Tryon 2018: Springruiters Team NL tweede in tussenstand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Tryon 2018: Springruiters Team NL tweede in tussenstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 15:15

knhs
Springen

Afbeelding
Harrie Smolders en Don VHP Z. Foto: FEI/Richard Juilliart

De Nederlandse springruiters zijn het WK in Tryon goed begonnen. Na de eerste wedstrijd staan de mannen van bondscoach Rob Ehrens op een tweede plaats in de landenstrijd. Harrie Smolders is op plaats 7 de beste van Team NL.

Het eerste parcours van dit wereldkampioenschap was een jachtparcours. De gereden tijd is daarbij bepalend voor de einduitslag en eventueel gemaakte springfouten worden omgerekend naar strafsecondes. Foutloos en vlot rijden was de weg naar succes.
Het resultaat van vandaag telt mee voor zowel het individuele als teamklassement. Donderdag en vrijdag wordt de tweede wedstrijd verreden die bepalend is voor het landenklassement en ook meetelt voor het individuele resultaat. Zondag wacht de individuele finale

Tevreden bondscoach
“Het is een mooi begin”, zegt Ehrens. “Dit eerste parcours is een mooie proef, het is een lange proef, maar fair gebouwd. Wij hebben goed gereden en daar ben ik heel blij mee, maar er wordt door de andere landen zoals ik had verwacht ook heel goed gereden. Frank Schutter begon heel goed, hij reed een strakke ronde met een pechfout. Marc Houtzager reed een ongelofelijk goede ronde, top gereden en het paard sprong geweldig. Jur Vrieling reed ook een rondje zoals we hadden afgesproken, dat werd een geweldige nulronde in een goed tijd. Harrie deed er als laatste eigenlijk nog een klein schepje bovenop. Dat was een top rondje, top gereden en geen rijfouten gemaakt. Ik ben een hele tevreden coach, alles is volgens plan gegaan.
Morgen is weer een nieuwe dag. We moeten eerst nog naar de loting en dat is altijd nog even spannend, maar dat heb ik niet in de hand. Het team start weer in dezelfde volgorde als vandaag. En dan moeten iedereen weer zijn eigen ding doen en hopen dat het net zo gaat als vandaag.”

Nog niks gewonnen
“We hebben nog niks gewonnen,” zegt Harrie Smolders na afloop van zijn foutloze rit lachend. “Don springt goed en ik kon ook wat meer risico pakken nu we al drie goede teamresultaten hadden. Dit is voor ons een droomscenario. We weten dat we niet de snelste paarden hebben en dat dit voor ons misschien wel een van de moeilijkste dagen is. Anderzijds moeten we wel zelf kritisch blijven. En het gaat om details die nog wat beter moeten bij ons als ruiters. We moeten scherp blijven en het is te hopen dat onze paarden het in deze warmte ook goed vol kunnen houden.” Hij vervolgd: “We hebben vandaag de kwaliteiten van onze paarden goed weten te benutten. Het parcours is voor ons ook zeker niet ongunstig gebleken. Je kon links en rechts de galoppade van onze paarden goed benutten. Niet zozeer voor de hindernis dan wel erna. Daarin hebben we het verschil vandaag wel gemaakt.”

Gebroken ribben
Jur Vrieling brak kort voor vertrek naar het WK zijn ribben, maar daar was in de ring weinig van te zien. Als derde teamlid deed hij wat er van hem verwacht werd. “Ik kon het parcours rijden zoals we het met zijn allen gelopen hadden. Frank liet dat als eerste al zien en Marc deed het daarna misschien nog wel iets verfijnder. Het liep echt heel mooi, maar er zijn heel veel goede landen, dit is nog maar het begin. Het was een heel mooi gebouwd parcours, met veel opties er in, waar het kan hebben we een galopsprong minder gereden. Ik vond Frank en Marc een hele mooie ronde rijden en heb dat geprobeerd na te doen”, vertelt Vrieling die verder geen aandacht meer wil besteden aan zijn gebroken ribben.

Hoop op top tien
Marc Houtzager had als tweede starter voor Nederland in de ochtenduren al een sterke rit gereden. “Ik heb helemaal volgens plan gereden, mijn paard sprong echt heel goed en ik denk niet dat er vandaag veel meer in zat. Naar de laatste hindernis had ik misschien een galopsprong minder kunnen rijden, maar ik wilde het onnodige risico niet nemen. Vooraf dacht ik als ik een tijd rijd van rond de 80 seconde ben ik tevreden, het was onder de tachtig dus ik kan niet meer dan tevreden zijn. Vooraf had ik gehoopt op een top tien klassering.”

WK debutant
WK debutant Frank Schuttert reed in deze openingswedstrijd als eerste van de springruiters van TeamNL die piste in. Schuttert reed met zijn Chianti’s Champion een mooi rondje met helaas één springfout. “Ik vond dat hij heel goed sprong, het hele parcours liep ook zoals we het samen gepland hadden. Behalve die balk natuurlijk. Ik moet het nog even terugkijken, maar ik denk dat hij de balk maar nipt aanraakte. Het is doodzonde, maar goed er komen nog een paar dagen.”
Schuttert was een paar dagen eerder in Tryon dan zijn collega’s. “Mijn paard heeft voor het eerst gevlogen en ik wilde er graag direct bij zijn als hij van de vlucht af kwam. Dat is een keuze geweest. Normaal was zondag aankomen vroeg genoeg geweest, maar dit gaf mij een beter gevoel en hij heeft het gelukkig ook heel goed doorstaan. Er werd vooraf veel geklaagd over de omstandigheden hier, maar als je nu kijkt is dat onzin. De stallen zijn super, het voorterrein is mega groot, de bodem is goed, alles ligt dicht bij elkaar, er is een schitterend stadion, wat wil je nog meer.”

Bekijk hier alle uitslagen.

Tussenstand landenwedstrijd springen WK Tryon:
1) Zwitserland, 2.64
2) Nederland, 4.35
3) Brazilië, 6.42

Uitslag jachtparcours (eerste competitie) WK Tryon:
1) Steve Guerdat (Zwi), Bianca - 76.33
2) Pedro Veniss (Bra), Quabri de I’Isle - 76.68
3) Rowan Willis (Aus), Blue Movie - 76.95
7) Harrie Smolders, Don VHP Z N.O.P. - 78.12
10) Marc Houtzager, Sterrehof’s Calimero - 79.48
14) Jur Vrieling, VDL Glasgow v/h Merelsnest N.O.P. – 80.11
50) Frank Schuttert, Chianti’s Champion, 85.64