Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Minister Schouten: paardensector goed met dierenwelzijn

 
Profiel   

En dan nog zit je met 99.9% kans op nee voor een simpele schuilgelegenheid (bomen of gebouw) in bv de polders vol met vee. Het zijn niet de (grote) bedrijven of particulieren met dieren aan huis waar meer voor moet kunnen, maar nu ook eens de boer met land dat los ligt van het boerenerf en de mensen met ergens een los perceel waar wat vee op loopt. Economisch levert dat eigenlijk niks op (buiten de verkoop van de materialen dan), maar voor dierenwelzijn juist wel en daar loopt nogal wat kennelijk op vast. Geen economische groei er aan kunnen koppelen (of waardevermeerdering huis) en je hebt gewoon pech. Uitzicht gaat dan boven dierenwelzijn en dat is eigenlijk krom in een land dat prat gaat op beschaaft zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 20:58 



 
Profiel   

joyce B schreef
Wat betreft uitzicht is er qua ruimtelijke inpassing van de accomodatie in de natuur ook echt wel verbetering mogelijk hoor!

Met rijhallen moet er al regelmatig een beplantingsplan bij met een boomwallen/grondwallen/Bomensingel er langs om de hal uit het zicht te houden, en je kunt ook veel mooiere rijhallen bouwen als je wat creatiever bent dan een damwandloods. Half open wanden met eventueel windgaas gordijnen, houten muren of gevels, mooie steensoort, iets verzonken gebouwd ten opzichte van de weg...

En paddocks kunnen ook omsloten worden met een parkachtige beplanting er omheen. Kost wat meer tijd, geld en moeite maar dan kan het prima een aanwinst worden voor de omgeving.


Dit wilde de eigenaar van mijn paard het liefst... Maar mag niet...
Hele zijkant moet gesloten aan drie kanten. Waarvan één kant aan het water is, geen buren heeft en dicht zit met bomen...

En je zit vaak vast aan bepaalde kleuren en manieren van bouwen. Hier mocht het wel, mits er aan beide kanten een meter dak overstak. En je zit vast aan bepaalde kleuren.

Ik denk dat je maar weinig gemeenten gaat vinden waar je die creativiteit kwijt kan helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 22:09 



 
Profiel   

Maar zou dat nou niet iets zijn waar mooi landelijk beleid over kan komen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 22:14 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Maar zou dat nou niet iets zijn waar mooi landelijk beleid over kan komen? :)


Ik denk dat deze regels er niet voor niets zijn.
Met name bijvoorbeeld het vast zitten aan het groene damwandprofiel... Denk namelijk dat het ook te maken heeft met verschillende dieren die ergens leven en dat men die populatie in stand wil houden door het landschap zo weinig mogelijk te veranderen zoals het op dat moment is. Damwandprofiel in die kleur groen valt volgens mij ook veel weg in het land vanwege het profiel dat er in zit (geen schittering etc.).

Is maar een gokje hoor... Maar ik kan het me zo voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 22:41 



 
Profiel   

daar heeft iedere gemeente toch al zijn eigen regelgeving voor. dat zou je nooit landelijk kunnen regelen want wat in de heuvels van zuid Limburg mooi en functioneel is, is het dat op de veengebieden of de Beemster niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-18 22:44 



 
Profiel   

Het gaat er juist om dat gemeenten en welstandscommissies zich laten inspireren door de mogelijkheden.

Wat je nu ziet is bepaalde architecten meer plannen er door krijgen dan de gewone bouwkundige tekenaar. Soms terecht, en soms gaat het alleen om de naam. Maar een beetje meedenken en creatiever regels opstellen voor de toekomst kan helpen. Je ziet dat bij leegloop van het platteland men ook creatiever wordt met bestemmingsplannen en meer mogelijkheden gaat creëren voor het invullen bestemmingen van leegstaande landbouwbedrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 01:52 



 
Profiel   

joyce B schreef
Het gaat er juist om dat gemeenten en welstandscommissies zich laten inspireren door de mogelijkheden.

Wat je nu ziet is bepaalde architecten meer plannen er door krijgen dan de gewone bouwkundige tekenaar. Soms terecht, en soms gaat het alleen om de naam. Maar een beetje meedenken en creatiever regels opstellen voor de toekomst kan helpen. Je ziet dat bij leegloop van het platteland men ook creatiever wordt met bestemmingsplannen en meer mogelijkheden gaat creëren voor het invullen bestemmingen van leegstaande landbouwbedrijven.

Ja, precies. En in de regelgeving zou kunnen komen te staan dat de gemeente verplicht is om zo veel mogelijk mee te werken bij plannen waarbij het doel is dat paarden die eerst binnen staan naar buiten kunnen, door bijvoorbeeld mee te denken over een mooie schuilstal, beplanting zoals al eerder genoemd werd, en vooral faciliterend te zijn ipv beperkend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 09:21 



 
Profiel   

Toch begrijp ik ook wel dat gemeentes er niet zo happig op zijn schuilstallen toe te staan.
Elke hectare 1, oke dat gaat misschien nog.
Maar er zijn ook paardenhouders genoeg die maar 2500m2 hebben.
Zie het al voor je elke 20 meter een schuilstal. Hoe mooi ook gemaakt, dat gaat in het buitengebied echt geen gezicht zijn.
Dan moet daar nog wat verharding voor, want anders is het te nat.
Komt er nog een trailer voor hooi in op te slaan bij of grote pakken plastic verpakt hooi.
Neem het eens voor je in gedachte. Dat gaat niet mooi zijn.
En dan is ook nog niet iedereen even netjes, dus plastic dat weg gaat waaien de wei door.

Ik woon zelf zeer afgelegen onze straat is de laatste bewoonde zeg maar.
Dan kilometers gras en akker land.
Ik moet toch eerlijk bekennen als daar veel schuilstallen komen te staan, hoe mooi ook gemaakt, dat het geen gezicht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 09:33 



 
Profiel   

Daarom is het ook maatwerk. Gewoon per plek kijken wat er kan en nodig is. Misschien kan schuilstal 1 tegen die van de buren aan, waardoor het niet versnipperd is. Misschien kan een grotere stal één grote schuilplek maken ipv meerdere kleine. Het kan in elk geval zeker beter dan dat het nu is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 10:31 



 
Profiel   

In landelijk gebied heb je veel minder van die kleine versnipperde stukjes grond dan direct rond een dorp of stad. Je kunt er, zoals bij de stadsweides, ook complexen van maken waar wel stallen staan per blokje grond, met verharding en zandpaddock, stuk wei en dan gezamenlijke mestopslag waar ieder aan meebetaalt en een gezamenlijke rijbakzand die je tegen huurprijs/lidmaatschap mag gebruiken.

Bij woningen zijn al regels. En je kunt zeggen dat per 0,5ha er zoveel M2 schuilstal mag staan en zoveel M2 verharding. Daarnaast zullen er losse stukken grond zijn en blijven waar gewoon geen bouwblok op komt. Wat alleen voor zomerbeweiding of maaien gebruikt kan worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 19:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen