Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:43

Als! Ze het dier kunnen klonen en het moet groeien in een paardenbuik is het dan niet zo dat ze ook delen van het paard over nemen of word het 100% het uiterlijk van het wilde paard? :=

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:24

Graag gedaan. Al ben ik geen paleontoloog, maar paardenhistoricus (bij betawetenschappen weliswaar...)

culaccino schreef:
Knap dat je zo'n complex verhaal zo helder kunt uitleggen, JoSav! Ik ben het helemaal met je eens; wetenschappers doen dit echt niet als leuk experimentje of als een soort verzameling van rariteiten; we kunnen van dit soort onderzoek nog zo ontzettend veel leren. :j

Kan het niet laten om ook nog even te delen dat in Canada een gemummificeerde ijswolfpup is gevonden van zo'n 50.000 jaar oud! Die close-up van dat koppie, wauw.

In de Yukon worden met enige regelmaat idd ook heel interessante en goed bewaarde vondsten gedaan in de permafrost. O.a. ook van paarden, zoals van de e. lambei die ik noemde (Yukon horse). :j


Veulen84 schreef:
Maar hoe verhoud dit zich tot het feit dat je zo'n dier probeert te klonen? Buiten het morele en ethische dilemma vraag ik me inderdaad af hoe je denkt iets te leren van een dier zonder echte ouders. Nature versus nurture speelt hier toch wel een grote rol.

Uiteraard speelt omgeving en opvoeding een rol. Een rol die nog niet volledig begrepen wordt. Echter, bijv. de lichamelijke kenmerken en bijbehorende uitingen kun je wel degelijk bestuderen aan de hand van een kloon met “moderne” draagmoeder. Zijn er fysiologisch wezenlijke verschillen en hoe komen die tot uiting? Wat betekent dat voor het paard in kwestie? Wat kunnen we daarover leren? En dat kun je in brede context zien, niet alleen voor kennis over prehistorische diersoorten maar veel meer dan dat.

_Snow_White schreef:
Bedankt JoSav, ik heb een project gedaan over domesticatie van het paard & de invloed op wereld/technologie (ik studeerde civiele techniek) en jij hebt een aantal vragen beantwoord die ik als leek niet goed kon vinden/begrijpen! Thanks!

Wel een kanttekening: ik ben geen geneticus of professor in de paleozoölogie, maar paardenhistoricus met tevens een speciale interesse in de paardgerelateerde permafrost-vondsten in Siberië en de gezamenlijke geschiedenis van het paard en de mens. Dat betekent natuurlijk dat je niet om die hele complexiteit rond domesticatie en pre-domesticatie heen kunt. :j

Cactusknuf schreef:
Als! Ze het dier kunnen klonen en het moet groeien in een paardenbuik is het dan niet zo dat ze ook delen van het paard over nemen of word het 100% het uiterlijk van het wilde paard? :=

Zoals het er nu voor staat zul je gebruik moeten maken van een donoreicel. Die haal je dan “leeg”. Het hulsje dat dan overblijft vul je met het materiaal van het te klonen zoogdier. Omdat in de orde van equus bijv. een ezelin kan worden gedekt door een zebrahengst en een kruising Przewalski x Mongools paard (of vul maar in qua ras) zelfs een vruchtbare nakomeling geeft (immers paard x paard ook al is het een andere ondersoort) is er geen enkele reden te hoeven aannemen dat zo’n kloonveulen niet gewoon kan ontwikkelen zoals bijv. ook de klonen van Jazz dat konden. Het genetisch materiaal bevindt zich in de eicel. Bij klonen is er sprake van een donoreicel waar wel een spoor van genetisch materiaal in overblijft, maar net als bij een donoreicel bij een mens die wordt leeggehaald en “gevuld” met de inhoud van een moeder die niet in staat is een gezonde eicel te laten bevruchten en groeien in eigen buik en de beoogd vader geldt dan niet meteen dat dat ook betekent dat die baby drie ouders heeft, ook al is er dan wel een “spoor” van DNA dat meelift als het ware. Dat beïnvloedt het DNA, maar de exacte invloed en grootte van dat spoor durf ik niet zo uit de mouw te schudden.
In de baarmoeder zelf gebeurt daar verder niets meer mee; dan was eiceltransplantatie met een draagmerrie binnen de paardenfokkerij nl. ook veel problematischer geweest evenals de klonen van Jazz, en denk ook aan die schimmel Connemara (?) met haar KWPN dressuurveulen van eerder dit jaar. Dan kon daar alleen een KWPN merrie bij gebruikt worden en gut, misschien vallen de dressuurkwaliteiten dan ook gelijk tegen omdat die bewuste draagmerrie nauwelijks een B proef kan en meer springkwaliteit heeft oid. (ik zeg maar wat). Beetje gekscherend misschien...
Daarbij geldt uiteraard ook wel, net als bij bijv. de klonen van Jazz dat er veel meer factoren meespelen in het succes van het ene paard versus het andere paard in dressuur maar ook in overleven e.d.
De ene kloon is dus zeker niet de andere, zoals identieke tweelingen ondanks genetische gelijkheid niet altijd dezelfde genexpressie kennen of de ene wel een ziekte ontwikkelt waar hij/zij aanleg voor heeft maar diens identieke tweeling niet. Dan komt dat enigmatische nature v. nuttere weer om de hoek kijken.

Er is nog heel veel dat we niet begrijpen binnen de genetica. Onderzoek naar genetisch materiaal, zeker dermate oud genetisch materiaal kan interessante nieuwe inzichten opleveren. Echter, hoe ouder het genetisch materiaal hoe lastiger het wordt er een levensvatbare cel uit te kunnen krijgen. Zulk materiaal beschadigt gemakkelijk en vergaat naar verloop van tijd.
Dus over dino’s hoeft men zich voorlopig ook nog niet op te winden... ondanks in principe goed bewaard materiaal in amber bijv. :j Naast bijv. bevriezing e.d. doet tijd echt wel wat met cellen en DNA...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:12


Anoniem

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:44

Cool hè! Zulke vondsten zijn het enige voordeel van de smeltende permafrost dat ik kan bedenken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:26

Ik vind het allemaal wel hele interessante materie en jouw bijdrage JoSav maakt dit topic nog veel waardevoller en interessanter. Wat maakt dat ik nu nog nieuwsgieriger wordt naar het klonen van dit veulen omdat ik benieuwd ben naar de antwoorden op de vragen die jij stelt.

De Cave Lion en Ijswolven pups vind ik ook interessant, ben eigenlijk wel heel benieuwd naar hoe die er precies uitgezien hebben en waarom ze uitgestorven zijn.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:30

Elisa2 schreef:
Ik vind het allemaal wel hele interessante materie en jouw bijdrage JoSav maakt dit topic nog veel waardevoller en interessanter. Wat maakt dat ik nu nog nieuwsgieriger wordt naar het klonen van dit veulen omdat ik benieuwd ben naar de antwoorden op de vragen die jij stelt.

De Cave Lion en Ijswolven pups vind ik ook interessant, ben eigenlijk wel heel benieuwd naar hoe die er precies uitgezien hebben en waarom ze uitgestorven zijn.


Als je de link hier vlak boven bekijkt zie je de wolvenpup. En als je het woord IJswolvenpup in de tekst van culaccino aanklikt (staat in blauw) ook.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:05

Wat ik me nu afvraag, wat zou de reden zijn geweest dat dit veulen is overleden. Stel dat deze een afwijkende dna had en daardoor is overleden wat heb je dan aan een kloon?

Ik begrijp dat dit reuze interessant is, en zelf vind ik dit ook zeer zeker.
Maar ergens vind ik het niet helemaal kunnen.
Ik bedoel waar stopt het straks?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:41

Bravura schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind het allemaal wel hele interessante materie en jouw bijdrage JoSav maakt dit topic nog veel waardevoller en interessanter. Wat maakt dat ik nu nog nieuwsgieriger wordt naar het klonen van dit veulen omdat ik benieuwd ben naar de antwoorden op de vragen die jij stelt.

De Cave Lion en Ijswolven pups vind ik ook interessant, ben eigenlijk wel heel benieuwd naar hoe die er precies uitgezien hebben en waarom ze uitgestorven zijn.


Als je de link hier vlak boven bekijkt zie je de wolvenpup. En als je het woord IJswolvenpup in de tekst van culaccino aanklikt (staat in blauw) ook.


Bedankt, die heb ik gezien inderdaad..ik bedoelde eigenlijk irl als volwassen exemplaren. (ik was niet helemaal duidelijk)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-09-18 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:47

Wat een dom idee!! De mensheid kan niet eens de huidige diersoorten in stand houden en behouden van uitsterving.. De slopen de gehele aarde met onze vernietigingsdrang en dan willen we dit wel?! Wat een idioot plan en nog dommere ontwikkeling..

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:52

rainbow8 schreef:
Wat een dom idee!! De mensheid kan niet eens de huidige diersoorten in stand houden en behouden van uitsterving.. De slopen de gehele aarde met onze vernietigingsdrang en dan willen we dit wel?! Wat een idioot plan en nog dommere ontwikkeling..


:roll: lees eens het hele topic zou ik zeggen, en oordeel dan.