Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

België wint finale FEI Nations Cup. Nederland vijfde

 
Profiel   

*knhs
Springen

[ img ]
Het Belgische team die de finale hebben gewonnen. Foto: FEI/Jim Hollander

De Nederlandse springruiters hebben hun titel in de finale van de Longines FEI Nations Cup niet kunnen prolongeren. Het kwartet van bondscoach Rob Ehrens eindigde zondagmiddag in Barcelona als vijfde. Het team uit België ging er met slechts vier strafpunten minder met de winst vandoor.

De einduitslag van de finale lag heel dicht bij elkaar. Had Harrie Smolders met Emerald als laatste starter een foutloze ronde gehad, dan was een barrage nodig geweest voor de eerste plek. België won uiteindelijk met dank aan de foutloze slotronde van Nicola Philippaerts en een totaal van twaalf strafpunten. Nederland bleef net als Frankrijk, Ierland en Italië steken op zestien strafpunten, maar had de langzaamste totaaltijd en werd daarom vijfde. "De achterstand bleek achteraf helemaal niet zo groot te zijn, België wint met twaalf strafpunten en wij hadden er zestien. Drama en geluk ligt in deze sport zo dicht bij elkaar,” zegt een balende Harrie.

Frank Schuttert en Chianti's Champion kwamen als eerste voor Team NL in actie en kregen acht strafpunten op het scorebord. “Hij had iets de pijp leeg, op het eind moest ik hem iets teveel helpen. Komende twee maanden doen we het rustig aan en dan gaan we binnen weer verder." Ook Leopold van Asten liep vervolgens met VDL Groep Beauty tegen acht strafpunten aan: "Bij de eerste fout had ik geen goede laatste galopsprong voor de hindernis en ze sprong ze iets te hard terug en kreeg ik de tweede paal. De tweede fout kan ik niet echt verklaren, die was naar mijn idee niet echt nodig. Dit is een beetje teleurstellend. Met Frank hadden we al een minder begin, maar je moet gewoon toch je eigen ronde rijden. Het was niet goed genoeg vandaag."

Marc Houtzager en Sterrehof's Calimero kregen een pechfout op de allereerste hindernis. “Onverklaarbaar, ik kwam super in. Hij sprong gewoon te laag. Maar ik was wel heel blij met hoe Calimero de rest van het parcours sprong, hij was tot het eind toe fit."

Ook Harrie Smolders en Emerald konden vandaag geen foutloze rit toevoegen: "Emerald sprong als in zijn beste dagen. Het was een onverdiende springfout. Ik ben heel blij met hoe hij zich dit weekend weer heeft laten zien."

In 2017 won het kwartet van bondscoach Rob Ehrens de finale in Barcelona. "De proef was moeilijk, er werden heel veel fouten gemaakt," reageert Rob na de wedstrijd. "Het was jammer dat onze twee starters allebei twee fouten hadden. Dan sta je al met die acht te kijken. Doodzonde van de fout van Marc Houtzager met Sterrehof's Calimero op de allereerste hindernis en die daarna voor een tien sprong. En van Harrie en Emerald was het ook doodzonde van de kleine fout op die steilsprong. Het geluk zat ons niet helemaal mee. Maar niet getreurd, we hebben gevochten tot het laatste moment en we zijn zeker niet laatste geworden."

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Uitslag finale Longines FEI Nations Cup, Barcelona 2018:
1) België - 12 (totaaltijd: 228.40)
2) Frankrijk - 16 (totaaltijd: 223.69)
3) Ierland - 16 (totaaltijd 231.13)
4) Italië - 16 (totaaltijd 232.89)
5) Nederland - 16 (totaaltijd 233.85)
Frank Schuttert – Chianti’s Champion, 8
Leopold van Asten – VDL Groep Beauty, 8
Marc Houtzager – Sterrehof’s Calimero, 4
Harrie Smolders – Emerald, 4
6) Zweden - 20 (totaaltijd 229.44)
7) Oostenrijk - 20 (totaaltijd 235.13)
8) Zwitserland - 32 (totaaltijd 231.88)

Bekijk hier de volledige uitslag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-18 22:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen