Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:33

De sport op zich kan heel mooi zijn en ja het merendeel heeft het goed voor met z'n paard en wil een sportieve prestatie neerzetten.

Maar welke maatregelen zijn er al genomen om op te schonen (oprechte vraag)?
Is de snelheid omlaag gehaald? Zijn de controles op doping/gefoefel voor de keuring verstrengd? Worden er sneller ruiters gedisqualificeerd of paarden er uit gehaald. Zijn ze strenger geworden in hoe vaak een paard een bepaalde klasse mag lopen.
Mogen ruiters nog steeds gewoon aan de start komen met een paard dat ze verder niet kennen? Etc etc.

Nee ik rijd zelf geen endurance, hooguit voor de lol eens mee een lichte trainingsrit met bevriende enduranceruiters. Geen tijd om paard en mezelf in wedstrijdconditie te krijgen. En verder baseer ik mijn mening op de ervaringen van trainers en dierenartsen die werkzaam zijn in de endurance wereld. Heeft mij een heel andere (minder rooskleurige) kijk op endurance gegeven.
De excessen die de media halen helpen ook niet echt.

Ja andere sporten zijn ook niet clean. Over dressuur, steeplechase of reining kan je ook een boek schrijven.
Maar in dit topic gaat het over endurance.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:31

ptiteblue schreef:
Als de paarden in endurance in de rood gaan dan is het puur weten aan de snelheid en verkeerd management. Moeten maar kijken naar hoeveel paarden in de winter in de woestijn dood gaan.
Iedereen dacht dat het alleen in de woestijn gebeurde bij die gekke daar, maar dus niet, de andere naties beginnen de voorbeeld ook te volgen en het is erg.

Als er een paard in de cross een ongeluk heeft, is het echt een ongeluk, maar die sterven niet aan metabolisch problemen of aan fatal injuries, dus botten die gewoon breken door de moeite.

Mensen moeten stoppen om zulke ruiters te verdedigen, nee het is niet normaal die slagerij bij elke competite waar er te vlug gereden wordt.
Dan moeten ze maar moto s gaan kopen, en als ze iets fout doen gaan ze zelf dood!

Appels met peren vergelijken. Het aantal eventers met een CI is er gewoon , zo hetzelfde voor springpaarden. Het licht altijd aan de rijder, hij of zij wilde starten. Dat is een open deur.

In alle sporten komen doden voor, de allereerste marathon loper was ook gelijk de eerste dode. Op recreatieve loopjes is er elk jaar wel eentje met hartfalen, zo ook met voetbal.

Sporten waar veel doden bij vallen zijn bv Motorsport, bergbeklimmen,diepzee duiken, Fietsen en alles wat met paarden te maken heeft. Soms is het dodelijk om samen met je paard door een hek te lopen.
In de sport is elke dode een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden. Maar dat is ongeveer hetzelfde als een verkeers dode.

Als je de kans op een ongeluk tussen motorsport en paardrijden vergelijkt is de kans op een ongeluk bij paardrijden 1 op 350 uur en bij motorsport 1 op 7000 uur. Dat is 20 maal hoger!!!

In de Endurance sport zijn er 2 grote stromingen, De to finish is to win of een afstandsrit in het Nederlands. De andere is de meer competatieve wedstrijd vorm.
De WEG is daarvan de meest presticieuze prijs. Ook een parcour voor een WEG is een kampioensparcours oftewel uitdagend, selecterend en daardoor al gebouwd op een hoog uitval percentage. Ook de minimum snelheid ligt al erg hoog. Het aantal rijders dat die ambitie heeft is een heel klein deel van de sport.
ptiteblue schreef:
Als de paarden in endurance in de rood gaan dan is het puur weten aan de snelheid en verkeerd management.

Mensen moeten stoppen om zulke ruiters te verdedigen, nee het is niet normaal die slagerij bij elke competite waar er te vlug gereden wordt.
Dan moeten ze maar moto s gaan kopen, en als ze iets fout doen gaan ze zelf dood!
Ze doen de juiste sport 20 maal gevaarlijker dan motorsport!!!!!

ptiteblue jamer dat je ongenuanceerd reageerd. In het verleden zijn ook Nederlandse paarden en ruiters geconfronteerd met een CI na een ongeluk. Met ander management was ook dat te voorkomen geweest. maar jij als (voorstander) van eventing snapt ook dat de keuze voor risico en tijdwinst bepalende factoren zijn in dat managment.

Omdat endurance een relatief jonge sport is zijn er de laatse jaren grote sprongen gemaakt.
ook op medisch gebied, dat is zowel een positieve als negatieve ontwikkeling.Met nieuwe uitdagingen.

Het woestijn racen heeft altijd bestaan, net zoals paardenraces over de gehele wereld.
Deze discussies worden door jullie gevoerd net als een discussie over het eten van vlees met een vegatarier.
De mentaliteit van een vegetarier is zo hoog ontwikkeld dat 100 vegetariers met plezier een niet vegetarier linxen omdat hij een dier gedood heeft. (en andersom voor de beschuldiging).

De conclusie is heel simpel, we denken allemaal anders over dingen en endurance.

Tryon;
Ik geloof dat het rijtje fouten daar eruit springt.
Het aantal fouten met een beginnende natuurramp is ................... een ramp

De ruiter is degene die uiteindelijk de keuzes maakt.
Om de helft van de ruiters die daar starten als niet capabel te omschrijven vind ik raar. Ik vraag mij dan af welke capaciteiten jij jezelf toedicht om dat oordeel te kunnen geven.

Ik durf wel te zeggen dat ze (allemaal) wel fouten maken, dat is menselijk.
Ja ik durf paardensport en enduraance wel te verdedigen. En ja het was daar een zooitje.

ptiteblue schreef:
Als er een paard in de cross een ongeluk heeft, is het echt een ongeluk, maar die sterven niet aan metabolisch problemen of aan fatal injuries, dus botten die gewoon breken door de moeite.

Een metabool probleem is ook een ongeluk, of een inschattingsfout van de rijder, of een samenloop van omstandigheden. Dat is geen mishandeling wat velen min of meer sugereren.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:52

Sinds wanneer is de uitspraak “To finish, is to win” niet meer de hoofdmoot bij endurance?

Zonde, het was altijd de leukste tak van sport.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:03

Tallie1979 schreef:
Sinds wanneer is de uitspraak niet meer de hoofdmoot bij endurance?

Zonde, het was altijd de leukste tak van sport.


Er staat dat de competatieve tak slechts een klein deel van de endurance is, ik weet niet wat jij leest, maar de hoofdmoot is nog steeds “To finish, is to win”. En ik denk dat van de competatieve rijders er ook nog heel veel zijn die dat denken.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:07

Klopt, het zijn enkel en alleen de Arabische landen die op snelheid over een klaargemaakte renbaan racen, wat als groot endurance liefhebber imo niks meer met endurance heeft te maken. Echter rijden en organiseren de Arabs steeds meer rond in Europa, waardoor het lijkt alsof er ‘overal’ zo wordt gereden. Hier in Zweden ligt de snelheid op het nationale kampioenschap zo rond de 15 km/h, dat is dus een rustig galop tempo voor het gemiddelde paard waarbij er vaak harder wordt gegaloppeerd maar dus ook stukken gedraafd om op dat tempo te komen. En ik gok dat dat in het merendeel van Europa zo is.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:10

Ik ben niet voor eventing, vind ik verschrikkelijk gevaarlijk door die hindernissen.
Endurance is op zicht niet gevaarlijk en zou het niet mogen zijn als de ruiters nu eens zich vragen of hun paard wel verder kan. Zelf wil het paard verder omdat het vecht beesten zijn, moet de ruiter stop kunnen zeggen. En het niveau tussen de ruiters is veel te verschillend, daar moet ook aan gewerkt worden, en niet iemand sturen die 2x 120 gelopen heeft.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:15

Wie was er op de weg dan die 2x 120 heeft gelopen?

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:21

Sorry Bhmp maar ik kan het niet eens zijn met je pleidooi.

Als mensen zich kapot willen sporten is dat hun keuze.
Een paard zich kapot laten lopen voor de sport is imo gewoon mishandeling. En dan zeg je niet ach foutje, kan gebeuren. Gebeurt in andere sporten namelijk ook. Dat vergoeilijken vind ik toch echt problematisch. Ook al gaat het om een klein deel van de sport.
En een metabool probleem is geen ongeluk, een metabool probleem is het resultaat van een fout management of een grove inschattingsfout.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:27

Ik vind het altijd zo jammer dat zodra er iets gebeurd, wat imo verschrikkelijk is, iedereen altijd valt over de gehele tak van sport. Ik ben langzaam in de endurance gerold en van achter de schermen zie je hoe alles maar dan ook alles voor het paard gaat. Ja het is een extreme sport en ja het is niet oké dat er zoveel uitvalt. Aan de andere kant: beter dat er zoveel uitvallen dan dat ze alle 53 mogen doorlopen en er 53 met CI worden geregistreerd.

Ik denk dat we in ieder geval heel trots mogen zijn over hoe onze Nederlanders dit gehandeld hebben en ik denk ook dat er wel unaniem gezegd kan worden dat WEG echt bizar slecht geregeld was. Bij een sport waar alle omstandigheden perfect moeten zijn (hooi en water), wat niet perfect geregeld was. De start en herstart die voor stress heeft gezorgd.

Tevens, het paard dat is ingeslapen zou in de USA blijven en niet terug vliegen naar nieuw zeeland. Ik begreep uit meerdere stukken dat de eigenaar erg gehecht was aan het paard. Wat zou jij doen als je vriendje op de kliniek staat met nierfalen, moet worden verkocht op dat punt, wie weet hadden ze niet iemand gevonden die hem dusdanig goed kan verzorgen of die moeite ervoor wilt nemen. Is dan niet de meest humane vorm hem uit zijn lijden verlossen, of hem het lijden van aanpassen aan een nieuw land, nierfalen etc besparen. Altijd als er een topic loopt op bokt over dit soort onderwerpen dan is iedereen als de klippen bij dat je moet kiezen wat voor het paard het beste is. We zijn er niet geweest en we weten niet hoe erg het paard eraan toe was. Ja zonder endurance had hij daar helemaal niet gestaan, maar ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat endurance overal verschrikkelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:32

ptiteblue schreef:
Ik ben niet voor eventing, vind ik verschrikkelijk gevaarlijk door die hindernissen.
Endurance is op zicht niet gevaarlijk en zou het niet mogen zijn als de ruiters nu eens zich vragen of hun paard wel verder kan. Zelf wil het paard verder omdat het vecht beesten zijn, moet de ruiter stop kunnen zeggen. En het niveau tussen de ruiters is veel te verschillend, daar moet ook aan gewerkt worden, en niet iemand sturen die 2x 120 gelopen heeft.


Die hindernissen zijn niet gevaarlijk als er een capabele ruiter op een goed opgeleid paard zit. Net als dat Endurance geen mishandeling is wanneer er een capabele ruiter op een goed getraind paard rijd.

Wel denk ik dat endurance fundamenteel anders zou moeten worden georganiseerd. Dat een best condition de hoofdprijs zou moeten zijn. En waarbij de ruiter gestraft word voor haar fouten ipv het paard.

De eventing sport had bijv. een slechte naam omdat de hindernissen vooral groot en breed waren. Maar minder technisch. Doordat het nu technischer is, word de ruiter gestraft voor haar fouten (resulterend in een weigering), ipv het paard (resulterend in een valpartij).

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:35

Dat is niet overal zo, maar op sommigr grote wedstrijden wint de BC inderdaad een grotere prijs dan degene die eerste wint, en dat is een super ontwikkeling :j Er is zelfs een stal in de UAE die zo’n regeling al aanhoudt - dus er is al verbetering te zien.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:09

Thioro schreef:
Sorry Bhmp maar ik kan het niet eens zijn met je pleidooi.

Als mensen zich kapot willen sporten is dat hun keuze.
Een paard zich kapot laten lopen voor de sport is imo gewoon mishandeling. En dan zeg je niet ach foutje, kan gebeuren. Gebeurt in andere sporten namelijk ook. Dat vergoeilijken vind ik toch echt problematisch. Ook al gaat het om een klein deel van de sport.
En een metabool probleem is geen ongeluk, een metabool probleem is het resultaat van een fout management of een grove inschattingsfout.


Ik zeg niet foutje, kan gebeuren. Ik zeg het is een kampioenschap. De minimale snelheid, het parcours alle omstandigheden zijn gemaakt om een selectie te maken. Het is de rijder, het groomteam en de nationale teamarts die verantwoordelijk zijn of een paard doorgaat. Ook de organisatie heeft daar invloed op, daar zijn de medische keuringen voor. De keuringen zijn 6 a 7 maal gedurende het gehele evenment. Ik neem aan dat jij DA bent zodat jij een paard op metabool kan beoordelen?

Jij zegt zonder in detaills te treden dat een paard dat overlijd aan nierproblemen veroorzaakt is door een grove inschattingsfout?

Jij zegt dat 30 behandelde paarden een grove inschattingsfout is, ze hadden de storm en veranderde omstandigheden moeten zien aankomen?

De wedstrijd is stilgelegt, gestopt! Om maar een ding, De omstandigheden lieten een verantwoord kampioenschap niet meer toe. Ja het was een zooitje maar je hebt lef nodig om die beslissing te nemen. ook de herstart was in mijn beleving een goede beslissing. Het was denk ik de enige mogelijkheid om nog een kampioenschap binnen de regelmenten te organiseren na de foute start.

Ik verafschuw de excessen, maar je moet dat door regels zien te managen, niet door de mensen te beschuldigen van dierenmishandeling.
Er is bv een hoop mis in de UEA maar niet omdat ze niet van paarden houden.
Er is een hoop mis op Bokt, maar niet omdat ze niet van paarden houden.

Het is omdat mensen geen respect hebben voor een andere mening.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:14

Als de hele wedstrijd al 1 grote ellende was dan zou ik m'n paard ook graag nogal snel naar de kliniek brengen voor een checkup. Helemaal prima als ie daar dan aan het vocht gaat. Ik vind dat niet zo spannend.

Ben afgelopen zomer in Florida op vakantie geweest en de luchtvochtigheid is echt killing. Dat is op geen enkele wijze te simuleren hier in Europa. Misschien alleen als je 160 km in een vuilniszak rijdt in de brandende zon.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:52

daffie1986 schreef:
Ik zeg toch ook niet dat zijn dood te wijten is aan de organisatie?
Als je mijn opsomming niet begrijpt, begrijp je de sport waarschijnlijk ook niet. In de endurance valt of staat het resultaat met heel veel factoren.
Het stuit mij tegen de borst dat Jenny (en mark) hier uitgemaakt wordt alsof ze dit expres gedaan heeft en het allemaal om het geld ging. Als endurance ruiter in Nieuw-Zeeland gaat het er echt wel even heel anders aan toe als in Nederland. Het wordt hier nog steeds gereden als teamsport tussen ruiter en paard.

Edit: Jij zei dus letterlijk dat ze het paard over zijn limiet gepusht had waardoor hij volgens jouw nierproblemen had door vochtgebrek. Iets wat nergens gezegd wordt.


Dat pushen heb ik inderdaad gezegd. Hoe zou jij het anders noemen als een paard blijkbaar topfit aan de start verschijnt en na afloop door Rendac afgevoerd kan worden? En waarbij de oorzaak niet iets plots is als een hartaderbreuk? Dan heb je het paard toch gepusht voorbij een grens die het niet aankon? Of hoe zou jij het dan willen noemen? Pech, een ongelukje, oeps foutje?
Dat de nierproblemen door vochtgebrek komen lijkt mij inderdaad een evidentie. Anders zou dat willen zeggen dat het paard voor de start al problemen gehad zou hebben en dat zou de zaak in mijn ogen nog kwalijker maken. Maar goed, als het die twee woorden zijn die je storen, wil ik ze wel terugnemen.
Ik wil Jenny nergens voor uitmaken, maar het goedpraten van zoveel paarden in de kliniek en zelfs de dood van een paard enkel en alleen omdat je je geliefde sport niet besmeurd wilt zien worden, daar gaan mijn haren zo erg van overeind staan. Beledig ik Jenny door te zeggen dat het welzijn van haar paard haar verantwoordelijkheid is?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:33

Gini schreef:
Dat pushen heb ik inderdaad gezegd. Hoe zou jij het anders noemen als een paard blijkbaar topfit aan de start verschijnt en na afloop door Rendac afgevoerd kan worden?
Dan heb je het paard toch gepusht voorbij een grens die het niet aankon?
Of hoe zou jij het dan willen noemen? Pech, een ongelukje, oeps foutje?

Dat de nierproblemen door vochtgebrek komen lijkt mij inderdaad een evidentie. Anders zou dat willen zeggen dat het paard voor de start al problemen gehad zou hebben en dat zou de zaak in mijn ogen nog kwalijker maken.


Het paard is een dikke week geleden uit een ander jaargeteide (winter) naar een van de moeilijkste nazomer omstandigheden verhuisd voor de WEG.
Dat topfite paard is al een hele week aan het aclimatiseren.
Heeft misschien al van dag een in Tryon problemen om genoeg te drinken?
De uitslag van de PM is er nog niet!

het klopt dat nierproblemen zijn genoemd, de rest is speculatie net zoals de aanname gepushed over zijn limit!

Als rijder jouw paard op die manier verliezen (dat tot 20 hoog in de sport loopt), Ja dan beledig je de reider diep zeker voordat de PM wordt vrijgegeven.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:57

Ik heb best respect voor je mening Bhmp maar ben het er nog steeds niet mee eens.
Over het overleden paard heb ik al gezegd dat dat een ongelukkige samenloop van omstandigheden kan zijn, van stomweg uitdroging tot eventueel een onbekend probleem dat hij al eerder had en nu tot uiting is gekomen en alles daar tussenin.

Maar ja 30 behandelde paarden vind ik een grove inschattingsfout. Van de organisatie en de deelnemers.
Kampioenschap of niet, niemand verplicht je om kost wat kost door te gaan.
Als het klimaat zo moeilijk is dan zorg je er als organisatie voor dat de wedstrijd in zo optimaal mogelijke omstandigheden kan plaatsvinden. Midden op de dag herstarten omdat je er 's morgens een puinhoop van gemaakt hebt is dat dus duidelijk niet.
Maar als ruiter ben je er ook nog zelf bij. Als het niet haalbaar is voor het paard dan ga je niet door.
Waarom reden ze daar bvb niet 's nachts?
Hier in Frankrijk rijden ze ook redelijk fanatiek endurance en bij de 160km hebben ze soms dus gewoon starttijden om 4 of 5u 's ochtends, juist om de ergste hitte voor te zijn.

Soms moet je de drive to win even opzij zetten. En als organisatie vergt dat idd even lef en doortastendheid, dat ben ik met je eens.

Om een ander voorbeeld te geven. Hier was een aantal maanden geleden een fikse rhino-uitbraak. Hele evenementen werden afgelast (waaronder ook internationale).
Behalve het regionaal kampioenschap. Hele polemiek over wel of niet door laten gaan. Uiteindelijk niet afgelast en de deelnemers kregen hun inschrijfgeld en voorgeschoten stalgeld niet terug indien ze annuleerden. Een kwart bleef ondanks alles toch thuis, de rest ging want ja geld al betaald en kampioenschap etc.
3000 paarden uit alle uithoeken 3 dagen op hetzelfde terrein.
Wil je weten wat er daarna met de rhino-uitbraak gebeurd is? Helemaal uit de hand gelopen. Maar hé het kampioenschap is gewoon goed verlopen en vaccineren is toch niet verplicht.
Sport voor alles.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Tryon 2018: Bizarre wending Endurance strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:01

Thioro in Zweden starten ze ook om 5/5.30 's ochtendsvoor een 120 km en je wint nogeneens prijzengeld zo klein is de endurance hier :+ Dus dat heeft imo niks met te fanatiek en drive to win te maken, maar gewoon met het beste voor hebben met de paarden, en dat is toch juist wat we willen?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:50

Thioro schreef:
Ik heb best respect voor je mening Bhmp maar ben het er nog steeds niet mee eens.
Over het overleden paard heb ik al gezegd dat dat een ongelukkige samenloop van omstandigheden kan zijn, van stomweg uitdroging tot eventueel een onbekend probleem dat hij al eerder had en nu tot uiting is gekomen en alles daar tussenin.

Maar ja 30 behandelde paarden vind ik een grove inschattingsfout. Van de organisatie en de deelnemers.
Kampioenschap of niet, niemand verplicht je om kost wat kost door te gaan.
Als het klimaat zo moeilijk is dan zorg je er als organisatie voor dat de wedstrijd in zo optimaal mogelijke omstandigheden kan plaatsvinden. Midden op de dag herstarten omdat je er 's morgens een puinhoop van gemaakt hebt is dat dus duidelijk niet.
Maar als ruiter ben je er ook nog zelf bij. Als het niet haalbaar is voor het paard dan ga je niet door.
Waarom reden ze daar bvb niet 's nachts?
Hier in Frankrijk rijden ze ook redelijk fanatiek endurance en bij de 160km hebben ze soms dus gewoon starttijden om 4 of 5u 's ochtends, juist om de ergste hitte voor te zijn.

Soms moet je de drive to win even opzij zetten. En als organisatie vergt dat idd even lef en doortastendheid, dat ben ik met je eens.

Om een ander voorbeeld te geven. Hier was een aantal maanden geleden een fikse rhino-uitbraak. Hele evenementen werden afgelast (waaronder ook internationale).
Behalve het regionaal kampioenschap. Hele polemiek over wel of niet door laten gaan. Uiteindelijk niet afgelast en de deelnemers kregen hun inschrijfgeld en voorgeschoten stalgeld niet terug indien ze annuleerden. Een kwart bleef ondanks alles toch thuis, de rest ging want ja geld al betaald en kampioenschap etc.
3000 paarden uit alle uithoeken 3 dagen op hetzelfde terrein.
Wil je weten wat er daarna met de rhino-uitbraak gebeurd is? Helemaal uit de hand gelopen. Maar hé het kampioenschap is gewoon goed verlopen en vaccineren is toch niet verplicht.
Sport voor alles.


Ik heb in verschillende sporten EK,s en WC meegemaakt, een paar als deelnemer en de andere als jurylid.

Schema,s zijn star, er zijn afspraken met sponsers, TV en overkoepelende organisaties. . Dat circus is niet zo te veranderen.
Als je jaren hard hebt gewerkt in trainingen en veel geld uitgegeven voor je sport dan geef je niet gauw op. Ik snap jouw verhaal en er staat heel veel in waar ik het mee eens ben. Jij blijft altijd zelf verantwoordelijk voor die beslissing.

Het verschil tussen ons? dan zouden we veel meer zaken naast elkaar moeten leggen, maar verschillen zijn er.
Daar ligt de kern, Jij zegt dat rijders de verantwoording zelf moeten nemen, dat doen ze ook alleen niet op het punt wat jij wil. En eerlijk is eerlijk ook niet op het punt dat ik wil. Zij nemen hun eigen beslissing. Die beslissing wordt ook nog beinvloed door een bondscoach, team veterinair, trainer, voorzitter.

Ik ben het grotendeels wel met je eens, hoewel de Franse NF juist als enige het niet eens was met stoppen.
De voorbeelden die je noemde, iedereen heeft een keuze, ook als je op een regionaal kampioenschap met Rhino waarschuwingen selectie moet afdwingen dan is die eigen keuze opeens heel veel moeilijker.

Laten we het verhaal en de Post Mortum eerst afwachten.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 21:58

BMHP schreef:
Het paard is een dikke week geleden uit een ander jaargeteide (winter) naar een van de moeilijkste nazomer omstandigheden verhuisd voor de WEG.
Dat topfite paard is al een hele week aan het aclimatiseren.
Heeft misschien al van dag een in Tryon problemen om genoeg te drinken?
De uitslag van de PM is er nog niet!

het klopt dat nierproblemen zijn genoemd, de rest is speculatie net zoals de aanname gepushed over zijn limit!

Als rijder jouw paard op die manier verliezen (dat tot 20 hoog in de sport loopt), Ja dan beledig je de reider diep zeker voordat de PM wordt vrijgegeven.


Ik mag toch hopen dat als jouw paard een week lang amper tot niet drinkt en uit zijn normale hum is qua eten en/of drinken dat je dan niet begint aan één van de zwaarste endurance ritten die het paard ooit zal moeten lopen. :oo
Alle paarden die naar de WEG gegaan zijn, moeten zich acclimatiseren, laat ons hopen dat het merendeel toch nog levend terug op hun eigen stal aankomen.
Ik vind het -los van welke tak van de paardensport dan ook- toch stiekem best heel erg dat een dood paard en zoveel paarden in het ziekenhuis als "best wel normaal" en "dikke dikke pech" beschouwd worden. Dat dat nu eenmaal de tol van topsport is. Op dat vlak denk ik dat ik liever een pennymeisje blijf.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:05

Gini schreef:
BMHP schreef:
Het paard is een dikke week geleden uit een ander jaargeteide (winter) naar een van de moeilijkste nazomer omstandigheden verhuisd voor de WEG.
Dat topfite paard is al een hele week aan het aclimatiseren.
Heeft misschien al van dag een in Tryon problemen om genoeg te drinken?
De uitslag van de PM is er nog niet!

het klopt dat nierproblemen zijn genoemd, de rest is speculatie net zoals de aanname gepushed over zijn limit!

Als rijder jouw paard op die manier verliezen (dat tot 20 hoog in de sport loopt), Ja dan beledig je de reider diep zeker voordat de PM wordt vrijgegeven.


Ik mag toch hopen dat als jouw paard een week lang amper tot niet drinkt en uit zijn normale hum is qua eten en/of drinken dat je dan niet begint aan één van de zwaarste endurance ritten die het paard ooit zal moeten lopen. :oo
Alle paarden die naar de WEG gegaan zijn, moeten zich acclimatiseren, laat ons hopen dat het merendeel toch nog levend terug op hun eigen stal aankomen.
Ik vind het -los van welke tak van de paardensport dan ook- toch stiekem best heel erg dat een dood paard en zoveel paarden in het ziekenhuis als "best wel normaal" en "dikke dikke pech" beschouwd worden. Dat dat nu eenmaal de tol van topsport is. Op dat vlak denk ik dat ik liever een pennymeisje blijf.


Als het paard de hele week hetzelfde heeft gedronken als thuis, wat dan?

Voor tryon is dat te weinig maar merk jij dat tijdig genoeg?
De grooms hadden onderkomens verderweg, niet altijd toegang tot het stallen complex, genoeg dingen die wij niet weten.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:26

Piekosjj schreef:
Klopt, het zijn enkel en alleen de Arabische landen die op snelheid over een klaargemaakte renbaan racen, wat als groot endurance liefhebber imo niks meer met endurance heeft te maken. Echter rijden en organiseren de Arabs steeds meer rond in Europa, waardoor het lijkt alsof er ‘overal’ zo wordt gereden. Hier in Zweden ligt de snelheid op het nationale kampioenschap zo rond de 15 km/h, dat is dus een rustig galop tempo voor het gemiddelde paard waarbij er vaak harder wordt gegaloppeerd maar dus ook stukken gedraafd om op dat tempo te komen. En ik gok dat dat in het merendeel van Europa zo is.


Tempo lag in Tryon vanwege het technische parcours ook niet heel hoog. Was geen desert style race!
Overigens racen vele Europese ruiters graag op uitnodiging van de groep 7 over hun racebanen, ook Zweedse ruiters.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:27

Gini schreef:
Dat pushen heb ik inderdaad gezegd. Hoe zou jij het anders noemen als een paard blijkbaar topfit aan de start verschijnt en na afloop door Rendac afgevoerd kan worden? En waarbij de oorzaak niet iets plots is als een hartaderbreuk? Dan heb je het paard toch gepusht voorbij een grens die het niet aankon? Of hoe zou jij het dan willen noemen? Pech, een ongelukje, oeps foutje?
Dat de nierproblemen door vochtgebrek komen lijkt mij inderdaad een evidentie. Anders zou dat willen zeggen dat het paard voor de start al problemen gehad zou hebben en dat zou de zaak in mijn ogen nog kwalijker maken. Maar goed, als het die twee woorden zijn die je storen, wil ik ze wel terugnemen.
Ik wil Jenny nergens voor uitmaken, maar het goedpraten van zoveel paarden in de kliniek en zelfs de dood van een paard enkel en alleen omdat je je geliefde sport niet besmeurd wilt zien worden, daar gaan mijn haren zo erg van overeind staan. Beledig ik Jenny door te zeggen dat het welzijn van haar paard haar verantwoordelijkheid is?


Er zijn 2 vormen van nierfalen: acuut en chronisch. Van acute nierinsufficiëntie is sprake, wanneer het nierfalen kortdurend en van voorbijgaande aard is. Bij chronische nierinsufficiëntie, is er sprake van een aanhoudend probleem met de werking van de nieren.


Oorzaken van acute nierfalen:
-Te weinig aanvoer van bloed. Dat kan komen door bijvoorbeeld hevig bloedverlies of doordat het hart zijn pompkracht verlies. Doordat de druk in de nieren hierdoor wegvalt, kunnen de nierfilters hun werk niet meer goed doen;
-Als gevolg van een infectie of een auto-immuunziekte raken de nieren beschadigd. Bijvoorbeeld bij een auto-immuunziekte richt het afweersysteem zich tegen de cellen van de nierfilters;
-Verstopping van de urinewegen doordat de nieren de geproduceerde hoeveelheid urine niet kunnen afvoeren. Deze verstopping ontstaat bijvoorbeeld door nierstenen of door een tumor in de urinewegen. De druk in de nieren wordt hierdoor te hoog, wat zorgt voor de beschadiging;
-Sommige geneesmiddelen (in overdosis) of bepaalde antibiotica.

Chronische nierfalen ontstaat doordat de nieren beschadigen. De oorzaak is niet altijd bekend. De meest voorkomende oorzaken zijn:
-Nierfilterontsteking.
-Aangeboren nierziekte, bijvoorbeeld cystenieren.
-Diabetes.
-Hoge bloeddruk.
-Langdurig medicijngebruik zoals pijnstillers, lithium en bepaalde plastabletten.
-Afsluiting van de urinewegen, bijvoorbeeld bij een prostaatvergroting.


Dus ja, er zijn wel degelijk andere oorzaken voor acute nierfalen dan jij aanneemt. En dus ook oorzaken daarom chronische nierfalen gemist kunnen zijn.

Het gaat er niet om dat je haar verantwoordelijk houdt, het gaat om de manier waarop jij en andere haar verantwoordelijk houden. Er wordt letterlijk gezegd dat hij gepusht is en door andere wordt aangenomen dat ze bewust aan het racen is gegaan. Tuurlijk is het haar eigen schuld, maar het verschil zit hem wel in het bewust of onbewust veroorzaken van de dood van je paard.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 16-09-18 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:33

Van wat ik heb begrepen,via de tamtam, is het paard mede vanuit een kostenoverweging ingeslapen. Hij had het kunnen overleven met de juiste behandeling maar de kosten zouden hoog zijn en zijn toekomst sowieso onzeker.

Naar mijn mening heeft hij een einde gehad wat hij zeker niet heeft verdiend. Hij had gewoon lekker bij zijn vrienden in Nieuw Zeeland in een weiland moeten staan.
Topfit of niet ,met zo een onzekere toekomst voor je paard in de USA zou ik er niet eens aan denken hem daar heen te brengen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:40

Malenka schreef:
Het gaat niet om bijna de helft... het gaat om 53 van de 120 die naar de kliniek zijn gestuurd (ter controle en behandeling) waarvan (voor zover ik weet) er 32 of 35 aan het infuus zijn gezet. Dat is heel veel. Behrijp me niet verkeerd. Maar het is wel fijn als het niet nog groter gemaakt wordt dan het al is.

En een infuus geven gebeurt gelukkig vrij snel om mogelijk ergere uitdroging en complicaties te voorkomen.


Die 32 paarden kregen ieder tussen de 20 en 40 liter infuusvloeistof, dat is niet om even sneller op te knappen! Dat is echt serieus levensreddend!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:44

fransje23 schreef:
Van wat ik heb begrepen,via de tamtam, is het paard mede vanuit een kostenoverweging ingeslapen. Hij had het kunnen overleven met de juiste behandeling maar de kosten zouden hoog zijn en zijn toekomst sowieso onzeker.

Naar mijn mening heeft hij een einde gehad wat hij zeker niet heeft verdiend. Hij had gewoon lekker bij zijn vrienden in Nieuw Zeeland in een weiland moeten staan.
Topfit of niet ,met zo een onzekere toekomst voor je paard in de USA zou ik er niet eens aan denken hem daar heen te brengen.


Ik begrijp dat jij NZ$ 70.000 (€39.450) over hebt als recreatieve ruiter? Hier draagt de sportbond namelijk niet mee aan kosten voor endurance.

Ik wist eigenlijk niet dat ze nog steeds geen plek hadden gevonden voor hem, en ja dat vind ik kwalijk als dat zo is.

De andere kant vind ik wel dat wij het paard niet kennen om te kunnen beslissen of hij blij zou zijn met zijn lot tijdens en/of na die behandeling.

En of je de tamtam nou altijd moet geloven