Tryon 2018: Nederlandse springteam zakt naar vijfde plek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Tryon 2018: Nederlandse springteam zakt naar vijfde plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 14:52

knhs
Springen


De landenwedstrijd voor de springruiters is op het WK in Tryon verspreid over meerdere dagen. Woensdag na het eerste parcours, stonden de mannen van bondscoach Ehrens nog tweede. Na de eerste manche van het tweede parcours op donderdag, zakte het kwartet terug naar de vijfde plaats.

Net zoals woensdag in het eerste onderdeel, was ook deze tweede dag het beste resultaat voor Nederland van Harrie Smolders en Don VHP Z N.O.P. Als laatste starter voor Team NL kreeg de nummer één van de wereldranglijst in het zware parcours alleen een fout op de sloot: "Dat was heel jammer natuurlijk. Don sprong misschien wel beter dan gisteren. De moeilijkheidsgraad lag wel erg hoog voor de tweede dag. Dus het belooft een zwaar kampioenschap te worden. Voor een tweede dag was het al erg technisch. Don zit goed in z'n vel, dus ik kijk uit naar de volgende dagen."

Beetje een diesel
Op de vraag hoe de fout op het water ontstond antwoord Harrie: "Dat was een hele moeilijke afstand voor mij. Die zeven galopsprongen zijn bijna te rustig voor ons, we hebben iets meer snelheid nodig om over de breedte te komen van die sloot. De hindernissen ervoor en erachter lieten het niet toe om een galopsprong weg te laten. Dan valt Don een beetje stil, het is een beetje een diesel. Dat was voor ons ook de moeilijkste lijn."

Beste tien

Na de successen van de eerste dag blikt bondscoach Rob Ehrens licht teruggesteld terug op de tweede wedstrijddag in Tryon: "We zitten bij de beste tien, daar ben ik dan weer blij mee. Ik had het anders verwacht en meer gehoopt. Maar ja, dat is de realiteit en dat is de sport."

Teleurstelling
Frank Schutter en Chianti's Champion gingen donderdag als eerste combinatie voor Nederland aan start. Ze kregen drie balken en bleven wel binnen de krappe tijd. Frank reageert na afloop: "Ik ben teleurgesteld. We begonnen heel goed: een, twee, drie. Op het voorterrein was het gevoel goed. Bij de driesprong was ook wel het plan om iets voorwaarts in te komen. Dat deed ik ook wel. Toen kreeg hij achter net de kont niet hoog genoeg, en eigenlijk hetzelfde bij de steilsprong erna. Twee fouten die ik op deze manier zeker niet verwacht had. Misschien dat ik in die laatste lijn mijn concentratie er iets beter bij had moeten houden. Die vijf galopsprongen had ik zelf misschien niet goed genoeg verzorgd, waardoor we er nog een derde fout bij kregen. Ik wil mijn paard zeker niet de schuld geven. Hij is fit en fris en ik had een super goed gevoel toen ik de ring binnen reed. Ik snap eigenlijk niet waarom er zoveel strafpunten op het bord stonden. Het moet morgen maar beter."

Volgens plan gereden
Marc Houtzager kreeg vervolgens met Sterrehof's Calimero een springfout: "Hij sprong geweldig en liet zich heel fijn rijden. Als ik terugkijk had ik het niet anders gedaan en dezelfde afstand gereden, misschien iets minder been gegeven naar de bruine oxer. Ik heb volgens plan gereden. Hij liep iets teveel 'door de afstand heen' en daardoor kregen we een fout. Maar met het parcours van vandaag, met vier fouten kun je blij zijn. Dat is niet slecht. Met het parcourslopen dacht ik al, wat een supermooie proef. Oxers zijn breed, steilsprongen hoog. Het water springen ze moeilijk, dat had ik eigenlijk niet gedacht met lopen. Die afstand er naartoe is best een beetje open. De tijd staat kort. Daarin werden ook de meeste fouten gemaakt."

Dure fout
Jur Vrieling en VDL Glasgow vh Merelsnest NO.P. waren donderdag het streepresultaat met 13 strafpunten: "Ik had er twee af in de driesprong. De voorbereiding was goed, in de warming up sprong hij heel goed. Voor m'n gevoel kwam ik goed de driesprong in. Misschien een beetje kort door de bocht, maar je moest ook iets aan de tijd denken. En de fout in de uitsprong kan ik niet verklaren. Het liep niet. Ik kan met Glasgow bij wijze van spreken 100 keer een triple bar rijden en die krijg je er niet af. En het is me dit jaar al twee keer gebeurd in de ring. In Rotterdam en hier. Ik heb de triple luchtig en voorwaarts geprobeerd te springen, dat moest ook vanwege die vijf galopsprongen. Dan verwacht je niet dat je daar met de achterbenen achterop tikt. Toch een dure fout. Met een fout minder was het resultaat nog niet goed geweest, maar nu met 13 strafpunten is het wel teleurstellend".

Vervolg
De beste tien teams gaan door naar de tweede ronde van de tweede wedstrijd op vrijdag. Dit wordt aangevuld met de individuele ruiters die wel bij de beste 60 in het klassement staan. Nederland staat momenteel op de vijfde plaats en het klassement wordt aangevoerd door het team uit Zwitserland.

Klassement landenwedstrijd springen WK Tryon
1) Zwitserland, 11.64
2) Verenigde Staten, 12.59
3) Duitsland, 18.09
5) Nederland, 34,35

Kijk hier voor alle uitslagen.