Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VIDEO]Bernard Fonck eerste Europeaan die reining goud wint

 
Profiel   

*sporza.be
Western
Ingezonden door troi


[ img ]
Bernard Fonck met What a Wave. Foto: FEI

Bernard Fonck heeft geschiedenis geschreven in de reiningsport: de 45-jarige Belg veroverde goud op de Wereldruiterspelen en dat in het hol van de leeuw. Het Amerikaanse publiek in Tryon zag thuisrijders Daniel Huss en Cade McCutcheon in het kielzog van de Belg stranden.

Fonck kroonde zich vorig jaar al tot beste van Europa en is nu ook de eerste Europeaan die de overwinning pakt op de vierjaarlijkse Wereldruiterspelen. Fonck - al jaren in de wereldtop - had zijn zinnen gezet op goud in deze "western"-discipline van het paardrijden, waarbij het eenhandig bereden paard verschillende figuren moet afwerken.

Met het Belgische team moesten Fonck, vrouwlief Ann Poels, Cira Baeck en Dries Verschueren nog genoegen nemen met zilver achter het Amerikaanse team, traditioneel dé besten in reining.

In de individuele competitie reed Fonck met zijn paard What a Wave naar 227 punten, een half puntje meer dan Daniel Huss. Cade McCutcheon was op 2 punten derde. Ann Poels, de tweede Belgische in de individuele reiningfinale, behaalde de 13e plaats.




"What a Wave kende een uitzonderlijk goeie dag"

Fonck is nog maar de tweede niet-Amerikaan die op de Wereldruiterspelen goud pakt, sinds de discipline in 2002 op het programma kwam. De Canadees Duane Latimer was de beste in 2006. Fonck is dus de eerste Europeaan. Het Amerikaanse publiek was met stomheid geslagen.

Fonck was dolgelukkig en geëmotioneerd na zijn gouden prestatie. "Het is een droom om wereldkampioen te worden. Als eerste Europeaan kan ik niet trotser zijn. Ik dacht de top 5 te halen, maar mijn paard kende een uitzonderlijk goeie dag. Het was de laatste keer dat ik met What a Wave zal aantreden. Het paard zal nu terugkeren naar de eigenaar. Dat maakt het extra speciaal. What a Wave was het liefste paard waar ik ooit mee mocht rijden. Ik had heel wat "once in a lifetime"-paarden, maar What a Wave staat bovenaan." Elke keer geeft hij alles en elke keer wordt het beter en beter."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 11:48 



 
Profiel   

Ik heb niks met deze tak van paardensport maar hier kreeg ik toch wel kippenvel van. Wat bijzonder en heel knap gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 11:55 



 
Profiel   

_/-\o_ _/-\o_ *\o/*
Prachtprestatie !

De kers op de taart. Mooi om zo afscheid te kunnen nemen van dit fantastische paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 11:58 



 
Profiel   

Prachtig om te zien! Ik ken er geen flikker van maar ook ik kreeg kippenvel van deze rit! Het ziet er allemal zo heerlijk makkelijk uit op het filmpje. :+:
En dan die knuffel zodra ie af stapt. :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 12:04 



 
Profiel   

*\o/* *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 12:11 



 
Profiel   

Wow, wat gaaf!

Die man zit als een huis. Top!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 12:12 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Prachtig om te zien! Ik ken er geen flikker van maar ook ik kreeg kippenvel van deze rit! Het ziet er allemal zo heerlijk makkelijk uit op het filmpje. :+:
En dan die knuffel zodra ie af stapt. :+:


Echt precies dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 12:14 



 
Profiel   

Wat een knappe prestatie <3

En heerlijk dier is dat zeg, de rust zelve maar toch voldoende power. Was heel mooi om te zien. Jammer dat het Belgische nieuws dit niet echt opneemt. Is toch een erg mooie prestatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 12:23 



 
Profiel   

Heerlijk dit! Echt heel knappe run!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 12:36 



 
Profiel   

Zooooo heee wat een geweldige run!
Prachtig gereden!

En wat is Wave toch zo'n geweldig werkwillend paard.
Het ziet er zo rustig en beheerst bij hun uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 12:57 



 
Profiel   

Echt geweldig! Jammer dat er hier pas laat bekendheid aan gegeven is. Toch ook veel Belgen hier...

In sommige paardengroepen die ik volg op Facebook gaan de Amerikanen er gewoon vanuit dat hij Amerikaan is. Ik laat ze maar in de waan... :o Maar dat geeft wel aan hoe bijzonder dit is.

EDIT: Ook erg fijn dat Britten het commentaar doen. Het is een wereldsport en dat draag je niet uit als het zo in het Amerikaanse cultuurtje blijft hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 13:48 



 
Profiel   

Echt een topprestatie en héél bijzonder _/-\o_ _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 14:06 



 
Profiel   

Wat een topprestatie, prachtige run!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 14:27 



 
Profiel   

echt topprestatie en zomaar DE Amerikanen aftroeven, dikke buiging!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 14:31 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Prachtig om te zien! Ik ken er geen flikker van maar ook ik kreeg kippenvel van deze rit! Het ziet er allemal zo heerlijk makkelijk uit op het filmpje. :+:
En dan die knuffel zodra ie af stapt. :+:


Exact dit ja!

Wat een gave knol trouwens <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 14:35 



 
Profiel   

Jackytje schreef
Wat een knappe prestatie <3

En heerlijk dier is dat zeg, de rust zelve maar toch voldoende power. Was heel mooi om te zien. Jammer dat het Belgische nieuws dit niet echt opneemt. Is toch een erg mooie prestatie.

Is zeker 15 seconden aandacht aan gegeven in het sportweekend gisteren hoor :D :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 14:37 



 
Profiel   

Geweldige prestatie, zo bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 14:57 



 
Profiel   

Stral schreef
Jackytje schreef
Wat een knappe prestatie <3

En heerlijk dier is dat zeg, de rust zelve maar toch voldoende power. Was heel mooi om te zien. Jammer dat het Belgische nieuws dit niet echt opneemt. Is toch een erg mooie prestatie.

Is zeker 15 seconden aandacht aan gegeven in het sportweekend gisteren hoor :D :')

Nu komt er nog een stukje in het nieuws op één, ben benieuwd hoelang het stukje is :o
Echt een topprestatie van België :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 18:29 



 
Profiel   

Wat een geweldige prestatie. Suoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 18:45 



 
Profiel   

geweldige prestatie!! vraagje.. wat heeft ie om zijn voorbeen? ik zie bandages en springschoenen en blauwe hoeven? eronder? maar wat is dat zwarte ding over die bandage?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 20:54 



 
Profiel   

Dat is een kniebeschermer, vooral voor de spins.Maar die is afgezakt, als hij de arena inkomt zit hij nog waar hij hoort te zitten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 20:56 



 
Profiel   

Zo dan...dat is echt een super prestatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 20:59 



 
Profiel   

Happy16 schreef
Dat is een kniebeschermer, vooral voor de spins.Maar die is afgezakt, als hij de arena inkomt zit hij nog waar hij hoort te zitten :=

Je hoort ze in het commentaar ook zeggen dat het opvallend is dat dit paard de beschermer nog om heeft omdat de meeste ruiters ze afdoen voor de wedstrijdrun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-18 21:03 



 
Profiel   

MelissaV schreef
Stral schreef
Jackytje schreef
Wat een knappe prestatie <3

En heerlijk dier is dat zeg, de rust zelve maar toch voldoende power. Was heel mooi om te zien. Jammer dat het Belgische nieuws dit niet echt opneemt. Is toch een erg mooie prestatie.

Is zeker 15 seconden aandacht aan gegeven in het sportweekend gisteren hoor :D :')

Nu komt er nog een stukje in het nieuws op één, ben benieuwd hoelang het stukje is :o
Echt een topprestatie van België :)

Niet lang en eerlijk gezegd vond ik het best kwalijk van de vrt om aan te dringen voor een reportage. Arme dier was amper thuis van een lange vlucht krijgt hij al die camera's op z'n snufferd gericht en moest hij alweer aan de bak voor wat spectaculaire beelden. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 08:23 



 
Profiel   

Al is beweging juist heel goed na zo een reis, vond ik dat ook best lullig voor het dier. Kom dan een de later ofzo.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 08:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen