Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers vertellen: Rivano

 
Profiel   

Nog wat stal fotos:

De hoogstgelegen weide:
[ img ]


1 van de lage weides:
[ img ]


Tussen de bomen het vakantie huis.
[ img ]
(dat bruine zandstuk wordt opnieuw ingezaaid)

Heb deze 3 fotos vrij recent gemaakt, dan hebben jullie een idee hoe het eruit ziet als het ;winter; is... :brr:
Getijden lopen hier omgekeerd, wij gaan nu de lente in. (zomertijd is in november).
De paarden krijgen hier ook gewoon een lichte wintervacht.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 01:32 



 
Profiel   

benangelique schreef
Brr die spinnen!

Ik heb zo lopen griezelen toen ik die fotos maakte.
Ze zijn uitgezet in de stallen, voeropslag, en individuele voederplaats.

benangelique schreef
Hoe westers is de omgang met paarden daar eigenlijk?


Op zich, denk ik als je rondloopt het allemaal vrij westers overkomt. Het is geen Mexico of China zeg maar. (sorry als ik nu iemand beledig. Daar zullen ook vast goede stallen zijn)

Wat me het meeste opvalt is dat op veel stallen men minder voorzichtig is met de paarden, maar op een goede manier. In Nederland is het snel: "Niet doen, dan schrikken de paarden.", maar dat kennen ze hier niet. (Alleen misschien op de pensionstallen waar uit Nederland/Duitsland geimporteerde paarden staan. :D )
Nog wat verschillen:
- Meeste paarden staan onder toezicht van een dierenarts. In Nederland is het meer dat je er alleen eentje bijhaalt als het nodig is.
- Er werken bijna alleen mannen in de paarden, en dat is toch beetje anders dan vrouwen in omgang met paarden. (Terwijl ik wel weer meer vrouwelijke dierenartsen ken.)
- Dingen als ostheopaat, accupuntuur, etc, bestaat wel maar is zeldzaam.
- Op pensionstallen poetst en zadelt de staljongen het paard voor de eigenaren.
- Met Embroyptransplantatie lopen ze ver vooruit op Nederland.
- Ruitersportzaken zijn echt ongelofelijk duur, en hebben amper assortiment (variatie). Onvergelijkbaar met Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 01:55 



 
Profiel   

Heel interessant dit. Brazilië staat bij ons op de planning voor onze volgende reis. Mijn oom woont al jaren in RIO en mijn neven en nicht zijn er op gegroeid.

Dat zoenen is in België echt ook en ik haat het ook meestal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 05:37 



 
Profiel   

Ohoh, jij durft geen voer te pakken dus? Bijten die krengen eigenlijk?
Best een verschil dus met Nederland als het gaat om de houderij. Maar het klinkt eigenlijk wel gezond, weinig 'vertrutting'

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 08:36 



 
Profiel   

:wave: Hooi!!

Wat een leuk stukje! En wat een gave foto's! Hoop toch zeer binnenkort eens in het echt te bekijken <3 Alleen die spinnen, Euhm :=

Hoe gaat het met de Golden Girl?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 08:48 



 
Profiel   

Ohhh wat kan jij leuk schrijven en een geweldig topic! Ik woon sinds 2 maanden in Brazilië, veel is zo herkenbaar!

Fijn om te lezen dat het je zo goed bevalt allemaal. Ik ga je binnenkort even een berichtje sturen als je dat goed vindt? :)

(En ja ooooohhh dat knuffelen..... dacht dat het aan mij lag :'))

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 10:44 



 
Profiel   

poes schreef
Mijn oom woont al jaren in RIO en mijn neven en nicht zijn er op gegroeid.

Rio!! Daar ben ik begonnen met werken, en nog paar keer teruggegaan. Toch speciaal plekje in mijn hart. Als je iemand hebt die er woont, ideaal. Zou zeker de Uber of Taxi99 app installeren, dan kun je zelf invoeren waar je opgehaald wilt worden en waar je naartoe wilt. De meeste taxi chauffeurs die je op straat aanhoudt spreken geen engels, en... verstaan geen pogingen om bepaalde bestemmingen op z'n Portugees uit te spreken. :o


benangelique schreef
Ohoh, jij durft geen voer te pakken dus?

In het begin zat ik steeds omhoog te kijken en dacht ik altijd dat er 1 zich op mijn rug zou laten vallen...
Nu hebben ze in al die jaren bewezen dat niet te doen en braaf in hun web of holletje (ze maken spinnenragholletjes) te blijven. Brave spin.


benangelique schreef
Bijten die krengen eigenlijk?

Toen ze spinnen gingen uitzoeken hebben ze daar rekening mee gehouden. Want ze moeten de paarden natuurlijk niet bijten en ziek maken als ze honger hebben. Daarom zijn deze gekozen. Ze blijven meestal braaf in hun holletje zitten wachtende op een insect in het web. Ze zijn niet agressief, eerder kluizenaars (zijn "Hermit spiders"). Niet bijzonder giftig. En ze maken relatief hele grote webben (webs?), dus grotere insect-vangst capaciteit per spin.

benangelique schreef
Maar het klinkt eigenlijk wel gezond, weinig 'vertrutting'

Klopt!
(De grootste vertruttelaar ben ik eigenlijk. :') )
Ze hangen rustig een bruine neusriem in een zwart hoofdstel, en de 'kleur van een sjabrakje' ontgaat ze volgens mij volledig. En dan kom ik aanfladderen met een in Nederland gemaakte v-vormige frontriem met 3 rijen siersteentjes... (tot een paar jaar geleden bestond hier alleen de rechte, geheel leren frontriem".)
Maar ook op andere vlakken. De paarden kijken zelf goed uit waar ze hun benen zetten want ze zijn gewend aan ongelijke ondergrond met stenen en kuilen. Kinderen kunnen voetballen naast de rijbak. Of gewoon met de trekker de bak in om wat bakzand te storten terwijl ik les heb. Kan allemaal. En omdat ze dat gewend zijn, kijken ze minder snel op van "dingen" en ook minder blessures.
En dan krijg je situaties zoals dit:
Met een luidruchtige gele quad de wei inrijden om de paarden te aaien.
(Weet niet of dit op veel stallen een goed idee zou zijn.)
[ img ]
Maar hier komen ze er meteen gezellig bijstaan en hun aaitje halen.

RianneH schreef
Hoop toch zeer binnenkort eens in het echt te bekijken

U zijt wellekome!


RianneH schreef
Hoe gaat het met de Golden Girl?

Super! Het is zo'n leuk, slim, lief, grappig en makkelijk paard. Zo verliefd.
(Momenteel is ze van 'beige' naar karamel-wortel aan het gaan. <<) Goud slaat ze deze keer schijnbaar over.)


MariekeS_ schreef
Ik woon sinds 2 maanden in Brazilië, veel is zo herkenbaar!

WELKOM!! Wat leuk! Welke stad woon je?


MariekeS_ schreef
Ik ga je binnenkort even een berichtje sturen als je dat goed vindt?

Tuurlijk, leuk. Doe maar. (Zolang het niet over de belastingen gaat, haha. Maar ik kan het wel algemeen beantwoorden met: 'VEEL' en 'NOG MEER'. O:) )


MariekeS_ schreef
En ja ooooohhh dat knuffelen..... dacht dat het aan mij lag

Haha, fijn dat het ook niet aan mij ligt en ik gewoon anti-sociaal ben. Maar vooral op het werk voelt het zo raar, omdat dat in Nederland als flink ongepast beschouwd zou worden. Ook bij dokters in het ziekenhuis komt het voor. Kom je binnen..., die dokter nog nooit gezien, en hup de omhelsing in.
Wacht maar als het straks zomer wordt en je lekker klef aan de gang kunt... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 15:02 



 
Profiel   

Wat een leuk verhaal ! Ben zelf als kind in Brazilie geweest ( per schip langs Rio ) en herinner me nog de enorme malaria pillen.... Ik ga je links bekijken, leuk !

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 15:32 



 
Profiel   

Rivano schreef
- Ruitersportzaken zijn echt ongelofelijk duur, en hebben amper assortiment (variatie). Onvergelijkbaar met Nederland.


Een ruitersportzaak in Rio beginnen.... Is dat wat?

Lijkt me heerlijk om er te wonen. Alleen het klimaat al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-18 15:41 



 
Profiel   

Rivano schreef
MariekeS_ schreef
Ik woon sinds 2 maanden in Brazilië, veel is zo herkenbaar!

WELKOM!! Wat leuk! Welke stad woon je?


In Macaé, RJ. Niet zo bruisend maar het uitzicht op zee vanuit m’n keukenraam gaat me niet snel vervelen denk ik <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 11:14 



 
Profiel   

Leuk! Mijn vriend is Braziliaans, hij komt uit Rio. Ik ben daar nu een paar keer geweest. We moesten heel hard lachen om de Torta Holandesa. Er bestaat bestaat er ook zoiets als Australisch Brood, wat ook helemaal niet uit Australië komt. En mijn vriend vertelde ook dat er Duitse taart bestaat, maar volgens mij is dat ook niet heel typisch Duits... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 11:52 



 
Profiel   

Wat leuk! Hier gaan we een leuk topic van maken, geniet altijd zo van jouw verhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 12:20 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden op mijn vragen. :j

Rivano schreef
Ga zeker 1x per jaar terug naar Nederland. (Libresse inslaan... :D ) Maar heb ook aantal keren vrienden en familie uit Nederland overgehad.
Mijn vader mag niet vliegen, dus voor mijn ouders maakte ik zelf gefilmde video-DVD's die ik per post opstuurde. Laatste jaren hebben ze een tablet en kan ik het gewoon uploaden op Youtube. Yay!!
Ook is favoriet: Fotos hier maken en dan uploaden en uitprinten bij het Kruitvat in Nederland. Dan niet zeggen wat erop staat, en alleen het bestellingsnummer doorgeven zodat mijn ouders het kunnen afhalen. (Heb het ook paar keer zo met hele fotoboeken gedaan. Succes!)

Wat een onwijs leuk idee!!

En die spinnen zien er eng uit, maar eigenlijk vind ik het een supergoed idee. Ze zijn dus niet agressief, blijven op hun plek en maken grote webben. Dit is nog eens een puur natuurlijke manier van ongediertebestrijding.

Indestal schreef
Wat leuk! Hier gaan we een leuk topic van maken, geniet altijd zo van jouw verhalen.

Goed idee! Rivano schrijft erg leuk en leuk om die verhalen te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 15:41 



 
Profiel   

Flint09 schreef
herinner me nog de enorme malaria pillen....

Gelukkig niet (meer) nodig voor Rio of Sao Paulo! Maar hebben wel muggen die dengue verspreiden.


Babootje schreef
Een ruitersportzaak in Rio beginnen.... Is dat wat?

Ik ben voor.
Het probleem is alleen de enorm hoge importbelasting van alle leuke spullen uit Nederland en de hoge huurpijzen voor de winkel. Dan kom je snel op hetzelfde bedrag uit.
Was laatst trouwens in een ruitersportzaak in de buurt, en had keus uit maar liefst 4 verschillende halsters. >;) Boffen weer...


MariekeS_ schreef
In Macaé, RJ. Niet zo bruisend maar het uitzicht op zee vanuit m’n keukenraam gaat me niet snel vervelen denk ik

Heb het opgezocht, en dan zit je "vlakbij" Buzios! Daar ben ik 1x geweest. Echt geweldig, gezellig, etc. En in de avond zelfs best bruisend.
Uitzicht zou ik graag ruilen. Ik kijk uit op andere torenflats en aanvliegende/vertrekkende vliegtuigen.


Roquen schreef
Er bestaat bestaat er ook zoiets als Australisch Brood, wat ook helemaal niet uit Australië komt.

Wat?!!? Dat is geen echt Australisch recept? Haha! Wist ik niet. Eet het ook wel eens, is heel donkerbruin en best zoet.


Roquen schreef
En mijn vriend vertelde ook dat er Duitse taart bestaat, maar volgens mij is dat ook niet heel typisch Duits...

Het ziet er van de buitenkant exact hetzelfde uit als de Nederlandse taart. Dacht dat het verschil is dat bij de Duitse er ook koekjes door het beslag zit en bij de Nederlandse niet. Maar van de buitenkant zie ik geen verschil.

Oja, nog even een etenswaardigheidje: 'De Avocado' wordt in zoete gerechten verwerkt, zoals toetjes. Gemixed met vanille ijs als een mousse, of in een ijsje met chocolade. Als ik zeg dat ik het in een salade doe met tomaten, olijven, komkommer en ei, dan kijken ze me heeeeeel vies aan.


Indestal schreef
Wat leuk! Hier gaan we een leuk topic van maken, geniet altijd zo van jouw verhalen.

Dank je wel! :o


Duke schreef
En die spinnen zien er eng uit, maar eigenlijk vind ik het een supergoed idee. Ze zijn dus niet agressief, blijven op hun plek en maken grote webben. Dit is nog eens een puur natuurlijke manier van ongediertebestrijding.

Hij probeert het zo ecologisch mogelijk te doen. Ook water uit de rivier voor de WC's en groen besproeiing ipv schoon water uit de kraan, automatische schakelaars op alle lichten, er is een moestuin voor de werknemers (houden ze zelf bij), en de koeien mogen (moeten) gemolken worden, en daar maken ze dan ook weer producten voor eigen gebruik van (ook voor de werknemers). Binnenkort komen er ook kippen (voor eieren, vlees, en "lopende"-insecten bestrijding zoals mieren). De katten (allemaal asiel of 'aanlopers'), zijn er voor de wat grotere bestrijding, zoals muizen, ratten, etc.

Weet niet wat de regels zijn voor het plaatsen van fotos in [VN], maar hier ter illustratie:

1 van de werk-katten:
[ img ]

En werk-kat-in-opleiding:
[ img ]

(Heb nooit gezegd dat ze lelijk waren... :D De siamezen zijn de aanlopers. Uit het asiel hebben ze zwarten en lapjes.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 22:45 



 
Profiel   

Wat een prachtige kat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 22:55 



 
Profiel   

Avocado ijn de chocolade mousse ken ik wel, maar i vind het net als jij lekkerder icm salade oid hahaha

Hoe zien jouw dagen er verder uit? Je gat aan dat ze redelijk gelijk aan Nederland verlopen, maar is er ook nog wezenlijk iets anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 05:55 



 
Profiel   

Wat een leuk topic om te lezen hoe je per ongeluk in Brazilie terecht kwam en nooit meer weggegaan bent.
Interessant ook hoe ze met ongedierte etc omgaan bij de stal. Vooral updates en fot's blijven plaatsen hoor!

Rivano schreef
Roquen schreef
Er bestaat bestaat er ook zoiets als Australisch Brood, wat ook helemaal niet uit Australië komt.

Wat?!!? Dat is geen echt Australisch recept? Haha! Wist ik niet. Eet het ook wel eens, is heel donkerbruin en best zoet.

Hier ben ik nu eigenlijk heeeel nieuwsgierig naar! Ik woon in Australie en heb nog nooit van 'Australisch brood' gehoord _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 06:03 



 
Profiel   

benangelique schreef
Avocado ijn de chocolade mousse ken ik wel,

Op het werk eten ze vooral geprakte avocado, door vanille ijs, en dan chocolade siroop erop.
Of gepureerde avocado, met gecondenseerde melk, vanille extract, suiker, en dan als mousse opeten.
Maar zoiets als açai, kun je hier overal krijgen in alle varianten. Voornamelijk als "pureeijs", met banaan en muesli.

benangelique schreef
Hoe zien jouw dagen er verder uit? Je gat aan dat ze redelijk gelijk aan Nederland verlopen, maar is er ook nog wezenlijk iets anders?

Goede vraag, moet ik even over nadenken.
Mijn dagen hebben dezelfde indeling als in Nederland. De baan is ook hetzelfde. Kan hier ook op Bokt. :D
Zou wat dat betreft alleen kleinere dingen kunnen bedenken, zoals het beperkte aanbod in een supermarkt, het moeten wassen in een gezamelijke wassette (kleding, niet je lichaam :D ), of dat je hier tussen de middag op je werk warm eet in een restaurant, je geen WC papier door de wc mag spoelen, dat je in de sauna altijd je badkleding aanhoudt (wel belangrijk om van te voren te weten.... :Y) ). Maar zijn niet echt wezelijke dingen.
Sao Paulo is 100% een zakenstad, zoals New York. We hebben ook een "Central Park", 24-uurs economie, werk-cultuur, vol met files en wolkenkrabbers, etc. Je hebt hier verder alles, het is vrij westers.
Maar echt wezelijk verschil, niet zo zeer mbt mijn dagbesteding, dan denk ik aan:
- Veiligheid/criminaliteit. Dat is onvergelijkbaar met Nederland. Maar gek genoeg wen je daaraan.
- De middenklasse is percentueel een kleine groep. Daardoor zijn de meeste winkels, restaurants, services, hotels/reizen (over het algemeen) OF toegespits op de armen OF op de rijken. Als je (zoals ik) in de middenklasse zit, dan moet je vaak kiezen welke 2 van de klasses je gaat "consumeren".


Barramundi schreef
Hier ben ik nu eigenlijk heeeel nieuwsgierig naar! Ik woon in Australie en heb nog nooit van 'Australisch brood' gehoord

Het ziet er zo anders uit dan al het andere brood, dat ik ervan uitging dat het Australisch was. Maar heb het nagezocht. Er bestaat een keten, 'Outback Steakhouse', welke in verschillende landen zit, vooral in Amerika. Met australisch concept en inrichting. Die hebben ook iets van 20 (populaire) restaurants in Brazilie. Daar serveren ze als starter: "Australisch brood met boter". Dat werd populair, en nu proberen bakkers en supermarkten het na te maken. Het is met beetje cacau poeder, zout en bruine suiker.
(zie het ook steeds vaker gebruikt als het broodje van de hamburger.)

Ik zou het alleen nooit in een supermarkt kopen, dan kun je net zo goed wat boter op een een prop karton smeren. Zelfde smaaksensatie.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 20:07 



 
Profiel   

Hahaha wat kan je heerlijk smakelijk vertellen. Beeldend ook, je neemt ons echt mee in je leven, leuk!

Die geprakte avocado met vanille ijs ga ik een keer proberen. Het klinkt ranzig namelijk :+
Eigenlijk is het wel logisch ook he dat je leven niet wezenlijk anders is. Eat work sleep repeat zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 21:04 



 
Profiel   

Bedankt voor het uitzoeken! Grappig om te zien ook, dat brood. Maar zo te lezen hoeven we niet voor het Australische brood naar Brazilië te komen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 22:37 



 
Profiel   

benangelique schreef
Eat work sleep repeat zeg maar

Haha, inderdaad.
"Eat, file, work, file, repeat", zou ook kunnen.
:))


Barramundi schreef
Maar zo te lezen hoeven we niet voor het Australische brood naar Brazilië te komen

Voor geen enkel brood eigenlijk. :')
Als je beetje fatsoenlijk brood wilt dan poets je je credit card op en ga je ermee naar een speciale Franse of Duitse bakker. Dan is het nog niet helemaal zoals we in Nederland gewend zijn..., maar is lekker. (mag ook wel voor dat geld dan.)

Ze hebben hier ook 'lang-houdbaar' brood. Heel eng. Zodra het muf begint te ruiken, dan weet je dat je in de buurt van die afdeling bent.
Maaaaaar, er is 1 tankstation ( :') ) langs de snelweg naar stal, waar ze echt hele lekkere mini franse stokbroodjes verkopen. Die neem ik mee, en ga dan aan de grote tafel naast de bak zitten en eet ze op zonder iets. Wat thee erbij, uitzicht op paarden en veel groen, ja, dat is relax en 'vakantie'.

Om fotos te blijven plaatsen, hier 2 uit de laatste "shoot" die ik gedaan heb.
Intocável
[ img ]
(is vernoemd naar de franse film 'Untouchables'. Hier op stal gefokt uit een GP Lusitano hengst)

Falcão
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 15:40 



 
Profiel   

Rivano schreef
Voor geen enkel brood eigenlijk. :')
Als je beetje fatsoenlijk brood wilt dan poets je je credit card op en ga je ermee naar een speciale Franse of Duitse bakker. Dan is het nog niet helemaal zoals we in Nederland gewend zijn..., maar is lekker. (mag ook wel voor dat geld dan.)

Of zelf bakken. Dat doe ik nog weleens als ik trek heb in wat anders dan fabrieksbrood (hoewel je hier ook wel stokbrood etc kan kopen, maar idd ook wat duurder).

Knappe paardjes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 02:49 



 
Profiel   

Rivano schreef
[
Op zich, denk ik als je rondloopt het allemaal vrij westers overkomt. Het is geen Mexico of China zeg maar. (sorry als ik nu iemand beledig. Daar zullen ook vast goede stallen zijn)


Ja, onwijs beledigd nu :j

Nee, mooi toch om te zien hoe je leeft en de paardenwereld is op verschillende plekken in de wereld. Ik heb ook wel gewerkt met Argentijnen en Mexicanen. Dan denk je dat Brazilië vergelijkbaar is. Maar dat generaliseren is mens eigen vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-18 02:59 



 
Profiel   

Ik doe ook avocado met cacao mengen om er een chocomousse van te maken. Maar eet het net zo lief door salade, chili con carne, of gewoon zo met wat peper en zout en sesamzaadjes. :p

Heerlijk deze verhalen! En dat uitzicht op stal op die bossen op de heuvels.

En wat doe je dan met het wc-papier? In een prullenbak? Dat moet toch enorm stinken...

En je schrijft dat criminaliteit en veiligheid niet te vergelijken is in Nederland. Voel je je vaak onveilig? Kom je niet meer buiten als het donker is? Hoe houdt je het veilig voor jezelf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 09:53 



 
Profiel   

Dat wc papier is denk ik overal in zuid-Amerika en in veel andere landen. Ik vind het ook nooit fris bah.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 10:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen