Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Minister wil maatlat duurzame stalsystemen voor paarden

 
Profiel   

nieuwe oogst
Overige


Landbouwminister Carola Schouten heeft stichting Milieukeur gevraagd om te kijken naar een maatlat duurzame stalsystemen voor paarden. Hier zouden ook kuddesystemen onder kunnen vallen.

Dat opperde ze woensdagmiddag tijdens het Algemeen Overleg Paardenhouderij in Den Haag. Vanuit de Tweede Kamer is er veel kritiek omdat btw-technisch duurzame stallen, zoals het paddock paradise en de vrijloopstal, financieel minder aantrekkelijk zijn dan de minder diervriendelijke boxen.

Volgens Schouten zijn de btw-regels gebaseerd op Europese richtlijnen. Hier kan ze niet van afwijken. Daarom wil ze middels de maatlat duurzame veehouderij ondernemers met een duurzame stal fiscale voordelen bieden. Milieukeur is momenteel bezig met het ontwikkelen van die maatlat. Een commissie van deskundigen kan de eisen voor die maatlat opstellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 13:19 



 
Profiel   

Wat goed! Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 13:33 



 
Profiel   

Mooi idee, maar jammer dat het uiteindelijk dus weer om geld zal gaan. Duurzaam paarden houden wordt dan duurder dan ophokken..........als dat fiscale voordeel er niet door komt en daar heb ik mijn ernstige twijfels bij. :( Als het er al doorkomt zal dat waarschijnlijk met Sint Juttemis zijn :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 18:04 



 
Profiel   

Paarden gehouden in een paddock paradise lijken me altijd duurder dan in een box, gezien het oppervlak per paard. Ik denk dat mensen met een paardvriendelijke stal dit in de eerste plaats vanuit idealisme doen en niet om er veel geld mee te verdienen. Zolang dus paarden in boxen gehouden mogen worden, zullen de meeste commerciële paardenhouders hiervoor kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 18:17 



 
Profiel   

Geef het toch het voordeel van de twijfel en wees niet te negatief. Ik vind het een goed initiatief. Maatlat duurzame veehouderij is een bekend begrip in de veehouderij sector, waarom zou daar in de paardenhouderij ook niet een geschikt model voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 18:25 



 
Profiel   

Anna79 schreef
Paarden gehouden in een paddock paradise lijken me altijd duurder dan in een box, gezien het oppervlak per paard. Ik denk dat mensen met een paardvriendelijke stal dit in de eerste plaats vanuit idealisme doen en niet om er veel geld mee te verdienen. Zolang dus paarden in boxen gehouden mogen worden, zullen de meeste commerciële paardenhouders hiervoor kiezen.


Paarden gehouden in boxen komen toch ook in de wei? Dus paddock paradise of box met weide maakt helemaal niks uit qua oppervlakte per paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 20:50 



 
Profiel   

Paarden ophokken in boxen is vrijgesteld van BTW, paarden houden in een groepshuisvesting valt onder het 21% tarief. Hoe oneerlijk! En ontzettend demotiverend voor manege- en pensionstalhouders. Laten we de situatie eerst naar ns omkeren. 21% op de kippenhokken en de paddock paradises vrij van BTW, eens kijken hoe snel men er dan bij is om om te schakelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 21:46 



 
Profiel   

Bij mij op stal zijn de uitloop stallen al goedkoper dan de standaard boxen met 3 uur paddock in de winter en in de zomer kun je zelf kiezen qua weidegang

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 21:49 



 
Profiel   

ElCid schreef
Mooi idee, maar jammer dat het uiteindelijk dus weer om geld zal gaan. Duurzaam paarden houden wordt dan duurder dan ophokken..........als dat fiscale voordeel er niet door komt en daar heb ik mijn ernstige twijfels bij. :( Als het er al doorkomt zal dat waarschijnlijk met Sint Juttemis zijn :o


Zoals ik het lees is het duurzaam houden nu juist nog duurder dan ophokken. En daar willen ze wat aan gaan doen.
Zal inderdaad nog wel even duren, maar beter laat dan nooit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 22:23 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Paarden ophokken in boxen is vrijgesteld van BTW, paarden houden in een groepshuisvesting valt onder het 21% tarief. Hoe oneerlijk! En ontzettend demotiverend voor manege- en pensionstalhouders. Laten we de situatie eerst naar ns omkeren. 21% op de kippenhokken en de paddock paradises vrij van BTW, eens kijken hoe snel men er dan bij is om om te schakelen.



Klopt. Je moet lekker organisaties als FNRS als boegbeeld van de sector neerzetten en die de onderhandelingen met de overheid laten doen.

Aangezien die manegehouders vertegenwoordigen niet gek dat dit er uit is gekomen....

Dit geld ook voor weidegang dus he. Gaat helemaal nergens over dit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 22:52 



 
Profiel   

Hoe komen jullie bij de wetenschap dat boxen vrijgesteld zijn van btw? Als ik de richtlijnen lees van het ministerie zit er namelijk wel degelijk btw op afhankelijk van de accommodatie kan dat wel variëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 22:58 



 
Profiel   

BTW: Pensionstalling

Inleiding
In veel gevallen zal de vergoeding kunnen worden gesplitst in 2 of 3 delen, afhankelijk van welke diensten worden verleend:

-de verhuur van de paardenbox (vrijgesteld van btw);

-het gebruik van de rij-accommodatie en de instructie als het gelegenheid geven tot sportbeoefening (6%-tarief);

-overige prestaties zoals het voeren (21%-tarief)

Indien de paarden niet in een vaste/eigen box staan, maar in groepsverband worden gehouden, zal meestal geen sprake zijn van verhuur. In dat geval zal het aan de huisvesting toe te rekenen gedeelte meestal belast zijn tegen het 21%-tarief.

Bron:

http://www.paardfiscaal.nl/pension

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-18 23:48 



 
Profiel   

Bedankt Ruitje! Erg interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 00:14 



 
Profiel   

Dat stalhuur vrij is van BTW komt omdat de verhuur van onroerend goed vrijgesteld is van BTW (tenzij er voor belaste verhuur wordt geopteerd). Heeft dus niet specifiek iets met stallen of paarden te maken. Dat staat zo in de wet. Dus inderdaad moeilijk om dat voor andere vormen ook mogelijk te maken. Maar wie weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 00:16 



 
Profiel   

Bloodymary schreef
Dat stalhuur vrij is van BTW komt omdat de verhuur van onroerend goed vrijgesteld is van BTW (tenzij er voor belaste verhuur wordt geopteerd). Heeft dus niet specifiek iets met stallen of paarden te maken. Dat staat zo in de wet. Dus inderdaad moeilijk om dat voor andere vormen ook mogelijk te maken. Maar wie weet.


Klopt. En heel de btw is gebaseerd op de Europese wetgeving: de btw richtlijn moet ervoor zorgen dat op het gebied van de btw geen oneerlijke concurrentie plaatsvindt. Verlaging zal gezien worden als staatssteun en daarvoor kun je hoge boetes krijgen als EU lidstaat. Dus dat kan in Nederland niet aangepast worden. De discussie over de btw leidt eerder tot de discussie of Boxhuur met aanvullende diensten erbij wel als verhuur van een onroerende zaak gezien kan worden en of dit dus wel zonder btw kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 00:25 



 
Profiel   

ruitje schreef
BTW: Pensionstalling

Inleiding
In veel gevallen zal de vergoeding kunnen worden gesplitst in 2 of 3 delen, afhankelijk van welke diensten worden verleend:

-de verhuur van de paardenbox (vrijgesteld van btw);

-het gebruik van de rij-accommodatie en de instructie als het gelegenheid geven tot sportbeoefening (6%-tarief);

-overige prestaties zoals het voeren (21%-tarief)

Indien de paarden niet in een vaste/eigen box staan, maar in groepsverband worden gehouden, zal meestal geen sprake zijn van verhuur. In dat geval zal het aan de huisvesting toe te rekenen gedeelte meestal belast zijn tegen het 21%-tarief.

Bron:

http://www.paardfiscaal.nl/pension

Ruitersportcentra met pensionstalling met zowel een buiten- als een binnenrijbaan (rijaccommodatie):



1/3

verhuur box

vrijgesteld van btw



1/3

gelegenheid bieden tot sportbeoefening

6%-tarief



1/3

overige prestaties

21%-tarief

Ruitersportcentra met pensionstalling met alleen een buitenrijbaan:



35%

verhuur box

vrijgesteld van btw



12,5%

gelegenheid bieden tot sportbeoefening

6%-tarief



52,5%

overige prestaties

21%-tarief

Pensionstalling met alleen stalling en géén rijbaan:



35%

verhuur box

vrijgesteld van btw



65%

overige prestaties

21%-tarief

in de praktijk zal alleen stalhuur zonder accommodatie etc weinig tot niet voorkomen. De rest moet voor zover ik bovenstaand bericht snap gewoon in bepaalde mate btw afdragen afhankelijk van hoe ea eruit ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-18 08:51 



 
Profiel   

Duurzaam uit paardvriendelijkheid hoeft niet duurzaam te zijn uit milleuoogpunt.

Als ik vergelijk met koeien is de uitstoot van stalkoeien veel minder dan weidekoeien.
Als je dan op een relatief kleine ruimte veel paarden houdt zoals bij een HIT-actief stal of een paddockparadijs dan wordt de hoeveelheid urine per m2 hoog. Dan kan een stal die uitgemest wordt, en de mest wordt verwerkt of in de landbouw als meststof ingezet, dan kan dat duurzamer zijn uit milleuoogpunt.

Het zal mij benieuwen welke maatstaf in dit verband voor duurzaam wordt gebruikt.
Het mooiste is natuurlijk dat er een goede balans wordt gevonden.

Note: dit is geen pleidooi voor het permanent opdokken van welk dier dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 10:44 



 
Profiel   

Ik lees juist dat ze duurzame stallen fiskaal aantrekkelijker gaan maken...dus de PP juist fiskaal goedkoper...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 11:05 



 
Profiel   

Ik heb een deel van het debat gezien, er werd juist op gehamerd dat de aandragers van het punt (PVV en PvdD) wilden dat er 1) richtlijnen komen voor welzijn in paardenhuisvesting (omdat de DP op het moment vaak niet zoveel kan) en 2) paarden ophokken niet de financieel aantrekkelijke optie moet zijn.
Ik zou zeker dat laatste dus niet zien als "het gaat weer om geld" maar meer om "ook paardenhouders die het niet breed hebben zouden de betere keuze moeten kunnen maken" :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 11:15 



 
Profiel   

Ik,las juist op een stallenbouw site dat er al richtlijnen zijn voor minimale stalgrootte per schofthoogte...is dit niet her begin van dierenwelzijn ipv geld? Wil je afdwingen dan moet je de portemonee er bij betrekken...stel dat PP onder 6% gaat vallen omdat de paarden zelfstandig eten en ophokken 21% dan heb je al je voordeel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 11:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen