Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:51

"Het potentiële risico bestaat dus niet, althans voor de rug, de hals moet nog volgen"
Ik kan me niet voorstellen dat de FEEVA straks tot de conclusie komt dat halsfoto's ook overbodig zijn. Gezien de bevindingen van Sharon M. Davies m.b.t. de aangeboren afwijkingen in C6 en C7, wat nu blijkt
niet uitsluitend bij volbloeden voor te komen maar ook bij warmbloeden, quarter horses en arabieren.
Ook al is het lastig hier een goede X-ray van te maken
Meer info in deze link: https://thehorsesback.com/c6-xray/
Laatst bijgewerkt door elbony op 31-10-18 09:52, in het totaal 3 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:51


Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:59

Elisa2 schreef:
Klopt, maar bij een ouder (ver)reden paard kan het wel nuttig zijn om foto's te maken om te kijken wat de schade is.


Ook niet. Want wat je op de foto ziet kan wel de normale situatie zijn die er bij de geboorte al was.
Er bestaat geen 'normale' foto. Er is geen norm die zegt: de gewrichtspleet moet bij de knie 4 mm zijn, en bij de sprong 3,2 mm, en bij de wervels T1-T3 2,9 mm, bij de wervels C2-4 1,5 mm, enz.
Bij het ene paard geeft een spleet van 0,5 mm geen klachten, en bij een ander is een gewrichtsspleet van 3 mm zichtbaar en heeft het paard pijn.
Bovendien zeggen die afstanden uiteindelijk nóg niets, want je wilt eigenlijk de dikte en kwaliteit van het kraakbeen zien, en die kan je helemaal niet zien op een Rö-foto.

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:13

janderegelaa schreef:
Hartstikke leuk hoor maar vertellen ze dat dan ook even tegen de Amerikaanse dierenartsen?


Altijd wordt er gewezen naar de 'Amerikaanse artsen' , geloof mij nou, de gemiddelde particulier zijn dierenarts is moeilijker dan een Amerikaan.
Genoeg 4-6 jarigen die kant op zien vertrekken met zogenaamde bemerkingen bijv. dan nu op de rug.
Reactie: Fijn dat we het weten, maar hij heeft er ogenschijnlijk geen last van en anders in ieder geval gericht te behandelen.
Handel ging gewoon door.

Het Amerika verhaal is voor veel mensen gewoon een smoesje omdat ze er zelf in geloven en schrik in de box hebben. Makkelijke manier om eronderuit te komen. -O-

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 12:19

Eens met Ibbel :-)

Heb (herhaaldelijk) paarden in de UK gekocht en daar heeft men het nooit over röntgenfoto's. Gewoon een klinische keuring, mocht daar toevallig iets uit komen waardoor je iets op de foto wilt zetten of nader wilt onderzoeken ok, maar niet standaard :-)

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:32

Ik raad röntgen ook altijd af. Als een paard normaal aan het werk is en door een klinische keuring komt, is hij goed om te werken. Als je hem correct rijdt, zijn de kansen op problemen minimaal.
Daar zijn paarden veel meer bij gebaat.
Je kunt een 100% goed paard kopen, als je hem verkeerd rijdt, gaat hij toch naar z´n mallemoer.
Andersom kun je een krakkemikkig paard kopen dat door goed rijden (en goede voeding en voldoende weidegang niet te vergeten) weer lenig en rad wordt.

Het is trouwens al heel lang bekend dat er geen correlatie is tussen wat je op röntgen ziet en de mate van last die een paard (of mens) ergens van heeft.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:48

Beste preventie van blessures is gewoon technisch gezien goed rijden en goed management van je paard. Kijk maar eens wat bijv rechtrichten voor effect heeft op wijze van bewegen van paarden met rontgenologische beperkingen in straalbeen/hoefkatrolachtige dingen.

Mijn twee beste paarden op rontgen waren beide hopeloze dieren qua gezondheid / rijdbaarheid. Heb er echt rijtechnisch gezien geen plezier mee gehad omdat er altijd wel wat was. En heeft me de wereld aan geld gekost van osteo's fysio's en ga zo maar door maar beide paarden ellende.
Terwijl ik ook een aantal paarden heb gehad die echt niet goed waren officieel maar die het heel goed hebben gedaan en nu nog gezond en rond hun oudere dag beleven.
Dus tja, zeg het maar voor mij hoeft het niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:32

Teletekst schreef:
janderegelaa schreef:
Hartstikke leuk hoor maar vertellen ze dat dan ook even tegen de Amerikaanse dierenartsen?


Altijd wordt er gewezen naar de 'Amerikaanse artsen' , geloof mij nou, de gemiddelde particulier zijn dierenarts is moeilijker dan een Amerikaan.
Genoeg 4-6 jarigen die kant op zien vertrekken met zogenaamde bemerkingen bijv. dan nu op de rug.
Reactie: Fijn dat we het weten, maar hij heeft er ogenschijnlijk geen last van en anders in ieder geval gericht te behandelen.
Handel ging gewoon door.

Het Amerika verhaal is voor veel mensen gewoon een smoesje omdat ze er zelf in geloven en schrik in de box hebben. Makkelijke manier om eronderuit te komen. -O-

Dan heb jij met andere dierenartsen te maken dan ik.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:38

Ik heb ook andere ervaringen wbt rontgenfoto's en de USA.

Ibbel, het klinische beeld is en blijft natuurlijk altijd het belangrijkste..maar er zijn wel paarden die forse problemen krijgen in bijv. nekwervels door slijtage door verkeerd gebruik en die door de pijn in verzet komen en eigenlijk afgeschreven zijn als sportpaard. Handige ruiters kunnen een hoop verbloemen met voorrijden dus als je daar zelf niet doorheen kunt kijken (of voelen) dan is het toch niet altijd onverstandig om foto's te maken lijkt me. Alhoewel er natuurlijk ook genoeg problemen in de weke delen kunnen zitten.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:53

Maar daarbij blijf je er van uit gaan dat een klinisch probleem een basis heeft in iets wat je op een foto ziet. Dát is zelfs nog maar de vraag. Want als je een klinisch probleem hebt en je vind iets op een foto gaat men er vanuit dat het probleem ook dáár vandaag komt. Maar ook dat is helemaal niet zeker.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:17

Klopt en ben ik met je eens, sowieso kan een goede trainer vaak al een heleboel aan een paard verbeteren klinisch als dat beeld daarvoor niet goed was. (denk maar aan kreupelheid die voortkomt uit scheefheid)

Maar een gedeelte van de problemen komt wel door wat er op een foto te zien is, artrose..HKO dat zijn toch aandoeningen waar je niet omheen kunt. En die ook weer doorwerken in de rest van het lijf..

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:56

Ibbel schreef:
Maar daar gaat het nu net om. Die 'beginnende KS' op de foto heeft nul komma niks voorspellende waarde voor het krijgen van klachten!


Ik vind die uitspraak dus heel discutabel.
Ik ben het ermee eens dat heel veel rugproblemen een rijtechnische oorzaak hebben of te maken hebben met het hanarchement en dat beginnende KS geen KS hoeft te worden.

Maar om de rug buiten beschouwing te laten moet je wel heel erg goed kunnen vertrouwen op het klinische onderzoek en hoe dat wordt uitgevoerd. En jij als leek moet daar dan ook maar verstand van hebben om te zien of de arts dat goed doet.

Heb jaaaaren geleden een pony klinisch gekeurd gehad bij (juist) M.aree. Niet M.aree zelf maar 1 van zijn dierenartsen. Pony was nog nooit onder het zadel geweest. Pony werd goedgekeurd met wat later bleek een scheef bekken. Rechterbil was iets hoger dan de linkerbil. Nu is daar niet meteen iets aan de hand, maar na het zadelmak maken liet hij met rijden soms wel eens 'een been staan'. Dat verdween wel naar mate hij sterker werd. Pony had altijd moeite met het bekken kantelen en pas toen hij 11 was en na een trailerongeval rust had gehad ging hij wat kreupelen. Toen kwam een enorme artroseberg in zijn SI gewricht naar boven dat daar vanaf jongs af aan al zat volgens de DA in Bodegraven.

Dus, als je foto's niet nodig vind dan moet het klinisch onderzoek beter worden uitgevoerd en als er aanleiding voor is (en dat vind ik bij scheefstand van het bekken zeker zo) moet worden geadviseerd om foto's te maken.
Inmiddels, na jaren, kan ik wel zien hoe een klinisch onderzoek goed wordt uitgevoerd en ik vind dat er bij veel praktijken toch echt onvoldoende goed naar de rug wordt gekeken.
Daarom wat mij betreft dan toch liever foto's. Zeker bij niet zadelmakke dieren die niet onder het zadel kunt beoordelen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:29

Ik denk dat de prijsklasse en het gebruik veel uitmaken.
Sportpaarden worden over het algemeen een stuk goedkoper als er een afwijking op de foto's is.
Ik koop ze zelf ook niet, want als je ze ooit weer kwijt wilt heb je misschien een probleem....
Wil je ze verkopen naar het buitenland, (UK daargelaten) dan moeten ze ook goed zijn.
Tot in het extreme toe, soms klinisch niet goed, maar röntgen wel - toch doorgegaan.....

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:48

Klopt. Ik heb ook een 'sportpaard' voor weinig kunnen kopen. Heeft een botcyste in kroonbeen, maar omdat het zo'n match was hebben we hem gekocht en gedacht we zien wel. Loopt nu M2, training Z niveau en we maken al een beginnetje met piaffe. De botcyste heeft tot nu toe nooit problemen gegeven en tot nu toe gaat hij nog steeds - net als ieder gezond paard - met sprongen vooruit in het 'zwaardere' werk.
Maar inderdaad verkopen kun je wel vergeten. Of tegen een habbekrats.

Het is dus heel dubbel. Ik heb nu zelf de ervaring dat een bemerking een sportcarrière niet in de weg hoeft te staan. Maar gezien mijn vorige ervaring - de pony met artrose in het SI gewricht - kan een bemerking in een vroeg stadium een aantal jaren later wel het einde van een sportcarrière betekenen. En dan heb je er toch al een flink aantal jaren tijd en geld in geïnvesteerd. Moet je je brood erin verdienen dan wil je toch wel graag zoveel mogelijk risico's uitsluiten.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:05

Ibbel schreef:
Wordt tijd dat ze dat voor de gebruikelijke beenfoto's ook eens uitspreken. Want het is al járen bekend in dierenartsenkringen dat het onderzoek van Ab van Barneveld uit de jaren 80 (waar die hele fotohype op gebaseerd is, nog steeds) niet goed was.


Dat was professor Kees Dik en niet professor van barneveld.

Inhoudelijk ben ik het overigens volledig met je eens Ibbel :D
Laatst bijgewerkt door Rolfje op 05-11-18 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 00:06

Rizette schreef:
Ibbel schreef:
Wordt tijd dat ze dat voor de gebruikelijke beenfoto's ook eens uitspreken. Want het is al járen bekend in dierenartsenkringen dat het onderzoek van Ab van Barneveld uit de jaren 80 (waar die hele fotohype op gebaseerd is, nog steeds) niet goed was.

Wat mankeerde er aan dat onderzoek?

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Dat kun je in dat artikel lezen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Dierenartsenkoepel FEEVA: rugfoto’s niet nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:21

Maar dit gaat wel heel specifiek over het straalbeen. En ik lees hier niets over de andere been foto's.