Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:37

De kloof wordt steeds groter. De voorstanders willen gewoon niet tegen een langstaart aankijken. Al helemaal niet thuis in de wei. Ze zullen er niet wakker van liggen als ze hun aanfok dan niet kwijt kunnen. Er gaat nog steeds genoeg naar de slacht. Ook met een totaalverbod op show zullen de voorstanders exclusief voor elkaar wat blijven fokken + couperen en het overschot afvoeren. Puur om zelf dat 'mooie' oud hollandse plaatje in de wei te hebben staan.

De tegenstanders fokken zelf wel de langstaarten die de gebruikers willen. En gebruikers willen gezonde paarden waardoor cpl ook automatisch meer aandacht krijgt.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:38

Waarom grijpt de (dieren)politie niet een keer in, na 18 jaar?

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 13:48

En de soap gaat weer verder... Zo blij dat wij er toendertijd uitgestapt zijn! Ging toendertijd al wel om meer dan alleen couperen. Zonde voor de liefhebbers van de beide rassen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:01

Zeeuwsemeid schreef:
Ik wil dolgraag een trekpaard over een paar jaar, maar hoop toch dat ik er gewoon 1 ga kunnen vinden mét staart. Ik snap niet dat die oude lui dat couperen blijven willen..

Langstaarten zijn er genoeg hoor. Is best veel aanbod in. Steek tegen die tijd een lichtje op bij wat grote fokkers in de buurt. Die weten ze vaak via via wel te staan. Want lang niet alle oude fokkers weten hun weg naar marktplaats te vinden :+

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:29

Net zo doen als bij de honden..
Ik kan in Amerika een gecoupeerde boxer kopen, maar die mag ik in Nederland (en heel Europa volgens mij) niet showen. Ondanks dat hij uit een land komt waar couperen toegestaan is.

En daarnaast moet de Europese unie eens wat meer werk maken van de landen waar het nog steeds wel gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:34

Een algeheel showverbod zal het probleem maar gedeeltelijk oplossen. Het gaat velen niet om het showen maar om hollands pracht in de wei of voor de koets. Een klein groepje zal altijd blijven couperen zolang daar over de grens de mogelijkheid voor is.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:49

Gloa schreef:
Een algeheel showverbod zal het probleem maar gedeeltelijk oplossen. Het gaat velen niet om het showen maar om hollands pracht in de wei of voor de koets. Een klein groepje zal altijd blijven couperen zolang daar over de grens de mogelijkheid voor is.

Maar het is helemaal niet mooi! Het is zielig!Het is gewoonweg verminking.

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:53

Christiene schreef:
Wel erg dat je als voorzitter kan vertrekken om iets wat wettelijk verboden is en wat schijnbaar de vereniging wel wil of diegene in het bestuur die hem eruit kieperen.

Let wel, de voorzitter is ook geen heilige hoor wat het couperen betreft. Ik denk dat het hem gewoon te heet onder de voeten wordt.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:16

mimp3 schreef:
Christiene schreef:
Wel erg dat je als voorzitter kan vertrekken om iets wat wettelijk verboden is en wat schijnbaar de vereniging wel wil of diegene in het bestuur die hem eruit kieperen.

Let wel, de voorzitter is ook geen heilige hoor wat het couperen betreft. Ik denk dat het hem gewoon te heet onder de voeten wordt.


Amen

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:21

suffie schreef:
Ik citeer dit zinnetje uit de openingspost om erop te reageren;
Sinds 2001 is couperen verboden maar het gebeurt nog steeds. Zelfs toen in 2016 het deelnemen van gecoupeerde paarden aan een keuring of tentoonstelling werd verboden, stopte het couperen niet.

Het is in Nederland verboden om te couperen, maar er zijn nog steeds landen waar dit wél mag! Met een medische a test mag je helaas gewoon deelnemen aan keuringen. Dit is een gat in de maas van de wet waar het KVTH ook niets aan kan doen. Wij weten allemaal hoe de paarden aan hun korte staartje komen, maar zolang het kan en mag blijven ze het doen. Het is nu aan de minister om daar een einde aan te maken.


Nu mag het helemaal niet meer, ook niet met een medisch attest.
Dus gecoupeerde staart: niet op een keuring.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:11

Josie, nu is voor mij vandaag, maar tot gisteren was het dan wel degelijk mogelijk om met een a test deel te nemen aan keuringen. Deze moeten vooraf in het bezit
zijn van de organiserende afdeling.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 19:51

Gloa schreef:
Een algeheel showverbod zal het probleem maar gedeeltelijk oplossen. Het gaat velen niet om het showen maar om hollands pracht in de wei of voor de koets. Een klein groepje zal altijd blijven couperen zolang daar over de grens de mogelijkheid voor is.


Ja en dan hoor ik de zin weer, 1 europa.

Loopt hier in het dorp een pup, compleet geknipt. Denk een week of 8 oud, kan gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:16

josie schreef:
suffie schreef:
Ik citeer dit zinnetje uit de openingspost om erop te reageren;
Sinds 2001 is couperen verboden maar het gebeurt nog steeds. Zelfs toen in 2016 het deelnemen van gecoupeerde paarden aan een keuring of tentoonstelling werd verboden, stopte het couperen niet.

Het is in Nederland verboden om te couperen, maar er zijn nog steeds landen waar dit wél mag! Met een medische a test mag je helaas gewoon deelnemen aan keuringen. Dit is een gat in de maas van de wet waar het KVTH ook niets aan kan doen. Wij weten allemaal hoe de paarden aan hun korte staartje komen, maar zolang het kan en mag blijven ze het doen. Het is nu aan de minister om daar een einde aan te maken.


Nu mag het helemaal niet meer, ook niet met een medisch attest.
Dus gecoupeerde staart: niet op een keuring.

Ook niet helemaal. Als ik me even de uitspraak van de rechtbank van december 2017 voor de geest haal gaat het verbod gelden voor dieren geboren vanaf 2018. Alle dieren voor die datum mogen met een geldig attest nog wel geshowd worden.

Wel opmerkelijk dat de voorzitter aftreedt op het moment dat om en nabij alle veulens van dit jaar gespeend worden en normaliter de grens over gaan voor een knipbeurtje.......

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:31

De voorzitter coupeert al jaren niet meer, dus geen angst dat dat zijn reden is van aftreden... Het verbod ging overigens in vanaf januari 2017 en de rechtzaak was in december 2016. Maar voor de rest klopt het. Coupeerverbod vanaf dat moment en alleen deelname aan keuringen en show met een medische a test. En die attest hebben de gecoupeerde paarden gek genoeg allemaal }>

PS; ik schrijf a test elke keer netjes met 2 t, maar op de een of andere manier pakt Bokt 1 t steeds niet :7

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:57

vivana schreef:
Laatst (24sept 2018) bij ons Lierop Fokpaardendag 1 van de 7 die mee liepen was niet gecoupeerd!
De gecoupeerde waren verschillende jaarlingen! :? Zo ook 2jr en wat ouder...


Was ook het eerste wat ik dacht toen ik dat artikel las, op de fokpaardendag in Lierop heb ik nog verschillende jonge gecoupeerde dieren gezien. (Alleen was die dag bij mij een week eerder op 17 september ;) ).

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:16

Ik zou ook nooit een trekpaard willen zonder staart. “Alleen maar omdat het mooi is” is dikke lulkoek
(Ik zou sowieso nooit een trekpaard willen vanwege de cpl en dergelijke maar dat terzijde)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:23

Laatst bijgewerkt door tjaakje op 28-09-18 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:28

Goed plan, de voorzitter er uit gooien omdat hij zich tegen illegale praktijken uitspreekt 8)7

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 04:53

Dovahkiin schreef:
Zoals ik het lees is hij onder andere afgerekend op het “tegenwerken” van couperende leden. Jammer...


dat klopt helaas , wij hebben al jaren lange staarten en opmerkelijk bij keuringen stond er een korte staart voor op de 1a premie en kregen wij het advies laat em' inkorten.( toeval of voorkeur ach....we hadden letterlijk de zelfde punten, dat zegt genoeg)

Waarom, het steentijdperk is toch over antwoordde mijn man toen( De man was zo vertrokken) ik vond het best gek zo even tussen neus en lippen.jaren later kwam ik er achter dat die dus ook in het bestuur van de KVTH zat en keurmeester was :roll:
Laatst bijgewerkt door kwita op 29-09-18 05:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 04:56

Dovahkiin schreef:
(Ik zou sowieso nooit een trekpaard willen vanwege de cpl en dergelijke maar dat terzijde)


wat is dit slecht onderbouwd, niet elk trekpaard heeft dat he!


Afbeelding

maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk! ;)

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:03

Prachtig, Kiwita!

T blijft een zooitje, dat stamboek.
En waar blijft die geweldige Partij voor de dieren nu?

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:10

kwita schreef:
Dovahkiin schreef:
(Ik zou sowieso nooit een trekpaard willen vanwege de cpl en dergelijke maar dat terzijde)


wat is dit slecht onderbouwd, niet elk trekpaard heeft dat he!


[ Afbeelding ]

maar ik ben bevooroordeeld natuurlijk! ;)


Ik bedoel niet dat elk trekpaard het daadwerkelijk heeft maar het is wel veelvuldig aanwezig in het ras. De kans dat een trekpaard mijten of andere zaken in de sokken krijgt is erg hoog.
Wel heel mooie foto

Rizette
Berichten: 4366
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 08:10

kwita schreef:
Dovahkiin schreef:
Zoals ik het lees is hij onder andere afgerekend op het “tegenwerken” van couperende leden. Jammer...


dat klopt helaas , wij hebben al jaren lange staarten en opmerkelijk bij keuringen stond er een korte staart voor op de 1a premie en kregen wij het advies laat em' inkorten.( toeval of voorkeur ach....we hadden letterlijk de zelfde punten, dat zegt genoeg)

Waarom, het steentijdperk is toch over antwoordde mijn man toen( De man was zo vertrokken) ik vond het best gek zo even tussen neus en lippen.jaren later kwam ik er achter dat die dus ook in het bestuur van de KVTH zat en keurmeester was :roll:

Kan dat ook al bij de KVTH? In het bestuur zitten en daarmee je eigen baas zijn als keurmeester? Daar is nog heel wat werk aan de winkel. Ik heb begrepen dat hij er niet uit is gestapt maar uit is gezet.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 09:23

Ik hoop alleen maar heel erg dat er snel, op wat voor manier dan ook, een echt goed verbod komt op couperen die wel nageleefd moet worden. Ook door de mensen die gewoon stug blijven couperen. Zet er om mij een gevangenis straf op met een flinke boete.

Hier vlakbij mij zit ook een trekpaard fokker en een veulen van vorig jaar is zijn staart al kwijt hoor. Zo triest. En van CPL hebben ze op hun manier nog nooit van gehoord. Ze maken het ras volledig kapot zo, maar goed, dat is mijn mening. Mijne heeft de staart er dan ook nog mooi aan zitten.

Afbeelding

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:09

Het is toch onbegrijpelijk dat dat couperen nog steeds door die fokkers gedaan wordt (linksom of rechtsom...)

Ik wilde vorig jaar met een 10-jarige trekpaardmerrie (niet van mij) met een koudbloedwedstrijd meedoen.
Heel probleem en gedoe... want ze had geen staart!

En tot mijn stomme verbazing zie ik dan op keuringen dat zelfs de veulens van vorig jaar geen staart hebben en alle winnaars en kampioenen ook staartloos...

Stelletje hypocrieten bij de KVTH. Ik ben klaar met die trekpaarden, hoe ongelooflijk tof ze ook zijn! -O-