Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:19

Tango1979 schreef:
Gisteren konden ze het inderdaad niet. Betekent toch niet dat ze helemaal niet, nooit een foutloze proef neer kunnen zetten? Met 4 onervaren paarden op dit niveau vind ik dit echt zo'n slechte prestatie niet.

Vandaag ook niet. Maar jij blijft doorgaan over onervaren paarden.
Apache loopt al 3 jaar GP.
Cennin al 2,5 jaar.
Zonik en Dream boy zijn relatief jong op dit nivo. Zonik loopt ruim een jaar op dit nivo en Dream Boy echt net een paar maanden.

Misschien hadden ze Dream Boy thuis moeten laten en Aqiedo mee moeten nemen, die doet het al wat langer.

Kabayo

Berichten: 13936
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:21

Ik lees alleen smoesjes in dit artikel. En nu op facebook "had meer van het wk verwacht" nou sorry hoor... ze geeft alles en iedereen de schuld (paard,steward, het hele wk) en zelf is ze heilig? Kan daar zo slecht tegen. Slechte mentaliteit. Had dan gezegd. Ja dom. Heb niet geoefend met andere paarden. Eigen schuld. Pech.

Maar neeee hoor.

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:18

Ga je lekker, Kabayo?
Je kunt er toch meer van verwachten als je normaalgesproken 2-3% hoger rijdt? Dier loopt als sinds 4 jarige noodgedwongen tussen de andere paarden (ze moet tenslotte toch losrijden en moest ook vanaf zijn 4e in de hengstencompetitie meelopen) , dus denk dat ze sindsdien aardig wat geoefend heeft.

Kabayo

Berichten: 13936
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:27

Getup schreef:
Ga je lekker, Kabayo?
Je kunt er toch meer van verwachten als je normaalgesproken 2-3% hoger rijdt? Dier loopt als sinds 4 jarige noodgedwongen tussen de andere paarden (ze moet tenslotte toch losrijden en moest ook vanaf zijn 4e in de hengstencompetitie meelopen) , dus denk dat ze sindsdien aardig wat geoefend heeft.

Of ik lekker ga? Nou ja? Kan er niet tegen dat het aan iedereen ligt behalve jezelf. Dat is géén wedstrijdmentaliteit

En als die hengst al zó lang wedstrijden loopt moet ie zich toch normaal kunnen gedragen? Ook een hengst kan normaal doen. Al snap ik dat het voor vele mensen moeilijk is om een hengst op te voeden.... maar ja. Zo was ie al toen ie 2.5 jaar was en voor de hk kwam..

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:35

Flipper11 schreef:
Vandaag ook niet. Maar jij blijft doorgaan over onervaren paarden.
Apache loopt al 3 jaar GP.
Cennin al 2,5 jaar.
Zonik en Dream boy zijn relatief jong op dit nivo. Zonik loopt ruim een jaar op dit nivo en Dream Boy echt net een paar maanden.

Misschien hadden ze Dream Boy thuis moeten laten en Aqiedo mee moeten nemen, die doet het al wat langer.


Oei je wilt het wel graag negatief zien heb ik het gevoel. Laat ik het nog wat duidelijker zeggen: deze paarden zijn (redelijk of volledig) onervaren mbt echt grote toernooien zoals een WEG of OS. De helft van dit team heeft pas een jaartje ofzo geleden GP debuut gemaakt. En ja dan worden er foutjes gemaakt. Boeiend! Ik vind het knappe prestaties

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:39

Kabayo schreef:
Ik lees alleen smoesjes in dit artikel. En nu op facebook "had meer van het wk verwacht" nou sorry hoor... ze geeft alles en iedereen de schuld (paard,steward, het hele wk) en zelf is ze heilig? Kan daar zo slecht tegen. Slechte mentaliteit. Had dan gezegd. Ja dom. Heb niet geoefend met andere paarden. Eigen schuld. Pech.

Maar neeee hoor.


:')

Nee, jij hebt de goede mentaliteit :')

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:41

Ik denk dat er genoeg geoefend is met Apache tussen de andere paarden ( sorry schiet hierbij echt in de lach). Dat paard is gewoon veel hengst en heeft een heel apart karakter.

Electra63

Berichten: 17837
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:42

Ik vind het heel knap wat Emmelie heeft bereikt met Apache.
Nu wat minder, maar weer een mooie ervaring rijker!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:44

Ik kan mij helemaal vinden in Moska haar standpunten. Ik mis de harmonie in het rijden van het Nederlandse team en vind het niet prettig om naar te kijken. Al jaren niet.
In Nederland worden naar mijn mening fantastische paarden gefokt, hoewel vaak wel vrij sensibel. Dat kan best heel moeilijk te rijden zijn (Apache bijvoorbeeld). Misschien is het wijs om wat meer oog te hebben voor een rijdbaar temperament in de fokkerij.
Verder vind ik het enorm jammer en zonde voor de Nederlandse dressuur dat Rien vd Schaft niet meer invloed heeft kunnen uitoefenen als bondscoach. Naar mijn mening had hij het weer naar een hoger plan en beter niveau kunnen tillen uiteindelijk. Het talent is er wel bij paarden en ruiters vind ik, maar de wil (durf, vertrouwen?) om het net even iets anders te gaan doen lijkt er (nog) niet te zijn.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:53

cjb schreef:
Ik lees veel excuses waarom Apache alleen de ring in zou moeten. Moet hij er dan ook eerst eruit voordat een ander paard de ring in komt. Want ga er vanuit dat hij dan ook bij dat paard wil blijven.

Vind het trouwens goed dat ze zeggen dat ie de ring in moet. gelijke omstandigheden voor iedereen.
En als hij/zij daar niet mee om kan gaan is dat haar probleem. Wat ze samen op moeten lossen.

Verder ben ik van mening dat Nederland jaren terug ook rond deze positie te vinden was. Met de komst van de Sjefs en Nicolen van de dressuur zijn we vooral spectaculair gaan voorbeenzwaaien. En de Jury ging daar ook in mee. Engeland en vooral Duitsland zijn daar niet in mee gegaan. Maar zijn mbv zogenaamde dierenvrienden groeperingen een succesvolle campagne begonnen tegen het zgn. LDR.
Waardoor de focus van de jury weer terug is bij harmonie en het correct uitvoeren van de oefeningen.

Persoonlijk denk ik dat Nederland daarin meer op moet investeren om in de toekomst mee te kunnen gaan doen voor plek 3 (met wat geluk hoger). Binnen dat proces had Rien veel kunnen betekenen.
Nu moet bij de ruiters nog de knop om. Want ook met deze paarden kun je een correcte proef rijden.


Ik vraag me af wat er eerder was, het voorbeenzwaaien of de sjef's en nicoles ;) Het is makkelijk om zoiets achteraf toe te schrijven aan een trainer. Met name Sjef vind ik niet per se in het plaatje van voorbeenzwaaiers passen. Daarnaast is het natuurlijk ook waar wat een andere bokker zegt, de fokkerij heeft ook heel wat betekent voor het 'voorbeenzwaaien'. Het valt uiteraard te betwisten of het mooi en/of praktisch, dan wel gezond is in sommige gevallen. Dat een Flemmingh bekend staat als vererver van weke ruggen, zegt natuurlijk al een hele hoop over de fokkerij in meerdere opzichten. Onder meer het bewegen van paarden.

En was het daadwerkelijk een campagne tegen LDR door de door jou genoemde landen?

Ik denk persoonlijk niet dat het nuttig is om te kijken wat er in het verleden is gebeurd, of zou kunnen zijn gebeurd. Het is waardevol om te kijken waar je nu staat als land, ten opzichte van andere landen en ten opzichte van hoe de maatschappij naar de sport kijkt. Want ook dat is momenteel onwijs belangrijk.
En van daaruit met een blanco sheet beginnen.

Maargoed... met de huidige KNHS samenstelling vraag ik me af of dat gaat lukken.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:56

Lante schreef:
Ik kan mij helemaal vinden in Moska haar standpunten. Ik mis de harmonie in het rijden van het Nederlandse team en vind het niet prettig om naar te kijken. Al jaren niet.
In Nederland worden naar mijn mening fantastische paarden gefokt, hoewel vaak wel vrij sensibel. Dat kan best heel moeilijk te rijden zijn (Apache bijvoorbeeld). Misschien is het wijs om wat meer oog te hebben voor een rijdbaar temperament in de fokkerij.
Verder vind ik het enorm jammer en zonde voor de Nederlandse dressuur dat Rien vd Schaft niet meer invloed heeft kunnen uitoefenen als bondscoach. Naar mijn mening had hij het weer naar een hoger plan en beter niveau kunnen tillen uiteindelijk. Het talent is er wel bij paarden en ruiters vind ik, maar de wil (durf, vertrouwen?) om het net even iets anders te gaan doen lijkt er (nog) niet te zijn.


Ik denk dat je helemaal gelijk hebt met betrekking tot dat temperament.
Ik denk namelijk dat dit ook gedeeltelijk bijdraagt aan de manier van bewegen. Het soms geforceerd ogende (ik kan het niet helemaal goed verwoorden) bewegen, het gebrek aan vanzelfsprekendheid. Terwijl er uitmuntende dingen getoond worden.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:58

Electra63 schreef:
Ik vind het heel knap wat Emmelie heeft bereikt met Apache.
Nu wat minder, maar weer een mooie ervaring rijker!

Eens, en haar opmerking: de beste paarden hier zijn de paarden die goed met hun energie om kunnen gaan en dat is heel leerzaam. Dat vind ik een top opmerking!

Kabayo

Berichten: 13936
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:05

Janine1990 schreef:
Kabayo schreef:
Ik lees alleen smoesjes in dit artikel. En nu op facebook "had meer van het wk verwacht" nou sorry hoor... ze geeft alles en iedereen de schuld (paard,steward, het hele wk) en zelf is ze heilig? Kan daar zo slecht tegen. Slechte mentaliteit. Had dan gezegd. Ja dom. Heb niet geoefend met andere paarden. Eigen schuld. Pech.

Maar neeee hoor.


:')

Nee, jij hebt de goede mentaliteit :')

Van jou neem ik sowieso niks serieus dus dat scheeld

Jij vind het dus helemaal goed dat alles aan een ander ligt. Maar fijn.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 14-09-18 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38210
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:06

In Duitsland hebben ze het begrip rittigkeit en mijn ervaring met de Duitsers die we gehad hebben is alleen maar positief. Ze waren niet spectaculair op jonge leeftijd maar wel stabiel en zeer meewerkend. En liepen met hun nieuwe eigenaren zo weg. Enkelen hebben het erg goed gedaan in de sport . Een keer een veulen uit een apache moeder gehad, met drie weer verkocht. Gruwelijk bewegen en ook een gruwelijk karakter.

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:10

Volgens mij lees jij andere artikelen als de rest ,Kabayo. Ze zegt toch niet,dat t anders veeeeel beter was gegaan? Warm was t voor iedereen...maar nog nooit zo lang van huis geweest ook, dus dat is altijd maar afwachten.

Ja,vind ik ook Flipper!

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Getup op 14-09-18 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:10

Flipper11 schreef:
Ik weet niet of jij op de lijst hebt gekeken naar de andere leeftijden, maar alles boven Gal ( op Bella Rose na) is even oud of zelfs nog jonger.

Dus dat is geen excuus.
Ik weet niet naar welke lijst jij gekeken hebt maar Bella Rose, Verdades en Cosmo zijn ouder. Well Done en Delicato zijn even oud en alleen Freestyle is jonger.
https://tryon2018.com/eventResults/2018 ... ultlist_D1

Suzanne F. schreef:
Maar blijkbaar kunnen ze gewoon niet foutloos rijden. Waarom kan de rest het wel als het er op aankomt en Nederland niet? Anky kon het wel, die presteerde als het moest.
Ik roep al heel lang dat de Nederlandse dressuurruiters niet goed kunnen pieken. Net alsof ze te goed hun best gaan doen en te hard gaan trainen en daardoor juist niet in vorm zijn.

Kabayo schreef:
[
Van jou neem ik sowieso niks serieus dus dat scheeld
*scheelt :(:)

Ik lees nergens dat Emmelie de schuld bij anderen legt ze had het alleen op een bepaalde manier geregeld en is (begrijpelijk) teleurgesteld dat het op het laatste moment anders liep.

Kabayo

Berichten: 13936
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:11

Excuses katje. Mobiel deed dat automatisch :)

Nee hoor getup. Vind het alleen jammer dat er zoveel smoesjes aan te pas moeten komen

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:13

Ohja, Verdades was ik vergeten :D
Maar alsnog lopen er zat rond met dezelfde leeftijd en is dat geen excuus om steeds maar aan te grijpen dat de Nederlanders minder presteren. De harmonie mist.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:17

Kabayo schreef:
Excuses katje. Mobiel deed dat automatisch :)

Nee hoor getup. Vind het alleen jammer dat er zoveel smoesjes aan te pas moeten komen


Het zijn niet per definitie smoesjes, dat is jouw interpretatie.

Ik neem aan dat Emmelie Apache beter kent dan wie van ons hier dan ook. Er is gewoon het een en ander gebeurt wat heeft geleid tot het behaalde resultaat. Een journalist zal altijd naar dit soort dingen vragen. Waarom zou je dan niet gewoon vertellen wat er is gebeurd? Het verandert toch al niets meer aan de zaak.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:30

Johnson is trouwens pas 16, waarom zien we die nooit meer?

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:39

Misschien is het grootste leermoment wel dat we dit soort kampioenschappen niet in landen moeten houden waar het zo warm is en zo'n hoge vochtgraad. Want ze lijken allemaal de pijp wel leeg te hebben ( begrijpelijk ook)

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:42

Flipper11 schreef:
Misschien is het grootste leermoment wel dat we dit soort kampioenschappen niet in landen moeten houden waar het zo warm is en zo'n hoge vochtgraad. Want ze lijken allemaal de pijp wel leeg te hebben ( begrijpelijk ook)


Dressuur is nog niet zo'n ramp geloof ik (heb geen beeld), maar Endurance is gewoon schokkend!!! :oo
https://www.horses.nl/sport/53-enduranc ... hanaseerd/

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:43

Vind t ook absurd, dat er altijd vanalles gebouwd moet worden. Behalve,als het daarna in gebruik blijft uiteraard.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:11

Janine1990 schreef:
Dressuur is nog niet zo'n ramp geloof ik (heb geen beeld), maar Endurance is gewoon schokkend!!! :oo
https://www.horses.nl/sport/53-enduranc ... hanaseerd/


Dit vind ik wel diep triest? Hebben ze daar geen hitteprotocol? Dat die paarden onder die omstandigheden gewoon door worden gereden. Voor mij niet te begrijpen. De dressuurruiters hadden het ook zwaar met die hitte, maar je paard zo ver doorrijden tot uitdroging aan toe?

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:02

Flipper11 schreef:
Tango1979 schreef:
Gisteren konden ze het inderdaad niet. Betekent toch niet dat ze helemaal niet, nooit een foutloze proef neer kunnen zetten? Met 4 onervaren paarden op dit niveau vind ik dit echt zo'n slechte prestatie niet.

Vandaag ook niet. Maar jij blijft doorgaan over onervaren paarden.
Apache loopt al 3 jaar GP.
Cennin al 2,5 jaar.
Zonik en Dream boy zijn relatief jong op dit nivo. Zonik loopt ruim een jaar op dit nivo en Dream Boy echt net een paar maanden.

Misschien hadden ze Dream Boy thuis moeten laten en Aqiedo mee moeten nemen, die doet het al wat langer.


Ja ze hadden zeker te weten beter Aquido mee kunnen nemen, beide heb ik gezien op het NK. En Aquido liep echt super in harmonie met Adelinde. Motor achter was perfect aan en alles zag er heel makkelijk en ongedwongen uit. Niet spectaculair maar wel zoals dressuur hoort te zijn imo..(aanleuning zou nog iets mooier kunnen als je heel kritisch kijkt)

Dreamboy toonde veel potentie en bij vlagen veel spektakel, maar daar moest zo verschrikkelijk hard aan "gereden" worden dat het er ongemakkelijk uit zag en ik begreep werkelijk niet de hoge punten die hij daarvoor kreeg.

Om terug te komen op Apache, die is enorm veel hengst en altijd al lastig geweest inderdaad.
Ik vind het knap wat ze met hem bereikt heeft maar denk ook dat bovenstaande in de weg zit voor top prestaties.