Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

 
Profiel   

Elisa2 schreef
Lees het hele topic en oordeel dan...hetzelfde geld voor Raafsmits.

Duidelijk dat jullie echt geen idee hebben hoe de handel er in de paardenwereld uit ziet..en dan bedoel ik niet de markt.

Een beetje ervaren paardenmens weet ook hoe er met veulens omgegaan word en hoe je er net wat meer over te zeggen hebt als je gebruik maakt vd staartwortel op de rug, en dat dat veiliger en beter voor het dier is dan om aan het hoofd te staan trekken.

Ik vind het jammer dat er zoveel geroepen word door mensen die niet "weten" hoe het allemaal in elkaar zit, maar wel direct een oordeel hebben klaar staan.


Dat is een aanname.

Waarom zou je er vanuit gaan dat men "niet weet hoe het allemaal in elkaar zit?".
Is het niet JUIST "omdat men weet hoe het in elkaar zit" dat men zich ertegen verzet.
Ik kom van het platteland, de veemarkt vond mijn hele leven zelfs bij mij in de straat plaats. Ik heb veel meer gezien dan me lief is. Juist door het weten, WEET ik wat me tegenstaat.

En wat jonge dieren betreft. Ook daar biedt voortschrijdend inzicht uitkomst.
Als wij vroeger de veulens ontwormden en halsterden ging dat er vrij ruig aan toe. Nieuwe inzichten maken dat je het veel beter voorbereid waardoor het uiteindelijk geen strijd hoeft te zijn.

Enfin... ik denk dat het handig is te weten "hoe iets werkt" alvorens je ertegen te verzetten soms, maar sommige zaken zijn heel klip en klaar niet wenselijk. Daar hoef je geen ervaringsdeskundige voor te zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 09:37 



 
Profiel   

RaafSmits schreef
@ Rocamor.

De paarden en pony's hebben zo een markt helemaal niet nodig.
Het is puur handel en menselijk vermaak.
Het menselijk vermaak is gemakkelijk elders te vinden, en die handel???
Tegenwoordig reist men tot ver over de grens om ergens een paard of pony op te pikken voor de verkoop.
Die kilometers naar een Nederlandse markt zijn dan een schijntje.

Ik kom niet op paardenmarkten maar lees daar in tegen wél de topics hier over.
De termen als: Kijken naar een opknappertje of onder de 100 euro kom je ze niet tegen, of juist de vraagprijs is véél te hoog vliegen je dan om de oren.
En zo nu en dan staat er een reactie van: Het was een nétte markt, maar dat is dus zo nu en dan.
En dat zijn dan de paardenmensen die dat zeggen.......experts? want de gewone man gaat niet om 03 uur zijn bed uit om om 05 uur met een halstertouwtje en een bak koffie over de markt te lopen.

Wat is er mis met heerlijk achter je pctje foto's kijken en filmpjes zoeken van paarden en pony's die in de verkoop staan?
Paardjes staan ondertussen gewoon lekker op hun vertrouwde plekje, eventueel met vriendjes en hun natje en droogje.
Zijn veel beter te beoordelen, lekker ontspannen en vertrouwd.
Wanneer dat opeens een "probleem "wordt voor aspirant kopers, wat zegt dat dan van de mens?


Dus ik begrijp het goed dat jij vindt dat mensen die niet-tegen-markten zijn geen gezond verstand hebben en tevens geen respect voor het dier hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 09:45 



 
Profiel   

RaafSmits schreef
@ Rocamor.

De paarden en pony's hebben zo een markt helemaal niet nodig.
Het is puur handel en menselijk vermaak.
Het menselijk vermaak is gemakkelijk elders te vinden, en die handel???
Tegenwoordig reist men tot ver over de grens om ergens een paard of pony op te pikken voor de verkoop.
Die kilometers naar een Nederlandse markt zijn dan een schijntje.

Ik kom niet op paardenmarkten maar lees daar in tegen wél de topics hier over.
De termen als: Kijken naar een opknappertje of onder de 100 euro kom je ze niet tegen, of juist de vraagprijs is véél te hoog vliegen je dan om de oren.
En zo nu en dan staat er een reactie van: Het was een nétte markt, maar dat is dus zo nu en dan.
En dat zijn dan de paardenmensen die dat zeggen.......experts? want de gewone man gaat niet om 03 uur zijn bed uit om om 05 uur met een halstertouwtje en een bak koffie over de markt te lopen.

Wat is er mis met heerlijk achter je pctje foto's kijken en filmpjes zoeken van paarden en pony's die in de verkoop staan?
Paardjes staan ondertussen gewoon lekker op hun vertrouwde plekje, eventueel met vriendjes en hun natje en droogje.

Zijn veel beter te beoordelen, lekker ontspannen en vertrouwd.
Wanneer dat opeens een "probleem "wordt voor aspirant kopers, wat zegt dat dan van de mens?

en laten mijn opknappers nou net via internet komen, helaas hadden die niet de versie van verzorging die jij hierboven schetst. Was dat maar waar.
De dieren die ik van de markt heb waren wel in nette conditie. nou zeg ik echt niet dat ze dat allemaal daar zijn maar op internet kan het net zo rot zijn en niet zo rooskleurig als jij hierboven schetst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 11:57 



 
Profiel   

judithM schreef
Laten we ook eens wat verstandiger fokken met op voorhand al 'kansloze'
shetlanders..... scheelt een hoop leed.

Precies dit, maar dat geld wat mij betreft voor alle kansloze paarden.
Er is een overschot en dat mag wel drastisch minderen. En ja, wat mij betreft mogen paarden markten verboden worden. Puppy markten zou men ook niet appricieren dus waarom paardjes wel!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 12:03 



 

Als markten verboden worden, gaan er veel meer paarden en ponies direct naar de slager. Krijg je daar weer trammelant over :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 12:04 



 
Profiel   

Popstra schreef
judithM schreef
Laten we ook eens wat verstandiger fokken met op voorhand al 'kansloze'
shetlanders..... scheelt een hoop leed.

Precies dit, maar dat geld wat mij betreft voor alle kansloze paarden.
Er is een overschot en dat mag wel drastisch minderen. En ja, wat mij betreft mogen paarden markten verboden worden. Puppy markten zou men ook niet appricieren dus waarom paardjes wel!?

Volgens mij kan je een hond en paard niet echt vergelijken... of hou jij je paarden ook in huis ?


@joolien, goed punt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 12:21 



 
Profiel   

StalNollie schreef
safina schreef

Hoe weet je zo zeker dat het geen pijn doet? Omdat ie geen 'au' zegt?


Lichaamstaal!!!


De pony wiens staartwortel omgeplooid wordt, staat op twee benen. Lijkt me inderdaad zeer duidelijke lichaamstaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 12:35 



 
Profiel   

Gek hé, maar met de paardenslager heb ik dan weer minder moeite ;-)
Zolang het transport fatsoenlijk gaat en de wachttijd voor het schot beperkt blijft.

Wat mij hekelt is het gezeul met dieren, de stressvolle omgeving, het feit dat iedereen vrij staat om het dier te pas en te onpas in de mond te kijken, te porren en poken, aan benen en staarten te trekken, het aangebonden staan naast dieren die elkaar totaal niet liggen zodat er links en rechts klappen kunnen vallen........en de verkopende partijen staan ergens gezellig met elkaar te keuvelen blijkbaar want regelmatig lees je dat geinteresseerden de verkoper niet heeft kunnen vinden.
Hoe zorgvuldig ben je dan met je dier?

Ik en hopelijk vele andere bepalen zélf wie er aan mijn dieren komt en wie niet.
Zelfs een dierenarts is daarbij niet heilig.
Als deze man of vrouw onverschillig en in mijn ogen niet prettig met mijn dier omgaat zoek ik een andere dierenarts.
Desnoods in een andere stad of dorp.

Hoe vaak lees je niet op bokt dat eigenaren woest!!! zijn om passanten die zich te pas en te onpas met hun dieren in een weiland bemoeien??
De verbodbordjes en camera's vliegen je bij wijzen van spreken om de oren.......want oh oh.....hoe durven die lui.

Maar op een markt is zo een zelfde paard opeens "handel "
Heeft de eigenaar/ verkopende partij zich blijkbaar al neergelegd bij het feit dat het dier verkocht gaat worden en is het opeens niet meer zo interessant hoe het met het welzijn van het dier staat.
Het beest gaat toch niet meer mee naar huis, dus is men "klaar "met zorgen.
Tenslotte duurt het ongemak toch maar enkele uren als men geluk heeft, en maakt men zich meer zorgen over het vroege uur dat men het bed uit moet.

Veel lezers struikelen over mijn opmerking"gezond verstand "
En toch ga ik die niet aanpassen of toelichten.
Dit is mijn mening!! en ik blijf daar bij.
Verder vind ik dat Popstra een goed punt heeft, ook dat ging door mijn gedachten heen.
De vogeltjesmarkt in Antwerpen is gelukkig ook niet meer wat het geweest is, terwijl er nog steeds mensen zijn die op dergelijke plaatsen dieren kopen.
Óf omdat het "goedkoop "is óf omdat men een zielig diertje wil redden.
Maar wat voor een ellende houden ze op die manier in stand, of wat voor een ellende nemen ze mee naar huis.??

Het blijft gek dat voor kleding, auto's en huisraad het hele internet wordt afgeplozen voor men tot een aankoop besluit, terwijl een dier op deze manier van eigenaar verwisseld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 12:38 



 
Profiel   

@ Happinezz; Wat is het verschil met dieren in of buitenshuis houden?
Hebben ze daardoor minder gevoel of waarden?
Ervaren die minder stress/ pijn en ongemak?

Sommige mensen zeggen over cavia's, konijnen , ratten of vissen " het is máár een........ "
So what??
Zeg dat eens tegen de mensen die deze diertjes met veel toewijding en aandacht verzorgen en liefhebben.
Een cavia kost in de handel misschien een bedrag vanaf 15 euro ( weet dit echt niet )
Een pony komt gauw op 1500 euro.
Maar die waarden is totaal niet interessant.
Voor de een moet je misschien!! langer sparen als voor de ander.
Ik waak als een pittbull over mijn totaal waardeloze katten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 12:47 



 

RaafSmits schreef
Wat mij hekelt is het gezeul met dieren, de stressvolle omgeving, het feit dat iedereen vrij staat om het dier te pas en te onpas in de mond te kijken, te porren en poken, aan benen en staarten te trekken, het aangebonden staan naast dieren die elkaar totaal niet liggen zodat er links en rechts klappen kunnen vallen........en de verkopende partijen staan ergens gezellig met elkaar te keuvelen blijkbaar want regelmatig lees je dat geinteresseerden de verkoper niet heeft kunnen vinden.
Hoe zorgvuldig ben je dan met je dier?
.


Ben je wel eens op een paardenmarkt geweest? Want zoals je het nu opschrijft lijkt het net of een paard daar wordt aangeknoopt en men de hele dag in hem gaat zitten porren, poken, aan benen en staarten gaat trekken en weet ik nog wat meer. Heb je wel eens goed gekeken dan?

En ben je wel eens op wedstrijd geweest? Ik denk dat als ik het die van mij zou kunnen vragen, dat ze liever een dagje op een paardenmarkt staan dan dat ze een dag op wedstrijd gaan.

Ik ben geen fan van sommige dingen die ik op paardenmarkten heb gezien. Net als dat ik geen fan ben van dingen die ik mensen soms op wedstrijd zie doen met hun paarden. Of wat er soms in maneges gebeurt. Betekent voor mij niet dat je het allemaal moet gaan verbieden. Als mensen zich misdragen naar dieren, moet je dát aanpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 15:29 



 
Profiel   

safina schreef
RaafSmits schreef
Wat mij hekelt is het gezeul met dieren, de stressvolle omgeving, het feit dat iedereen vrij staat om het dier te pas en te onpas in de mond te kijken, te porren en poken, aan benen en staarten te trekken, het aangebonden staan naast dieren die elkaar totaal niet liggen zodat er links en rechts klappen kunnen vallen........en de verkopende partijen staan ergens gezellig met elkaar te keuvelen blijkbaar want regelmatig lees je dat geinteresseerden de verkoper niet heeft kunnen vinden.
Hoe zorgvuldig ben je dan met je dier?
.


Ben je wel eens op een paardenmarkt geweest? Want zoals je het nu opschrijft lijkt het net of een paard daar wordt aangeknoopt en men de hele dag in hem gaat zitten porren, poken, aan benen en staarten gaat trekken en weet ik nog wat meer. Heb je wel eens goed gekeken dan?

En ben je wel eens op wedstrijd geweest? Ik denk dat als ik het die van mij zou kunnen vragen, dat ze liever een dagje op een paardenmarkt staan dan dat ze een dag op wedstrijd gaan.

Ik ben geen fan van sommige dingen die ik op paardenmarkten heb gezien. Net als dat ik geen fan ben van dingen die ik mensen soms op wedstrijd zie doen met hun paarden. Of wat er soms in maneges gebeurt. Betekent voor mij niet dat je het allemaal moet gaan verbieden. Als mensen zich misdragen naar dieren, moet je dát aanpakken.



De dingen die op maneges en wedstrijden met dieren gebeuren zijn ook niet allemaal even netjes.
Daarin heb je helemaal gelijk, en dat stoort me net zo goed.
En wat mij betreft zou daar ook veel meer aandacht mogen zijn voor het dierenwelzijn.
Zeker op maneges.
Maar ook de wedstrijden zijn niet heilig, maar je kan nu eenmaal niet alles in één keer afschaffen of verbieden.
Persoonlijk zou ik er niet rouwig om zijn als alle shows en wedstrijden met dieren zou worden afgeschaft.
De dieren worden daar in elk geval niet beter van.........de eigenaren daar in tegen...........


Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 29-09-18 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 15:42 



 

Je kunt alles wel afschaffen. Maar dan verdwijnt het hele paardengebeuren achter de schermen. En het wangedrag stopt daar niet mee. Het wordt hooguit aan het zicht onttrokken. Hoe wenselijk is dat?

Van mij mag het allemaal blijven bestaan. Maar ik ben wel voor hele actieve handhaving. Handelaren of eigenaren die zich misdragen richting hun dieren mogen van mij keihard aangepakt worden. Of het nou op een markt is of op een wedstrijd.

En weet je...een aanzienlijk deel van de paardenmarkt is het onderste segment. Paarden die richting de slachthuizen gaan. Die beestjes wisselen nou eenmaal niet van eigenaar via advertenties met foto s en video's op Facebook, bokt of sportpaarden.nl. En misschien is het maar goed ook dat het op die markten gebeurt. Die handel richting slachthuizen zal altijd blijven bestaan en nu heb je er nog enig zicht op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 16:18 



 
Profiel   

Als de weerstand tegen paardenmarkten groter wordt kan er ook eens worden nagedacht over een andere opzet daar van.
Denk daarbij in de richting van een veiling waarbij de dieren rustig achter de schermen staan en voorgebracht worden door een kundig persoon.
Een dierenartskeuring vooraf kan dan enig inzicht geven in de gezondheid en conditie van het dier.
Een catalogus of eerdere bekendmaking kan aangeven welk dier wanneer en waar wordt voorgebracht.
Men kan dan thuis beslissen of het de moeite waard is om naar een een veiling te gaan.
Het is misschien duurder,qua administratie, stalling en personeel, maar wat maakt dat in godsnaam uit op de kosten van een paard of pony?
Erg zielig als je het daarop laat aankomen.

De voordelen wegen niet op tegen dat financiële nadeel lijkt mij.
Paard gezond óf je weet in elk geval waar je aan toe bent.
De stress geminimaliseerd en de bezoekers en het evenement tevreden want je hebt de mens nog steeds iets te bieden.
Mogelijk nog wel meer als bij de vreselijk verouderde paardenmarkten.
Het zou jou paard of pony maar zijn die binnen wordt gebracht als outsider, terwijl hij verkocht wordt als het paradepaardje van de dag. ( of andersom natuurlijk, je hebt een waanzinnige klapper voor 250 euro ;-)
Tegen zo een opzet zou ik véél minder moeite hebben.
Ja, waarschijnlijk gaan er dan nog steeds dieren naar de slacht, maar in elk geval is daar dan meer toezicht op.
En ja, er zullen dan nog steeds kneusjes worden voorgebracht maar dan wel met meer respect dan op een vogelvrije markt waar iedereen zijn gang lijkt te kunnen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 16:52 



 

Misschien moet je eerst eens op een markt gaan kijken, Raaf. Want ik heb niet de indruk dat je een reëel beeld hebt van hoe het er aan toe gaat op zo'n markt. Overigens kan je dat gerust doen hoor. Paardenmarkten bestaan niet bij de gratie van mensen die komen kijken en er verder niets kopen (of het nou een paard is, een bal gehakt of een zuidlaarder bol).

Daarnaast zie ik weinig brood in zo'n veilingsysteem als jij voorstelt. De impulsaankopen waar jij steeds zo bang voor bent, voorkom je er niet mee. Integendeel. Net als een ruwe manier van omgaan met de dieren. En het segment dat naar de slachthuizen gaat, kan je het gedoe van het voorbrengen net zo goed besparen, denk ik.

Als mensen verkeerd met hun dieren omgaan, moet je die mensen aanpakken. Het systeem veranderen helpt niet. Daar veranderen mensen niet mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 17:07 



 
Profiel   

safina schreef
Je kunt alles wel afschaffen. Maar dan verdwijnt het hele paardengebeuren achter de schermen. En het wangedrag stopt daar niet mee. Het wordt hooguit aan het zicht onttrokken. Hoe wenselijk is dat?

Van mij mag het allemaal blijven bestaan. Maar ik ben wel voor hele actieve handhaving. Handelaren of eigenaren die zich misdragen richting hun dieren mogen van mij keihard aangepakt worden. Of het nou op een markt is of op een wedstrijd.

En weet je...een aanzienlijk deel van de paardenmarkt is het onderste segment. Paarden die richting de slachthuizen gaan. Die beestjes wisselen nou eenmaal niet van eigenaar via advertenties met foto s en video's op Facebook, bokt of sportpaarden.nl. En misschien is het maar goed ook dat het op die markten gebeurt. Die handel richting slachthuizen zal altijd blijven bestaan en nu heb je er nog enig zicht op.

Dit dus.... met het verbieden van de paardenmarkt los je geen enkel probleem op, dit segment van de handel zal nóg meer naar plekken gaan waar geen enkele controle is. En wat je niet ziet, dat komt niet op social media. En dan wordt er ook niet over gepraat.
Maar het ondereind blijft bestaan..... dan maar liever naar de markt.
Een veiling is in dit segment niet aan de orde. Allereerst gaat het vaak om contante handel (dus liever geen registratie) en de prijzen zijn veel te laag om een veiling voor op te zetten.
Wat wel kan bijdragen aan een oplossing is I&R. Maar daar kleven ook wel weer veel nadelen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 17:18 



 
Profiel   

Oh maar ik ben niet bang voor een impulsaankoop hoor, snap ook niet zo goed waar je dat uit op maakt :o
En het gaat me ook niet om de mensen die de paardenmarkt bezoeken die niks willen kopen.
Het gaat me juist om de paardenmensen die kopen......en meer dan alles om de opzet van de paardenmarkt vandaag de dag.
En als ik héél diep in mijn geheugen graaf is er ooit echt wel een keer geweest dat ik een paardenmarkt heb bezocht.......en die eerste keer heb ik toen al ver weg gestopt ;)

Maar we gaan voorlopig nog niet uit deze discussie komen denk ik.
Maar dat is niet erg.
Er is destijds ook een jaren lange discussie geweest over het kooivrij krijgen van dierentuinen, over het wilde dieren vrij krijgen van circussen en over de veranderingen in de pelsdierenfokkerijen.
Die zijn er allemaal gekomen.
Zelfs Ankie van Grunsven en Sjef zijn al in het "beklaagde bankje "geweest voor het in de krul trekken van het paard, dus ik blijf goede moed houden dat ook deze traditie een keer de boeken in gaat als "dat was toen........tegenwoordig weten we en doen we het wel beter".

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 17:27 



 

Kendra schreef
Dit dus.... met het verbieden van de paardenmarkt los je geen enkel probleem op, dit segment van de handel zal nóg meer naar plekken gaan waar geen enkele controle is. En wat je niet ziet, dat komt niet op social media. En dan wordt er ook niet over gepraat.
Maar het ondereind blijft bestaan..... dan maar liever naar de markt.
Een veiling is in dit segment niet aan de orde. Allereerst gaat het vaak om contante handel (dus liever geen registratie) en de prijzen zijn veel te laag om een veiling voor op te zetten.
Wat wel kan bijdragen aan een oplossing is I&R. Maar daar kleven ook wel weer veel nadelen aan.


Precies. Veilen gaat niks verbeteren. Vandaar ook mn vraag aan Raaf of ze wel eens een paardenmarkt heeft bezocht. Dan snap je dat daar de oplossing niet ligt.

Waar mijns inziens wel een oplossing ligt is het stoppen van fokkerij van rotzooi. Die debielen die wat shets bij elkaar in de wei gooien die ieder jaar met elkaar weer een lading misvormde inteeltnakomelingen produceren waar geen hond op zit te wachten. En het zorgen dat mensen met afgekeurde paarden ze netjes richting het hiernamaals (slager, euthanasie) begeleiden, in plaats van ze laf te dumpen in de handel. Beiden dingen waar je met het afschaffen van een paardenmarkt niets aan verandert. Maar die door de paardenmarkt wel enorm zichtbaar worden.

I&R? Kan de afkorting niet plaatsen. Hier moet je me even helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 17:59 



 
Profiel   

I&R = Identificatie en Registratie.
Dus wat er bij de schapen en koeien wel bestaat.
Rechtstreekse koppeling tussen eigenaar, dier en chip.
Alles geregistreerd.
Alles wat je doet: verplicht bijhouden.
Doe je dat niet: boete!

Voordeel is dat het ondereind van de markt dit veel te duur en transparant vindt - en dus stopt (of de handel verplaatst naar het buitenland, dat kan ook).
Nadeel is veel bureaucratie en controle. Dat gaat heel ver ... voor schapen moet je iedere verplaatsing aanmelden. Doe je dat niet en is er een schaap op een andere plek: boete. Enorme grip van de overheid op alles wat je hebt en alles wat je doet. Niet fijn.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 18:20 



 
Profiel   

Dat klinkt ook al naar een goede stap in de gewenste richting!!
Maar dankjewel dames voor de fijne discussie voeren.
Dat wil bij dit soort gevoelige onderwerpen met voor en tegenstanders nog wel eens anders gaan!!
Top!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 18:37 



 
Profiel   

Nog even en de partij van de dieren verbied alles rondom waar bokt op draait. Nu willen ze de WEG in NL blokkeren, dan wordt het wedstrijden en uiteindelijk mag niemand meer op een paard zitten.

Dierenmishandeling is nooit goed te praten. Maar er is nog een verschil tussen koetsiekoetsiekoe en nuchter met een dier omgaan. Een dier is geen mens, wij hebben zorg over ze maar dat betekent niet dat dieren zo denken en voelen als mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-18 21:59 



 
Profiel   

RaafSmits schreef
@ Happinezz; Wat is het verschil met dieren in of buitenshuis houden?
Hebben ze daardoor minder gevoel of waarden?
Ervaren die minder stress/ pijn en ongemak?

Niet zo zeer binnen of buitenhuis of minder waarden maar er zit wel degelijk verschil in beleving/ hechting/ intelligentie van diersoorten. Daarom vind ik een hond en paard geen vergelijking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-18 00:00 



 
Profiel   

Happinez schreef
RaafSmits schreef
@ Happinezz; Wat is het verschil met dieren in of buitenshuis houden?
Hebben ze daardoor minder gevoel of waarden?
Ervaren die minder stress/ pijn en ongemak?

Niet zo zeer binnen of buitenhuis of minder waarden maar er zit wel degelijk verschil in beleving/ hechting/ intelligentie van diersoorten. Daarom vind ik een hond en paard geen vergelijking.



Dus als ik het goed begrijp vind je een paard minder intelligent?
Hoe dan ook denk ik dat je de intelligentie van een dier nooit moet onderschatten.
Wat de wetenschap er ook over beweerd.
En los daarvan gaat het mij nog steeds om de gemoedstoestand van een dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-18 07:01 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Nog even en de partij van de dieren verbied alles rondom waar bokt op draait. Nu willen ze de WEG in NL blokkeren, dan wordt het wedstrijden en uiteindelijk mag niemand meer op een paard zitten.

Dierenmishandeling is nooit goed te praten. Maar er is nog een verschil tussen koetsiekoetsiekoe en nuchter met een dier omgaan. Een dier is geen mens, wij hebben zorg over ze maar dat betekent niet dat dieren zo denken en voelen als mensen.


Ik ben het vrijwel op alle fronten oneens met je.
De mens gaat zeer onethisch om met vrijwel alle dieren; slachtdieren, melkvee, de habitats van wilde dieren vernietigen.
Geen dier is zo vernielzuchtig, destructief en ego gedreven als de mens. Een stuk slimmer als de mens dus. Het is maar goed dat ze niet zo voelen en denken als wij, dan zou het pas echt een chaos zijn.

Veel dieren zijn intelligenter dan de gemiddelde mensenkleuter. Dus als intelligentie en denkniveau bepalend zijn voor hoe je ermee om mag gaan, dan mogen we kinderen en verstandelijk beperkten ook aan bomen binden, met stokken meppen, de hele dag in de klote herrie zetten en uiteindelijk dodelijk vermoeid op transport naar Italië zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-18 08:33 



 
Profiel   

safina schreef
Kendra schreef
Dit dus.... met het verbieden van de paardenmarkt los je geen enkel probleem op, dit segment van de handel zal nóg meer naar plekken gaan waar geen enkele controle is. En wat je niet ziet, dat komt niet op social media. En dan wordt er ook niet over gepraat.
Maar het ondereind blijft bestaan..... dan maar liever naar de markt.
Een veiling is in dit segment niet aan de orde. Allereerst gaat het vaak om contante handel (dus liever geen registratie) en de prijzen zijn veel te laag om een veiling voor op te zetten.
Wat wel kan bijdragen aan een oplossing is I&R. Maar daar kleven ook wel weer veel nadelen aan.


Precies. Veilen gaat niks verbeteren. Vandaar ook mn vraag aan Raaf of ze wel eens een paardenmarkt heeft bezocht. Dan snap je dat daar de oplossing niet ligt.

Waar mijns inziens wel een oplossing ligt is het stoppen van fokkerij van rotzooi. Die debielen die wat shets bij elkaar in de wei gooien die ieder jaar met elkaar weer een lading misvormde inteeltnakomelingen produceren waar geen hond op zit te wachten. En het zorgen dat mensen met afgekeurde paarden ze netjes richting het hiernamaals (slager, euthanasie) begeleiden, in plaats van ze laf te dumpen in de handel. Beiden dingen waar je met het afschaffen van een paardenmarkt niets aan verandert. Maar die door de paardenmarkt wel enorm zichtbaar worden.

I&R? Kan de afkorting niet plaatsen. Hier moet je me even helpen.


Helemaal mee eens, de paardenmarkt is een afspiegeling van de onderkant van de handel. Als bovenstaande zou gebeuren dan zou er al een stuk minder onderkant zijn en de markten hopelijk overbodig worden.

Overigens is een veiling ook helemaal niet zo "leuk en stressvrij" voor een paard imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-18 09:52 



 
Profiel   

@ Elisa2 Mijn gedachten van de veiling was dat als de dieren achter de schermen staan, waar alleen de eigenaren en voorbrengers toegang tot hebben, dit al een stuk rustiger is voor de dieren. Mogelijk kunnen ze zelfs in een soort van box gestald worden of in een kleine paddock met bekende dieren. Maar ik geef toe, sommige dieren zijn gewoon nooit op hun gemak op vreemd terrein.

Maar wat mooi zou zijn is dat voor en tegenstanders van paardenmarkten zich eens sterk zouden maken over welke verandering een goede stap voorwaarts zou kunnen zijn.
Tenslotte zijn er in het verleden al veer dingen wat beter geworden.
Net zoals Kendra voorstelt met de I&R = Identificatie en Registratie.

Misschien waren mijn eerdere reacties wat kort door de bocht en zou ik me wel kunnen vinden met het idee van een paardenmarkt nieuwe stijl :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-18 14:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen