Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:25

@xyzutu2; sorry maar je beschrijft nu de gemiddelde dressuur prikkende warmbloedruiter met wedstrijddrang. Niet de liefhebbers van trekpaarden :n . Op een enkeling na zijn dat allemaal recreanten die een trekpaard kopen om wat dat ras te bieden heeft. Als je voor de prijzen wil koop je wel wat anders.

Maar die hele grote groep recreanten vind het wel heel erg leuk om eens mee te doen aan een georganiseerd iets. Zoals de strao af gaan, ringsteken en sjees rijden. Veel lopen aangespannen en pakken een menwedstrijd mee. En wat is er nu mooier dan met je oud hollands werkpaard mee te doen met bomen slepen? Die mensen doen dat vanuit liefhebberij, niet om lintjes te winnen!

Ik heb zelf een langstaart maar had wel bijna een blokstaart gekocht terwijl ik daar niet van hou. Het was gewoon een verschrikkelijk leuk dier. Ik had geluk dat de fokker een jonger vol zusje had staan met staart.

Zoals al gezegd verdienen ook gecoupeerde paarden een leuk baasje. Met een totaalverbod betalen die paarden wel de prijs want de markt voor hen zal heel erg klein worden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:35

Gloa schreef:
@xyzutu2; sorry maar je beschrijft nu de gemiddelde dressuur prikkende warmbloedruiter met wedstrijddrang. Niet de liefhebbers van trekpaarden :n . Op een enkeling na zijn dat allemaal recreanten die een trekpaard kopen om wat dat ras te bieden heeft. Als je voor de prijzen wil koop je wel wat anders.

Maar die hele grote groep recreanten vind het wel heel erg leuk om eens mee te doen aan een georganiseerd iets. Zoals de strao af gaan, ringsteken en sjees rijden. Veel lopen aangespannen en pakken een menwedstrijd mee. En wat is er nu mooier dan met je oud hollands werkpaard mee te doen met bomen slepen? Die mensen doen dat vanuit liefhebberij, niet om lintjes te winnen!

Ik heb zelf een langstaart maar had wel bijna een blokstaart gekocht terwijl ik daar niet van hou. Het was gewoon een verschrikkelijk leuk dier. Ik had geluk dat de fokker een jonger vol zusje had staan met staart.

Zoals al gezegd verdienen ook gecoupeerde paarden een leuk baasje. Met een totaalverbod betalen die paarden wel de prijs want de markt voor hen zal heel erg klein worden.


_/-\o_

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:49

xyzutu2 schreef:
Ik lees de brief alsof het stamboek geen keuringen meer mag houden met blokstaarten, maar dat geldt volgens mij niet voor reguliere dressuurwedstrijden. Als je met een door een ongeluk gecoupeerde Andalusier naar een reguliere dressuurwedstrijd gaat heb je namelijk ook geen dierenartsverklaring nodig.
Artikel 1 lid 12 van het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS:
Paarden die ziek zijn (waaronder ook kreupelheid valt) en hoogdrachtige merries mogen niet worden uitgebracht op wedstrijden. Dit geldt tevens voor paarden, geboren na 2005, waarvan de staart gecoupeerd is.

Aangezien nagenoeg alle wedstrijden onder de vlag van de KNHS georganiseerd worden is een gecoupeerd paard al uitgesloten van deelname aan wedstrijden. Dus ook die door een ongeluk gecoupeerde Andalusiër mag niet deelnemen, tenzij het betreffende paard voor 2005 geboren is.


Daphara schreef:
Maar ook een gecoupeerd paard verdient een goed thuis en een lieve baas. Het kan ook zijn dat een gecoupeerd paard gekocht is ondanks dat die een gecoupeerde staart heeft, gewoon omdat het dier een gouden karakter heeft.

Ik praat het couperen absoluut niet goed, maar het paard zelf kan er ook niets aan doen en deze verdient het niet per definitie om in een worst te verdwijnen.
Verander in jouw redenatie "gecoupeerd paard" eens door "broodfok pup/kitten". In het laatste geval roept iedereen altijd heel hard (en terecht) dat je meehelpt met het in stand houden van broodfok door zo'n pup/kitten te kopen. En dat geldt mijn inziens net zo voor bewust gecoupeerde paarden. Door ze aan te schaffen, zeker na instellen van het coupeerverbod in NL, heb je gewoon een bijdrage geleverd aan het in stand houden van deze gewoonte. Als de fokker het gecoupeerde veulen niet kwijt raakt, maar wel een "bestelling" heeft voor het veulen van het jaar erop, mits er een staart aan zit, dan is het snel over.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:57

Misschien een raar idee en geen idee of dat zou werken maar zou je geen extensions kunnen plaatsen voor bijvoorbeeld een wedstrijd?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:06

Roodvos schreef:
Daphara schreef:
Maar ook een gecoupeerd paard verdient een goed thuis en een lieve baas. Het kan ook zijn dat een gecoupeerd paard gekocht is ondanks dat die een gecoupeerde staart heeft, gewoon omdat het dier een gouden karakter heeft.

Ik praat het couperen absoluut niet goed, maar het paard zelf kan er ook niets aan doen en deze verdient het niet per definitie om in een worst te verdwijnen.
Verander in jouw redenatie "gecoupeerd paard" eens door "broodfok pup/kitten". In het laatste geval roept iedereen altijd heel hard (en terecht) dat je meehelpt met het in stand houden van broodfok door zo'n pup/kitten te kopen. En dat geldt mijn inziens net zo voor bewust gecoupeerde paarden. Door ze aan te schaffen, zeker na instellen van het coupeerverbod in NL, heb je gewoon een bijdrage geleverd aan het in stand houden van deze gewoonte. Als de fokker het gecoupeerde veulen niet kwijt raakt, maar wel een "bestelling" heeft voor het veulen van het jaar erop, mits er een staart aan zit, dan is het snel over.


Niet mee eens, een kitten of pup koop je in verweg de meeste gevallen rechtstreeks van de fokker, een paard in de meeste gevallen niet. Dus is het dus al niet meer vergelijkbaar.

Wat vind jij dan, dat niemand meer een gecoupeerd paard moet kopen, ook al komt die niet rechtstreeks bij de fokker/coupeerder vandaan? Waar verwacht je dan dat al die gecoupeerde paarden eindigen? Het paard kan er niets aan doen dat die geen staart meer heeft.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:31

De vergelijking met broodfok van een pup of kitten gaat een beetje mank. Je zou het kunnen vergelijken, maar alleen als degene met een kortstaart het paard gekocht heeft als veulen. Als jij een volwassen ongeveer 5-jarige hond zoekt en je vindt een ontzettend leuk en lief beest in een asiel, ga jij dan kijken waar hij geboren is en hem dan maar niet meenemen? Dat kan. Maar de meeste mensen zullen dat niet doen denk ik. Datzelfde geldt voor dat ontzettend lieve paard, bereden en betuigd, die 100% verkeersmak is en waar je echt een klik mee hebt.

Het is een hele lastige discussie. Ik ben tegen het couperen. Maar ik ben groot liefhebber van het belgisch trekpaard en wil graag goeie veulens zien met gezonde benen en een goed karakter. Als de volwassen gecoupeerde paarden van dit moment "op de schroothoop" belanden, trekt dat een hele zware wissel op het ras en zal CPL nog veel lastiger uit te bannen zijn. Hoe belachelijk het ook is dat er zo lang met couperen door is gegaan, we moeten er denk ik voor hoeden dat het ras aan de vasthoudendheid van sommige fokkers (waardoor sommige andere fokkers mee gaan in het couperen) ten onder gaat. Dat zou echt zonde zijn.

Merrie's worden als ze 3 zijn in het stamboek opgenomen. Daarna hoeven ze nooit weer gekeurd te worden om stamboekveulens voort te brengen. Hengsten moeten elk jaar gekeurd worden. Van de al vrij weinige hengsten die er zijn, is helaas het overgrote merendeel gecoupeerd. Als er straks enkel nog met de hengsten met staart gefokt mag worden, krijgen we in grote mate inteelt en nog meer CPL problemen. Ik hoop van harte dat de regering een regeling treft waarbij duidelijk en streng wordt opgetreden tegen couperen, maar waarbij de toekomst van het ras in aantal en gezondheid niet in gevaar komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:42

Daphara schreef:
Waar verwacht je dan dat al die gecoupeerde paarden eindigen? Het paard kan er niets aan doen dat die geen staart meer heeft.


Bij mensen die op zoek zijn naar een leuk trekpaard en die niets om wedstrijdjes geven. En die zijn er zeker, hier staan twee trekpaarden die allebei puur recreatief worden gereden en die nog nooit een wedstrijd hebben gezien.
Natuurlijk is er ook een groep die per se wel wedstrijden wil rijden met een trekpaard, en die groep heeft gewoon pech als ze een korte staart hebben. Als die wedstrijdliefde zelfs zo sterk ik dat ze hun huidige gecoupeerde paard ervoor op Marktplaats dumpen dan gaat er in mijn ogen niet echt een paardenmens verloren. Want wat doen dat soort mensen dan als hun geliefde trekpaard struikelt en niet meer bereden/voor de kar gezet kan worden?

Natuurlijk heb je ook een groep mensen die wél alles over hebben voor hun paard en ook af en toe een wedstrijdje wil doen met hun trekpaard, en dat kan dan nu niet meer als hun paard al vijftien jaar geen staart meer heeft. Maar that's life. Als je paard zich morgen verstapt op de wei dan kan zijn springcarriere ook zomaar over zijn. Dan heeft het niet meer wedstrijden mogen rijden omdat de staart gecoupeerd is tenminste nog maatschappelijk nut.

@ Tjaakje: als het stamboek inteelt echt als een risico ziet dan kunnen ze dat volgens mij vrij eenvoudig tegengaan door alle op dit moment goedgekeurde hengsten voor x jaar goed te keuren. Op die manier hoeven de op dit moment goedgekeurde hengsten niet meer naar de keuring te komen en kan iedereen een goedgekeurd vaderdier zonder staart gebruiken om mooie veulens met staart te fokken.
Voor het oplossen van inteeltproblemen bestaan veel meer oplossingen dan het toch maar weer toestaan van blokstaarten op keuringen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:48

Gloa: als het beter opgelost had kunnen worden, was het probleem er nu niet geweest. Maar de 'harde kern' rondom trekpaarden is willens en wetens paarden blijven verminken. Paarden die daarna misschien wel, misschien niet terechtkomen bij eigenaren die het beste voor die paarden willen, maar hoe dan ook: de situatie wordt in stand gehouden.

En overgangen zijn vervelend, maar het wordt ook bewust ingezet als emotionele chantage. Op een bepaald moment houdt dat op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:10

@xyzutu2; je blijft het maar hebben over de wedstrijden. Maar activiteiten zoals strao, ringsteken, sjees rijden, bomen slepen negeer je. En daar zullen de hardste klappen vallen bij een totaalverbod. Niet die enkeling die een knhs dressuur wedstrijdje doet.

Waarom blijf je zeggen dat gebruikers hun dieren weg gaan doen? Lees eens goed aub! Dat wordt namelijk nergens beweerd.

@shadow; het is weer een typisch voorbeeld van hoe de overheid hier werkt. Ze stellen wetgeving op die alleen functioneert naast zelfregulering. Dat blijkt heel verrassend niet te gaan zoals ze willen en dan gaan ze er na zoveel jaar achterover hangen er met de botte bijl doorheen. Dat stuit mij tegen de borst want er zijn goede tussenoplossingen. Nee daarmee pak je de grootste misdadigers niet keihard. Het lijkt erop dat ze de raddraaiers het hardts willen treffen ten koste van veel liefhebbers en onschuldige dieren.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:20

Ik heb veel van de vorige topics ook gelezen, en heb echt niet het idee dat er goede tussenoplossingen mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:11

Daphara schreef:
Ja en nee, de “markt” voor een gecoupeerd paard wordt een stuk kleiner als en niet meer mee deelgenomen mag worden aan evenementen of wedstrijden. Ik ben voor het niet meedoen aan keuringen, maar om gecoupeerde paarden overal van buiten te sluiten behalve recreatief houden vind ik wel erg ver gaan. Zo is er op het trekpaarden forum een meisje dat vrijheidsdressuur doet met haar blokstaart paard en ook regelmatig mee doet aan shows en dergelijke, wat zij zonder hoofdstel en zadel allemaal met haar paard doet is fantastisch... de vertrouwensband tussen ruiter en paard die ze laten zien. Ik zou het voor haar bijvoorbeeld heel jammer vinden als dat niet meer zou mogen, alleen omdat het paard een blokstaart heeft. Zij heeft de staart niet laten couperen en het paard kan er ook niets aan doen.


Het is jammer als je niet meer aan activiteiten mee mag doen, maar jouw uitsluiting dient een hoger doel, namelijk voorgoed een einde maken aan de idiote ellende van het couperen van staarten.

De échte liefhebber zal het jammer vinden, maar brengt dat offer met liefde.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:34

Ik vind het juist een mooie gedachte als gecoupeerde dieren volledig uit het beeld verdwijnen, overal.

Wat betreft de opmerkingen over 'ja maar degenen die nu een gecoupeerd paard hebben'
Daar kan ik mij niet echt bij inleven, het is namelijk al sinds 2001 verboden. De dieren met een legaal gecoupeerde staart die zijn daarmee op zijn jongst 17 jaar oud, áls ze dat jaar geboren zijn want de rest is allemaal ouder. Hoeveel dieren met zo'n leeftijd worden er meegenomen naar shows? Een flink deel van die dieren leeft mogelijk niet eens meer.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 18:37

Tijd terug goedkoop lid geworden (jong kvth) omdat het overschrijven van mijn paard op naam dan gratis was en zo goedkoper dan het los doen. Was helemaal vergeten dat ik weer op moest zeggen, maar dat bij deze per direct gedaan. Met vermelding van de reden. Ben benieuwd of ze daar nog op gaan reageren. Maar die organisatie is sowieso een rommeltje, dus moet niet vergeten ze snel weer bericht te sturen als ze mijn opzegging niet snel bevestigen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:15

2009; Vanaf dit wedstrijdseizoen mogen paarden die na 2005 geboren zijn en waarvan de staart gecoupeerd is, niet meer meedoen aan KNHS-wedstrijden. Dit is één van de wijzigingen uit het algemeen wedstrijdreglement dat 1 april 2009 in werking is gegaan.

Bij een paard waarvan de staart dus om welke reden dan ook gecoupeerd is, mag je officieel niet meedoen aan KNHS wedstrijden, ook niet met een kunststaart.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Voorzitter trekpaardvereniging aan de kant gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:23

Weet iemand waar je het kan aangeven als iemand van plan is de staarten te gaan couperen? De jaarlingen en tweejarigen staan dat allemaal met gecoupeerde staart en van dit jaar is er maar 1 veulen, maar die zal er ook wel aan mogen geloven... ik wil dat ene veulen het toch graag besparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:56

Gloa schreef:
Waarom blijf je zeggen dat gebruikers hun dieren weg gaan doen? Lees eens goed aub! Dat wordt namelijk nergens beweerd.


Omdat dat is wat je zelf hier schreef? Dat is waar ik op reageerde. ;)

Gloa schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoe dit er precies uit komt te zien. Het is qua bloedvoering al een kwetsbaar ras en als er ook een verbod komt op de bestaande generaties gecoupeerde dieren dan hou ik mijn hart vast, want hoeveel daarvan gaan de worst in als ze geen (show)waarde meer hebben voor de fokkers?


Verder heb ik het over wedstrijden omdat dat alles wel redelijk samenvat; van keuringen tot ringsteken tot wedstrijden in boomslepen enzovoorts. Alles waar je een paard voor gebruikt om een lintje te kunnen scoren. Ik heb het nooit alleen over een knhs dressuur wedstrijdje gehad.
Toen ik schreef dat de twee trekpaarden hier niet voor wedstrijden gebruikt worden, bedoelde ik dus ook daadwerkelijk geen wedstrijden, in geen enkele vorm.