Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VIDEO]Tryon: Rixt van der Horst prolongeert wereldtitel

 
Profiel   

*knhs
Parasport
Ingezonden door Kamsel
[ img ]
Natasha Baker, Rixt van der Horst en Rebecca Hart. Foto: FEI

Met een prachtige proef heeft Rixt van der Horst op de wereldruiterspelen haar wereldtitel van vier jaar geleden geprolongeerd bij de paradressuur. Rixt: "Ik had het gehoopt en wist dat het er in zat. Dan moet het er nog wel uitkomen allemaal.”

Vier jaar geleden reed Rixt met haar paard Uniek N.O.P., dit keer rijdt ze de chique bruine merrie Findsley. De bescheiden amazone, die enkele jaren geleden Talent van het Jaar was, vertelt over haar ervaringen. “Het was best wel spannend. Van te voren wist ik niet hoe Findsley overal op zou reageren, maar ze keek nergens naar en is het perfecte wedstrijdpaard wat dat betreft. Ze gedraagt zich super goed. Wat het voor mij echt makkelijker maakt, ik kan gewoon lekker rijden zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat ze heel kijkerig is of ergens van schrikt. Dat vertrouwen is er."

Direct na de proef, toen nog niet alle concurrenten geweest waren, vertelde Rixt: “Ik had nog wel wat dingetjes in de proef waarvan ik vind dat ze nog beter kunnen. De eerste middendraf kon bijvoorbeeld nog wat overtuigender, daar was ik nog wat aan het twijfelen. En bij de keertwending ging ik 2% omlaag, daar baal ik van, maar ik heb gereden voor wat ik waard was en laten zien dat ik er bij hoor."
In de sterkst bezette Grade van dit WK, liet Rixt favoriet Rebecca Hart uit Amerika met anderhalf procent achter zich en ook grote concurrent Natasha Baker uit Groot-Brittannië moest het hoofd buigen. Baker won zilver, Hart het brons. "Vooraf was m'n doel een medaille, top drie rijden. Grade III is de zwaarste Grade. Er hebben zeker acht ruiters kans op een medaille en het is met 17 ruiters de grootste groep. Het kan vooraf alle kanten op, je kunt met lege handen naar huis, maar ook het goud pakken."

Groei potentie
"Bij het losrijden voelde Findsley al heel goed aan, en mijn lichaam was goed ontspannen. In de proef kon ik me goed blijven concentreren. Toen ik klaar was met de proef en iedereen zo stond te juichen wist ik wel dat ik een goede score had." "Findsley is een achtjarige merrie. Ik rijd haar pas sinds begin dit jaar. Het is nog een beetje aftasten soms, maar ze leert echt supersnel en heeft heel veel potentie. We zijn nu wereldkampioen, maar ik denk dat als je haar volgend jaar ziet, ze weer veel beter is. We kunnen nog veel meer groeien en ik hoop dat we dat ook gaan doen."

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Tokyo
Om te voldoen aan de kwalificatie eis van NOC*NSF voor plaatsing voor de paralympische spelen in Tokyo, moet het team van bondscoach Joyce Heuitink in de top drie rijden in de landenwedstrijd. Rixt vertelt over de Nederlandse kansen: "We gaan het Engeland wel moeilijk proberen te maken. Het kan alle kanten op, het zijn sterke teams, maar ik heb er vertrouwen in. We gaan voor de top drie en de kwalificatie voor Tokyo. Als we in deze flow blijven dan moet dat goedkomen!"
De proeven die tellen voor de landenwedstrijd worden donderdag en vrijdag verreden.

Uitslag paradressuur Grade III WK Tryon
Individuele proef
Goud Rixt van der Horst - Findsley, 73.735 %
Zilver Natasha Baker (GBR) - Mount St John Diva Dannebrog, 72.471 %
Brons Rebecca Hart (USA) - El Corona Texel, 72.235 %

Kijk hier voor de volledige uitslag.

Meer informatie over de Grade indeling is te vinden in het Wiki-artikel Grades aangepaste sport.


Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 20-09-18 03:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 20:25 



 
Profiel   

Fantastisch gepresteerd Rixt, gefeliciteerd! *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 20:47 



 
Profiel   

Super Rixt!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-18 18:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen