Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Topic van de week: Wat is een goed paard?

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community
[ img ]
Glock's Voice is een goedgekeurde dekhengst. Foto door www.focussed.nl


Fokkers willen niet alleen fokken volgens de rasstandaard, maar ook het paard verbeteren. Daarvoor zijn goede paarden nodig. Maar wat maakt een paard nu een goed paard? Bokker Resistance vraagt zich dit af en opende hier een topic over.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 11:05 



 
Profiel   

Een goed paard is er een wat je kan gebruiken waar je het hebt voor gefokt of gekocht. Hangt dus van de mens af. Wat voor de ene goed is, is voor de andere niet bruikbaar....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-18 20:17 



 
Profiel   

Lunamoon schreef
Een goed paard is er een wat je kan gebruiken waar je het hebt voor gefokt of gekocht. Hangt dus van de mens af. Wat voor de ene goed is, is voor de andere niet bruikbaar....


ik wilde in eerste instantie zeggen een gezond paard,
voor fokkers is erfelijkheidsziekten iets waar meer aandacht voor mag zijn.
Deze zaken verschillen per ras of stamboek, voor mij zou een verbetering kunnen zijn:
als erfelijke aandoeningen meer serieus worden genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-18 12:49 



 
Profiel   

Eigenlijk is een goed paard eentje waar zo min mogelijk bemoeienis van de mens bij is geweest. Natuurlijke dekking dus. In het wild wordt er alleen vermeerderd door de sterkste/gezondste van de groep.
Helaas hebben we nu te maken met de voorkeur (soms willekeur) van de mens, is er bijna geen sprake meer van natuurlijke dekking en moet je dus maar afwachten wat er van komt. Niet altijd sterke gewrichten (Fries) bijvoorbeeld, hoog inteeltgehalte (meestal ook bij de Friesen in dit geval) of paarden die op termijn van alles gaan mankeren en alleen in de jonge jaren pieken. Er wordt tegenwoordig teveel op uiterlijk/uitstraling/esthetisch gefokt, is mijn gevoel. Er moet meer gekeken worden naar erfelijkheidszaken en vooral naar gewrichtstechnische zaken. Daarnaast zou het de mens prijzen als ze hun verwachtingspatroon aanpassen: een veulen dat van een toevallig 'mooie' of 'prijzen-gewonnen-hengst' afstamt hoeft niet per definitie gelijk aan dezelfde maatstaven te kunnen voldoen.
En persoonlijk zou ik het geweldig vinden als het originele ras behouden blijft van veel paardenrassen. Zoals de Haflinger of de Fries: tegenwoordig weinig meer aan met al die sportgerichte lijnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-18 13:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen