Bokkers vertellen: Rivano

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:08

RianneH schreef:
Het eten klinkt allemaal heel erg lekker en interessante concepten! Krijg steeds meer zin om die kant op te gaan :D :D
Binnenkort maar eens concrete plannen gaan maken


Sao Paulo: duur winkelen & goedkoop eten. Dat zijn de highlights. :+ (oja, en op zondag op de afgezette snelweg 'fietsen'.) Maar het eten wat er is... dat is echt super en met goede service/bediening.
Vrij goedkoop als je vergelijkt met Nederland. Grappig: Chinees is hier dan weer echt exclusief en duur. :D "Zullen we sjiek eten? Ja, wat dacht je van Chinees? Nee, dat is te duur." :')

RianneH schreef:
Mooi! Onschuldig?

Ja, onschuldig, voor de mens dan. Weet niet of je agrarisch-technisch een hele zwerm in je veld wilt hebben, maar deze kun je prima aaien.

RianneH schreef:
En op zich zou ik het niet erg vinden als de uitwisseling van de spinnen voor de koala al opgezet wordt voordat wij langs komen :=

Moeten we Barramundi lief aankijken. Misschien dan niet de koala, maar een Australische vogelsoort-uitwisseling?
Over inheemse diersoorten gesproken, wat denken jullie van de Braziliaanse 'ManenWolf'?
(heb foto in link naar originele website, want is niet mijn foto. Geen idee hoe de regels zijn hiermee.)
Het is trouwens geen wolf en geen vos!
https://i.redd.it/3ltn8e839jg11.jpg
https://vignette.wikia.nocookie.net/allspecies/images/5/52/Maned_Wolf.jpg/revision/latest?cb=20140523032728
"Als het een paard zou zijn, dan zou het een dressuurpaard zijn..."
:+ (sorry, of is dat een te weirde grap, haha)


Barramundi schreef:
NEE! Dit uitwisselingsproject gaat NIET door :wave: Wij hebben meer dan genoeg 8-potig gespuis hier.

He jammer! We hebben anders nog wel wat 6-potigs ofzo in de aanbieding. :D


Barramundi schreef:
Op landelijk niveau is onlangs onze PM afgezet dmv een soort coupe die gepleegd is door zijn partijgenoten. Dezelfde partij blijft aan de macht, maar met een ander poppetje aan het hoofd zeg maar.
Verder is de vice premier eerder dit jaar afgetreden toen bekend werd dat hij een affaire had met een collega en deze dame zwanger bleek te zijn. Oh, en de minister van immigratie ligt onder vuur omdat hij in het verleden een paar aupairs het land heeft binnengelaten die eigenlijk door de douane teruggestuurd zouden worden omdat ze geen geldig visum hadden.

Jeetje, ook een soap dus.
Is Australie ook van het staken, of valt dat mee? Hier zijn ze daar best talentvol en vasthoudend in.


Marie_Anne schreef:
Rechts populistische Bolsonaro nieuwe president Brazilië - https://nos.nl/l/2256902 ;( -O-
Ik ben benieuwd of en wat jij hier van gaat merken. Zou het interessant vinden als je ons daar af en toe van op de hoogte wil brengen. Als je daar zin in en tijd voor hebt natuurlijk :o .


Wij zijn hier ook ERG benieuwd. Het zat er wel aan te komen dat hij zou winnen. Niet eens zo zeer omdat men hem zo'n geschikte kandidaat vond, maar meer omdat de andere als nog ongeschikter/gevaarlijker wordt gezien. (Dan wordt Brazilie een tweede Venezuela, maar geen idee of de situatie in Venezuela bekend is in Nederland) Dus tja. Veel mensen die ik ken hebben 'null' gestemd, omdat ze het voor hunzelf niet konden verantwoorden om tussen 2 kwaden te kiezen en daar dan 'verantwoordelijk' voor te zijn.
Stemmen is trouwens verplicht in Brazilie, en je kunt in de problemen komen als je het niet doet. Als je echt niet wilt, dan kun je dus 'null' stemmen (blanco), of helemaal niet gaan stemmen en een boete betalen (dat is ook goed).
(Het stukje van de NOS is nog zeer mild over hem touwens.)
Moet wel eerlijk schoorvoetend toegeven dat zijn eerste officiele toespraak erg meeviel. Iedereen vreesde het ergste, maar hij zei niets controversieels or racistisch, en het leek zowat een echte normale presidents-toespraak. Maar goed, we zijn 1 dag verder. Wij houden allemaal hier onze adem in.
Om beetje idee te krijgen:
"Een agent die nog niemand vermoord heeft, is geen echte agent".
Dat soort uitspraken.
(al moet je het in context zien van een land met een enorm criminaliteits probleem, maar dan nog.)
Ik was beetje in twijfel of ik meer citaten ga neerpennen. Maar aan de andere kant is het goed te weten dat als een land maar genoeg in crisis verkeerd, de historie leert dat populistische radicale mensen makkelijker aan de macht komen, waarvan je normaal zou denken dat die de tweede ronde nog niet zouden halen.
Dus bedenk even bij jezelf hoe gevoelig je bent voor racistische/homofobe/haatzaaiende opmerkingen, en beslis dan of je het wilt lezen.
http://www.welingelichtekringen.nl/politiek/857768/de-verschrikkelijkste-uitspraken-van-bolsonaro-liever-een-dode-zoon-dan-een-homo.html
Ken de website verder niet, maar zocht iets in het nederlands. Van de meeste uitspraken zijn ook videobeelden en geluidfragmenten (aangezien het gewoon zo onwerkelijk is). Bij het voorval in 2014 met het collega-parlementslid duwt hij haar ook en is hij vrij aggresief. Heel naar fragment.
Heh, naar einde.

Wil wel met een iets vrolijkere noot eindigen.

Afbeelding
Een mooi paard. Altijd fijn om naar te kijken.
Naam: Encanto. (vertaald: "Betovering/Betoveren")
Ras: Lusitano

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 00:59

Toen ik de topic titel zag wist ik het eigenlijk al zeker dat jij het was. Jaren geleden hebben we contact gehad via pb over het vervoeren van een paard van hier naar Brazilië, toen vond ik je verhalen al ontzettend fascinerend en ook dit topic lees ik met genot! Leuk om te zien dat je er nog altijd bent en dat het goed af gaat :)

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 01:12

Rivano schreef:
Rivendell schreef:
Is dak al elf jaar geleden? Man wat gaat de tijd hard


11 jaar geleden ingeslapen.
Kan er ook niet bij met mijn hoofd..
(Topic zelf is nòg ouder, heb gespiekt en was van januari 2006. En toen was hij al een tijdje bij mij. )


Jeetje alweer zo'n tijd geleden. Vergeet je topic nooit meer.

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:02

Hier nog iemand die destijds het topic over Dak heeft gevolgd. Heel interessant om te lezen hoe je leven nu is.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:33

Wat ontzettend leuk kun je schrijven en ik leef helemaal mee direct.
Hebben jullie daar goede kwaliteit Friezen of valt dat wat tegen? Eerder werden natuurljk alleen de slechte Friezen geëxporteerd, de luxere of betere paarden bleven hier. Daarom zijn de Amerikanen ook zo gek op de "barokke" (lees: vaak 100 kilo te zware) Friezen.

Klinkt allemaal in ieder geval als wen geweldig avontuur!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:15

Maureen_M schreef:
Jaren geleden hebben we contact gehad via pb over het vervoeren van een paard van hier naar Brazilië,


Jaaa! :)
Heb er ondertussen heel wat hierheen gehaald uit Europa.
Weetje-van-de-dag: Voor Brazilie moet elke hengst, ongeacht het gebruiksdoel (sport), een spermogram en CEM/EVA test ondergaan. Veel Friezen/Lusitanos blijven vaak hengst en zijn 'maagd', dus die krijgt geleerd dat er met dat ding ook andere dingen gedaan kunnen worden dan plassen.... Sommige hengsten willen niet springen/'doneren', en dan zit je er dus mee. Die mogen het land niet in.


smit_ilse schreef:
Jeetje alweer zo'n tijd geleden. Vergeet je topic nooit meer.

Kon het ook niet geloven dat het al zolang geleden was... Twee ingelijste fotos staan ook in Brazilie op een tafeltje. Dus hij is er hier zeker nog steeds bij.


Manou schreef:
Hier nog iemand die destijds het topic over Dak heeft gevolgd. Heel interessant om te lezen hoe je leven nu is.

Wat leuk dat er nog zoveel mensen zijn die hem nog herinneren!
<3

Als ik terugdenk aan toen dan schieten allemaal leuke verhalen me te binnen. Meer dan de nare.


Sanet schreef:
Hebben jullie daar goede kwaliteit Friezen of valt dat wat tegen? Eerder werden natuurljk alleen de slechte Friezen geëxporteerd, de luxere of betere paarden bleven hier.

Ik denk dat dit voor sommige verkopers ondertussen veranderd is, aangezien ze in het buitenland vaak meer willen betalen voor hetzelfde kwalitatief goede paard en dan de keus snel gemaakt is, ook de kennis in het buitenland neemt (heel langzaam) toe.
Het probleem zal hem ook zitten dat sommige mensen een fries kopen alleen vanwege het uiterlijk (het film-hollywood paard), en van ras/beoordeling/predikaten verder niets afweten. Ze kopen vaak vanaf fotos/video zonder het paard zelf gezien te hebben. Daar verkoop je dan makkelijk een lagere kwaliteit fries aan die je verder niet makkelijk kwijt zou kunnen.

De eigenaar van de stal en ik hebben hier de eerste officiele KFPS keuring en Ibop georganiseerd, waar nederlandse juryleden een week hier kwamen. Die zeiden positief verrast te zijn over de kwalieit, ook met de Ibop. Want was de allereerste keuring ooit in Brazilie, dus er had vanalles zwarts/bruins met wat wits kunnen staan, (waarschijnlijk uit hun ervaring in andere verre landen). Kennis/bewustwording komt natuurlijk met de jaren in het buitenland.

Wat denk ik hier meehelpt is dat de meeste Brazilianen geen engels spreken, en ons vragen een Fries paard voor ze te kopen of te adviseren in de Friese selectie die ze aangeboden krijgen. Aangezien we zelf de Braziliaanse overheids-representatie van het KFPS stamboek (lang verhaal...) en de KFPS keuring en ibop opgezet hebben en daarin ook nog de mensen hier hebben moeten voorlichten en voorbereiden (zowel overheid als particulieren), beschikken we over goede KFPS kennis mbt rasstandaard, predicaten, beoordeling, etc. Cursussen gevolgd in Nederland bij het KFPS en KFPS keurmeesters, bij Ibop jurering gezeten, etc. En het helpt dat Andre al keurmeester was bij het Lusitano stamboek en nationaal dressuur jurylid t/m de GP.
Wat we zelf uitzoeken en adviseren is eerst uitgebeid geanalyseerd (zowel paard, morfologie als afstamming). Er staan nu hier twee 70-dagen test hengsten, vele sterhengsten en tweede-derde bezichtgingshengsten, en merries met uitstekende predicaatrijke bloedlijnen.
Wat wel erg jammer is dat het importeren van diepvriessperma heel lastig en duur is. En dan moet je er ook nog een veulen uit zien te krijgen. Dus voor fokprogramma kan het zeker beter, maar de omstandigheden zijn er niet naar.
Op dressuurvlak doen de friezen het hier juist uitzonderlijk goed. Tussen de andere rassen, en voor FEI juryleden, en slepen veel eerste plaatsen en kampioenstitels binnen. Sommige denken zelfs dat je met een fries in je voordeel bent. Volgens mij niet iets wat in Nederland de eerste gedachte is...
Nieuwe promotie: "Brazilie, het Fries-Vriendelijke land."
*\%/*
(maar Warmbloeden en vooral Lusitano's zijn ook erg geliefd.)

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:36

Wat een leuke uitgebreide reactie. Dankjewel.

Het idee hier is nog wel eens dat de paarden die naar zuid Amerika gaan, dat dat allemaal “dansers” worden. Van die arme paarden die tijden lang moeten “piafferen”.
En daar wil je je paard natuurlijk absoluut niet naar toe sturen. Maar dit is goed om te horen :).
En klinkt echt alsof jullie mooie kwaliteit in huis hebben. Nog een cursus Engels (of Braziliaans voor onze keurmeesters :D) en alles is geregeld.

Top dat jullie dit allemaal doen, echt super!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:48

Portuguès en niet Brziliaans :D

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:00

Sanet schreef:
Het idee hier is nog wel eens dat de paarden die naar zuid Amerika gaan, dat dat allemaal “dansers” worden.


Getver ja. Dat is vooral Mexico. Heb het in Brazilie gelukkig nog niet zien gebeuren.
Van de stallen waar ze Friese paarden hadden, vond ik ze er allemaal super netjes bijstaan en werden ze niet over-intensief ingezet. Mensen zijn er erg trots op, en zorgen ervoor als een 'duur kunstwerk/pronkstuk', die wel gewoon elke dag in de wei kan en paard mag zijn. (aan land geen gebrek hier). Wat kennis zit het hier ook beter dan ik verwachtte, medische kennis, hoefsmeden, voer, verzorging, etc. Maar paardensport is hier nog een elite sport, waardoor mensen ook het geld hebben voor kwaliteitsverzorging, stalling, zorg, etc.

Sanet schreef:
Nog een cursus Engels (of Braziliaans voor onze keurmeesters :D) en alles is geregeld.

Haha, graag, Portugees voor de keurmeesters! :D
Vorige keer heb ik tijdens de keuring alles zelf zitten te vertalen van Nederlands naar Portugees zodat de omroeper het aan het publiek kon vertellen/uitleggen, en om de instructies door te geven aan de lopers. De algemene cursus en lineair scoren cursus die we georganiseerd hadden, heeft Andre gedaan, maar was iets makkelijker omdat we de powerpoint presentaties hadden en van te voren al konden vertalen/voorbreiden.
Was geslaagde dag, had het ook voor elkaar gekregen dat de consul-generaal der Nederlanden bij de opening was, die vond het zo leuk en is de hele dag gebleven.

De Ibop vonden de ruiters erg luxe, want KFPS staat een voorlezer toe en dat zijn ze niet gewend (bij dressuur nooit toegestaan), en nu mocht het. ;)

En om in illustratieve Braziliaanse-Friese-paardensferen te blijven:
Tijs
(fotos zijn genomen tijdens een wedstrijd bij de Braziliaanse Bereden Politie. Zijn al oude fotos, maar eigenlijk 2 van mijn all-time favoriete fotos.)
Afbeelding

Afbeelding

RianneH

Berichten: 28245
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:35

Met dat prachtige gebouw erachter! Ze misstaan zeker niet die Friezen in Brazilië maar ook zeker complimenten voor de kwaliteit die jullie hebben gevonden en geïmporteerd!

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bokkers vertellen: Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:32

Ontzettend gaaf.
En goed om te lezen ook!

Vooral zo doorgaan dus!!

pien_2010

Berichten: 43544
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:39

Rivano wat een leuk topic dit en mooie paarden laat je hier zien. Ik heb het helemaal bijgelezen. Ik zou het erg leuk vinden als je ook in ons emigratie topic mee wil praten: [HK] Emigreren? Daarom! , we hebben nog niemand uit Brazilië.
Net als jij maken wij ons hier ook erg bezorgd over Brazilië na de verkiezingen en wij hebben net als jij hier thuis gesproken dat we hopen dat het land niet afglijdt zoals Venezuela (linkse dictatuur). Ongelooflijk dat zo'n rijk olie land als Venezuela zo aan de grond zit en zo'n nare dictatuur heeft. Ik hoop oprecht dat Brazilië een andere koers gaat varen en geen rechtse dictatuur wordt en inderdaad zijn openingsspeech waarin de president aangaf dat hij de grondwet zal respecteren was wel een beetje hoopgevend.