Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:06

De eersten waren toch al over de finish? Waarom dan die niet gewoon de prijzen geven? Het gaat uiteindelijk toch alleen om nr1 (evt 2 en 3). De rest is volgklassement en niet relevant. Dan is niet alles gecancelled.
Dat je het stopt onder deze omstandigheden kan ik me wel voorstellen. Dus dat is geen verkeerde keuze. Maar ik vraag me af of je uitdroging als ruiter niet merkt?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:32

Zoals ik hierboven beschreef.

Maargoed ze hadden het direct moeten aflassen ze weten van te voren dat om 11:15 starten niet verstandig is was de start goed gelopen waren de meeste ruiters voor de ergste hitte gefinisht.

Maargoed je kan je ook afvragen of t allemaal wel slim is oom een WEG in een orkaan seizoen te organiseren

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:48

germie schreef:
De eersten waren toch al over de finish? Waarom dan die niet gewoon de prijzen geven? Het gaat uiteindelijk toch alleen om nr1 (evt 2 en 3). De rest is volgklassement en niet relevant. Dan is niet alles gecancelled.
Dat je het stopt onder deze omstandigheden kan ik me wel voorstellen. Dus dat is geen verkeerde keuze. Maar ik vraag me af of je uitdroging als ruiter niet merkt?


Nee, de koplopers zaten nog in de voorlaatste ronde.

Dat er zoveel paarden metabool zijn uitgegaan is een drama. Probleem is dat het erg snel kan gaan en ookrelatief snel kritiek kan worden.

Wat ik begrepen heb heeft het inmiddels overleden paard de tweede ( 3e) ronde niet afgemaakt. Ruiter is dus misschien inderdaad wel gestopt maar toen was het al te laat.

Bij de vetgate voor de ronde was de aanbiedtijd iets lang maar de hartslag 52 en verder alles schijnbaar ook goed anders had ze niet door gemogen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:54

Het overleden paard blijkt ook 20 jaar oud te zijn geweest. Normaal nog in goede conditie , maar op die leeftijd mag je toch wel iets meer gaan nadenken als baasje als je hem onder die omstandigheden moet laten lopen!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:56

Gini schreef:
Het paard had nierklachten door uitdroging. Dat valt bij mij inderdaad onder 'het paard over zijn grenzen pushen'.
Als je als ruiter erbij bent wanneer je paard zich kapot aan het lopen is en dan niet ingrijpt of onvoldoende ingrijpt met de dood van het paard tot gevolg, dan ga je toch niet zeggen 'oeps, foutje'.


Barack was 20 jaar, het is hier nu winter en hij is in de tweede ronde opgehaald uit het parcours. Hij was dus fit bevonden door de veearts om door te gaan. Ze heeft zelf besloten om hem op te laten halen. Er wordt nergens gesproken over nierproblemen "door uitdroging". Het kost ongeveer NZ$70.000 retour voor alleen het paard. Begin dit jaar is Barack nog nationaal kampioen geworden op de 160. Van wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb geeft Jenny echt heel veel om barack. Dit zou zijn laatste wedstrijd worden en dan mocht hij met pensioen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:23

daffie, wat heeft die opsomming te maken met wat ik zeg? Paard heeft er op dit moment heel veel aan dat het baasje hem graag zag en dat die nationaal kampioen is geworden.
Ik zeg dat de dood van dat paard niet aan de organisatie te verwijten valt. Als ruiter sta je zelf naast je paard (of zit je erop) en neem je zelf de beslissingen. Ook als het slecht afloopt ben en blijf je verantwoordelijk. Dan ineens de schuld in de schoenen van de organisatie of dierenarts of luchtvochtigheid of orkaan of... schuiven is onsportief gedrag. Dat is wat ik op de vorige pagina zei, niet dat de ruiter het paard niet genoeg aaitjes gaf ofzo.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:37

Somebitch schreef:
Maargoed je kan je ook afvragen of t allemaal wel slim is oom een WEG in een orkaan seizoen te organiseren


Dat is inderdaad een kritische evaluatie waard.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:58

De meeste ruiters die daar waren moesten er niet zijn op zo n niveau van competitie.
53 paarden op 120 in de kliniek eindigen is écht niet normaal, die ruiters hébben geen verstand van hoe ze moeten een paard managen in zo n competite.
De ruiters die hun paard wel goede managment hebben gegeven, zoals Frankrijk, Spanje en nog andere hadden de wedstrijd zonder probleem kunnen eindigen, en medailles gewonnen.
De discipline is gewoon een slagerij geworden met veel ruiters die geen verstand van paarden welzijn hebben. En het gaat niet alleen met ruiters van groep 7, hier zijn alle landen bijna schuldig.

Die discipline moet helemaal herzien worden, terug naar de basis, geen flat lopen 25/u, nee, moeilijk terreinen, waar je ook moet stappen of naast je paard stappen. Dit is écht endurance zoals oorspronklijk gereden, nu wordt het gewoon een race op platte grond waar paarden niets andere doen dans galoperen.

Discipline moet terug naar coursen gelijk Floracq in Frankrijk.

En al dat geld van de UAE moet eruit, eerste stap !

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:13

Bij de start ging het fout omdat er ruiters de verkeerde kant op gestuurd zijn. Die zijn daardoor een kwartier later gestart. Bovendie waren er combinaties bij die de eerste ronde 35 inplaats van 40km hebben gelopen. Dat was de reden van de herstart. En die herstart heeft dus drie kwartier nadat de laatste ruiter van de lus terug kwam plaats gevonden. Daar hebben de andere combinaties op moeten wachten.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:19

Ben het er mee eens dat de endurance wereld zichzelf eens kritisch mag bekijken.
Het wàs ooit een paardvriendelijke sport maar de drive to win heeft al een tijdje de overhand genomen en dat gaat ten koste van de paarden.

Bijna de helft van de deelnemende paarden aan het infuus achteraf om hen erdoor te slepen kan gewoon niet en is niet goed te praten.
Dit gebeurt zelfs niet in de koerswereld, die vaak als paardonvriendelijk bestempeld wordt.

Paarden zijn atleten en kunnen topprestaties leveren, ook in moeilijke omstandigheden. Er vallen geen doden bij olympische spelen in warme landen.
Maar het moet wel gemanaged worden.
De organisatie moet weten wat ze doet (te weinig voorzieningen en slechte starttijden getuigen daar niet van) maar de deelnemers moeten ook beseffen waar ze mee bezig zijn en dat ze above all de verantwoordelijkheid hebben over een levend dier.

Het is heel zuur voor de deelnemers die wèl gewoon alles correct op de rit hadden. Maar misschien moet er dan idd eens strenger/anders op deelnemers geselecteerd worden zodat men niet een half deelnemersveld heeft dat er zoals hierboven gezegd gewoon niet thuis hoort.

Het overleden paard is misschien een jammere samenloop van omstandigheden.
Wat mij meer tegen de borst stuit is dat er zoveel paarden in het rood gereden werden.
Als men dit normaal vind in de endurance moet men de sport dringend eens herbekijken.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:43

Het gaat niet om bijna de helft... het gaat om 53 van de 120 die naar de kliniek zijn gestuurd (ter controle en behandeling) waarvan (voor zover ik weet) er 32 of 35 aan het infuus zijn gezet. Dat is heel veel. Behrijp me niet verkeerd. Maar het is wel fijn als het niet nog groter gemaakt wordt dan het al is.

En een infuus geven gebeurt gelukkig vrij snel om mogelijk ergere uitdroging en complicaties te voorkomen.

Ik denk inderdaad dat een deel van de ruiters echt niet gewend is om met zulke omstandigheden om te gaan. Dat er ruiters bij zijn die het zien als een renbaan inplaats van een tactisch parcour. Maar die worden er dan ook uit gehaald bij de vetgate. Achteraf gezien had die misschien beter op 20 dan op 40km kunnen liggen. In de sport zelf is een hoop gaande. Niemand wil dat het zo loopt.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:56

De olympische spelen vergelijken met een niet olympische sport Neeh das geen goed voorbeeld.

Warm is niet erg het gaat hier om de luchtvochtigheid

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:23

Waren het niet de olympische spelen die laatst in Tokyo/Hongkong ergens werden gehouden?
Geheugen laat me wat in de steek maar toen waren er ook wedstrijden op topniveau (geen endurance) in een warm en vochtig klimaat met paarden die dat grotendeels niet gewend waren en daar moesten ze niet standaard aan het infuus.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen infuus en ja ze knappen daar idd snel flink van op.

Maar naar mijn mening is het gewoon verkeerd om infuus toedienen achteraf als normaal te beschouwen. Zeker niet als er toch een belangrijk aantal dat nodig blijken te hebben (30 of 50 maakt het verschil niet).

Dan gaat er gewoon iets fout in de training of het management of worden er serieuze inschattingsfouten gemaakt.

Na een 3 daagse hoog niveau cross gaan ze ook niet aan het infuus, na een koers (ok ander soort prestatie maar ook zwaar) ook niet.
Of hoeveel marathonlopers zie je achteraf afgevoerd worden naar het ziekenhuis?
Behalve de ongetrainde, onvoorbereide gekken, niemand.

In alle andere sporten wordt er gewoon deftig naar toe getraind en kan het niet dan kan het niet.

In endurance normaalgezien ook maar nu wil men blijkbaar sneller en verder dan een lichaam aankan.
Als men dan 'standaard' infuus toedienen om op te lappen als normaal gaat beschouwen dan slaan we een verkeerde weg in. Ik vind dat een gevaarlijke evolutie.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:33

Ik snap niet waar jij leest dat dit normaal is Maargoed dat maak je er zelf van. Juist voor het paardenwelzijn hebben we strenge controles door veterinaire iedere 30-40 km.

Overigens zijn er in de eventing toch ook een paar ongelukken gebeurd waardoor paarden nu lopen met een lange blessure

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:06

Somebitch schreef:
Ik snap niet waar jij leest dat dit normaal is Maargoed dat maak je er zelf van. Juist voor het paardenwelzijn hebben we strenge controles door veterinaire iedere 30-40 km.

Overigens zijn er in de eventing toch ook een paar ongelukken gebeurd waardoor paarden nu lopen met een lange blessure


2 van de 80 kan je nou niet bepaald vergelijken met 53 van de 120, die overigens nog niet eens allemaal over de helft waren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:10

Thioro: Volgens mij bedoel je de OS van 2008 in Beijing (Hong Kong).

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:13

Het zijn er ook geen twee... en trouwens die 30 die behandeld zijn geen 50 die staan er nu weer gezond bij de eventing paarden hebben nog last

Maar dat maakt ook niet uit in iedere tak van paardensport zeker in topsport is gevaar aanwezig.

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat het gewoon triest is dat er geoordeeld wordt over iets waarvan maar 1 kant van het verhaal verteld wordt.

Ik heb al eerder gezegd dat dit niet normaal is voor de endurance sport. Waarom kunnen deze paarden op internationale wedstrijden waar dan ook wel een super 160 uitlopen en hier niet? Dat is stof om over na te denken

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:17

Als hier in dit topic gezegd wordt dat infuus 'gelukkig' snel gedaan wordt en maar een kleine ingreep is (werd eerder gezegd) dan beschouw ik dat als bagatelliseren van paarden in het rood rijden en dat vind ik fout.

Ongelukken kunnen overal gebeuren maar je kan echt niet ontkennen dat er ook in de endurance misstanden zijn waar best tegen opgetreden mag worden (net als in andere sporten).

Het is niet meer de paardvriendelijke sport die het was.

Edit: met de laatste zin van somebitch ben ik het eens.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:18

Citaat:
Ik heb al eerder gezegd dat dit niet normaal is voor de endurance sport. Waarom kunnen deze paarden op internationale wedstrijden waar dan ook wel een super 160 uitlopen en hier niet? Dat is stof om over na te denken


Helemaal mee eens.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:20

Gini schreef:
daffie, wat heeft die opsomming te maken met wat ik zeg? Paard heeft er op dit moment heel veel aan dat het baasje hem graag zag en dat die nationaal kampioen is geworden.
Ik zeg dat de dood van dat paard niet aan de organisatie te verwijten valt. Als ruiter sta je zelf naast je paard (of zit je erop) en neem je zelf de beslissingen. Ook als het slecht afloopt ben en blijf je verantwoordelijk. Dan ineens de schuld in de schoenen van de organisatie of dierenarts of luchtvochtigheid of orkaan of... schuiven is onsportief gedbrag. Dat is wat ik op de vorige pagina zei, niet dat de ruiter het paard niet genoeg aaitjes gaf ofzo.


Ik zeg toch ook niet dat zijn dood te wijten is aan de organisatie?
Als je mijn opsomming niet begrijpt, begrijp je de sport waarschijnlijk ook niet. In de endurance valt of staat het resultaat met heel veel factoren.
Het stuit mij tegen de borst dat Jenny (en mark) hier uitgemaakt wordt alsof ze dit expres gedaan heeft en het allemaal om het geld ging. Als endurance ruiter in Nieuw-Zeeland gaat het er echt wel even heel anders aan toe als in Nederland. Het wordt hier nog steeds gereden als teamsport tussen ruiter en paard.

Edit: Jij zei dus letterlijk dat ze het paard over zijn limiet gepusht had waardoor hij volgens jouw nierproblemen had door vochtgebrek. Iets wat nergens gezegd wordt.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 16-09-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:25

Thioro schreef:
Als hier in dit topic gezegd wordt dat infuus 'gelukkig' snel gedaan wordt en maar een kleine ingreep is (werd eerder gezegd) dan beschouw ik dat als bagatelliseren van paarden in het rood rijden en dat vind ik fout.

Ongelukken kunnen overal gebeuren maar je kan echt niet ontkennen dat er ook in de endurance misstanden zijn waar best tegen opgetreden mag worden (net als in andere sporten).

Het is niet meer de paardvriendelijke sport die het was.

Edit: met de laatste zin van somebitch ben ik het eens.


Dat heb ik gezegd en daarmee bedoel ik dat de paarden na een paar uur weer helemaal de oude zijn. En ja er zijn zeker misstanden waar iedereen alles aan doet om dat uit de sport te krijgen. Maar je snapt zelf dat dat niet zo maar geregeld is overal zitten rotte appels...

Een paard wat maandenlang moet herstellen is ook niet alles...

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:34

Thioro schreef:
Als hier in dit topic gezegd wordt dat infuus 'gelukkig' snel gedaan wordt en maar een kleine ingreep is (werd eerder gezegd) dan beschouw ik dat als bagatelliseren van paarden in het rood rijden en dat vind ik fout.


Dat is hoe jij het beschouwd. Maar niet zoals ik het bedoel. En ik geloof dat ik dat ook heb geschreven.

Citaat:
Ongelukken kunnen overal gebeuren maar je kan echt niet ontkennen dat er ook in de endurance misstanden zijn waar best tegen opgetreden mag worden (net als in andere sporten).


Precies. Net als in andere sporten. Elke sport kent zijn eigen risico's en allemaal moeten we er alles aan doen om die risico's te verkleinen. Bij de endurance is management denk ik wel van de allergrootste invloed. Het is een enorm onderdeel van de sport en zeer seroeus genomen door de meeste deelnemers.

Citaat:
Het is niet meer de paardvriendelijke sport die het was.


Een harde uitspraak. Waarbij ik me afvraag waar je die op baseerd.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:50

Als de paarden in endurance in de rood gaan dan is het puur weten aan de snelheid en verkeerd management. Moeten maar kijken naar hoeveel paarden in de winter in de woestijn dood gaan.
Iedereen dacht dat het alleen in de woestijn gebeurde bij die gekke daar, maar dus niet, de andere naties beginnen de voorbeeld ook te volgen en het is erg.

Als er een paard in de cross een ongeluk heeft, is het echt een ongeluk, maar die sterven niet aan metabolisch problemen of aan fatal injuries, dus botten die gewoon breken door de moeite.

Mensen moeten stoppen om zulke ruiters te verdedigen, nee het is niet normaal die slagerij bij elke competite waar er te vlug gereden wordt.
Dan moeten ze maar moto s gaan kopen, en als ze iets fout doen gaan ze zelf dood!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:06

Ik zie hier niemand die zulke ruiters verdedigd. Alleen maar mensen die de sport 'verdedigen'.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:15

Alsof er bij iedere wedstrijd op snelheid paarden kapot gaan. Nah nee.. dat jij t zo ziet is te danken aan alle negatieve publiciteit. Somber....