Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41591
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:44

Tazzey schreef:
San87 Jij hebt blijkbaar nog nooit met dekhengsten gewerkt.

Ja hoor. Spring- en dressuurhengsten. Ook niet allemaal lieverdjes, maar ze wisten wel wanneer t werken was :).


Ayasha schreef:
Dat hij zich ondanks dat hij er achter aan wilde (wat eigenlijk een logische reactie is van het paard uit als het alternatief een spannende ring is.) toch liet rijden zegt wat over het karakter en de africhting. :) De eerste reactie = reflex. De tweede = africhting in mijn mening. :)

Maar daarmee is mijn vraag niet beantwoord, staat in de reglementen dat ze binnen moet voor de andere combinatie buiten is? Of staat er enkel dat ze op haar starttijd de ring moet betreden?

Ik zou niet weten wat er in de regels staat. Weet alleen dat ze de ring in moest van de steward.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:57

Weet iemand of er filmpjes zijn van onze ruiters tijdens de WEG?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:17

We denken bijna allemaal dat het anders moet maar op de manier van Rien gaan rijden vergt een totaal andere manier er dat bereik je met deze paarden niet meer, misschien over zes jaar met een compleet nieuwe lichting. En daar steekt het want dat betekend in eerste instantie minder resultaat( nu al ) en dus minder belangstelling voor het kwpn paard. Dus minder centjes. Eerste stap zou het veel beter jureren zijn , dat de happy athlete ook echt beloont word. In de basis begint de verandering en daar is een land als Duitsland al decennia mee bezig.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:23

Tazzey schreef:
San87 Jij hebt blijkbaar nog nooit met dekhengsten gewerkt.


Er zijn wel heel veel meer dekhengsten in de sport geweest die niet deze speciale behandeling nodig hebben.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:38

Nederland heeft veel werk voor de boeg willen ze in de toekomst weer voor een medaille gaan. Tijd om kritisch te worden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:45

bigone schreef:
We denken bijna allemaal dat het anders moet maar op de manier van Rien gaan rijden vergt een totaal andere manier er dat bereik je met deze paarden niet meer, misschien over zes jaar met een compleet nieuwe lichting. En daar steekt het want dat betekend in eerste instantie minder resultaat( nu al ) en dus minder belangstelling voor het kwpn paard. Dus minder centjes. Eerste stap zou het veel beter jureren zijn , dat de happy athlete ook echt beloont word. In de basis begint de verandering en daar is een land als Duitsland al decennia mee bezig.

De paarden passen zich wel aan. Het zijn de ruiters die niet willen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:49

Ayasha schreef:
bigone schreef:
We denken bijna allemaal dat het anders moet maar op de manier van Rien gaan rijden vergt een totaal andere manier er dat bereik je met deze paarden niet meer, misschien over zes jaar met een compleet nieuwe lichting. En daar steekt het want dat betekend in eerste instantie minder resultaat( nu al ) en dus minder belangstelling voor het kwpn paard. Dus minder centjes. Eerste stap zou het veel beter jureren zijn , dat de happy athlete ook echt beloont word. In de basis begint de verandering en daar is een land als Duitsland al decennia mee bezig.

De paarden passen zich wel aan. Het zijn de ruiters die niet willen.


Wel makkelijk gesteld. Mensen en paarden zijn gewoonte dieren. Kan je als ruiter wel anders willen, maar onder druk gaat dat niet lukken. Paard reageert anders en dan vallen wij als mensen gemakkelijk weer terug in onze oude gewoonten.

Nieuwe gewoonten en manieren zijn een stuk eenvoudiger op een blanco vel. Een nieuw paard bijvoorbeeld. Of het jezelf eerst aanleren a.d.h. van een leermeester. Maar dan nog moeilijk om het op een huidig paard aan te leren.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:12


Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:18

Janine1990 schreef:
Wel makkelijk gesteld. Mensen en paarden zijn gewoonte dieren. Kan je als ruiter wel anders willen, maar onder druk gaat dat niet lukken. Paard reageert anders en dan vallen wij als mensen gemakkelijk weer terug in onze oude gewoonten.

Nieuwe gewoonten en manieren zijn een stuk eenvoudiger op een blanco vel. Een nieuw paard bijvoorbeeld. Of het jezelf eerst aanleren a.d.h. van een leermeester. Maar dan nog moeilijk om het op een huidig paard aan te leren.

Als een basis ruiter het kan, dan ga je me niet wijs maken dat een ruiter op dat niveau het niet kan. :) Maar of het past in hun tijdschema omdat ze toch graag OS willen rijden, dat is wat anders, maar dat is dus niet willen. Niet, "niet kunnen".
Op lange termijn echter weten we allebei dat er verandering moet op treden. Want ook op basis niveau zie je dit al gebeuren wat maakt dat de potentiële volgende generatie zonder klassieke scholing op deze manier zal "aantreden" en dan is het hek helemaal van de dam. :)
En dat geldt ook voor België overigens. :)
Een fout padje in slaan kan gebeuren, daar zijn we mensen voor. Weigeren om, als je tot die conclusie komt, terug te draaien, dat is gewoon dom. :) En bij de Belgen kan je misschien nog zeggen dat ze er nog niet achter zijn dat ze op het verkeerde padje zitten. Maar de Nederlandse dressuurtop staat daarin al veel verder, die zouden het wel moeten weten. :)

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:30

Ik vind het geweldig wat Emmely heeft bereikt met Apache.
Ik vind het onzin dat dit door sommigen geweten wordt aan zijn opleiding. Hij heeft gewoon een gecompliceerd karakter dat is heel jammer. De absolute top bereiken, is toch een combinatie van aanleg/talent, opleiding, ervaring en karakter. Apache heeft helaas niet het juiste karakter om de absolute top te bereiken.
Ik vind het knap van Emmely dat ze inmiddels wel kunnen vliegen en starten op dit niveau met een acceptabele score.

Wat het niveau van Nederland betreft: wij hebben ons gekwalificeerd voor de OS en EG rijdt bij de beste 10.
Dat is misschien niet zo goed, als wij in het verleden gewend zijn, maar zo slecht als het door sommigen gesteld is, is het nu ook weer niet... het zijn redelijk onervaren paarden op dit niveau, wie weet hoeveel zij zich nog gaan ontwikkelen.

Getup

Berichten: 8275
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:52

Tsja, als hij er veel spanning van krijgt,snap ik dat prima. Er staat toch nergens,dat hij achter n ander paard is aangerend? Ze zegt in een interview, dat hij de neiging heeft. En t is makkelijker, alleen ineen ring aan te komen, als er"achter" te blijven.

Hebben jullie Apache wel eens als jonge hengst gezien? Dat was echt niet zo simpel .
Vind het knap,dat er toch vooruitgang in zit qua reizen etc. Vraag me meer af, of het met die piaffe ooit goed gaat komen.
We moeten gewoon simpelere paarden hebben,die willen werken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:53

Aranel schreef:
Tazzey wil je zeggen dat iedere dekhengst zich dan maar zo mag gedragen? Ik heb zelf een hengst gehad en ken genoeg mensen met (dek)hengsten en die hoefden geen speciale behandeling hoor, die paarden stonden gewoon onder appél.
Sommige hengsten hebben heel veel meer last van hun hormonen dan anderen. Dat heeft niets met karakter en opvoeding te maken.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als ze hem ruinen voor de sport want ondanks dat hij drager is denk ik dat het een hengst is die heel veel goeds toevoegt voor het KWPN en het karakter van zijn nakomelingen lijkt goed.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:57

FriesWytske schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -rien.html

Zou dit artikel eens lezen. En dan vooral het eerste stukje. Edward is dus ook gewoon klassiek geschoold.


Interessant stukje.

Dat musici ook in de basis klassiek worden geschoold is pertinent niet waar. Sterker nog, musici die in de basis klassiek worden opgeleid hebben een enorme achterstand wanneer ze de overstap willen maken naar geimproviseerde muziek. Het is afhankelijk van iemands talent of ze die achterstand nog kunnen inhalen. Voor dans geldt precies hetzelfde. Als iemand echt de wens heeft om urban te dansen dan is het absoluut af te raden om zich klassiek te gaan scholen.

Hoe dat in de opleiding van paard-ruiter en klassiek-modern is, daar heb ik wel mijn idee over. Maar ik wil vooral onderstrepen dat Rien hier volledig de plank mis slaat en absoluut geen kaas heeft gegeten van opleidingen in muziek (of dans).

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:03

Electra63 schreef:
Ik vind het geweldig wat Emmely heeft bereikt met Apache.
Ik vind het onzin dat dit door sommigen geweten wordt aan zijn opleiding. Hij heeft gewoon een gecompliceerd karakter dat is heel jammer. De absolute top bereiken, is toch een combinatie van aanleg/talent, opleiding, ervaring en karakter. Apache heeft helaas niet het juiste karakter om de absolute top te bereiken.
Ik vind het knap van Emmely dat ze inmiddels wel kunnen vliegen en starten op dit niveau met een acceptabele score.

Wat het niveau van Nederland betreft: wij hebben ons gekwalificeerd voor de OS en EG rijdt bij de beste 10.
Dat is misschien niet zo goed, als wij in het verleden gewend zijn, maar zo slecht als het door sommigen gesteld is, is het nu ook weer niet... het zijn redelijk onervaren paarden op dit niveau, wie weet hoeveel zij zich nog gaan ontwikkelen.

Helemaal mee eens, en er staat ook nog veel jong talent te wachten, zoals bijvoorbeeld Anne Meulendijks. Ik vond de proef van Emmelie en Apache heel indrukwekkend. Helaas inderdaad veel spanning en daardoor foutjes. Maar hoe lang zijn ze nu al op dit niveau bezig? Knap hoor.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:04

Ik heb Emmelie jaren terug met Apache in de ring gezien en dat viel allemaal nog niet mee. Apache heeft niet bepaald een cooperatief karakter. Hij is bloedmooi om te zien maar ik zou bedanken als me een nakomeling van deze hangst werd aangeboden.
Sinds 2 jaar is de combi echt met sprongen vooruit gegaan en kunnen ze nu een foutloze proef laten zien. Groot respect daarvoor. Maar Apache blijft instabiel en dat heeft alles te maken met zijn karakter. Te veel gefokt op uiterlijk en capaciteit en even vergeten dat het karakter ook nog werkbaar moet zijn.
Weet iemand bij wie ze voorheen trainde?

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:06

Abacab schreef:
FriesWytske schreef:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -rien.html

Zou dit artikel eens lezen. En dan vooral het eerste stukje. Edward is dus ook gewoon klassiek geschoold.


Interessant stukje.

Dat musici ook in de basis klassiek worden geschoold is pertinent niet waar. Sterker nog, musici die in de basis klassiek worden opgeleid hebben een enorme achterstand wanneer ze de overstap willen maken naar geimproviseerde muziek. Het is afhankelijk van iemands talent of ze die achterstand nog kunnen inhalen. Voor dans geldt precies hetzelfde. Als iemand echt de wens heeft om urban te dansen dan is het absoluut af te raden om zich klassiek te gaan scholen.

Hoe dat in de opleiding van paard-ruiter en klassiek-modern is, daar heb ik wel mijn idee over. Maar ik wil vooral onderstrepen dat Rien hier volledig de plank mis slaat en absoluut geen kaas heeft gegeten van opleidingen in muziek (of dans).

Beetje onzin ook om muziek en paardrijden te gaan vergelijken.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:11

Ik denk dat er over de gehele linie anders ingestoken moet worden. En goed bedenken wat je wilt uitstralen. En welke manier van trainen er ook toegepast wordt, bepaalde basisprincipes zullen het uitgangspunt moeten zijn willen we de paardensport in de toekomst kunnen blijven beoefenen. En wat ook belangrijk is, er van kunnen blijven genieten.

En dat zal tijd kosten. En de verandering moet van binnenuit komen en vanuit alle takken van sport. Gebeurt dat niet, dan heeft de sport zijn langste tijd gehad in mijn ogen.

En voor wat betreft foto's bij een nieuwsartikel, van iedereen valt een beroerde foto te maken, maar het is wel het beeld wat iedereen te zien krijgt en wat blijft hangen.

En qua rijderij, ik doe het ze niet na. En er zijn gelukkig vele ruiters/amazones die ik als voorbeeld kan nemen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:14

Katja schreef:
Aranel schreef:
Tazzey wil je zeggen dat iedere dekhengst zich dan maar zo mag gedragen? Ik heb zelf een hengst gehad en ken genoeg mensen met (dek)hengsten en die hoefden geen speciale behandeling hoor, die paarden stonden gewoon onder appél.
Sommige hengsten hebben heel veel meer last van hun hormonen dan anderen. Dat heeft niets met karakter en opvoeding te maken.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als ze hem ruinen voor de sport want ondanks dat hij drager is denk ik dat het een hengst is die heel veel goeds toevoegt voor het KWPN en het karakter van zijn nakomelingen lijkt goed.



Nou als het allemaal zulk gedrag vertoont lijkt me dat juist heeeel slecht voor het kwpn. Leuk dat het aardig loopt, maar wat heb je er aan als niemand er mee overweg kan. Of als het niet mee kan op toernooi?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:16

Citaat:
Ik zou niet weten wat er in de regels staat. Weet alleen dat ze de ring in moest van de steward.

....het lijkt mij de jury die dit bepaalt en niet de uitvoerende steward?

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:20

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik zou niet weten wat er in de regels staat. Weet alleen dat ze de ring in moest van de steward.

....het lijkt mij de jury die dit bepaalt en niet de uitvoerende steward?

Denk het niet, de jury beoordeelt de proeven en de stewards voeren de regels omtrent dat soort zaken uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41591
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:21

Getup schreef:
Tsja, als hij er veel spanning van krijgt,snap ik dat prima. Er staat toch nergens,dat hij achter n ander paard is aangerend? Ze zegt in een interview, dat hij de neiging heeft. En t is makkelijker, alleen ineen ring aan te komen, als er"achter" te blijven.

Hebben jullie Apache wel eens als jonge hengst gezien? Dat was echt niet zo simpel .
Vind het knap,dat er toch vooruitgang in zit qua reizen etc. Vraag me meer af, of het met die piaffe ooit goed gaat komen.
We moeten gewoon simpelere paarden hebben,die willen werken.


Staat vrijwel letterlijk in de OP:


Ik weet van Apache dat hij anders omdraait en er achteraan wil en dat gebeurde dus ook.

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:35

riegje schreef:
Nou als het allemaal zulk gedrag vertoont lijkt me dat juist heeeel slecht voor het kwpn. Leuk dat het aardig loopt, maar wat heb je er aan als niemand er mee overweg kan. Of als het niet mee kan op toernooi?


Van de 30 die er door zijn naar de Special zijn er (snel geteld) 9 kwpn gefokt. Als ik kijk wie het zijn zou ik dit zeker niet de gemakkelijkste paarden noemen, maar toch lijkt het me wel goede reclame voor het kwpn.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:42

Lalala12468 schreef:
riegje schreef:
Nou als het allemaal zulk gedrag vertoont lijkt me dat juist heeeel slecht voor het kwpn. Leuk dat het aardig loopt, maar wat heb je er aan als niemand er mee overweg kan. Of als het niet mee kan op toernooi?


Van de 30 die er door zijn naar de Special zijn er (snel geteld) 9 kwpn gefokt. Als ik kijk wie het zijn zou ik dit zeker niet de gemakkelijkste paarden noemen, maar toch lijkt het me wel goede reclame voor het kwpn.



hmmm daar denk ik toch net ff anders over. er gebeurt in mijn ogen bij het kwpn hetzelfde als bij de friezen, kwantiteit voor kwaliteit.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:59

Tazzey schreef:
San87 Jij hebt blijkbaar nog nooit met dekhengsten gewerkt.

Vind jij het normaal dat je een cap op moet om een paard aan de hand te laten draven bij de veterinair?

Ik ben het eens met San87, dit paard heeft een dusdanig karakter dat je hem niet in de fokkerij moet willen hebben. Maar ja, das achteraf gepraat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:00

Lalala12468 schreef:
Van de 30 die er door zijn naar de Special zijn er (snel geteld) 9 kwpn gefokt. Als ik kijk wie het zijn zou ik dit zeker niet de gemakkelijkste paarden noemen, maar toch lijkt het me wel goede reclame voor het kwpn.


Cosmo en Verdades hebben het uitstekend gedaan.

Die zijn alleen niet volgens KWPN wens gefokt.

Namelijk een springpaard en een Duits x Tuigpaard(wat je in principe een Gelders Type zou kunnen noemen)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-09-18 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt