat zuur zijn voor de deelnemers. Zoveel moeite gedaan om daar te komen met de paarden en dan eindigt het zo. Uiteraard niks aan te doen dat het weer zo tegen zit, maar lijkt me wel behoorlijk pijnlijk voor de deelnemers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:05 



 
Profiel   

Aan de ene kant vind ik dat de FEI ook steken heeft laten vallen om zoiets te laten organiseren in een periode die bekend staat voor zijn orkanen en in een staat waarvan bekend is dat die in een traject van een orkaan kan liggen. De ruiters sparen kosten noch moeite om te kunnen deelnemen en dan krijgen ze zoiets op hun hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:44 



 
Profiel   

Lijkt mij dat zo'n weerbericht al veel eerder op de dag bekend was (en sowieso idd hurricane season daar..), dan kan je beter van tevoren aflassen en een andere dag zoeken! Natuurlijk kost dat geld, maar die wanvertoning van gister wil je toch ook niet meemaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 11:47 



 
Profiel   

Hieronder wat quotes die mij de wenkbrauwen doen optrekken uit het volgende artikel;
https://www.horseandhound.co.uk/news/ch ... mes-664393

Citaat
In another sensational twist, many individuals are now signing a petition for the ride to be re-staged elsewhere, with funding supplied by Sheikh Mohammed, who is sponsoring the ride at Tryon through his Meydan corporation.


Citaat
While the ground jury debated what to do, Dubai Racing TV carried interviews with experts who felt the ride should be cancelled completely. Meanwhile, officials tried to stop the UAE 4* judge Ahmed AL Hammadi broadcasting his altercation with FEI secretary-general Sabrina Ibanez on Facebook Live.


Citaat
Sheikh Mohammed’s son Crown Prince HH Hamdan al Maktoum is vying to claim gold again following victory in WEG 2014. His 2018 ride Castlebar Corsair was originally shown as vetted out after loop 1 on the Yamamah timing app, but once the ride was re-started Hamdan was shown as reinstated.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 14:04 



 
Profiel   

Het heeft niks meer met sport te maken helaas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-18 20:40 



 
Profiel   

Het was een in en in trieste dag... De start, de herstart en daarna het volledig cancelen van de wedstrijd zonder uitslag.
Al die rondes voor niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 09:25 



 
Profiel   

dus als ik het goed begrijp is iedereen daar voor jan-doedel heen gereden, gestart en nu dus niks?? -O- wat ontzettend zuur en bizar zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 11:14 



 
Profiel   

Precies dat... Maar dan gevlogen ipv gereden :+
Al die voorbereiding, kosten, enz. Dan een paar rondes rijden in zware omstandigheden en dan niksnoppesnada.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 11:15 



 
Profiel   

Gaan ze hem ook niet herrijden dan? :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 11:55 



 
Profiel   

ik ben er helemaal niet in thuis, hoor, maar alles wordt nu bij de organisatie neergelegd, maar de deelnemers kiezen er toch zelf voor om er toch heen te vliegen?

Ik heb weleens gigantisch op mijn flikker gekregen van iemand….student van haar moest examen doen, en mij was gevraagd of ze mij daarvoor les mocht geven..nou, prima. Op die dag lag er een giga ijslaag op de weg en ik moest 50 km rijden...heb dus afgezegd...heel boos, waar ik heen moest lag haast niks..nee, maar hier wel, en ik kom dus niet.

Nu snap ik dat dat in een geheel andere orde valt, maar toch...als je toch al berichten hoort van orkaan etc. ga je toch gewoon niet? Of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 12:07 



 
Profiel   

Als je paard al op het vliegtuig staat voor DE wedstrijd waar je 4 jaar naar toe werk.
Dan is zeggen ik ga niet niet helemaal aan de orde denk ik ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 12:16 



 
Profiel   

Daarnaast heeft het cancelen van de wedstrijd ook niks te maken gehad met de orkaan... de orkaan is daar nog niet.. Als de start nu gewoon gelijk goed was gelopen was dit denk ik niet gebeurd.. Heel zuur zeker voor iedereen die hier zo kei hard voor gewerkt heeft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 14:51 



 
Profiel   

Wat ging er eigenlijk mis bij de start? En na hoeveel km hebben ze besloten tot een herstart?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 18:12 



 
Profiel   

petraaken schreef
Gaan ze hem ook niet herrijden dan? :oo


Dat is voor de paarden niet te doen. Normaal doe je zo’n 160 km wedstrijd maar enkele keren per jaar. Dus als je nog een keer wil rijden moet je de paarden eerst weken de tijd geven om te herstellen. Als ze hem hadden verplaatst na de verkeerde start had het nog gekund toen hadden ze nog niet zo veel km in de benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 18:30 



 
Profiel   

LindyH schreef
Wat ging er eigenlijk mis bij de start? En na hoeveel km hebben ze besloten tot een herstart?



Nou dat vraag ik mij dus ook af.

'Nadat er eerst van alles mis ging bij de start' & 'Zo mis dat na emotioneel en verhit beraad werd besloten om de wedstrijd te herstarten. '

Maar in het nieuwsartikel staat niet beschreven wat er nou eigenlijk mis ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 09:03 



 
Profiel   

Lees dat er een paard is ingeslapen en dat erg veel paarden bij kliniek zijn geweest, zijn de omstandigheden dan zo slecht ingeschat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 09:27 



 
Profiel   

Trieste gebeurtenissen.....erg sneu voor de paarden, die lopen hun benen uit het lijf omdat het ‘baasje/eigenaar’ het wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 09:33 



 
Profiel   

Ninette schreef
Lees dat er een paard is ingeslapen en dat erg veel paarden bij kliniek zijn geweest, zijn de omstandigheden dan zo slecht ingeschat?


Dat las ik net ook. Heeft toch niets meer met sportief gedrag te maken en daar sta je als ruiter echt wel naast he. De organisatie valt veel te verwijten, maar dat je je paard zo pusht dat het uiteindelijk zijn dood wordt, dat is toch echt 100% de verantwoordelijkheid van de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 09:38 



 
Profiel   

Ho ho ho. Was jij erbij? Heb je het paard gepusht zien worden?

De dood van een paard is vreselijk! Maar wil niet zeggen dat de ruiter het paard gepusht heeft. De paarden doen rare dingen en lopen zichzelf inderdaad letterlijk kapot. Tegen de tijd dat de meeste paarden aangeven dat het genoeg geweest is is het kwaad al verschiet...

Ik snap sowieso niet dat een WEG georganiseerd kan worden door iemand met 0,0 verstand van endurance dit heeft de paarden ook geen goed gedaan.

Zodra een paard na een ronde van 20-40 km aankomt wordt het paard nauwkeurig gecontroleerd door dierenartsen. Indien een paard tekenen can uitdroging vertoond moet het direct door naar de kliniek. Wil niet zeggen dat de kliniek dat paard ook gaat behandelen vaak wel ligt aan de situatie. Veel paarden hebben hier vocht toegediend gekregen iets wat niet een hele grote ingreep is.

De ruiters kennen hun paarden in veel omstandigheden. Maar ik denk dat er maar weinig ruiters zijn die hun paarden in deze extreme omstandigheden kennen en het dus ook moeilijker is voor de ruiter om te beoordelen if het nog wel gaat. Het paard blijft namelijk gewoon doorlopen en laat vaak niets merken. Tot je afstapt en gaat controleren pas vaak dan kan je het aan het paard zien dat het niet goed is.

Het is een moeilijke sport en het is heel verdrietig dat er een paard is ingeslapen :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 14:57 



 
Profiel   

Somebitch, liefhebber van endurance, gok ik.

Vocht toedienen niet een grote ingreep? Maar bij zoveel paarden, lijkt me dit niet helemaal normaal.

En het gaat hier om topsport, daar verwacht ik toch wel dat je je paard goed genoeg kent in combinatie met de feiten als temperatuur en luchtvochtigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 15:28 



 
Profiel   

Het hele verhaal (tot nu toe):
http://www.chronofhorse.com/article/hor ... -endurance

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 16:07 



 
Profiel   

Morris schreef
Somebitch, liefhebber van endurance, gok ik.

Vocht toedienen niet een grote ingreep? Maar bij zoveel paarden, lijkt me dit niet helemaal normaal.

En het gaat hier om topsport, daar verwacht ik toch wel dat je je paard goed genoeg kent in combinatie met de feiten als temperatuur en luchtvochtigheid.

Hoe wil je dat doen dan? In Europa is dat niet te trainen hoor. Topsport ja en dan micchienwel de zwaarste die de paardenwereld kent. Maargoed het is altijd zooo makkelijk praten achter een computer op basis van een media bericht. denk Je dat de ruiter het leuk vind als zijn paard niet goed is? Moet je nagaan als ze daarna zulke berichten terug lezen terwijl zij zo ontzettend hun best doen en proberen een goede wedstrijd weg te zetten.

Er was te weinig ijs, water niet met de juiste slangen en ga zo maar door tja... tis niet geheel te verwijten aan de ruiters en vind het dan ook verdrietig om te lezen hoe sommige mensen die waarschijnlijk nog nooit een endurance wedstrijd gezien hebben en dus niet weten hoeveel passie er gegeven wordt de ruiters zo afblaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 16:14 



 
Profiel   

Somebitch jij hoeft mij niet te overtuigen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 16:22 



 
Profiel   

Somebitch schreef
De dood van een paard is vreselijk! Maar wil niet zeggen dat de ruiter het paard gepusht heeft. De paarden doen rare dingen en lopen zichzelf inderdaad letterlijk kapot. Tegen de tijd dat de meeste paarden aangeven dat het genoeg geweest is is het kwaad al verschiet...


Het paard had nierklachten door uitdroging. Dat valt bij mij inderdaad onder 'het paard over zijn grenzen pushen'.
Als je als ruiter erbij bent wanneer je paard zich kapot aan het lopen is en dan niet ingrijpt of onvoldoende ingrijpt met de dood van het paard tot gevolg, dan ga je toch niet zeggen 'oeps, foutje'. Het wordt tijd dat we dergelijke misstanden in de paardensport (eender welke tak btw) eens niet altijd met die verdomde mantel der liefde bedekken. Wereldruiterspelen zijn nog maar even bezig en de paardenkliniek in de buurt doet bij wijze van spreken al gouden zaken, dat is toch niet niet de bedoeling zijn van onze geliefde paardensport?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 18:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen