Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De bereden politie: Een loopbaan voor het paard

 
Profiel   

*Bokt.nl
Overige
Door Marjoow

[ img ]
Een van de dienstpaarden. Foto: Marjoow


Een politiepaard heeft toch altijd een mooi aanzien. De paardenliefhebbers zien ze graag in de straten en zullen ze ook graag een aai geven waarbij demonstranten toch liever terugdeinzen bij het zien van zo'n groot dier. Maar, hoe wordt een "gewoon" paard politiepaard? En hoe lang zijn zij in dienst? Ik sprak met chef paarden van de bereden politie Nederland Willem over de opleiding van het politiepaard.

Opleiding

Hoe ziet de opleiding van een dienstpaard er uit? Zodra de paarden bij de bereden politie aankomen zijn zij dus al zadelmak. Wanneer zij goed door de proefperiode komen, begint de opleiding. Deze duurt ongeveer 1-1,5 jaar en bestaat uit 3 fases:
• Fase 1: been- en bitwijs maar verkeerslui
• Fase 2: Ontspannen reageren bij veel inkomende prikkels
• Fase 3: ME trainingen en inzet met jonge paardenruiters
Wanneer deze fases succesvol zijn afgerond en het paard door 80% van de ruiters gereden kan worden, is deze volledig inzetbaar. De paarden worden ingezet tijdens verschillende diensten en ze moeten ook alle mogelijke diensten kunnen lopen. Deze diensten variëren van inzet met de ME, nachtdiensten en het begeleiden van optochten, demonstraties en evenementen tot ceremoniële taken zoals Prinsjesdag en het begeleiden van Koninklijke begrafenissen en huwelijken. Een nieuwe bijkomende taak is het bijstaan bij zoekacties. Hierbij kan de bereden politie hulp bieden om gebieden uit te zoeken die moeilijk begaanbaar zijn zoals bossen en duinen, en kan er makkelijker in kaart gebracht worden waar er al gezocht is en waar nog niet.

Een ME-ploeg bestaat uit zes ruiters; een commandant, een plaatsvervangend commandant en 4 ruiters. Wanneer deze ploeg ingezet wordt bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd, kunnen er 2 jonge paarden aansluiten. Dit gebeurt dan meestal bij de voorbereidingen en tijdens het surveilleren. De jonge paarden krijgen ieder een steunpaard waar zij van kunnen leren. Zodra de ruiters merken dat het genoeg is geweest voor de paarden, stappen zij uit en brengen ze de paarden terug naar stal.

Het managen van de inzetbaarheid van de paarden is een taak die wordt uitgevoerd tussen drie personen: de afdelingsinstructeur, de operationeel commandant (OPCO) en de 1e dierenverzorger. Hierin wordt bepaald welke paarden en mensen waar en wanneer ingezet worden. Het streven is dat met elk paard minimaal 6 dagen per week gewerkt wordt. Dit betekent niet dat het paard 6 dagen in dienst op straat is, maar bijvoorbeeld het longeren na een lange ME dienst wordt ook gezien als werkdag. Net zoals een paard dat na het springen van een Olympisch parcours niet zomaar een dag stilgezet wordt, is het ook voor de politiepaarden belangrijk om een hersteltraining te doen. In principe doen de berijders dit zelf, maar er zijn op elke stal ook dierverzorgers aanwezig die deze taken uit handen kunnen nemen.
De ruiters hebben momenteel allemaal nog een vast paard achter hun naam staan, maar dit betekent niet dat zij ook altijd op dat paard rijden. Het is van belang dat elke ruiter op elk paard kan stappen zodat ze flexibel inzetbaar zijn door het hele land. De ruiters moeten het paard het vertrouwen geven en overtuigen om hun te volgen en tegen het natuurlijke instinct in het gevaar tegemoet te komen in plaats er van weg te rennen.

Dienstjaren
[ img ]
Kladrubers bij de bereden politie. Foto: Politie

Een paard is bij de bereden politie gemiddeld genomen 6-8 jaar in dienst. Er zijn ook paarden die tot hun 29e nog in dienst zijn van de politie. De meeste dienstpaarden vallen af tussen hun 4e en 12e levensjaar. Voornaamste reden is dat ze zien dat de rek er qua trainbaarheid uit is en het paard het werk dus eigenlijk niet aan kan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een paard te veel prikkels heeft gekregen tijdens een training waar het niet van heeft kunnen bijkomen. Het is dan beter om zo’n paard niet verder op te leiden als politiepaard, maar om te verkopen. Dit gebeurt altijd via een handelaar, de politie verkoopt nooit direct aan particulieren. De oudere paarden vinden ze ook vaak wel een plekje voor om het pensioen te slijten. Sommige paarden gaan naar de Paardenkamp in Soest, maar de meeste vinden een plekje bij de ruiters of bij andere bekenden.

Toegevoegde Waarde

Maar wat is nu eigenlijk anno 2018 nog de toegevoegde waarde van de bereden politie? Eigenlijk is de bereden politie heel waardevol. Op een paard zit je hoog en heb je goed overzicht, bijvoorbeeld op grote menigtes en kun je heel fijn de sfeer proeven. Veel beter dan in een auto. Je bent ook beter benaderbaar. De ruiters komen gemakkelijk in contact met de burgers, hetgeen belangrijk is voor de politie. Er zijn toch nog veel mensen die graag even het paard aaien. Je kan ook snel schakelen tussen het benaderbaar zijn en het uitvoeren van een charge om bijvoorbeeld werkruimte te creëren voor de collega’s op straat.
Op het paard zit je ook veiliger. Het is ook gebleken dat het geweld dat geuit wordt, niet tegen de paarden maar gericht naar de ruiter is. Willem vertelt over een keer dat hij te paard zat en een mes in zijn been kreeg. “Gelukkig” niet in zijn paard. Daarbij komt natuurlijk dat het paard ook goed beschermd is tegen objecten waarmee gegooid wordt. Hier komt ook een stukje tactiek bij kijken. De paarden en ruiters staan altijd op een steenworp afstand, letterlijk. Hierdoor kunnen ze niet geraakt worden door de objecten waar de menigte mee gooit. Maar wanneer zij besluiten om in actie te komen, kun je ook niet meer twijfelen, dan moet je gaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-18 19:36 



 
Profiel   

Dat vind ik wel bijzonder dat veel paarden afvallen tussen hun 4e en 12e levensjaar..je zou zeggen dat met 3 jaar training tot volledig politiepaard, dat ze dat dan hun hele leven vol kunnen blijven houden. (mits gezond)

Verder een leuk stukje over wat inside information.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 08:43 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat vind ik wel bijzonder dat veel paarden afvallen tussen hun 4e en 12e levensjaar..je zou zeggen dat met 3 jaar training tot volledig politiepaard, dat ze dat dan hun hele leven vol kunnen blijven houden. (mits gezond)

Verder een leuk stukje over wat inside information.

De eerste afvallers zijn omdat ze mentaal niet geschikt zijn qua werk, daar kan ik mij wel wat bij voorstellen.
Waar een particulier nog extra tijd uittrekt voor een paard zal binnen de politie een kostganger toch zijn geld moeten verdienen en niet nog eeuwen trainen en proberen in de hoop dat die over een jaar mogelijk geschikt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 09:18 



 
Profiel   

Wij hebben 2 paarden verkocht aan de politie. Paard 1 was altijd super nuchter en nergens bang voor. Hij was nog erg jong en ze hebben hem destijds ingezet bij de rij-opleiding. Grootste fout ooit geweest, allemaal verschillende ruiters kon hij niet verwerken. Hij is toen weer verkocht aan een particulier en loopt nu sgw wedstrijden. Nummer 2 loopt in het team van den Haag volgens mij. Heerlijk dier was het. Ze valt wel op als vos met witte spikkels. Zie nog wel eens een foto op Facebook voorbij komen van haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 11:40 



 
Profiel   

Grappig nu net dit artikel. Vanavond komen ze hier kijken of mijn merrie geschikt is voor een carrière als politiepaard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 13:28 



 
Profiel   

cp112 schreef
Grappig nu net dit artikel. Vanavond komen ze hier kijken of mijn merrie geschikt is voor een carrière als politiepaard :D


Komen ze kijken voor een tinker? Of heb je nog anders dan tinkers?

Zou wel ontzettend gaaf zijn als ze tinkers gaan inzetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 13:44 



 
Profiel   

_ENGEL_ schreef
cp112 schreef
Grappig nu net dit artikel. Vanavond komen ze hier kijken of mijn merrie geschikt is voor een carrière als politiepaard :D


Komen ze kijken voor een tinker? Of heb je nog anders dan tinkers?

Zou wel ontzettend gaaf zijn als ze tinkers gaan inzetten



Haha nee geen tinker. Wel een bonte overigens.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 13:55 



 
Profiel   

Het paard van mijn vader is vanaf april (2018) een stoer politie paard geworden. :D . Ze kwamen in november 2017 kijken maar toen vond de politie het paard van mijn vader nog net niet goed genoeg , ik vroeg om uitstel en ik heb in een kleine 5 maanden het paard van mijn vader zover gekregen dat ze het paard kochten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 18:56 



 
Profiel   

zonde dat er niet aan particulieren wordt verkocht, het zou fijn zijn een echt goed getraind verkeersmak en ouder paard te kunnen kopen als recreant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 22:40 



 
Profiel   

kwita schreef
zonde dat er niet aan particulieren wordt verkocht, het zou fijn zijn een echt goed getraind verkeersmak en ouder paard te kunnen kopen als recreant!



Iets beter lezen. Ze worden wel aan particulieren verkocht. Alleen niet rechtstreeks vanuit de politie zelf. Daar zit een handelaar tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-18 22:53 



 
Profiel   

En hoe is het afgelopen met de keuring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 07:46 



 
Profiel   

Iris82 schreef
En hoe is het afgelopen met de keuring?



Ze wordt zo opgehaald. Gaat dan 2 weken op proef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 09:16 



 
Profiel   

Ik dacht dat ze geen bonte paarden wilden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 09:45 



 
Profiel   

Brainless schreef
Ik dacht dat ze geen bonte paarden wilden?


Eerder niet inderdaad. Maar inmiddels geen eisen meer aan de kleur werd mij verteld.
Iets met gebrek aan geschikte paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 10:25 



 
Profiel   

Ik wou zeggen, mij is altijd verteld dat een bont paard teveel focus krijgt van onrustzoekers omdat deze paarden meer opvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 11:46 



 
Profiel   

jammer dat ze via handelaren verkocht worden, daar heb ik dan weer geen goed gevoel over. Beter gelijk aan een particulier verkopen lijkt me, is de kans ook groter dat het paard een goeie eigenaar krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 13:03 



 
Profiel   

salome schreef
jammer dat ze via handelaren verkocht worden, daar heb ik dan weer geen goed gevoel over. Beter gelijk aan een particulier verkopen lijkt me, is de kans ook groter dat het paard een goeie eigenaar krijgt.


Dat mag niet, omdat de politie ten alle tijden onpartijdig en integer moet zijn. Daarom word een paard altijd aan dezelfde handelaar verkocht. :j Niet elke handelaar is slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 15:48 



 
Profiel   

Je hebt handelaren en handelaren...
Veel mensen in mijn omgeving hebben altijd geroepen dat mijn paard een prima politiepaard zou zijn geweest. Ik heb ook wel eens gedacht hem aan te bieden maar ja...dan zat ik zelf weer zonder een fijn paard. Intussen is hij 17 en geniet hij van zijn pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 16:03 



 
Profiel   

salome schreef
jammer dat ze via handelaren verkocht worden, daar heb ik dan weer geen goed gevoel over. Beter gelijk aan een particulier verkopen lijkt me, is de kans ook groter dat het paard een goeie eigenaar krijgt.

Rare opmerking, niks mis mee toch? Handelaar zoekt gewoon een goed tehuis.
Kan me wel voorstellen dat ze bij de politie dat niet zelf willen regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 20:01 



 
Profiel   

salome schreef
jammer dat ze via handelaren verkocht worden, daar heb ik dan weer geen goed gevoel over. Beter gelijk aan een particulier verkopen lijkt me, is de kans ook groter dat het paard een goeie eigenaar krijgt.


Tja, ik vind het jammer dat jij zo'n vooroordeel hebt over handelaren :)

Als ik paarden wil kopen, doorrijden en met winst wil verkopen, ben ik een handelaar. Maar dat betekent niet dat ik me niet voor de volle 100% zou inzetten voor deze beesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-18 21:03 



 
Profiel   

Ik vind het een interessant stuk. Vooral ook dat er over nagedacht wordt of het anno 2018 nog passend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-18 21:02 



 
Profiel   

Kendra schreef
salome schreef
jammer dat ze via handelaren verkocht worden, daar heb ik dan weer geen goed gevoel over. Beter gelijk aan een particulier verkopen lijkt me, is de kans ook groter dat het paard een goeie eigenaar krijgt.

Rare opmerking, niks mis mee toch? Handelaar zoekt gewoon een goed tehuis.
Kan me wel voorstellen dat ze bij de politie dat niet zelf willen regelen.


Ik vind op een manege terecht komen geen goed tehuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-18 08:06 



 
Profiel   

Het ligt er aan wat voor een manege, maar een 16 jarig politiepaard wat met pensioen gaat, meerdere ruiters op zijn rug gewend is en bomproof is natuurlijk wel een perfect manegepaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-18 09:04 



 
Profiel   

Maar of dat nou een fijn leven is na al een leven hard werken is natuurlijk maar de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-18 14:46 



 
Profiel   

Ligt aan de manege en aan het paard zelf denk ik..

De oudere paarden gaan naar de Paardenkamp, dus ik denk dat het vrnlk afvallers zijn die verkocht worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-18 14:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen