Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

 
Profiel   

Sintara schreef
Ik weet niet hoe het er echt was, maar het klinkt verschrikkelijk :( vooral dat strak aan een boom staan zonder water of eten..

Maar ik moet zeggen: Sommige mensen kunnen sensatieverhalen verzinnen waar je bijstaat... Niet alles wat fout gaat is mishandeling.


Je zou de foto's in de link kunnen bekijken. Ik had me een en ander wat anders voorgesteld na het lezen van de tekst.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 08:58 



 
Profiel   

Kinke schreef
Waar krijgen die handelaren hun dieren vandaan? Het paardenwereldje mag zelf wel eens wat vaker in de spiegel kijken. Hier vlakbij zit ook een handelaar, die heeft zijn weides nooit leeg, er zijn dus blijkbaar toch genoeg eigenaren die hun dieren verkopen aan hem/zijn collega's. Begin zelf maar eens met verantwoording nemen voor je dieren, ook al 'kun' je er niks meer mee, dan is het met het restant paardenmarkten ook snel genoeg afgelopen.

Precies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 09:18 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Volgens mij is dat een illusie, die zielige paardjes brengen toch wel wat op..of dat nu bij verkoop aan de particulier is of bij de slager, of bij het doorverhandelen.

Ben het er wel mee eens dat de uiterste onderkant van de markt staat op paardenmarkten, maar als je de markten afschaft blijven die paarden gewoon bestaat en zoals ik al zei gaat de handel ondergronds. Dus ik weet niet of dat de oplossing is.

Ondergrondse handel is dan alles wat geen paardenmarkt is?
Controles bij handelaren mag best voor mij.
Ik ben het met je eens dat je niet alle ellende kan voorkomen, maar zonder paardenmarkten zal het zeker niet erger worden. Het zou wel die paarden een ellendige dag besparen.
Maar ik denk wel dat als die markten zouden verdwijnen er ook een stuk van die trieste handel zou verdwijnen.
Niet dat alles voor de rest in de paardenwereld zo goed gaat, maar paardenmarkten zijn toch een uitschieter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 09:25 



 
Profiel   

Kinke schreef
Waar krijgen die handelaren hun dieren vandaan? Het paardenwereldje mag zelf wel eens wat vaker in de spiegel kijken. Hier vlakbij zit ook een handelaar, die heeft zijn weides nooit leeg, er zijn dus blijkbaar toch genoeg eigenaren die hun dieren verkopen aan hem/zijn collega's. Begin zelf maar eens met verantwoording nemen voor je dieren, ook al 'kun' je er niks meer mee, dan is het met het restant paardenmarkten ook snel genoeg afgelopen.


Mee eens, niet zomaar fokken met een kreupele merrie of voor leuke kleurtjes.
Of met de hengst van de boer verderop, verantwoordelijkheid nemen voor een dier wat niet meer geschikt is als rijpaard zodat het niet (deze) handel in gaat.

Ik weet niet of dat waar is Sclimpre, mijn ervaring met handelstal (middenklasse segment) is dat alles wat daar niet verkocht werd (omdat het vaak wat mankeerde) bij de laagste segment handelaren terecht kwam en van daaruit vaak ook op de markt. Bij dat soort handelaren kregen de paarden het vaak al niet bepaald beter..
Denk aan dagenlange opsluiting in de stal, weinig verzorging etc. want hoe minder een paard "waard" is, hoe minder er in gestoken word qua geld want dat gaat ten koste van de eventuele winst die nog gemaakt zou kunnen worden.

Voor die paarden is een markt misschien juist een uitkomst om een liefdevol tehuis te vinden waar ze wel de verzorging krijgen die ze nodig hebben.
Al vind ik zelf de stressvolle omstandigheden ook niet fijn voor ze..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 12:22 



 
Profiel   

Weet dat er vooral particulier rond gefokt word en bijna niet door handelaren

Geloof me die zitten niet op veulens te
wachten of drachtige merries die verkopen namelijk zeer slecht

Maar die veulens die ze meenemen krijgen ze vaak voor niks of voor een appel en een ei omdat particulieren er niks mee kunnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 13:00 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Donkydonkje schreef
En dan nog steeds zijn er veel mensen die voor de lol naar de paardenmarkt gaan of "Zielige paardjes" kopen op de paardenmarkt. Lekker afschaffen die onzin! Kan me dan ook erg kwaad maken dat er hier op bokt nog steeds mensen zijn die het leuk vinden om naar de paardenmarkt te gaan en er zelfs topics over zijn om gezellig samen erheen te gaan. Als er nu nog mensen zijn die zeggen dat de paardenmarkt niet zo slecht is als wordt neergezet in de media...…. 8)7


Wat denken jullie dan dat er met de paarden en pony's gebeurd die nu op de markt aangeboden worden? Juist fijn als er mensen de "zielige" paardjes nog een 2e kans kunnen/ willen geven.

Anders gaat het allemaal ondergronds van handelaar naar handelaar en er is helemaal geen (toe)zicht over hoe die paarden gehouden, behandeld en verzorgd worden.


Die worden niet meer gefokt omdat ze ze niet meer kwijt kunnen. Simpel zat! Als je daar paardjes blijft kopen, blijven ze fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 14:47 



 

Kinke schreef
Waar krijgen die handelaren hun dieren vandaan? Het paardenwereldje mag zelf wel eens wat vaker in de spiegel kijken. Hier vlakbij zit ook een handelaar, die heeft zijn weides nooit leeg, er zijn dus blijkbaar toch genoeg eigenaren die hun dieren verkopen aan hem/zijn collega's. Begin zelf maar eens met verantwoording nemen voor je dieren, ook al 'kun' je er niks meer mee, dan is het met het restant paardenmarkten ook snel genoeg afgelopen.


Nou dit idd. En als ook bokkers nou eens kappen met fokken voor de leuk, zouden markten niet zo vol staan.
OF idd, als je paard kapot of op is, neem potverdikke zelf verantwoordelijkheid ipv je paard nog als weidemaatje of gezelschapspaard weg te doen. Want dat soort paarden belanden ook redelijk rap op dit soort markten.

De markten blijven bestaan, zolang wie hier met zn allen niet na blijven denken over verkopen en fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 14:56 



 
Profiel   

Helemaal mee eens Kinke en Joolien. Als er niet meer opgereden kan worden dan moet het paard maar weg naar iemand die hem als weidemaatje gebruikt of erger! Maar het paard zelf als weidepaard neerzetten vinden ze niet handig want er moet een nieuw rijpaard komen en het afgeschreven paard houdt die plek bezet dus laten we er een ander mee "opzadelen". Maargoed beetje offtopic nu denk ik :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 15:02 



 

Ik snap uberhaupt niet dat er nog mensen zijn die zo een dierkwelling bezoeken. Veemarkten zijn voor mij een absoluut taboe, ik verbaas me dan ook altijd hoeveel paardenliefhebbers altijd zo enthousiast zijn om een paardenmarkt te bezoeken. Waarom zou je het in vredesnaam in stand houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 15:06 



 

Donkydonkje schreef
Helemaal mee eens Kinke en Joolien. Als er niet meer opgereden kan worden dan moet het paard maar weg naar iemand die hem als weidemaatje gebruikt of erger! Maar het paard zelf als weidepaard neerzetten vinden ze niet handig want er moet een nieuw rijpaard komen en het afgeschreven paard houdt die plek bezet dus laten we er een ander mee "opzadelen". Maargoed beetje offtopic nu denk ik :+

Of mee afzadelen juist, want je hebt er zo weinig aan... :')

Er zou meer toezicht mogen komen op het lukraak fokken vind ik. Vooral met shetlanders, tinkers en haflingers, daar zie je gewoon hele kluiten van terug op markten. En dan zijn het vaak de 'oude baasjes' die een groep merries heeft en daar ieder jaar zn eigen hengst tussen knikkert. En dan maar kijken of er wat leuks uit komt. En zo niet, dan gaat de hele bubs naar de markt. Dat gebeurt vaker dan we denken volgens mij...

Overigens ben ik niet tegen veemarkten, ik ben er vaak genoeg geweest om te ziek dat het ook anders kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 15:08 



 
Profiel   

Nu ja, op zich snap ik de discussie wel. Maar dat er pony's aan strakke strotouwen stonden en hun staartwortels over de rug geplooid werden om hen de vrachtwagen op te krijgen is natuurlijk enkel en alleen de schuld van de eigenaar en diens helpers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 18:22 



 
Profiel   

Staartwortels op de rug

Geloof me dit doen bijna alle "officiele' fokkers ook met hun kroost, dat gebeurd niet alleen op markten of door Handelaars

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 18:31 



 
Profiel   

Het is erg jammer dat 1 handelaar het verpest voor de rest. Ik was er en alles stond er netjes en goed bij behalve deze pony’s. Aan strohalsters en zo kort aan een boom kon gewoon niet. Snap dan ook niet dat de politie niet eerder ingegrepen heeft.

De rest kon me niks over zeggen, stonden in het stro, fatsoenlijk vast en veel Shetlanders stonden los tussen hekken.

Ze hadden alleen wel eerder mogen ingrijpen om ze in te laden. Het was max 14.00 uur maar om 16.30 stondt er nog wat. Dat vindt ik ook niet kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 18:47 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Staartwortels op de rug

Geloof me dit doen bijna alle "officiele' fokkers ook met hun kroost, dat gebeurd niet alleen op markten of door Handelaars


Tja, er zullen ook wel paarden op deze aardbol rondlopen die dagelijks striemen op hun lijf hebben staan van de zweep. Dat wil gelukkig niet zeggen dat we het maar moeten aanvaarden, normaal moeten vinden, moeten wegkijken of zeggen dat het tut tut tut, toch allemaal wel meevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 18:53 



 
Profiel   

Dat zeg ik ook niet maar sommige roepen van alles maar hebben totaal niet in de gaten dat dit op iedere hoek gebeurd.

Overigens staartwortel pakken boven in doet geen pijn je hebt zo wel meer te zeggen beter als aan het hoofd/ nek trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 19:30 



 

StalNollie schreef
Overigens staartwortel pakken boven in doet geen pijn je hebt zo wel meer te zeggen beter als aan het hoofd/ nek trekken


Hoe weet je zo zeker dat het geen pijn doet? Omdat ie geen 'au' zegt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 19:46 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Elisa klopt maarja iets met kop in het zand steken want wat je niet weet!! (Wat niet weet,wat niet deert)

En de meeste die hier heel hard en Groot roepen hebben nog nooit 1 voet op een markt gezet.



Dat hoef ik ook niet om er een mening over te mogen hebben.
Een beetje gezond verstand en respect voor het dier is vaak al genoeg.

Natuurlijk zijn er ook handelaren en kopers die het over het algemeen goed bedoelen en doen, maar de meerwaarde van zo een markt weegt voor mij persoonlijk niet tegen de noodzaak daarvan op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 19:55 



 
Profiel   

safina schreef
StalNollie schreef
Overigens staartwortel pakken boven in doet geen pijn je hebt zo wel meer te zeggen beter als aan het hoofd/ nek trekken


Hoe weet je zo zeker dat het geen pijn doet? Omdat ie geen 'au' zegt?


Lichaamstaal!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 20:45 



 
Profiel   

damian23 schreef
Ik ben een azijnplasser want ik kan niet begrijpen dat er bokkers als uitje naar een paardenmarkt gaan. En als je er dan wat van zegt, dat dit niet meer van deze tijd is dan ben je inderdaad een azijnplasser, want het valt allemaal wel mee. Ik ben er zelf nooit geweest, maar de filmpjes spreken boekdelen. Sommige paarden zijn zo ontzettend angstig en er is zoveel stress bij die dieren. Paarden op een hoopje die elkaar trappen en niet weg kunnen vluchten. Keiharde herrie.
Afschaffen dus!

https://www.youtube.com/watch?v=mC_bYjUC_4c


Laat ik vooropstellen dat ik je geen azijnpisser vind. Want ik houd ook helemaal niet van dierenleed. En jij mag tegen de markt zijn.

Maar, misschien moet je dat eens doen, met je eigen ogen bekijken. Ik vind sommige filmpjes een vertekenend beeld geven. Wist je dat er ook activisten zijn die enorm treiteren en uitlokken?

Ik ben al meerdere keren naar bijv. de Zuidlaardermarkt geweest en ja, er zijn edities geweest dat het bar en boos was en zo hier en daar gaat het nog wel eens fout maar er is de laatste jaren ECHT iets aan paardenwelzijn gedaan. De zielige paardjes vallen echt mee. Er is volop hooi en water, de paarden staan buiten het feestgedruis, velen hebben dekens om als het slecht weer is. Tja en er staat wel eens een oude merrie, dat doet mij ook pijn maar ja, zien we die ook niet voorbijkomen op Facebook of Marktplaats?
En transporten naar het buitenland is niet iets wat bij de markt hoort. Dat vind ik pas misdadig!! Dat het blijkbaar goedkoper is om dieren naar het buitenland te vervoeren, daar te laten slachten en dan ingevroren weer naar Nederland te sturen. Onbegrijpelijk!

Ik geloof ook dat dit bericht over de Rodermarkt wat overtrokken is, maar misstanden gebeuren overal. Nu zie je het en wat er achter de deuren van al die handelaren gebeurt, dat zie je niet. Ik keur het gedrag van deze handelaar absoluut niet goed!! Maar dat gebeurt dagelijks bij dit soort handelaren, vreselijk.. maar wel de waarheid. Shetjes zijn helemaal niks waard in die mensen hun ogen.
Stap een manege binnen, dikke kans dat het daar ook niet altijd zo top geregeld is.

Ik vind dat als je dan al een markt organiseert, houd het buiten het feestgedruis en zorg voor voldoende hooi en water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 20:53 



 
Profiel   

RaafSmits schreef
StalNollie schreef
Elisa klopt maarja iets met kop in het zand steken want wat je niet weet!! (Wat niet weet,wat niet deert)

En de meeste die hier heel hard en Groot roepen hebben nog nooit 1 voet op een markt gezet.



Dat hoef ik ook niet om er een mening over te mogen hebben.
Een beetje gezond verstand en respect voor het dier is vaak al genoeg.

Natuurlijk zijn er ook handelaren en kopers die het over het algemeen goed bedoelen en doen, maar de meerwaarde van zo een markt weegt voor mij persoonlijk niet tegen de noodzaak daarvan op.


Begrijp ik het goed dat (in jouw ogen) mensen die niet tegen markten zijn een gebrek hebben aan gezond verstand en geen respect hebben voor het dier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 22:17 



 
Profiel   

Bijzonder dat hier door sommige de conclusie word getrokken dat er enkel zielige stumperige opknappers op de mark staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-18 22:53 



 
Profiel   

@ Rocamor.

De paarden en pony's hebben zo een markt helemaal niet nodig.
Het is puur handel en menselijk vermaak.
Het menselijk vermaak is gemakkelijk elders te vinden, en die handel???
Tegenwoordig reist men tot ver over de grens om ergens een paard of pony op te pikken voor de verkoop.
Die kilometers naar een Nederlandse markt zijn dan een schijntje.

Ik kom niet op paardenmarkten maar lees daar in tegen wél de topics hier over.
De termen als: Kijken naar een opknappertje of onder de 100 euro kom je ze niet tegen, of juist de vraagprijs is véél te hoog vliegen je dan om de oren.
En zo nu en dan staat er een reactie van: Het was een nétte markt, maar dat is dus zo nu en dan.
En dat zijn dan de paardenmensen die dat zeggen.......experts? want de gewone man gaat niet om 03 uur zijn bed uit om om 05 uur met een halstertouwtje en een bak koffie over de markt te lopen.

Wat is er mis met heerlijk achter je pctje foto's kijken en filmpjes zoeken van paarden en pony's die in de verkoop staan?
Paardjes staan ondertussen gewoon lekker op hun vertrouwde plekje, eventueel met vriendjes en hun natje en droogje.
Zijn veel beter te beoordelen, lekker ontspannen en vertrouwd.
Wanneer dat opeens een "probleem "wordt voor aspirant kopers, wat zegt dat dan van de mens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 07:08 



 

Happinez schreef
Bijzonder dat hier door sommige de conclusie word getrokken dat er enkel zielige stumperige opknappers op de mark staan.


Nou, precies. Ken diverse mensen die er prima pony’s vandaan hebben, gezond, met een goed papier en prima presterend. Maar iets anders dan jong spul zou ik er niet snel kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 07:38 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Donkydonkje schreef
En dan nog steeds zijn er veel mensen die voor de lol naar de paardenmarkt gaan of "Zielige paardjes" kopen op de paardenmarkt. Lekker afschaffen die onzin! Kan me dan ook erg kwaad maken dat er hier op bokt nog steeds mensen zijn die het leuk vinden om naar de paardenmarkt te gaan en er zelfs topics over zijn om gezellig samen erheen te gaan. Als er nu nog mensen zijn die zeggen dat de paardenmarkt niet zo slecht is als wordt neergezet in de media...…. 8)7


Wat denken jullie dan dat er met de paarden en pony's gebeurd die nu op de markt aangeboden worden? Juist fijn als er mensen de "zielige" paardjes nog een 2e kans kunnen/ willen geven.

Anders gaat het allemaal ondergronds van handelaar naar handelaar en er is helemaal geen (toe)zicht over hoe die paarden gehouden, behandeld en verzorgd worden.


Dat is een gekke redenering.

Iets dat je onwenselijk vindt/ afkeurt toch maar doen omdat een dier misschien een tweede kans krijgt?
Dat is hetzelfde als toch een broodfokhondje kopen zodat ie een kans krijgt, toch maar een shirt kopen dat door kinderarbeid is vervaardigd zodat dat kind het niet voor niets heeft gemaakt, toch maar die kiloknaller eten zodat het dier niet voor niets in een hel heeft geleefd....

Iets dat je niet wenselijk vindt moet je boycotten. Het enige echt goede signaal dat je kunt geven is er gewoon niet naartoe gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 07:55 



 
Profiel   

Lees het hele topic en oordeel dan...hetzelfde geld voor Raafsmits.

Duidelijk dat jullie echt geen idee hebben hoe de handel er in de paardenwereld uit ziet..en dan bedoel ik niet de markt.

Een beetje ervaren paardenmens weet ook hoe er met veulens omgegaan word en hoe je er net wat meer over te zeggen hebt als je gebruik maakt vd staartwortel op de rug, en dat dat veiliger en beter voor het dier is dan om aan het hoofd te staan trekken.

Ik vind het jammer dat er zoveel geroepen word door mensen die niet "weten" hoe het allemaal in elkaar zit, maar wel direct een oordeel hebben klaar staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 08:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen