Tryon 2018: Kroeze scoort pr in eventing dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Tryon 2018: Kroeze scoort pr in eventing dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 16:42

knhs
Eventing

Afbeelding
Renske Kroeze en Jane Z. Foto door aniek1985

Renske Kroeze heeft op de eerste wedstrijddag van het WK eventing in Tryon met een persoonlijk record een knappe prestatie neergezet voor TeamNL. Eerder op de dag had Alice Naber een iets teleurstellende rit gereden. Morgen gaat het bij de eventing verder met het tweede deel van de dressuur.

Kroeze scoorde met haar Jane Z een persoonlijk record van 29.50 strafpunt. Een knappe prestatie van de amazone die debuteert op een seniorenkampioenschap en oorspronkelijk als reserve was aangewezen. Voorlopig staat ze daarmee op de zevende plaats. Alice Naber ging in de ochtend als eerste van start voor Nederland en kreeg te maken met teveel spanning bij haar ACSI Harry Belafonte en scoorde 39.90 strafpunt, goed voor plaats 38.

Klaar voor
Lachend staat de 29-jarige Kroeze iedereen te woord. “Absoluut mijn personal best. Ik ben echt super blij dat ik op mijn eerste kampioenschap in zo een ring, met zoveel er omheen, deze proef kon neerzeten. Ik kijk hier mij ogen uit, niet alleen naar de mooie dingen, maar ook naar hoeveel werk er nog moet gebeuren om alles af te krijgen. Ik heb me ook onwijs verbaasd over de endurance gisteren. Ik kan me niet indenken hoe die mensen zich moeten voelen. Voor de eventing is alles top geregeld. We hebben super goede faciliteiten en ik kijk heel erg uit naar de cross. Ik vind het best zwaar. De hindernissen zijn imponerend, maar het is ook een stukje aankleding wat het zo imponerend maakt. Als ik de cross nog een paar keer loop, dan zwakt dat wel iets af. De hindernissen en de combinaties zijn echt goed te doen. Er zit wel een zware heuvel in en hangt er ook een beetje vanaf hoeveel het nog gaat regenen natuurlijk. Dat bepaalt hoe zwaar de wedstrijd echt gaat worden. Mijn paard is hartstikke fit en morgen heeft zij lekker een rustdag, dat komt voor haar ook heel goed uit. Ik denk dat we er helemaal klaar voor zijn.“

Weg weg weg
Alice Naber was na haar rit veel minder tevreden, "Hij vond het heel eng daar in de ring en het enige wat Harry wilde was weg, weg, weg. Je komt van het voorterrein af en het lijkt wel of je ineens op een ander paard zit. Dan zet hij z'n rug vast en komt de kop erop. Dat is zo moeilijk rijden. Als je ziet hoe hij het hele jaar heeft gelopen, dan loopt hij tien punten beter. Maar daar heb je natuurlijk niet zo'n atmosfeer. Het is hier zeker geen dressuurwedstrijd en ik denk dat de cross country heel goed bij hem past. We gaan het meemaken. Het is een dikke cross: technisch en conditioneel heel zwaar. Als er nog een beetje regen komt wordt het helemaal moeilijk. Het is heel warm, maar daar heeft Harry gelukkig geen last van. Met de dressuur heb ik het moeilijkste gehad," lacht Alice.

Programma
Vrijdag gaat het in Tryon verder met de dressuur voor de eventing. Dan komen voor het team Merel Blom en Raf Kooremans aan de start, Theo van de Vendel gaat individueel van start. Zaterdag wacht de ruiters de uitdagende cross country, zondag de tweede veterinaire keuring en het afsluitende springen.

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een video:




Kijk hier voor de uitslag en startlijst van morgen.