Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

 
Profiel   

Thioro schreef
De sport op zich kan heel mooi zijn en ja het merendeel heeft het goed voor met z'n paard en wil een sportieve prestatie neerzetten.

Maar welke maatregelen zijn er al genomen om op te schonen (oprechte vraag)?
Is de snelheid omlaag gehaald? Zijn de controles op doping/gefoefel voor de keuring verstrengd? Worden er sneller ruiters gedisqualificeerd of paarden er uit gehaald. Zijn ze strenger geworden in hoe vaak een paard een bepaalde klasse mag lopen.
Mogen ruiters nog steeds gewoon aan de start komen met een paard dat ze verder niet kennen? Etc etc.


Sinds de opkomst van de UAE in de sport zijn er steeds strengere regels gekomen. Niet dat het veel helpt mrt omgekochte dierenartsen en officials maar de FEI probeert het wel.

In Tryon was de aanbiedtijd al verkort en de minimumsnelheid verlaagd. In de eerste instantie was ook de maximale hartslag verlaagd naar 60 maar dat is weer terug gedraaid.
Organisatie had eerst geen groompunten bedacht maar die zijn later toch toegevoegd.
Dopingcontrole was in Tryon in ieder geval bij alle finishte ( en misschien wel alle deelnemers)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-18 22:48 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Malenka schreef
Het gaat niet om bijna de helft... het gaat om 53 van de 120 die naar de kliniek zijn gestuurd (ter controle en behandeling) waarvan (voor zover ik weet) er 32 of 35 aan het infuus zijn gezet. Dat is heel veel. Behrijp me niet verkeerd. Maar het is wel fijn als het niet nog groter gemaakt wordt dan het al is.

En een infuus geven gebeurt gelukkig vrij snel om mogelijk ergere uitdroging en complicaties te voorkomen.


Die 32 paarden kregen ieder tussen de 20 en 40 liter infuusvloeistof, dat is niet om even sneller op te knappen! Dat is echt serieus levensreddend!


Ik heb daar geen cijfers van en kon daar daarom ook geen verdere uitspraken over doen. Ik gaf alleen aan dat er verkeerde cjfers werden genoemd. Het aantal problemen is al groot genoeg. Dat hoeven we niet groter te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-18 22:51 



 
Profiel   

daffie1986 schreef
Ik begrijp dat jij NZ$ 70.000 (€39.450) over hebt als recreatieve ruiter? Hier draagt de sportbond namelijk niet mee aan kosten voor endurance.

Ik wist eigenlijk niet dat ze nog steeds geen plek hadden gevonden voor hem, en ja dat vind ik kwalijk als dat zo is.

De andere kant vind ik wel dat wij het paard niet kennen om te kunnen beslissen of hij blij zou zijn met zijn lot tijdens en/of na die behandeling.

En of je de tamtam nou altijd moet geloven


Er bestaat ook een keuze om niet te gaan! Lijkt mij een beter optie dan je paard meenemen naar onzekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-18 22:52 



 
Profiel   

Malenka schreef
fransje23 schreef
Die 32 paarden kregen ieder tussen de 20 en 40 liter infuusvloeistof, dat is niet om even sneller op te knappen! Dat is echt serieus levensreddend!


Ik heb daar geen cijfers van en kon daar daarom ook geen verdere uitspraken over doen. Ik gaf alleen aan dat er verkeerde cjfers werden genoemd. Het aantal problemen is al groot genoeg. Dat hoeven we niet groter te maken.


Ben het met je eens dat we gewoon bij de feiten moeten blijven :j

Cijfers zijn genoemd in de persconferentie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-18 22:53 



 
Profiel   

fransje23 schreef
daffie1986 schreef
Ik begrijp dat jij NZ$ 70.000 (€39.450) over hebt als recreatieve ruiter? Hier draagt de sportbond namelijk niet mee aan kosten voor endurance.

Ik wist eigenlijk niet dat ze nog steeds geen plek hadden gevonden voor hem, en ja dat vind ik kwalijk als dat zo is.

De andere kant vind ik wel dat wij het paard niet kennen om te kunnen beslissen of hij blij zou zijn met zijn lot tijdens en/of na die behandeling.

En of je de tamtam nou altijd moet geloven


Er bestaat ook een keuze om niet te gaan! Lijkt mij een beter optie dan je paard meenemen naar onzekerheid.


Dat bedoelde ik dus ook met een kwalijke zaak. Hij zou daar blijven en ze zouden op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar. Maar dat doe je dan wel vóór je vertrek en idd niet erna.

En ik zou ook niet gegaan zijn, daarom wil ik hier geen endurance rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-18 22:57 



 
Profiel   

daffie1986 schreef
Het gaat er niet om dat je haar verantwoordelijk houdt, het gaat om de manier waarop jij en andere haar verantwoordelijk houden. Er wordt letterlijk gezegd dat hij gepusht is en door andere wordt aangenomen dat ze bewust aan het racen is gegaan. Tuurlijk is het haar eigen schuld, maar het verschil zit hem wel in het bewust of onbewust veroorzaken van de dood van je paard.


Zit daar werkelijk het verschil? Tussen bewust of onbewust? Als we praten over de ernst van de zaak. Ik denk het niet.
Als ik met mijn topfitte paard meedoe aan een wedstrijd en na diezelfde wedstrijd heeft mijn paard zulke gezondheidsproblemen dat die ingeslapen moet worden, dan is er ergens tussen die twee punten iets heel erg mis gegaan.
Als ruiter heb je dan toch ergens een serieuze steek laten vallen? Dan ben jij als ruiter toch ook gewoon verantwoordelijk? Waarom zouden we niet mogen zeggen dat Jenny verantwoordelijk is? De organisatie heeft steken laten vallen, serieuze steken, maar als ruiter neem je toch de eindbeslissing? Als jij ziet en voelt dat de omstandigheden brak zijn, dan ga je toch geen topprestatie van je paard verwachten?

En als je dan roem, eer, geld, verwachtingen en maandenlange training laat primeren op paardenwelzijn. Dan vind ik dat je het ook moet kunnen incasseren dat er mensen kritiek leveren op die keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 18:44 



 
Profiel   

Gini schreef
Zit daar werkelijk het verschil? Tussen bewust of onbewust? Als we praten over de ernst van de zaak. Ik denk het niet.


Dat lijkt mij een levensgroot verschil, want als het onbewust (en ongewild) is, dan ligt de nadruk op informatie. Als het bewust is, is het meer een kwestie van regels en gevolgen. Het maakt ook uit voor de ernst lijkt mij zo.

Citaat
Als ruiter heb je dan toch ergens een serieuze steek laten vallen?


Dat weet ik eigenlijk niet? Is dat zo? Ik denk dat het toch wel belangrijk is wat de details hier zijn.

Gini schreef
Ik vind het -los van welke tak van de paardensport dan ook- toch stiekem best heel erg dat een dood paard en zoveel paarden in het ziekenhuis als "best wel normaal" en "dikke dikke pech" beschouwd worden. Dat dat nu eenmaal de tol van topsport is. Op dat vlak denk ik dat ik liever een pennymeisje blijf.


Ik vind het niet 'nu eenmaal' de tol van topsport, maar ook buiten de topsport gaan paarden soms gewoon dood. En ook soms heel plotseling, zonder dat er sprake is van enige zinnige aanleiding. Als het paard inderdaad gepusht is dan is dat een probleem, maar we weten de details toch helemaal niet? Je doet allerlei aannames die je niet kunt doen.

Je verwart schuld, verantwoordelijkheid, opzet en verwijtbaarheid met elkaar, en die dingen zijn niet hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 19:08 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Je verwart schuld, verantwoordelijkheid, opzet en verwijtbaarheid met elkaar, en die dingen zijn niet hetzelfde.


Dank u, dit is dus exact wat ik bedoel

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 21:40 



 
Profiel   

Het verhaal van een deelnemer:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1492178614

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 22:27 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Je verwart schuld, verantwoordelijkheid, opzet en verwijtbaarheid met elkaar, en die dingen zijn niet hetzelfde.


Nee nee nee, dat is het hem juist. Ik verwar die termen juist niet.
Ik heb gezegd dat de dood van het paard de VERANTWOORDELIJKHEID van de ruiter is. Andere Bokkers beginnen erover dat ik 'Jenny iets verwijt, dat ik Jenny beledig' etc.

Dus nee nee, ik verwar die termen juist niet, juist niet. :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-18 17:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 85 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen