Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VIDEO]Tryon 2018: Nederlandse springruiters vijfde op WK

 
Profiel   

knhs
Springen


Het Nederlandse springruiterteam is als vijfde geëindigd op het WK in Tryon. Als titelverdediger ging oranje goed van start vandaag in de afsluitende omloop met een foutloos parcours van Frank Schuttert, maar kreeg daarna teveel fouten.

Na de eerste goede rit van Schuttert kreeg Marc Houtzager één springfout. Jur Vrieling had een slechte rit met drie fouten en Harrie Smolders hoorde één balk vallen. Bondscoach Rob Ehrens is teleurgesteld, maar ook realistisch. “Natuurlijk hadden we gehoopt op meer, maar onze eerste doelstelling hebben we in ieder geval gehaald. Dat was voldoen aan de kwalificatie eis van de FEI voor deelname aan de Olympische Spelen in Tokyo 2020. Daarvoor moesten we een top zes plaats halen.”

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Gruwelijk zijn best
Een foutloze rit van Harrie Smolders en Don VHP Z N.O.P., de laatste ruiter voor Nederland, had het team nog een plaats laten stijgen. Helaas tikte ook Don een balk uit de lepels. Harrie: "Het was best een goede rit. Don deed gruwelijk zijn best. Toch een foutje. Dat is jammer natuurlijk in dit parcours, we wilden graag nog wat stijgen vandaag en we zijn op de vijfde plaats blijven steken. Onze eerste prioriteit was natuurlijk om ons te kwalificeren voor de Olympische Spelen in Tokyo, daarvoor was een plek in de top zes nodig en dat hebben we gehaald. Graag hadden we nog een bonus gehad, maar die zien we nu aan onze neus voorbij gaan."

Slecht gereden
Jur Vrieling was de derde in de ring voor Nederland en kreeg een slechte rit. In de driesprong ging het helemaal mis. “Het was gewoon niet goed gereden’, zegt Jur Vrieling na zijn rit. “Ik kan Glasgow niets verwijten over de fout in de eerste lijn. We hadden bewust gekozen om zeven galopsprongen te rijden, maar ik kwam te groot en had brutaler moeten rijden. In de driesprong gaf ik te veel been op de triplebar, en daarna leek het net alsof hij dacht dat het op één galopsprong moest. Enorm balen!”

Individuele finale
Voor Marc Houtzager en Sterrehof’s Calimero werden 4 strafpunten genoteerd. "Hij sprong geweldig, maar ik weet het wel, je moet nul rijden. Het parcours is minder moeilijk dan gisteren, maar er gebeurt nog genoeg. De tijd was wel makkelijker te halen en het is minder technisch." Marc Houtzager heeft zich met zijn prestatie net als Harrie Smolders geplaatst voor de individuele finale die zondag wordt verreden.

Goed afgesloten
Frank Schuttert was vooral heel opgelucht dat hij met Chianti's Champion af kon sluiten met een foutloze rit. "Gelukkig, hij sprong weer zoals we het van hem gewend zijn! Natuurlijk heb ik nu een beter gevoel. Ik was tot nu toe persoonlijk niet tevreden, want ik was voor meer gekomen. Gelukkig hebben we in deze ronde laten zien dat we het makkelijk kunnen." Schuttert komt niet meer in aanmerking voor de individuele finale, alleen de ruiters die donderdag in de top 60 van het klassement stonden hebben daar recht op.

Ontknoping
Er moest een barrage aan te pas komen om te bepalen wie goud en zilver won, iets wat nog niet eerder is gebeurd. Het goud ging naar de Verenigde Staten, zilver naar Zweden en brons naar Duitsland.

In het individuele klassement staat Harrie Smolders 14e en Marc Houtzager 16e. De beste 25 uit het klassement gaan zondag van start in de finale om de individuele medailles.

Bekijk hier de korte videosamenvatting van de NOS.

Uitslag Springen WEG Tryon Landenwedstrijd
GOUD USA - 20.59 na barrage 0/100.67
ZILVER Zweden - 20.59 na barrage 0/102.73
BRONS Duitsland - 22.09
5. Nederland - 32.35
Frank Schuttert - Chianti's Champion, (4.65/12.00/0.00)
Marc Houtzager - Sterrehof's Calimero, (1.57/4.00/4.00)
Jur Vrieling - VDL Glasgow van het Merelsnest N.O.P., (1.89/(13.00)/(13.00)
Harrie Smolders - Don VHP Z N.O.P., (0.89/4.00/4.00)

Individuele klassement
1. Simone Blum (GER) - DSP Alice, 2.47
2. Max Kühner (AUT) - Chardonnay, 2.97
3. Martin Fuchs (SUI) - Clooney, 4.68
14. Harrie Smolders - Don VHP Z N.O.P., 8.89
16. Marc Houtzager - Sterrehof's Calimero, 9.57
55. Jur Vrieling - VDL Glasgow van het Merelsnest N.O.P., 27.89
62. Frank Schuttert - Chianti's Champion, 16.65 (alleen eerste 60 na twee omlopen kwamen nog in aanmerking voor individuele klassement)

Kijk hier voor alle uitslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-18 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen