Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tryon 2018: Edward Gal van start in kür

 
Profiel   

knhs
Dressuur


Met een zeer sterk optreden met zijn GlOCK’s Zonik N.O.P. is Edward Gal op een knappe zevende geëindigd in de Grand Prix Special op het WK Dressuur in Tryon. Gal heeft zich daarmee als enige van de Nederlandse combinaties gekwalificeerd voor de kür.

"Hij kan tegen de warmte," lacht Edward Gal na zijn optreden. "Dit is wel een fijne proef voor Zonik, want je moet in het begin gelijk naar voren. In de Grand Prix moet in het begin je veel terug. Ik was er blij mee zo. Het voelde vandaag ook iets minder drukkend en benauwd. Het viel me heel erg mee. Ik had me toch flink voor de Grand Prix gisteren voorbereid. Vandaag heb ik voor de Special maar een half uurtje genomen en een paar dingen uit de proef die Zonik minder goed kent geoefend. Zoals de passage en dan appuyeren en het aan-piafferen vanuit stap. Dat doe je wel eens, maar thuis laat je dat ook wel eens weg, omdat je je in de training vooral concentreert op de Grand Prix."

Edward ging wel enigszins behouden de Special in, want hij wilde geen risico nemen: "Je wilt hier goed rijden en je weet ook dat het kan. Het kan echt nog wel beter, maar dan krijg je weer teveel storinkjes. Bijvoorbeeld met uitstrekken, dat kan hij nog wel een beetje meer, maar dan heb je ook kans dat hij aangaloppeert. Dat vond ik een beetje jammer om te riskeren. Daar hebben we de kür nu voor! Het is nu alleen een kwestie van fit houden en zo goed mogelijk de ring weer in zondag."

Geen topklasseringen
Met deze score plaatst Edward zich als enige Nederlander voor de kür op zondag. Hans Peter Minderhoud, Madeleine Witte-Vrees en Emmelie Scholtens reden absoluut niet slecht, maar maakte wel teveel fouten voor een topklassering.

Als eerste van het Nederlandse kamp verscheen debutante Emmelie Scholtens in de ring, nadat ze in de Grand Prix te maken had met een temperamentvolle Apache, reed ze in de Special iets voorzichtig: "Door de proef van gisteren was ik vandaag wat onzekerder. Ik was het gevoel een beetje kwijt en durfde minder dan normaal. Apache voelt nooit moe, maar nu wel. We zijn nog nooit zolang van huis geweest natuurlijk. Misschien had ik er harder aan moeten rijden, maar dat is moeilijk met hem, omdat ik dat niet gewend ben. Ik kijk wisselend terug op het WK. Ik was heel 'excited' om hier naartoe te gaan. Dan hoop je wat beter te rijden. Dat is jammer, maar ik had er iets meer van verwacht. Ik heb er wel veel van geleerd."

Moet goed komen
Voor Hans Peter Minderhoud zijn grote kampioenschappen niet nieuw, voor zijn paard GLOCK’S Dream Boy N.O.P. wel. De hengst heeft enorm veel potentie, maar nog weinig ervaring. De sympathieke ruiter vertelt na zijn Special: "In het losrijden voelde ik al dat de power er een beetje uit was. Dan moet ik hem toch wel veel credits geven, want in het eerste stuk van de proef liet hij me echt niet zitten. Hij probeerde echt zijn best te doen. Ik had graag de kür gereden. Aan de andere kant, het is zijn eerste grote kampioenschap en zijn eerste verre reis. Ik wil het niet als excuus gebruiken, maar het is zwaar als je hier al een hele week rijdt met dat warme weer. We hebben er veel van geleerd en de komende twee jaar moet dat wel goedkomen. Voor nu is het jammer, maar het is ook hoe het is."

Dikke fout in pirouette
Als derde Nederlandse combinatie verscheen Madeleine Witte-Vrees in de ring. De amazone kijkt tevreden terug op haar eerste WK: "Die ene dikke fout in de pirouette was heel jammer. maar ik ben blij dat ik hier met een goed gevoel de baan uit ben gekomen. We zijn weer goed in vorm. Ondanks de hitte en het feit dat we hier al tien dagen zijn, dat is niet niks voor die paarden. Die dure fout, die ook nog dubbel meetelt, is echt heel jammer. Ik denk dat ik zelf een pas teveel doordraaide, het was echt mijn eigen schuld. Cennin heeft zich hier top gedragen. Ik ben trots op hem en blij dat ik mijn allereerste WK heb mogen rijden."

Uitslag Grand Prix Special WK Tryon 2018

Goud: Isabelle Werth (Dui) - Bella Rose, 86.246%
Zilver: Laura Graves (USA) – Verdades, 81.717%
Brons: Charlotte Dujardin (Gbr) – Mount St John Freestyle, 81.489%
7. Edward Gal - GLOCK's Zonik N.O.P., 77.751%
20. Hans Peter Minderhoud - GLOCK's Dream Boy N.O.P. – 72.052%
22. Madeleine Witte-Vrees - Cennin – 71.489%
25. Emmelie Scholtens - Apache, 70.562%

Zondag gaat de Kür om 14.30 uur Nederlandse tijd van start.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 05:40 



 
Profiel   

Kur cancelled. Vliegtuig mag niet op de paarden wachten, iedereen naar huis.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-18 22:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen